ورزش بعد از عمل جراحی زیبایی (بینی، گوش، پلک، صورت، سینه و شکم)

0

به نقل از متخصصین خانه پوست پرشین ورزش کردن و انجام دادن فعالیت‌های بدنی دیگر مهم است. ورزش به جز داشتن مزایای فیزیکی برای بدن، از نظر ذهنی و روحی نیز مفید است. به بیان ساده به کار انداختن بدن احساس خوبی ایجاد می‌کند و ورزش نقش مهمی در داشتن یک زندگی شاد و پربار دارد. به قول معروف ذهن سالم در بدن سالم است.
ورزش آن‌قدر در زندگی ما تاثیرگذار است، که انجام ندادن آن باعث احساس خلأ در زندگی بسیاری از افراد می‌شود. یکی از رایج‌ترین سوالاتی که بیماران بعد از جراحی‌های پلاستیک از پزشکان می‌پرسند، این است که چه مدت بعد از عمل زیبایی می‌توانند دوباره راکت به دست بگیرند، بند کفش‌های کتانی‌شان را ببندند، یک یا دو دور گلف بازی کنند یا به باشگاه برگردند.

بهترین زمان شروع فعالیت جسمانی بعد از عمل های زیبایی

بسیاری از بیماران پس از عمل زیبایی یا جراحی پلاستیک بی‌صبرانه می‌خواهند که برنامه ورزشی روزانه‌ی خود را هر چه سریعتر از سر بگیرند، اما نکته مهم این است که باید مدتی استراحت کنید و زودتر از موقع به خودتان فشار نیاورید. اگر بعد از عمل‌های زیبایی در انجام دادن ورزش‌های سنگین عجله کنید، با عوارض جدی و خطرناکی مانند التهاب و ورم، باز شدن زخم‌ها، شدیدتر شدن اسکار یا جای زخم بعد از عمل و عفونت روبرو خواهید شد. پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند که پس از جراحی‌های پلاستیک حداقل شش هفته برای ورزش کردن صبر کنند؛ البته منظورمان این نیست که شش هفته تمام به خودتان استراحت مطلق بدهید. ورزش‌ سبک به تسهیل فرایند التیام کمک می‌کند. دو یا سه پیاده‌روی کوتاه در طول روز برای جلوگیری از لخته شدن خون، ترومبوز وریدهای عمقی و آمبولی ریه مفید است. نکته کلیدی برای ورزش ایمن بعد از عمل‌های زیبایی این است که ورزش را با فعالیت‌های سبک شروع کنید و به تدریج بدون آن که به خودتان فشار بیاورید، به برنامه معمول برگردید.

رونیکس

نکته های مهم برای آغاز ورزش بعد از عمل های جراحی زیبایی

ورزش بعد از عمل جراحی

 

در این بخش با توصیه‌های مهم ورزش بعد از جراحی‌های پلاستیک آشنا می‌شوید.

توصیه‌های پزشک مربوط به مراقبت بعد از عمل را رعایت کنید

این که بدن چه شدتی از فعالیت‌های بدنی را در دوران بهبود بعد از عمل‌های زیبایی می‌تواند تحمل کند، به عامل‌های متعددی مانند میزان تهاجمی بودن عمل انجام شده و فرایند التیام‌بخشی داخلی بدن بستگی دارد. بنابراین رعایت دستورات جراح پلاستیک مربوط به شیوه مراقبت بعد از عمل بسیار مهم است؛ برای مثال باید در زمان‌های تعیین شده برای ارزیابی فرایند التیام به جراح مراجعه کنید.

ورزش کردن را به آهستگی شروع کنید

هرچند توصیه‌های مربوط به فعالیت‌های بعد از عمل زیبایی به نوع جراحی انجام شده بستگی دارد، اکثر جراحان به بیماران توصیه می‌کنند که ورزش را بعد از عمل به آهستگی شروع کنند. اغلب بیماران باید شش تا هشت هفته بعد از عمل صبر کنند و سپس ورزش و تمرین را شروع کنند. شدت فعالیت معمولاً به صورت پلکانی افزایش داده می‌شود، به این ترتیب که ورزش با پیاده‌روی آهسته شروع می‌شود، سپس فعالیت‌های ایروبیک، مانند پیاده‌روی سریع و کار با اسکی فضایی با آهنگی پیوسته و تدریجی آغاز می‌شود و در نهایت نوبت به تمرین‌های تحمل وزن مقاومتی می‌رسد.

اکثر جراحان به بیماران توصیه می‌کنند که فعالیت جسمی خود را در روزهای ابتدایی بعد از عمل زیبایی به ورزش‌های کم‌برخورد محدود کنند. پیاده‌روی، یوگای سبک و نرمش‌های کششی روش‌هایی عالی برای بهبود گردش خون هستند که هم فرایند التیام را تسریع می‌کند و هم احتمال بروز عوارضی مانند لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. این تمرین‌های ساده از خاصیت ترمیمی برای روح و بدن برخوردار است.

هشدار: عوارض شروع زودهنگام ورزش‌ بعد از عمل جراحی زیبایی

اگر ورزش‌های سنگین یا شدید را بعد از عمل زیبایی زودتر از توصیه پزشک شروع کنید، در واقع فرایند التیام‌بخشی بدن را مختل کرده‌اید. عجله کردن در شروع ورزش‌های سخت کبودی، ورم، جمع شدن مایع، باز شدن زخم و احتمالاً عفونتی را به دنبال دارد که با اندکی صبر می‌توانید از بروز آنها جلوگیری کنید.

بیمارانی که ورزش‌های نامناسب را بعد از عمل زیبایی انجام می‌دهند، نتیجه نهایی عمل را نیز به خطر می‌اندازند. برای مثال بانوانی که در ازسرگیری ورزش بعد از عمل بزرگ کردن سینه عجله می‌کنند، باید انتظار جابجا شدن پروتز را داشته باشند، به ویژه اگر پروتز زیر عضله جای داده شده باشد.

به ندای بدنتان گوش بدهید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که بیماران باید در دوران نقاهت بعد از عمل زیبایی به آن توجه کنید، این است که به ندای بدنشان گوش بدهند و اگر دچار درد و ناراحتی شدند، بلافاصله ورزش را متوقف کنند. اگر هنگام انجام دادن تمرین‌هایی که قبل از عمل برایتان آسان بود، دچار خستگی شدید، کلافه و ناامید نشوید. مطمئن باشید که شرایط بعد از بهبودی کامل بهتر خواهد شد.

بیماران باید سطح انرژی و مقاومت بدن را به تدریج افزایش دهند و فعالیت‌های سنگین قبل از عمل را به یکباره انجام ندهند.

گن نگهدارنده بپوشید

اگر پزشک معالجتان توصیه کرده است که گن نگهدارنده هنگام ورزش کردن بپوشید، حتماً از این دستور پیروی کنید. برای مثال بستن سینه‌بند نگهدارنده خوب بعد از جراحی سینه ضروری است. بعد از عمل‌های پیکرتراشی، مانند لیپوساکشن نیز باید گن‌های فشرده کننده‌ مخصوصی در زمان فعالیت پوشیده شود.

روزهای بیشتری به خودتان استراحت بدهید

استراحت کافی بین جلسات تمرینی نقش مهمی در تمام برنامه‌های ورزشی دارد. نقش استراحت بین تمرین در دوران نقاهت بعد از جراحی پلاستیک حتی مهم‌تر از شرایط عادی است. بیماران باید نسبت به قبل از عمل، روزهای بیشتری را بین جلسات تمرینی به خودشان استراحت بدهند. به موازات التیام یافتن بدن و بازیابی قدرت می‌توان روزهای استراحت را کمتر کرد و به اندازه قبل از عمل کاهش داد.

اگر شک دارید

بیمارانی که درباره انجام دادن بعضی ورزش‌ها بعد از جراحی زیبایی مطمئن نیستند، باید قبل از شروع با جراح معالج خود تماس بگیرند. پزشک مناسب بودن ورزش را بعد از بررسی وضعیت فعلی بیمار تعیین می‌کند. همچنین بیماران می‌توانند از کمک مربی شخصی مجربی بهره بگیرند که در زمینه ایجاد برنامه‌های ورزشی بعد از جراحی تجربه دارد.

ورزش بعد از رینوپلاستی(عمل بینی)

 ورزش بعد از عمل جراحی

رگ‌های بینی بعد از عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) بسیار حساس می‌شود، بنابراین اگر در ورزش بعد از عمل بینی عجله کنید، ممکن است دچار خونریزی بینی بشوید و نتیجه نهایی نیز تغییر کند. ورزش کردن را می‌توانید یک روز بعد از عمل بینی با پیاده‌روی سبک شروع کنید، اما دویدن، پیاده‌روی سریع یا خم شدن به مدت حداقل یک هفته ممنوع است. در شش هفته نخست بعد از جراحی بینی باید هنگام ورزش کردن کاملاً مراقب بینی باشید. جوش خوردن و التیام یافتن استخوان‌های بینی شش هفته طول می‌کشد و کمترین کبودی شکل بینی را تغییر می‌دهد و جراحی ترمیمی را ضروری می‌سازد.

فعالیت و ورزش بعد از اتوپلاستی(عمل زیبایی گوش)

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش عملی سرپایی است که معمولاً فقط نیم ساعت طول می‌کشد، با این حال اتوپلاستی باز هم عمل مهمی است. در عمل اتوپلاستی برش‌هایی ایجاد می‌شود، غضروف گوش تغییرشکل و تغییرموقعیت داده می‌شود و غضروف و بافت‌های نرم بخیه زده می‌شود تا در جای جدید ثابت باقی بماند. این تغییرات چیزی نیست که گوش انسان ظرف چند ساعت یا حتی چند روز از آنها بهبود بیابد. ورم و ناراحتی گوش بعد از عمل زیبایی گوش طبیعی است. گوش‌ها روز اول بعد از عمل با باند نرمی پانسمان می‌شوند؛ پس از آن باید به مدت تقریباً یک هفته از هدبند استفاده شود. بستن هدبند ضروری است و گوش‌ها را در محل جدید نگه می‌دارد؛ هدبند به گونه‌ای طراحی شده است که اجازه نمی‌دهد فشار یا تنش بیش از حدی به گوش یا گوش‌های عمل شده وارد شود.

مراقبت‌های بعد از عمل اتوپلاستی به شرح زیر است:

  • فعالیت خود را در هفته اول بعد از جراحی به شدت کاهش دهید.
  • راه رفتن در خانه اشکالی ندارد، اما نباید از کمر خم شوید، اشیاء سنگین بلند کنید یا به خودتان فشار بیاورید و زور بزنید.
  • دو یا سه بالش را هنگام خوابیدن یا استراحت کردن زیر سرتان بگذارید و به پهلو نخوابید. اگر به این توصیه‌ها عمل نکنید و به گوش فشار بیاورید، با خونریزی و ورم طولانی مدت روبرو خواهید شد.
  • از خم شدن، بلند کردن اشیاء، فشار دادن، هل دادن، زور زدن و تمرین‌های ایروبیک به مدت سه هفته خودداری کنید.
  • تمرین‌های معمول را می‌توانید سه هفته بعد از جراحی گوش شروع کنید. ورزش‌های تماسی یا ورزش‌های با شدت متوسط به مدت حداقل شش هفته ممنوع است.
  • راه رفتن در اطراف خانه در روز جراحی و پس از آن مفید است و از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می‌کند.
  • همان طور که دراز کشیده‌اید، پاها را حرکت بدهید تا خون در پاهایتان لخته نشود.
  • پس از ترخیص از بیمارستان و بازگشت به خانه مرتب تا 24 ساعت نفس‌های عمیق بکشید. این کار به باز شدن قاعده ریه‌ها کمک می‌کند.

ورزش بعد از عمل بزرگ کردن سینه

بعد از عمل‌های جراحی سینه مانند بزرگ کردن سینه یا لیفت سینه (ماستوپکسی) انجام دادن هر گونه ورزش بالاتنه‌ای که سینه‌ها را درگیر کند، تا زمان التیام یافتن زخم‌ها و اجازه دادن جراح ممنوع است؛ این مدت معمولاً 6 ـ 4 هفته طول می‌کشد. بنابراین حرکت پلانک، برپی یا بارفیکس را بعد از عمل سینه فراموش کنید. به علاوه ورزش‌های کاردیوی درگیر کننده سینه مانند دو یا پرش نیز باید تا زمان اجازه دادن پزشک متوقف شود.

ورزش بعد از جراحی زیبایی صورت

بیماران پس از عمل‌های جراحی پلاستیک صورت مانند بلفاروپلاستی (جراحی پلک) یا لیفت صورت باید ورزش‌هایی را که منجر به افزایش قابل ملاحظه فشار خون می‌شود، به حداقل برسانند. بیماران باید به جای انجام دادن کراس فیت یا کار با دوچرخه ثابت بر تمرین‌های سبکتر ایروبیک مانند یوگا یا پیاده‌روی متمرکز شوند.

ورزش بعد از جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی)

جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی یا تامی تاک) عملی با تهاجم بیشتر است. بهبودی کامل بسیاری از بیماران و بازگشت آنها به برنامه‌های ورزشی قبل از عمل 10 ـ 8 هفته زمان می‌برد. چون عضلات شکم نقش مهمی را در تقریباً تمام حرکات بدن ایفا می‌کنند، بیماران بعد از جراحی ابدومینوپلاستی باید ورزش کردن را به پیاده‌روی آهسته و حرکات کششی ملایم تقلیل دهند و به موازات قوی‌تر شدن و التیام یافتن عضلات شکم، شدت ورزش‌ها را به تدریج و با احتیاط زیر نظر جراح افزایش دهند.

ورزش بعد از لیپوساکشن

ورزش بعد از عمل جراحی

چربی‌های اضافی موضعی در عمل لیپوساکشن تخلیه می‌شود، اما احتمال برگشت وزن بعد از جراحی وجود دارد. خوشبختانه ورزش و فعالیت بدنی منظم مانع اضافه وزن دوباره می‌شود. بعد از عمل لیپوساکشن به محض آن که احساس کردید، حالتان مناسب است، ورزش را با پیاده‌روی‌های کوتاه شروع کنید. تمرین‌های سبک، در سطح 25 درصدی از برنامه ورزشی معمول خود را می‌توانید با گذشت یک هفته آغاز کنید، اما ورزش‌های سنگین و شدیدی مانند دو یا ایروبیک را باید سه هفته به تعویق بیاندازید. شدت ورزش‌ها را می‌توانید شش هفته بعد از جراحی افزایش دهید و به تدریج به برنامه ورزشی معمول خود برگردید.

در یک کلام:

برنامه ورزشی در چند هفته نخست بعد از جراحی به شرح زیر است:

· هفته اول: سه بار در روز به مدت پنج دقیقه پیاده‌روی کنید.

· هفته دوم: سه بار در روز به مدت ده دقیقه پیاده‌روی کنید.

· هفته سوم: سه بار در روز به مدت پانزده دقیقه پیاده‌روی کنید.

· هفته چهارم: چهار بار در روز به مدت پانزده دقیقه پیاده‌روی کنید؛ از پزشک معالج خود سوال کنید که آیا می‌توانید برنامه ورزشی معمول خود را با شدت کمتر انجام دهید یا خیر.

· هفته پنجم: برنامه ورزشی روزانه خود را به آرامی و با احتیاط ازسربگیرید.

· هفته ششم: شدت تمرین‌ها را افزایش دهید.

برای شروع ورزش بعد از عمل های جراحی زیبایی صورت و بدن حتما با جراح خود مشورت کنید تا از ایجاد عوارض احتمالی پیشگیری شود.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.