چرا بعضی از مردم از محصولات معطر متنفرند؟

2

خیلی از ما، هر وقت برای خرید محصولات بهداشتی و تزئینی به بازار می‌رویم، به دنبال خوش‌عطرترین‌شان می‌گردیم. در عین حال، افراد زیادی هم وجود دارند، که از خرید محصولات معطر متنفرند. معمولا شرکت‌های بزرگ تولیدکننده لوازم بهداشتی، آرایشی و تزئینی، هزینه زیادی برای معطر کردن محصولات‌شان صرف می‌کنند. محصولات معطر فقط شامل عطرها و ادکلن‌ها نمی‌شوند، بلکه می‌توانند در دسته شمع‌ها، کرم‌های مرطوب‌کننده، شامپوها و نرم‌کننده‌ها، صابون‌ها، دستمال مرطوب‌ها، کرم‌پودرها و لوازم آرایشی مختلف و همچنین خوشبوکننده‌های هوا قرار گیرند. در ادامه بیشتر درباره علت بیزاری برخی از مردم از محصولات معطر می‌خوانید.

تنفر از محصولات معطر، ممکن است برای همه وجود نداشته باشد، اما استفاده از اینگونه محصولات برای خیلی از افراد می‌تواند تبدیل به آزاردهنده‌ترین اتفاق ممکن شود. این موضوع برای برخی افراد آن‌قدر ناراحت‌کننده و دردسرزا است، که اگر دیگران نیز در مجاورت آن‌ها از محصولات معطر استفاده کنند، آن‌ها دچار مشکلات فراوانی می‌شوند. بیایید تصور کنیم، ما هم از آن دسته افرادی هستیم که نسبت به محصولات معطر حساسیت داریم. در این صورت حتی اگر همسرمان از یک کرم مرطوب‌کننده معطر ساده استفاده کند، یا در خانه شمعی را روشن کند که از نظر خودش فوق‌العاده خوشبو است، ما را از محیط فراری می‌کند. در چنین شرایطی نه تنها حقیقت برای خود ما آزاردهنده است، بلکه احتمالا باعث ایجاد ناراحتی و سوء تفاهم برای دیگران، به خصوص نزدیکان‌مان خواهد شد.

رونیکس

تنفر از محصولات معطر

اگر تنفر از محصولات معطر برای شما هم وجود دارد، شاید با خودتان فکر کنید، که این اتفاق بسیار عجیب و غیرمعمولی است. اما جالب است بدانید، تنفر از محصولات معطر برای تعداد زیادی از مردم دنیا وجود دارد. براساس یافته‌ها و مطالعات جدید دانشمندان استرالیایی، علت فراری بودن برخی مردم از محصولات معطر، آن است که چنین محصولاتی آن‌ها را دچار مشکلات مربوط به سلامتی می‌کند. مضرات محصولات معطر برای افراد، می‌تواند شامل سردرد، بروز دردهای میگرنی، آلرژی و مشکلات حاد تنفسی باشد.

دکتر آنه اشتاین‌من، استاد مهندسی عمران دانشکده مهندسی دانشگاه ملبورن استرالیا، مطالعه جامعی دراین‌باره انجام داده است. او پرسشنامه‌ای را به ۱۱۰۰ نفر از افرادی که در معرض محصولات معطری همچون محصولات بهداشتی، آرایشی، شوینده‌ها و خوشبوکننده‌های هوا قرار داشتند، ارائه کرد. در این پرسشنامه، نظرات مردم درباره انواع واکنش‌های آن‌ها در مقابله با محصولات معطر جمع‌آوری شد. یافته‌های منتشر شده حاصل از این تحقیق در مجله گزارش‌های پیشگیرانه پزشکی (Preventive Medicine Reports) به چاپ رسید که در ادامه می‌خوانید.

واکنش افراد مختلف نسبت به محصولات معطر

واکنش نسبت به محصولات معطر

در نتایج حاصل از این تحقیق،‌ مشخص شد، که یک سوم از افراد شرکت‌کننده یک یا چند بار به خاطر استفاده از محصولات معطر دچار مشکل شده بودند. البته این در حالی بود که آن‌ها صرفا خودشان از محصولات معطر استفاده نکرده بودند و در بعضی مواقع افراد مجاور آن‌ها از محصولات عطری بهره گرفته بودند. ۱۷ درصد از شرکت‌کنندگان در پرسش‌نامه‌های خود اعلام کردند، که در مواجهه با محصولات معطر، دچار مشکلات تنفسی از جمله سرفه و تنگی نفس شده‌اند. این مورد، شایع‌ترین واکنش افراد در برابر محصولات عطرآگین بود.

۱۴ درصد از افراد شرکت‌کننده در بررسی علمی دکتر اشتاین‌من، پس از برخورد با محصولات معطر، دچار علائم مخاطی شامل احتقان، آبریزش چشم و گرفتگی بینی می‌شدند. ۱۰ درصد از آن‌ها نیز با تشدید سردردهای میگرنی مواجه می‌شدند.

۹/۵ درصد از افراد اعلام کردند که در مواجهه با محصولات عطری، دچار مشکلات پوستی شامل خارش پوست، سوزش، درماتیت پوستی، کهیر و ورم پوست می‌شدند. در تحقیق استاد دانشگاه ملبورن، مشخص شد که ۷/۶ درصد از افراد در برخورد با محصولات معطر، دچار حملات آسمی می‌شوند. همچنین ۳/۳ درصد از آدم‌ها با تشدید مشکلات گوارشی مواجه و ۵ درصد از آدم‌ها نیز به علائم عصبی همچون سرگیجه یا غش دچار می‌شوند.

در انتهای فهرست یافته‌های این تحقیق، مشخص شد که ۴/۱ درصد از افراد نیز در هنگام برخورد با محصولات معطر، تمرکز خود را از دست می‌دهند و دچار مشکلات حافظه می‌شوند. تقریبا ۸ درصد از پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه دکتر آنه اشتاین‌من نیز اعلام کردند، که به خاطر ابتلا به افسردگی ناشی از برخورد با محصولات معطر در محل کارشان، شغل خود را از دست داده‌اند.

حساسیت به رایحه‌ها

براساس نتایج تحقیقات آنه اشتاین‌من، تاثیرات بهداشتی محصولات معطر می‌تواند بسیار فوری باشد. رایحه‌ها می‌توانند تاثیرات حساسیت‌زایی شدیدی بر افراد مختلف داشته باشند. براساس تحقیقات قبلی در ایالات متحده آمریکا، ۱۹ درصد از آمریکایی‌ها به خاطر وجود خوشبوکننده‌های هوا، عوارض جانبی شدیدی تجربه کردند.

به گفته اشتاین‌من، بسیاری از مردم، به خاطر وجود محصولات معطر، نمی‌توانند به سالن‌های استراحت عمومی و فروشگاه‌ها بروند. افردای که نسبت به محصولات معطر حساس هستند، معمولا از مبتلا شدن به مشکلات تنفسی همچون آسم در محیط‌های عمومی هراس دارند. حساس بودن نسبت به محصولات معطر، نه تنها یک مشکل بهداشتی است، بلکه یک چالش اجتماعی و اقتصادی به حساب می‌آید.

کدام رایحه‌ها حساسیت بیشتری ایجاد می‌کنند؟

انواع عطرهای حساسیت‌زا

استاد دانشگاه ملبورن، درباره نوع رایحه‌های حساسیت‌زا می‌گوید: هر کسی نسبت به رایحه خاصی واکنش نشان می‌دهد. معمولا رایحه‌های تند، حساسیت بیشتری در ساختار بدنی افراد ایجاد می‌کند. معمولا عطرهای ارگانیکی که از گیاهان طبیعی تولید می‌شوند و رایحه آن‌ها کمتر باقی می‌ماند، حساسیت کمتری ایجاد می‌کند.

رایحه‌های گرم و شیرین نیز برای افراد حساس نامناسب است. این رایحه‌ها اغلب باعث تشدید میگرن و حساسیت‌های پوستی می‌شوند. اگر نسبت به مواد معطر حساسیت دارید و در محیطی قرار گرفته‌اید، که در اطراف‌تان رایحه‌های گرم و شیرین به مشام می‌رسد، هر چه زودتر محل را ترک کنید.

چگونه در برابر محصولات معطر از خودمان محافظت کنیم؟

محافظت در برابر عطرهای حساسیت‌زا

برای آنکه بتوانید در محیط‌های اجتماعی و در مواجهه با عطریات مختلف، از خودتان محافظت کنید، بهتر است چند راهکار ساده را به کار ببرید. در قدم اول، وقتی در محیطی قرار گرفتید، که رایحه‌ای حساسیت‌زا در هوای آنجا جریان دارد، خلاء هوا را از بین ببرید. یعنی درب و پنجره‌های اطراف خود را باز کنید.

همچنین اگر در خانه خود، با محصولی معطر مواجه شدید و رایحه آن برای‌تان آزاردهنده بود، ابتدا محصول معطر را از خانه خارج کنید و با استفاده از محصولات بهداشتی و پاک‌کننده‌های بدون بو، اطراف خود را تمیز کنید. به این ترتیب اثرات رایحه آزاردهنده از خانه‌تان خارج خواهد شد.

در نهایت، اگر اطرافیان‌تان در محیط کار یا خانه، از محصولات معطر حساسیت‌زایی همچون شمع‌ها، اسپری‌ها، خوش‌بوکننده‌های هوا، عودها،‌ شامپوها، شوینده‌ها و سایر موارد عطری استفاده می‌کنند، با آن‌ها درباره حساسیت خود صحبت کنید. به هیچ عنوان خجالت نکشید و اطرافیان خود را نسبت به حساسیت خود آگاه کنید.

اطرافیان خود را توجیه کنید که استفاده از این محصولات معطر می‌تواند برای سلامتی شما خطرآفرین باشد. اگر همکاران شما از رایحه‌های حساسیت‌زا استفاده می‌کنند، به آن‌ها بگویید که این کار باعث ایجاد چالش‌های مختلف برای شما می‌شود و بهره وری را در محیط کار کاهش می‌دهد. مطمئن باشید، که با استفاده از این روش‌ها می‌توانید بخش زیادی از مشکلات سلامتی خود را در برابر محصولات معطر رفع کنید و دیگر مانند گذشته، نسبت به لوازم عطری و خوش‌بو تنفر نداشته باشید.

پیشگیری از حساسیت محصولات معطر

معمولا در تابستان و به خاطر گرمای هوا، افراد بیشتری از اسپری‌ها و محصولات معطر استفاده می‌کنند، بنابراین امکان ابتلا به حساسیت ناشی از رایحه‌های مختلف افزایش می‌یابد. برای پیشگیری از ابتلا به عوارض ناشی از محصولات معطر در این فصل، هنگامی که در محیط‌های عمومی هستید، سعی کنید چندین بار در هوای آزاد قرار بگیرید و عمیق تنفس کنید. با این کار می‌توانید، اثرات مخرب ناشی از رایحه‌های حساسیت‌زا را کاهش دهید.


در ادامه بخوانید: چه ارتباطی بین انواع آلرژی و استرس و افسردگی وجود دارد؟
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع time
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. سارا قادری می‌گوید

    ممنون از شما به خاطر ارائه این مطالب مفید و کاربردی???? عالی بود♥️

    1. رها واعظی می‌گوید

      ممنون از شما دوست عزیز