حفظ امنیت در فضای مجازی

0

بیش از 25 سال از زمان عرضه عمومی اینترنت میگذرد، اما میتوان گفت کمتر از 10 سال است که اینترنت در ایران فراگیر شده و به ابزاری جهت انجام امور روزانه ایرانیان تبدیل شده است، هم اکنون بسیاری از مردم از اینترنت جهت انجام امور بانکی، ثبت نام ها، ارسال اطلاعات و تصاویر از طریق ایمیل و یا شبکه های اجتماعی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده میکنند.
با توجه به فراگیر شدن اینترنت، مسلما رعایت نکات ایمنی بیش از پیش اهمیت پیدا میکند تا از هرگونه خسارت به کاربران جلوگیری شود، در ادامه به مهم ترین عواملی که میتواند به شما در حفظ امنیت تان در فضای مجازی کمک کند اشاره میکنیم:

1- هر فایلی را دانلود نکنید!

شاید یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کنید تا از هک شدن کامپیوتر و لپ تاپ شما جلوگیری شود عدم دانلود هرگونه فایل از سایت ها و منابع ناشناس است، تا حد ممکن هیچگونه فایل ناشناسی را از سایت هایی که اطمینان کامل به اعتبار آن ندارید دانلود نکنید، حتی اگر فایل فوق 1 کیلوبایت باشد!
از مهم ترین نکات دیگر باز نکردن ایمیل های ناشناس است، سعی کنید ایمیل های ناشناس را باز نکنید و به هیچ عنوان هیچگونه فایلی از ایمیل های ناشناس دانلود نکنید و بالاخص بر روی لینک هایی که احتمالا داخل ایمیل ناشناس وجود دارد به هیچ عنوان کلیک نکنید.

دقت کنید، بانک ها و سایر ارگان ها هیچ زمان با ارسال ایمیل موضوعات مهم را اطلاع رسانی نمیکنند، پس هوشیار باشید.
لازم به ذکر است که اکثر ایمیل های مخرب در فولدر اسپم قرار میگیرند، لذا در باز کردن ایمیل هایی که در فولدر اسپم قرار دارند دقت بیشتری داشته باشید

رونیکس

2- از آنتی ویروس مناسب و به روز استفاده کنید.

یکی دیگر از مهم ترین نکات برای حفظ امنیت در فضای مجازی، استفاده از آنتی ویروس مناسب و به روز است، آنتی ویروس از کامپیوتر شما در برابر تهدیدها، ویروس ها و فایل های مخرب محافظت خواهد کرد و چنانچه شما سهوا فایل مخربی را دانلود کنید به سرعت آن را شناسایی و حذف خواهد کرد، دقت داشته باشید همواره از آنتی ویروس اورجینال استفاده کنید و به صورت مداوم آن را به روز رسانی و یا آپدیت کنید.

از مطرح ترین و معتبرترین آنتی ویروس ها میتوان به آنتی ویروس کسپراسکای، بیت دینفدر و ایست اشاره کرد.

شایان ذکر است که در فضای مجازی صرفا کامپیوتر و یا لپ تاپ شما در معرض خطر و تهدید نیست، چنانچه از گوشی و یا تبلت های اندرویدی نظیر گوشی های سامسونگ، هواوی، htc و یا سایر برندها استفاده میکنید، بهتر است از آنتی ویروس مناسب برای اندروید نیز استفاده کنید.

3-عدم استفاده از رمزهای عبور ساده:

برای ایمیل خود و یا هر اکانت دیگری توصیه میشود از رمزهای عبور طولانی و پیچیده شامل حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و کاراکترهای خاص مانند %*#@% استفاده کنید، همچنین بهتر است رمزهای عبور شما در سایت های مختلف یکسان نباشد و ترجیحا برای هر سایت یک پسورد کاملا جداگانه داشته باشید.

4- دقت در انجام پرداخت های بانکی:

خریدهای اینترنتی روز به روز در حال گسترش است و بسیاری از امور، از پرداخت قبض ها گرفته تا خرید گوشی موبایل و حتی خرید اقلام سوپری با استفاده از اینترنت انجام میشود، متاسفانه برخی سایت ها از این موضوع سوء استفاده میکنند و با طراحی صفحه هایی کاملا مشابه سایت بانک و فریب شما اطلاعات کارت بانکی شما را در صفحه فوق از شما گرفته و سپس با استفاده از کارت بانکی شما شروع به خرج کردن میکنند!
برای جلوگیری از این سوء استفاده ها، حتما دقت کنید کلیه پرداخت های بانکی در ایران صرفا و فقط از طریق سایت shaparak.ir انجام میشود و چنانچه صفحه پرداختی که میخواهید در آن اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید آدرسی غیر از آدرس فوق دارد قطعا کلاه برداری است.

5 – به روز نگاه داشتن نرم افزارها و سیستم عامل:

سعی کنید همواره نرم افزارهای نصب شده و سیستم عامل دستگاه خود اعم از ویندوز و سایر سیستم ها رو به روز نگاه داشته و مداوما آپدیت کنید، البته متاسفانه با توجه به اینکه در ایران بسیاری از نرم افزار ها و حتی سیستم عامل ها کرک شده اند، کمی به روزرسانی آنها چالش برانگیز است، لذا همواره توصیه میشود از نرم افزار ها، ویندور و آنتی ویروس اورجینال استفاده کنید تا بتواید بدون هیچگونه مشکلی آنها را به روز رسانی کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.