چرا نباید در گرجستان سرمایه گذاری کرد؟

0

متاسفانه بسیاری از مراکز و افرادی که خدمات اخذ اقامت، تاسیس شرکت و سرمایه گذاری در گرجستان را ارائه می دهند، در معرفی شرایط زندگی، امکانات و فرصت های سرمایه گذاری اغراق نموده و همه حقیقت را برای متقاضیان آشکار نمی سازند. به همین دلیل بسیاری از افراد تحت تاثیر چنین تبلیغاتی قرار گرفته و به امید بهبود شرایط اقتصادی خود و بدون توجه به ریسک های احتمالی اقدام به سرمایه گذاری در بخش های مختلف این کشور می نمایند.
در یکی دو سال گذشته به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی ایران، بسیاری از افراد برای حفظ ارزش دارایی های خود تصمیم به مهاجرت و سرمایه گذاری در کشورهای دیگر کرده اند. باید گفت چنین کاری بدون داشتن اطلاعات و آگاهی از شرایط کشور مورد نظر بسیار پر خطر بوده و ممکن است موجب بدتر شدن کیفیت زندگی و از دست دادن تمام دارایی شما گردد. در این مقاله قصد داریم چشم انداز روشن تری از شرایط موجود در گرجستان به شما ارائه دهیم.
بین مردمان گرجستان و ایران از دوران بسیار دور روابط نزدیکی از لحاظ فرهنگی و تاریخی وجود داشته است. حضور چندین دهه گرجی تبارها در مناطق شمال و مرکز ایران نشان دهنده چنین ادعایی است. همچنین لغو روادید بین دو کشور، فاصله نزدیک با ایران، هزینه های ارزان مسافرتی و … موجب شده بسیاری از گردشگران ایرانی، گرجستان را برای سفرهای برون مرزی خود انتخاب کنند.
در این بین بعضی از شرکت ها و افراد سودجو با ارائه اطلاعات غیر واقعی از گرجستان اقدام به تبلیغات در زمینه تاسیس شرکت، سرمایه گذاری، خرید ملک و اخذ اقامت گرجستان می نمایند. بسیاری از افراد نیز تحت تاثیر چنین تبلیغات غیر واقعی و بدون توجه به مشکلات پیش رو و به امید بهبود شرایط زندگی خود و خانواده شان، این کشور را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند.
اما باید بدانید پس از خرید ملک در گرجستان هیچ تضمینی برای اقامت طولانی مدت در این کشور به آن ها داده نمی شود بلکه فقط اجازه اقامت یکساله به ایشان اعطا می گردد ولی مشخص نیست این اجازه برای سال های بعدی نیز تمدید گردد. بسیاری از افراد با عدم آگاهی از چنین شرایطی، اکنون با مشکلات و دردسرهای فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. همچنین به با توجه شرایط آسان و کم هزینه ثبت شرکت، تعدادی از ایرانیان اقدام به این کار نمودند اما باید بدانید از چند هزار شرکت ثبت شده در گرجستان توسط ایرانی ها فقط تعداد محدودی از آن ها فعال هستند و اکنون دولت گرجستان نسبت به کارآمدی چنین شرایطی دچار تردید شده و در صدد تجدید نظر برای پذیرش شرکت های اتباع ایرانی است.


در کنار نقاط قوت کشور گرجستان مانند فاصله نزدیک به ایران، امنیت، شرایط آسان کسب و کار و برخی آزادی های اجتماعی، نکاتی وجود دارد که بی توجهی به آن ها می تواند موجب تصمیم های عجولانه و اشتباه گردد. در ادامه توجه شما را به برخی از این نکات که از گزارش ها و آمارهای موسسات معتبر بین المللی استخراج شده است، جلب می نماییم.

۱- گرجستان کشوری سرمایه محور است نه مهاجر پذیر

رونیکس

اگر قوانین و سیاست های دولت گرجستان را بررسی کنید خواهید فهمید اولویت های این کشور برای پذیرش مهاجران خارجی نیست. علت آن هم مشخص است زیرا بسیاری از شهروندان گرجستانی با معضل بیکاری مواجه هستند و هر ساله بسیاری از آنها به خارج از کشور مهاجرت می کنند. از طرف دیگر ورود مهاجران خارجی به گرجستان با توجه به جمعیت ۳.۵ میلیونی آن می تواند موجب تغییر ساختار اجتماعی و فرهنگی آن شود. پس هجوم مهاجران به گرجستان کاملا با سیاست های این کشور در تضاد است.

۲– انتقال سرمایه از روش های نامتعارف ریسک بالایی دارد

احتمال زیادی وجود دارد که دادستانی مالی گرجستان دارایی هایی را که از منابع مالی نامشخص تامین شده باشند توقیف نماید و مالکان این دارایی ها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. در سال گذشته پلیس مبارزه با فساد گرجستان به برخی صرافی های ایرانی که حواله های ارزی ارسال می کردند مراجعه نمود و تمام دارایی های آن ها را توقیف و صاحبانشان را دستگیر کرد.

۳– برای ایرانیان، هزینه های زندگی در گرجستان زیاد است

دولت گرجستان هیچگونه یارانه ای به کالاها و خدمات خود اختصاص نمی دهد. به عنوان مثال قیمت سوخت در گرجستان حدود یک دلار است و برای ویزیت پزشک باید ۲۰ دلار هزینه پرداخت نمود. همچنین برای بیمارستان های دولتی این کشور اگر امکاناتی مهیا باشد تنها برای شهروندان گرجستانی است.

۴– گرجستان هنوز عضو اتحادیه اروپا نشده است

برخی افراد برای رسیدن به منافع خود سعی می کنند نشان دهند که گرجستان به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است. چیزی که مشخص می باشد این است که گرجستان هنوز عضو اتحادیه اروپا نیست و معلوم نیست این کشور چه زمانی استانداردهای لازم برای پذیرش در اتحادیه اروپا را فراهم می نماید. همچنین این سوال مطرح است که آیا عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا برای ایرانیان مقیم این کشور سودی خواهد داشت یا خیر؟
لازم به ذکر می باشد در سفر صدر اعظم آلمان به گرجستان، ایشان اعلام امیدواری نموده که کشورهای منطقه بالکان در بازه زمانی ۱۰ ساله بتوانند به عضویت اتحادیه اروپا در بیایند و پس از آن، در مدت ۵ سال گرجستان بتواند استانداردهای لازم را برای این کار فراهم آورد. بنابراین باید مدت زمان ۱۵ ساله را برای عضویت گرجستان در اتحادیه اروپا در نظر داشته باشید.

۵– آمار ورشکستگی در گرجستان افزایش یافته است

آمارهای رسمی نشان می دهند تعداد افرادی که سرمایه های خود را در گرجستان از دست می دهند رو به افزایش می باشد و تعداد ۴۷۳۵ نفر تنها در طول دو ماه به افراد ورشکسته در این کشور اضافه شده اند. گزارش ها حاکی از آن است تعداد بدهکاران در ژانویه ۲۰۱۸ ، به ۲۳۴۹۵۸ نفر رسیده در حالی که تا ماه نوامبر ۲۰۱۷ این تعداد ۲۳۰۲۲۳ نفر بوده است. اگر بخواهیم واضح تر بگوییم، از جمعیت ۳.۵ میلیونی گرجستان، ۶.۵ درصد اعلام ورشکستگی نموده اند که آمار چندان امیدوارکننده ای نیست.
پس بیان این نکات دوباره این سوال مطرح می شود که آیا سرمایه گذاری در چنین کشوری و با چنین نقاط ضعف اقتصادی، کار عاقلانه ای است؟

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.