آشنایی با ۳ وسیله که منشا انتقال باکتری در خانه هستند

0

تابه‌حال فکر کرده‌اید که آلوده‌ترین وسایل در خانه چه چیزهایی هستند؟ آیا وسایل خانه هم ناقل باکتری و علت بیماری‌های باکتریایی هستند؟ در این مطلب به این سؤالات پاسخ داده‌ایم و به شما می‌گوییم که چطور باکتری‌ها را از فضای خانه خود دور کنید. همراه ما باشید.

براساس یک باور عمومی همه فکر می‌کنند میکروب‌ها، باکتری‌ها و به طور کلی منشا ویروس‌های عفونی بیرون از خانه کمین کرده‌اند و منتظر فرصت هستند تا ما به آنها نزدیک شویم و ما را بیمار کنند. به همین دلیل است که وقتی بیرون از خانه هستیم سعی می‌کنیم تا حد امکان به چیزی دست نزنیم. اگر به چیزی دست زده باشیم تا دست‌هایمان را نشوییم حاضر نمی‌شویم چیزی بخوریم. خیلی مراقب هستیم که دست‌های آلوده‌مان را به چشم‌هایمان نزنیم و خیلی کارهای دیگر از این قبیل که تا از پاک بودن دست‌هایمان مطمئن نشویم انجام نمی‌دهیم.

قصد نداریم بگوییم این باور اشتباه است، نه! صد البته همه ما قبول داریم که اشیا بیرون از خانه در مجاورت با انواع آلودگی‌های محیطی و زیست محیطی قرار دارند و به‌راحتی می‌توانند میکروب و‌ ویروس‌های بیماری‌زا را به افراد مختلف منتقل کنند. اما می‌خواهیم توجه‌تان را به ۳ وسیله موجود در خانه که منشأ انتقال میکروب‌ها هستند و گاهی از آنها غفلت می‌کنیم جلب کنیم. ۳ وسیله که به‌آرامی آلوده می‌شوند و چون نمای بیرونی‌شان گواه بر آلوده بودن‌شان نیست، فکرش را هم نمی‌کنیم که چقدر برای سلامتی ما خطر دارند و بدون اینکه به آنها توجه کنیم آرام آرام در معرض آلودگی قرار می‌گیریم. در این مطلب به بدیهی‌ترین شکل ممکن با این ۳ وسیله یا ۳ مکان آلوده در خانه آشنا می‌شویم.

رونیکس

۱. شیر آب

بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، شیر آب را باز می‌کنیم تا دست‌هایمان را بشوییم. بعد هم دستمان را آغشته به مایع دستشویی می‌کنیم و به‌دقت آن را می‌شوییم. وقتی از پاکیزه شدن دست‌ها مطمئن شدیم شیر آب را می‌بندیم و از سرویس خارج می‌شویم. غافل از اینکه هنگام باز کردن شیر آب مقدار زیادی از میکروب‌ها را روی آن جا گذاشته‌ایم و هنگام بستن شیر آب آنها را برداشته‌ایم. البته خیلی‌ها بر حسب عادت قبل از بستن شیر آب کمی آب روی آن می‌ریزند و بعد شیر آب را می‌بندند. اما این هم باعث از بین رفتن میکروب‌ها نمی‌شود.

آن طور که متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت می‌گویند بهترین راه این است که بعد از استفاده از سرویس بهداشتی، شیرهای آب را خشک کنیم. چون باکتری‌ها در محیط خیس و مرطوب با سرعت بیشتری تکثیر می‌شوند. نباید شرایط رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها را برایشان فراهم کنیم. علاوه بر این لازم است که حداقل هفته‌ای یکبار شیرهای آب سرویس بهداشتی را با مواد شوینده بشوییم. برای این کار باید از فرچه‌های باریک استفاده کنیم که نقاط دور از دسترس هم شسته شود. چه بسا استفاده از مسواک در این مورد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نکته جالب این است که تا صحبت از آلودگی شیر آب می‌شود، همه اذهان به سمت شیر آب سرویس بهداشتی می‌رود. در حالیکه شیرآب آشپزخانه نیز در معرض رشد باکتری‌ها قرار دارد. کافی است حواستان به موارد استفاده از شیر آب آشپزخانه باشد. به ویژه زمانیکه از پاک کردن سبزی و یا تمیزکاری کابینت‌ها و وسایل داخل یخچال فارغ شده‌اید و می‌خواهید دست‌هایتان را بشویید. در همه این موارد باکتری‌ها به شیر آب منتقل می‌شوند و هنگام بستن شیر روی دست می‌نشینند.

۲. دستمال یا حوله آشپزخانه

دستمال یا حوله آشپزخانه - آشنایی با ۳ وسیله که منشا انتقال باکتری در خانه هستند

خیلی‌ها عادت دارند بعد از شستن ظرف‌ها برای جلوگیری از باقی ماندن لکه قطرات آب، ظرف‌ها را با دستمال خشک کنند. یا اینکه یک دستمال یا حوله را آویزان می‌کنند تا بعد از هربار شستن دست‌هایشان در آشپزخانه بتوانند دست‌ها را با آن خشک کنند. متاسفانه این دستمال و حوله درحالیکه به نظر می‌رسد کاملا تمیز و بهداشتی است، منشا انتقال میکروب‌ها هستند.

محققان تحقیقات گسترده‌ای روی دستمال‌های آشپزخانه انجام داده‌اند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روی ۸۹ درصد از دستمال‌های آشپزخانه باکتری‌هایی مشاهده می‌شود که به‌آسانی منجر به ابتلا به بیماری‌های روده و معده خواهند شد. قصد نداریم بگوییم دستمال و حوله آشپزخانه‌تان را دور بیندازید تا از ابتلا به بیماری‌ها در امان باشید. این راهش نیست!

آن طور که کارشناسان بهداشت می‌گویند بهترین راه مقابله با باکتری‌های موجود در دستمال آشپزخانه این است که هر ۲ تا ۳ روز در میان، دستمال‌های آشپزخانه را با ۶۰ درجه سانتیگراد در ماشین لباسشویی بشوییم. علاوه بر این دقت داشته باشیم که دستمال خشک کننده ظرف‌ها از دستمالی که برای خشک کردن دست‌هایمان از آن استفاده می‌کنیم جدا باشد. زیرا میکروب‌های موجود در زیر ناخن‌ها به دستمال منتقل شده و در صورت استفاده برای خشک کردن ظروف، ظرف‌ها را آلوده خواهد کرد.

۳. ناخن‌گیر

به جرئت می‌توان گفت ناخن‌گیر یکی از آلوده ترین ابزارهای موجود در خانه است. به همین دلیل است که همواره توصیه می‌شود آن را دور از دسترس کودکان قرار دهیم. (البته در این مورد خطر احتمالی استفاده از ناخن‌گیر برای کودکان نیز در نظر گرفته شده است.) ناخن‌ها بهترین مکان برای جمع‌شدن باکتری‌های روده هستند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود هنگام شست‌وشوی دست‌ها زیر ناخن‌ها با فرچه به‌آرامی شسته شود.

وقتی ناخن‌ها را کوتاه می‌کنیم، این باکتری‌ها به ناخن‌گیر منتقل می‌شوند. کوچک‌ترین جراحتی منجر به انتقال این باکتری‌ها به بدن و بروز انواع عفونت می‌شود. حتی در صورتی که جراحتی رخ ندهد نیز نمی‌توان کاملا در امان بود. چون بعد از کوتاه کردن ناخن‌ها و هربار دست زدن به ناخن‌گیر کوچک‌ترین تماس با چشم، دهان و حتی گوش و بینی می‌تواند منجر به انتقال باکتری‌ها به بدن فرد شود.

بهترین راه برای در امان ماندن از باکتری‌های موجود در ناخن‌گیر این است که قبل از کوتاه کردن ناخن‌ها دست و پا را با صابون بشویید و به هیچ وجه از ناخن‌گیر به صورت اشتراکی استفاده نکنید. ناخن‌گیر یک ابزار بهداشتی کاملا شخصی است و هر شخص فارغ از سن و سالی که دارد باید ناخن‌گیر مخصوص به خودش را داشته باشد. و دیگر اینکه بهتر است بعد از هربار استفاده از ناخن گیر آن را با پد الکلی یا آب و صابون به دقت ضدعفونی و خشک کنید.


در ادامه بخوانید: علائم میکروب معده، شیوه تشخیص و راه درمان آن
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.