با رشته‌های مختلف عکاسی آشنا شوید (انواع عکاسی)

2

برای کسانی که در حال یادگیری عکاسی هستند یا می‌خواهند آن را به شغل اصلی‌شان تبدیل کنند، یک سوال بسیار مهم وجود دارد: کدام رشته از عکاسی را دنبال کنم؟ پاسخ این سوال در سوژه‌ی مورد علاقه‌ی شما برای عکاسی، وضعیت بازار کار و ابزارهای عکاسی خلاصه می‌شود. در این مقاله، با بخش‌های مختلف و انواع عکاسی آشنا خواهیم شد تا بتوانید انتخاب راحت‌تری داشته باشید.
اما قبل از شروع…
اگر دوست دارید عکاسی یاد بگیرید، صفحه‌ی آموزش عکاسی را در وبلاگ من از دست ندهید. منتظر دیدن‌تان هستم!

 

1- عکاسی عروسی و مجالس

بدون شک، پردرآمدترین نوع عکاسی همین است. اکثر مردم فقط یک بار در زندگی‌شان ازدواج می‌کنند و به همین خاطر، دوست دارند برنامه‌ریزی کاملی برای آن داشته باشند و معمولا برای ثبت خاطرات این مقطع خاص از زندگی‌شان حاضرند مبالغ بالایی هم بپردازند.
عکاسی عروسی می‌تواند به راحتی به عکاسی از مجالس و عکاسی از رویداد هم تبدیل شود و گزینه‌ها و منابع درآمدی‌تان را چند برابر کند!

رونیکس

 

2- عکاسی پرتره

همه دوست دارند خاطرات و لحظات خاص‌شان را ثبت کنند. و عکاسی پرتره می‌تواند اکثر این لحظات را پوشش دهد. عکاسی بارداری، عکاسی نوزاد، عکاسی کودک، عکاسی مدرسه و فارغ‌التحصیلی، عکاسی پیری، عکس‌های عمومی خانوادگی و حتی عکس‌های پرسنلی، همه بخشی از عکاسی پرتره محسوب می‌شوند. علاوه بر این، عکاسی پرتره می‌تواند در استودیو و آتلیه یا در فضای باز انجام شود.
همان‌طور که می‌بینید، گزینه‌های کاری بی‌شمارند! عکاسی پرتره هم می‌تواند به راحتی تبدیل به عکاسی فشن (مدلینگ) شود.
اگر عکاسی پرتره را دوست دارید، راهنمای عکاسی پرتره در فضای باز برای شماست!

3- عکاسی محصول

با گسترش کسب‌وکارهای فروش اینترنتی، نیاز به عکاسی محصول هر روز بیش‌تر و بیش‌تر می‌شود. شما هم می‌توانید به عنوان یک عکاس، بخشی از این نیاز را تامین کنید. علاوه بر انتشار در اینترنت، از این عکس‌ها برای پوستر و بنر و تبلیغ در مجله‌ها و روزنامه‌ها و… هم استفاده می‌شود.

اگر حوصله‌ی زیادی برای کار با آدم‌ها ندارید و از بخش تکنیکی عکاسی لذت می‌برید، عکاسی محصول می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای شما باشد.

 

میان‌پرده: تجهیزات عکاسی

اگر دوست دارید عکاسی را به شغل‌تان تبدیل کنید، حتما باید به فکر تجهیزات خوب و باکیفیت باشید. هر رشته‌ای از عکاسی هم، تجهیزات خاص خودش را می‌طلبد. و از آن‌جایی که قیمت این تجهیزات این روزها سر به فلک می‌کشد، به‌تر است اول اطلاعات کاملی جمع کنید و بعد انتخاب کنید.

برای این‌که کارتان آسان شود، من یک راهنمای خرید دوربین عکاسی برایتان نوشته‌ام که هر نکته‌ی ریز و درشتی که فکرش را بکنید، پوشش داده. پس قبل از خرید دوربین، سر زدن به این پست و راهنماهای دیگر خرید در وبلاگ من را فراموش نکنید.

 

4- عکاسی خبری (فتوژورنالیسم)

وضعیت این رشته از عکاسی در ایران واقعا خوب نیست. پس اگر علاقه‌ی شدیدی به آن ندارید یا می‌توانید با درآمد محدود زندگی کنید، دنبال کردن آن به تنهایی را توصیه نمی‌کنم. عکاسان خبری، می‌توانند هر واقعه و خبری را پوشش دهند؛ از راهپیمایی‌ها تا حوادث طبیعی تا رسوم آئینی و…

 

5- عکاسی ورزشی

این نوع عکاسی هم در ایران هنوز رونق زیادی پیدا نکرده. کار عکاسان ورزشی، عکاسی از ورزش‌کاران و بازی‌های مختلف داخل و خارج سالن است. تجهیزات خاص این عکاسان می‌تواند بسیار گران باشد.

 

6- عکاسی رویداد

عکاسی از همایش‌ها، سمینارها، جلسات، کارگاه‌ها، جشنواره‌ها و… همگی بخشی از عکاسی رویداد محسوب می‌شوند. این نوع عکاسی در یکی دو سال اخیر وضع به‌تری در شهرهای بزرگ ایران پیدا کرده و می‌تواند درآمد نسبتا خوبی برایتان داشته باشد.

 

7- عکاسی فشن (مدلینگ)

یک نگاه سرسری به اینستاگرام نشان می‌دهد که صفحه‌های مربوط به استایل این روزها بسیار پرطرف‌دار شده‌اند. عکاسان فشن، از مدل‌ها، لباس‌ها و اکسسوری‌ها (زیورآلات، کیف و کفش و…) عکس می‌گیرند. در نتیجه این نوع عکاسی می‌تواند به عکاسی پرتره و محصول هم نزدیک شود.
گول ظاهر جذابش را نخورید. عکاسی فشن می‌تواند به شدت سخت و طاقت‌فرسا باشد. اما اگر کارتان را بلد باشید، می‌توانید به درآمد خوبی هم برسید.

 

8- عکاسی تبلیغاتی

از آن‌جایی که عکس‌های بسیار متنوعی در تبلیغات استفاده می‌شوند، عکاسی تبلیغاتی هم گستره‌ی بسیار بزرگی دارد. یعنی می‌تواند شامل عکاسی پرتره، محصول، فشن یا حتی مستند شود. این نوع عکاسی هم می‌تواند درآمد بسیار خوبی داشته باشد.

 

9- عکاسی منظره / طبیعت

درآمد این نوع عکاسی در ایران واقعا خوب نیست. در نتیجه فقط از روی علاقه سمتش بروید و نه به قصد تبدیلش به شغل. البته اگر بتوانید با عکاسی سفر ترکیبش کنید، ممکن است به راه‌های درآمد نسبتا خوبی دست پیدا کنید.

 

10- عکاسی حیات وحش

از لحاظ درآمدی شبیه مورد قبل است. پس تنها اگر علاقه‌ی شدیدی به آن دارید، دنبالش کنید.

 

11- عکاسی سفر

عکاسی سفر می‌تواند شامل موارد مختلفی شود. ولی کارکرد اصلی آن، به تصویر کشیدن جاذبه‌های گردش‌گری و تجربه‌ی انواع سفر به نقاط مختلف است. شروع این نوع عکاسی و پیدا کردن جای پا در آن معمولا سخت است. اما اگر بتوانید این مراحل اولیه را رد کنید، فرصت‌های مختلفی برای کسب درآمد از آن به دست خواهید آورد.

12- عکاسی معماری (عکاسی از بناهای مختلف)

این نوع عکاسی هم در ایران جا نیفتاده. اما اگر عشق معماری دارید، می‌توانید دنبالش کنید.

 

راه‌های کسب درآمد از عکاسی

برای کسب درآمد از عکاسی، چند راه عمده وجود دارد که در ادامه مختصرا درموردشان حرف خواهم زد.

 

اول: باز کردن آتلیه

باز کردن آتلیه‌ی رسمی هزینه‌ها و مجوزهای خاص خودش را می‌خواهد و برای عضویت در اتحادیه‌ی عکاسان باید در آزمون خاص این اتحادیه شرکت کنید. اما اگر -بعد از گذراندن این مراحل- بتوانید خوب برای کارتان بازاریابی کنید، عکاسی شغل اول و آخرتان خواهد شد.

 

دوم: فریلنسینگ

عکاسان فری‌لنسر، به شکل پروژه‌ای با برندها و افراد مختلف کار می‌کنند. این دسته از عکاسان معمولا آتلیه‌ی بزرگی ندارند و اکثر کارشان را در محیط‌های دیگر انجام می‌دهند.

 

سوم: استخدام شدن در مجموعه‌های دیگر

آژانس‌های تبلیغاتی، رسانه‌ها، فروش‌گاه‌های بزرگ اینترنتی و آتلیه‌های بزرگ معمولا عکاسان حرفه‌ای را استخدام می‌کنند. این راه، می‌تواند ریسک‌های دو راه قبلی را کم‌تر کند و خیال‌تان را از درآمد ثابت راحت کند.

 

حرف آخر

با مراجعه به وبلاگ من (حامد درخشانی: نویسنده و عکاس فری‌لنس) می‌توانید پست‌های متنوع و مفیدی در زمینه‌ی عکاسی پیدا کنید. پس فرصت را از دست ندهید. روی لینک بالا کلیک کنید و بعد هم مشترک وبلاگ شوید تا این راه را باهم طی کنیم.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. نسیم می‌گوید

    سلام خسته نباشید. من خیلی علاقه به عکاسی دارم و شغلمم یه جورایی نه به صورت حرفه ایی ایجاب می‌کرد انجام بدم. شغلم خبرنگارم هستم و مدیر روابط عمومی فدراسیون دوچرخه سواری بودم ??الان دارم از ایران مهاجرت میکنم میرم به کانادا. میخوام کمکم کنید بگید اگه من این حرفه رو با توجه به علاقه زیادم، برم و یاد بگیرم میتونم اونور این حرفه رو خوب پیش بگیرم اصلا منبع درآمدی میتونم داشته باشم و روش حساب کنم یا نه
    ممنون میشم بهم جواب بدین و راهنماییم کنید ????

    1. حامد درخشانی می‌گوید

      عکاسای خوب تو هر کشوری که باشن می‌تونن درآمد کسب کنن. و تو کانادا راه‌های کسب درآمد از عکاسی نسبت به ایران بیش‌تر هم هست ولی خب رقابتم سنگین‌تره.
      اما مسئله این‌جاست که عکاس شدن فقط محدود به علاقه و یادگیری فقط محدود به یه کلاس رفتن نیست. فکر می‌کنم بیش از هر چیزی باید به این توجه داشته باشید. تبدیل شدن به یه عکاس خوب و بعد هم تبدیل عکاسی به یه بیزینس می‌تونه سال‌ها زمان ببره.