معرفی کتاب روانشناسی عزت نفس، نوشته ناتانیل براندن

0

عزت نفس واژه‌­ای آشنا برای همه­ٔ ماست، اما اینکه چقدر با مفهوم آن آشنا هستیم و تا چه حد می‌­توانیم میزان عزت نفس خودمان را بسنجیم مقوله­‌ای است که معمولا کمتر پیگیر آن هستیم. شناخت عزت نفس در خود و دیگری به خلق روابط اجتماعی بهتر می­‌انجامد؛ ضمن آن، فرد می­‌تواند با درک صحیح، عزت‌نفس خود را بازیابی کند. از آن­جا که عزت‌نفس در مباحث نسبتا تخصصی روانشناسی قرار می‌­گیرد، مطالعه بر روی آن بهتر است با دید تخصصی­ و از نگاه رویکردهای روانشناسی باشد. کتاب روانشناسی عزت نفس همین فرصت را به‌­درستی به مخاطب می­‌دهد. با بررسی بیشتر این کتاب همراه ما باشید.

شناسنامۀ کتاب

  • عنوان: روانشناسی عزت نفس
  • نویسنده: ناتانیل براندن
  • تعداد صفحات: ۳۰۳

 

رونیکس

خرید کتاب روان‌شناسی عزت‌نفس از دیجی‌کالا

دربارۀ کتاب روانشناسی عزت نفس

خود فرد اصلی­‌ترین عامل شکل‌گیری عزت نفس در بزرگ‌سالی است؛ یعنی افراد به‌راحتی با تمرین و مطالعۀ درست می‌توانند عزت نفس خود را در سنین بزرگ‌سالی افزایش دهند. اما همان‌طور که می­‌توان حدس زد، در سنین کودکی، عزت نفس هر فرد وابسته به آموزش­‌هایی است که پدر، مادر و معلم­‌هایش به او می‌دهند.

این کتاب به ما یاد می‌دهد که عزت نفس به معنای زندگی آگاهانه و خودشناسی و همچنین مسئولیت پذیری در قبال خود است. عزت نفس و شناخت آن برای مدیریت بهتر روابط اجتماعی امری ضروری است. گاه با افرادی روبه‌رو می­‌شویم که عزت نفس پایین دارند؛ پس شناخت این معضل می­‌تواند به ما جهت برقراری بهتر ارتباطات اجتماعی و همچنین خود مراقبتی و کمک به فرد مقابل، رهنمودهایی ارزشمند ارائه کند.

مباحث کلی

کتاب روانشناسی عزت نفس در ۳ بخش و ۱۷ فصل نوشته شده است. این کتاب به‌صورت سازمان­‌یافته­‌ای از شناخت مفهوم عزت‌ نفس شروع می‌کند و به جزئی‌ترین بحث­‌های موجود درباره­ٔ آن می­‌پردازد. نویسنده این کتاب، عزت‌ نفس را نیاز اولیه­ٔ انسانی برمی‌شمارد و علت نیاز انسان به عزت‌ نفس را از دیدگاه­‌های متفاوتی بررسی می­‌کند.

در این کتاب، ازسویی موضوع ارتباط عزت‌ نفس با سلامت روحی انسان با شیوه­ایی جذاب بحث شده است و از سوی دیگر، عزت نفس و اثرات آن بر عملکرد هر فرد بیان می­‌شود. ناتانیل براندن، نویسندۀ کتاب، معتقد است به همان اندازه که عزت نفس نیاز و ضرورت روابط اجتماعی است، عزت نفس کاذب و توهم­‌زا می­‌تواند شکننده و مخرب باشد. او همچنین میزان عزت نفس هر فرد را به دو بخش مجزای عوامل درونی و بیرونی وابسته می­‌داند.

تمرین­‌های موجود در این کتاب باعث می­‌شود مطالب از حالت نظریه‌پردازانۀ محض خارج شود و خواننده فرصت لمس حقیقت وجودی خویش را به‌ دست بیاورد. فرم­‌های دقیق و فکرشده‌ای که در کتاب قرار دارد، می­‌تواند به خواننده کمک قابل‌توجهی بکند. این کتاب با هدف دوست داشتن خود از راهِ درست و ارتقای شخصیت فعلی هر فرد نگارش شده­ است.

دربارۀ نویسنده

ناتانیل براندن (Nathaniel Branden) در هر سه مقطع تحصیلی خود، روانشناسی خوانده ­‌است. او مدارک تحصیلی خود را از دانشگاه­‌های معتبر UCLA، نیویورک و کالیفرنیا اخذ کرده­ است. این نویسنده یکی از نخستین افرادی است که مفهوم عزت نفس و احترام به خود را معرفی می­‌کند و تلاش می­‌کند آن را به کل جامعه بشناساند.

هدف براندن از نگارش این کتاب، رساندن صدایش به سراسر دنیا برای بیان اهمیت عزت نفس است. او مقالات علمی بسیاری در همین زمینه منتشر کرده­ است. علاقه‌مندان می­‌توانند به‌­صورت تخصصی­‌تری نتایج پژوهش­‌های این نویسنده را دنبال کنند. با جست‌وجوی (فارسی و انگلیسی) نام براندن در اینترنت، صدها مقاله و مطلب دربارۀ او در دسترس قرار خواهد گرفت.

این نویسنده و پژوهشگر در سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت.

آیا این کتاب برای شماست؟

اگر می­‌خواهید فردی مستقل و متکی به خود باشید و روابط اجتماعی سامان‌یافته‌ای برقرار کنید، این کتاب برای شما نوشته شده است. اگر دوست دارید کمتر از دیگران آسیب ببینید و مؤثرتر زندگی کنید، این کتاب می­‌تواند دست­اوردهای ارزشمندی به شما بدهد.

افرادی که همیشه می‌کوشند فرد بهتری از دیروزِ خودشان باشند و مایل‌اند ضعف‌های‌شان را بشناسند و برطرف نمایند، می‌توانند با مطالعه­ٔ این کتاب به اهداف‌شان دست پیدا کنند. این کتاب همچنین برای دانشجویان و پژوهشگران فعال در این حوزه نیز می­‌تواند مفید باشد و خط فکری خوبی به آن­ها ارائه کند.

بخش‌هایی از کتاب روانشناسی عزت نفس

نباید بی‌جهت تصور کرد که اگر به کودک یا نوجوان خود بگوییم که اگر همه‌روزه «من خوب هستم»، «خودم را دوست دارم» را به خود تلقین کند به عزت نفس می‌رسد. عزت نفس با اموری که امکان ارادیِ انتخاب داریم کم و زیاد می‌شود.

عزت نفس تابع موقعیت خانواده‌ای که در آن به دنیا آمدیم، نژاد و رنگ پوست یا موقعیت اجداد و نیاکان ما نیست. اینها ارزش‌هایی هستند که گاه اشخاص برای اجتناب از مسئولیتی که در قبال عزت نفس سالم دارند بدان متوسل می‌شود. اینها منابع عزت‌نفس کاذب هستند. اینها منبع باور خودتوانمندی و یا حرمت‌نفس نیستند، اما می‌توانند منبع فریب خویشتن و توهم باشند.(ص۲۲۰)

خرید کتاب روان‌شناسی عزت‌نفس از دیجی‌کالا


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های روانشناسی شخصیت برای علاقه‌مندان به توسعه فردی
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.