۱۰ درس مهم زندگی که همین الان باید یاد بگیرید

8

زندگی کلاس درسی دائمی است. در مسیر زندگی بار‌ها زمین می‌خوریم و بر‌می‌خیزیم و در طی مسیر درس‌های مهمی می‌آموزیم. این درس‌ها را گاهی از تجربیات خود‌مان می‌آموزیم، گاهی از تجربیات دیگران و گاهی هم بادیدن فیلم و خواندن کتاب. مهم نیست مطالعه چه درصدی از آموخته‌های ما را تشکیل می‌دهد؛ همواره تفاوت عمیقی بین تجربهٔ عملی و نظری وجود دارد. آموختن برخی درس‌ها هم بدون تجربه‌کردنِ موقعیتی خاص در زندگی ممکن نیست. متأسفانه گاهی وقتی از زندگی درس می‌گیریم که خیلی دیر شده است. در این مواقع، آمادگی و دانش لازم برای رو‌یا‌رویی با حوادث زندگی را نداریم. در این مقاله با درس‌هایی آشنا می‌شویم که زندگی ما را در مسیر درستی قرار می دهند و باید هرچه زودتر آنها را یاد بگیریم. همراه ما باشید.

۱. راه خود‌تان را بروید

مردم عاشق قضاوت‌کردن دیگران هستند. فشار آشنایان می‌تواند شما را از مسیری که برای آیندهٔ خود انتخاب کرده‌اید منحرف کند. به آمال و آرزو‌های دیگران و حرف مردم توجه نکنید. هرگز اجازه ندهید اهداف و رؤیا‌های دیگران، بینش شما به زندگی را مخدوش کند. شما راه خود را انتخاب کرده‌اید و خود‌تان تصمیم می‌گیرید مقصد کجا‌ست و چقدر با آن فاصله دارید.

رونیکس

۲. هنگام عمل دودلی به خود راه ندهید

این ضرب‌المثل ارزشمند ایرانی را همیشه به یاد داشته باشید: «کار امروز را به فردا مفِکن». بسیاری از مواقع، زمان اقدام‌کردن که می‌رسد پای ما می‌لرزد. تردید و امروز‌و‌فردا‌کردن از علائم کمبود اعتماد به نفس و شجاعت است. این تردید مانع پیشروی ما‌ست و ما را در قفسی از جنس حسرت دائمی اسیر می‌کند. هر‌گاه احساس کردید وقت اقدام‌کردن است، دست‌به‌کار شوید. نگران نتیجه نباشید. چیزی که شما را نکشد قوی‌تر‌تان می‌کند.

۳. آموخته‌های خود را به کار بگیرید

تصور ما درباره میزان دانش‌مان در یک حوزهٔ خاص اهمیتی ندارد. تنها زمانی عیار دانش ما مشخص می‌شود که آن را در عمل به کار ببریم. از قدیم گفته‌اند: «به عمل کار بر‌آید،‌ به سخن‌دانی نیست!». مثلا ما می‌توانیم دربارهٔ نقاشی مطالعه کنیم، انواع قلم‌مو‌ها، پالت‌ها، تکنیک‌ها و … را هم بشناسیم؛ اما فقط وقتی می‌توانیم دانسته‌های خود را آزمایش کنیم که رو‌به‌روی بوم نقاشی می‌ایستیم و دست‌به‌کار نقاشی می‌شویم.

جوانان برای عملی‌کردن دانش خود اغلب با دشواری رو‌به‌رو می‌شوند. به همین دلیل، دانشی که باید پیش‌رانِ موفقیت شغلی باشد اغلب به هیچ دردی نمی‌خورد!

۴. نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود

۱۰ درس مهم زندگی که معمولا دیر به آنها فکر می‌کنیم

اگر به‌دنبال داشتن زندگی خوب، شغل موفق، رضایتمندی روحی و دوستان قابل‌اعتماد هستید، باید سخت تلاش کنید. شاید بخت و اقبال شما را تا نیمه‌های راه برساند اما رسیدن به مقصد بر عهدۀ شماست. دستیابی به اهداف به تلاش روزانه و توانایی شما برای درس‌گرفتن از اشتباهات بستگی دارد. هرگز تصور نکنید دیگران با همان قدرت و عزم راسخِ خود‌تان برای‌تان می‌جنگند.

۵. از بیشتر تلاش‌کردن خسته نشوید

حتی اگر در اوج آمادگی باشیم، احتمال شکست خوردن وجود دارد. یک دونده می‌تواند تا نزدیک خط پایان پیشتاز باشد اما درست در لحظه نهایی مسابقه را به حریفان واگذار کند. آیا او باید از رقابت‌کردن نا‌امید شود؟ هرگز! او با تلاش بیشتر می‌تواند در مسابقات بعدی پیروز شود. پیروزی هیچ‌گاه دور از دسترس نیست.

۶. به سلامتی خود رسیدگی کنید

در جوانی می‌توانیم هر روز تا جای ممکن به بدن خود فشار بیاوریم. به نظر می‌رسد هیچ چیزی جلو‌دار ما نیست و ما شکست‌نا‌پذیریم. زهی خیال باطل! با بالا‌رفتن سن باید غرامت همهٔ شب‌زنده‌داری‌ها، سیگار‌ کشیدن‌ها و غذا‌ی‌آماده‌خوردن‌ها را پرداخت کنیم. سعی کنید از همان دوران جوانی و سلامتی، عادات زندگی سالم را در خود پرورش دهید. به‌شکل مرتب، معاینه و آزمایش‌های پزشکی انجام دهید و سعی کنید از بروز مشکلات آتی پیشگیری کنید.

۷. قدر لحظه‌ها را بدانید

زندگی بسیار سریع‌تر از چیزی که فکر می‌کنیم سپری می‌شود. در ۲۰‌سالگی تصور می‌کنید همیشه ۲۰‌ساله می‌مانید! تا چشم بر هم بگذارید وارد ۳۰‌سالگی شده‌اید و در حسرت کار‌هایی هستید که در جوانی هرگز انجام ندادید. از زندگی خود حد‌اکثر بهره را ببرید. زندگی کوتاه است و هیچ‌کس از فردای خود خبر ندارد.

ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم

وین یک‌دم عمر را غنیمت شمریم

فردا که ازین دیر فنا در‌گذریم

با هفت‌هزار‌سالگان سر‌به‌سریم

۸. سر‌گرم زندگی خود‌تان باشید

وقتی اشتباه کسی را می‌بینیم، دوست داریم در کار او مداخله کنیم. این منش ما را به دام مشکلات و سوء‌تفاهم‌های فراوانی می‌اندازد. عقاید خود را به دیگران تحمیل نکنید. اگر کسی به راهنمایی و مشاوره شما نیاز داشته باشد به سراغ‌تان می‌آید. گاهی بهترین کار این است که سر‌مان به کار خودمان باشد وگرنه دیگران ما را «نخود هر آش» خواهند دانست.

۹. با اهداف‌تان منعطف بر‌خورد کنید

گاهی احساس می‌کنیم وقت عمل است و برنامه‌های خود را عملی می‌کنیم؛ اما بعد متوجه می‌شویم در‌ اشتباه بوده‌ایم. تحلیل موقعیت فعلی و بررسی تأثیر اقدامات امروز بر آیندهٔ زندگی اهمیت فراوانی دارد. گاهی باید رسیدن به هدفی خاص را به تعویق انداخت یا حتی آن هدف را تغییر داد. مثلا قبول‌کردن ترفیع شغلی در زمان نا‌مناسب می‌تواند کل آیندهٔ شغلی ما را به خطر بیندازد.

۱۰. هر عملی عکس‌العملی دارد

قبل از اینکه کار خاصی انجام دهید یا حرف خاصی بزنید، به عواقب آن فکر کنید. گاهی نیت خیر شما مهم نیست و مخاطب ممکن است آمادگی شنیدن حقیقت را نداشته باشد یا واکنش مناسبی به شما نشان ندهد. در چنین مواقعی با احتیاط گام بردارید.

این ۱۰ توصیه را راهنمایی در نظر بگیرید نه قانون. زندگی متعلق به شما‌ست و شما صلاح خود‌تان را بهتر از دیگران تشخیص می‌دهید. همیشه به یاد داشته باشید که «وقت طلا‌ست» و از زندگی لذت ببرید.


در ادامه بخوانید: ۶ مانع مهم در مراحل مختلف زندگی و نحوه رویارویی با آنها

راهکارهای مقابله با اضطراب اجتماعی و کمرویی را در این مجموعه صوتی یاد بگیرید؛
تا بتوانید شبکه ارتباطات اجتماعی خود را تقویت کنید.

۸،۰۰۰ تومان

منبع theladders
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 8 دیدگاه)
  1. رضا می‌گوید

    سلام خسته نباشید مقاله قشنگی بود هر روز صبح توی خط واحد میام سایت شما یک مقاله رو میخونم ببخشید من خیلی خودم سرزتش میکنم و خیلی تنبلم حتی واسه کارهای ساده مثل مسواک زدن و …
    مثل میگم روز جمعه فلان فلان میکنم ولی هیچکاری نمیکنم و این باعث میشه خودم سرزتش کنم گفتم واسه این مشکلات توی سایت دنبال چه موضوعاتی باشم ممنون میشم بنده رو راهنمایی کنید

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام رضای عزیز
      بسیار خوشحالیم که مطالب سایت رو پسندیدید. در رابطه با مسئله‌ای که بهش اشاره کردید، لینک چنتا مطلب رو براتون می‌ذارم پیشنهاد می‌کنم سر فرصت حتما مطالعه‌شون بفرمایید:
      https://www.chetor.com/173967-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%a8%d8%ae%d8%b4%d9%88%d8%af%da%af%db%8c/

      https://www.chetor.com/225-%d8%b9%d8%a7%d8%af%d8%aa%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%da%af%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d8%ae%d9%88%d8%af%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d8%af-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85/

      ممنون که همراهی‌مون می‌کنید.

      1. رضا می‌گوید

        سلام ممنونم که پاسخ بنده رو دادین واقعا مطالب قشنگی بود در مورد اینکه اهمال کاری و اینکه فکر خودمون به چیزهای الکی درگیر نکنیم هم ممنون میشم چندتا لینک بدین سپاس گذارم

        1. رقیه محمدی می‌گوید

          خواهش می‌کنم. خوشحالم که پسندیدید.
          فکر می‌کنم این مطالب براتون جالب باشن:

          https://www.chetor.com/44051-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%86%d8%a8%d9%84%db%8c/

          https://www.chetor.com/199909-%d9%81%d9%84%d8%ac-%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84%db%8c/

  2. مهدی می‌گوید

    سلام
    تشکر از جناب نویسنده…. مطالب زیبا بود و کاربردی
    فقط جای سوال برای بنده داره که سایت به این خوبی چرا اپلیکیشن موبایلی نداره … اینطوری خیلی مخاطبینتون بالاتر میبره و استفاده از مطالب سایت راحت تر میشه

  3. مرتضی می‌گوید

    با عرض سلام خیلی تشکر می کنم از نویسنده بسیار عزیز
    واقعن با ارزش ترین جمله ها رو خوندم که مدتی است از آنها غافل هستم🙏