آخر تابستان چه سبزیجاتی بکاریم؟

0

اواخر تابستان فرصت فوق‌العاده‌ای برای کاشتن سبزیجات مختلف است. محصولات تابستانه با بازده بالای‌شان می‌توانند ما را شگفت‌زده کنند. پس از رسیدن محصولاتی که در ابتدای تابستان کاشتید، گزینه‌های زیادی برای کاشتن در باغچه‌تان وجود دارد. با ابن مطلب همراه شوید تا بدانید باید در آخر تابستان چه سبزیجاتی بکارید.

اگر کل باغچه‌تان پر از سبزیجات بوده است، اکنون وقت آن است که بخش‌هایی از باغچه را که دیگر از سبزیجات خالی شده است، با کاشت سبزیجات تازه پر کنید. اگر قصد انجام این کار را دارید، به نیازهای خاک باغچه‌تان توجه کنید و با افزودن مواد مغذی به خاک، آن را برای کاشتن محصولات جدید آماده کنید. ممکن است برخی از محصولات قبلی، خاک باغچه‌تان را از مواد مغذی کلیدی خالی کرده باشند و برای کاشتن محصولات جدید به جایگزین‌کردن آن مواد مغذی نیاز داشته باشید.

همچنین در صورت داشتن فضا می‌توانید جاهای جدیدی را به باغچه‌تان اضافه کنید و در آینده هم از آن استفاده کنید. در نهایت، ممکن است برخی باغبان‌ها سبزیجات قابل‌کاشت در گلدان‌ها را انتخاب کنند تا بتوانند بعدها آنها را جابه‌جا کنند. بدین ترتیب می‌توان با تغییرات الگوی تابش خورشید در نتیجۀ فرارسیدن پاییز بهتر هماهنگ شد.

رونیکس

در فهرست پایین در جلوی نام برخی سبزیجات، اصطلاح «نشا» وجود دارد. شما می‌توانید نشای برخی سبزیجات را بکارید. نشا گیاه کوچکی است که رشد اولیه را سپری کرده است و سپس آن را در محیط جدید می‌کارند و پرورشش می‌دهند. بذر،‌قلمه و نشا را می‌توانید از گل‌فروشی‌ها، گلخانه ها و فروشگاه‌های ادوات کشاورزی تهیه کنید.

۱. شابانک (آروگولا)

آخر تابستان چه سبزیجاتی بکاریم؟ - یکی از سبزیجات مناسب برای کاشتن در این فصل شابانک است.

شابانک از سبزیجات برگ‌سبز با طعم منحصر‌به‌فرد و فلفلی است که برخی از افراد آن را دوست دارند و عده‌ای نیز از آن متنفرند. شابانک بیشتر در سالادها استفاده می‌شود؛ اما برخی آن را در برخی غذاهای پختنی نیز به کار می‌برند. اگر قصد کاشت شابانک را دارید، باید یکی از جوره‌های مختلف آن را انتخاب کنید. معروف‌ترین آنها «وایلد راکت» و «وال راکت» هستند.

۲. ریحان

ریحان یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین سبزیجات است. این سبزی از طعم‌دهنده‌های اصلی در غذاهای ایتالیایی محسوب می‌شود. برگ‌ها و گل ریحان خوراکی هستند و معمولا آن را با روغن زیتون و مغزها به‌شکل پوره در می‌آورند تا سس پِستو درست کنند. سس پستو در غذاهای زیادی کاربرد دارد.

ریحان قابلیت کاشت در بسیاری از آب‌وهواها را دارد؛ حتی می‌توان آن را در داخل خانه نیز پرورش داد. بنابراین بد نیست که در بیشتر طول سال، ریحان تازه داشته باشید؛ زیرا ریحان خشک‌شده عطر و طعم ریحان تازه را ندارد.

۳. چغندر (لبو)

چغندر از سبزیجات ریشه‌ای با رشد سریع است که می‌توان آن را تقریبا در هر جایی پرورش داد. جالب است بدانید که هم بخش قرمز چغندر و هم برگ‌های آن خوراکی هستند. بااینکه ممکن است چغندر به‌تنهایی برای‌تان چندان جذاب نباشد، اما بخش اصلی دستورالعمل برخی خوراکی‌ها مانند ترشی‌ لبو، سالاد لبو و برخی غذاهای دیگر است.

۴. کلم‌بروکلی (نشا)

شما می‌توانید کلم بروکلی را ۲ بار در هر فصل برداشت کنید؛ زیرا به‌سرعت رشد می‌کند و می‌توان آن را خیلی زود کاشت. بخش خوراکی کلم‌بروکلی گل آن است. بنابراین برداشت زودهنگام و به‌موقع آن ضروری است؛ زیرا در غیر این صورت، گل‌های آن باز می‌شود و برای خوردن نامناسب می‌شوند.

۵. کلم‌بروکسل (نشا)

کلم بروکسل زمان رشد طولانی‌تری می‌خواهد، ولی می‌توان آن را در بیشتر نقاط پرورش داد. در گذشته این کلم محبوبیت چندانی نداشت، ولی امروزه به‌خاطر خواصش شهرت چشمگیری یافته است و در غذاهای فراوانی به کار می‌رود. از کلم‌بروکسل به‌صورت کبابی، تفت‌داده یا شکل‌های دیگر می‌توان در انواع سالاد یا غذاهای دیگر استفاده کرد.

۶. کلم‌برگ (نشا)

بهتر است کلم‌‌برگ را در تابستان زودتر بکارید تا بتوانید آن را دوباره در این فصل پرورش بدهید. معمولا کلم‌برگ در باغچهٔ خانه‌ها به‌خوبی رشد می‌کند. کلم‌برگ را می‌توانید در سالاد کلم و سایر سالادهای تابستانه استفاده کنید.

۷. هویج

احتمالا شما همه‌چیز را درباره هویج نمی‌دانید. شاید تابه‌حال فقط هویج‌های نارنجی‌رنگ را در فروشگاه‌ها دیده باشید؛ اما باید بدانید انواع مختلفی از هویج وجود دارند. هویج‌های قرمز، بنفش، زرد یا هویج‌های خیلی باریک هم وجود دارند. هر نوع هویج نیاز به خاک متفاوتی دارد؛ بنابراین شاید مطالعه بر روی هویج‌ها به شما کمک کند تا بهترین هویج را با توجه به خاک‌تان انتخاب کنید. هویج را می‌توان در انواع مختلف خام و پخته مصرف کرد؛ همچنین با هویج می‌توان ترشی درست کرد، آن را کبابی کرد و یا از آن برای تهیه برخی انواع سوپ تابستانه استفاده کرد.


حتما بخوانید: خواص آب هویج برای سلامت بدن و بهبود عملکرد مغز

۸. گل‌کلم (نشا)

امروزه استفاده از گل کلم در حال افزایش است. برخی افراد از آن برنج گل‌کلم (گل‌کلم رنده‌شده) درست می‌کنند تا جایگزین خوبی برای غلات نشاسته‌ای باشد؛ همچنین آن را به‌جای استیک گوشت می‌توان کبابی کرد تا جانشینی برای گوشت باشد. پرورش گل‌کلم آسان نیست و ممکن است رسیدن آن یک فصل کامل طول بکشد؛ اما برداشت آن کار ساده‌ای است.

۹. کاهوی چینی

آخر تابستان چه سبزیجاتی بکاریم؟ - یکی از سبزیجات مناسب برای کاشتن در این فصل کاهوی چینی است.

کاهوی چینی نوعی سبزی شیرین، ملایم و خوشمزه است که بسیاری آن را به انواع سنتی کاهو ترجیح می‌دهند. از کاهوی چینی می‌توان به‌جای کلم بوک چوی (کلم چینی) که گران‌تر است، استفاده کرد؛ همچنین می‌توان آن را رنده و در سالاد کلم استفاده کرد. کاهوی چینی در هوای خنک‌ بهتر می‌روید؛ بنابراین بیشتر افراد آن را در اواخر تابستان می‌کارند.

۱۰. گشنیز

با کاشتن گشنیز هم از سبزی گشنیز می‌توانید برخوردار بشوید و هم از تخم گشنیز که ادویه‌ای شگفت‌انگیز است. سبزی گشنیز طعم منحصربه‌فردی دارد و به برخی غذاهای مکزیکی و غذاهای سرخ‌کردنی آسیایی طعم بی‌نظیری می‌بخشد. با آسیاب‌کردن تخم گشنیز، ادویه فوق‌العاده‌ای به دست می‌آید که از آن می‌توانید در برخی غذاهای گوشتی و غذاهای سنتی استفاده کنید. گشنیز را می‌توان در طول تابستان کاشت و هم‌زمان از سبزی و تخم آن استفاده کرد.

۱۱. کولارد سبز

کولارد سبز نوعی کلم بدون‌سر است که آن را به‌شکل بخارپز، تفت‌داده‌شده یا تفت‌آب‌پز می‌توان مصرف کرد. کولارد سبز پس از پختن، حجمش خیلی کم می‌شود؛ پس برای استفاده از این گیاه باید مقدار زیادی از آن را بپزید.

۱۲. ذرت

دانه ذرت نوعی غله است ولی ذرت تازه نوعی سبزیجات محسوب می‌شود. کاشتن ذرت آسان است، اما نگهداری و برداشت آن می‌تواند امر دشواری باشد؛ زیرا علاوه‌بر انسان، حیواناتی مانند پرنده‌ها، موش‌ها، راکون‌ها و سنجاب‌ها هم به ذرت علاقه‌مندند. نزدیک به ۲ ماه طول می‌کشد تا ذرت برسد. زمان رسیدن جوره‌های مختلف ذرت متفاوت است. بسیاری از باغبان‌ها ترجیح می‌دهند جوره‌های مختلف ذرت را در بازه‌های زمانی مختلف بکارند تا در طول فصل رویش، ذرت تازه داشته باشند.


حتما بخوانید: طرز تهیه ذرت مکزیکی در خانه با ۲ روش ساده، سریع و خوشمزه

۱۳. خیار

خیار فقط در هوای گرم‌ می‌روید، اما به‌سرعت رشد می‌کند. پرورش انواع خیار (خیار قلمی یا خیار سالادی) آسان است و معمولا محصول خوبی خواهید داشت؛ فقط به‌شرطی‌که زمانی شروع به کاشتن خیار بکنید که زمین کاملا گرم شده باشد.


حتما بخوانید: ماسک خیار؛ طرز تهیه ۳ نوع ماسکی که پوست صورت‌تان را شاداب می‌سازد

۱۴. شِوید

شوید از سبزیجات پرکاربردی است که می‌توان آن را در سالادها، همراه با مرغ و در انواع سوپ‌ها استفاده کرد. شوید به‌سرعت رشد می‌کند و خیلی زود می‌توان آن را برداشت کرد. برگ‌های شوید به‌خاطر طعم منحصربه‌فردشان استفاده می‌شوند. با شروع گل‌دادن شوید، زمان برداشت آن تمام می‌شود. بسیاری از باغبان‌ها با اختلاف زمانی شوید می‌کارند تا در طول فصل رویش همیشه شوید تازه داشته باشند.

۱۵. کلم‌کالی

کلم‌کالی از کلم‌های بدون‌سر است. کلم کالی منبعی غنی از مواد مغذی است که هر روز به‌خاطر فوایدش طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. از کلم‌کالی در اسموتی ها، سالادها، غذاهای سرخ‌کردنی نیز می‌توان استفاده کرد. کلم‌کالی از سبزیجات مخصوص فصول سرد است که رویش آن نزدیک به ۲ ماه طول می‌کشد. جوره‌های فراوانی از کلم‌کالی وجود دارد که انواع برگ‌صاف و برگ‌چین‌دار (مُجعد) از آنها هستند.

۱۶. تره‌فرنگی (نشا)

این خویشاوند پیاز دربرابر یخ‌زدگی مقاوم است و حتی می‌تواند در ماه‌های فصل زمستان نیز رشد کند. این ویژگی خوبی است؛ زیرا باعث می‌شود تره‌فرنگی بخش عمده‌ای از فصل رویشش را در این دوره سپری کند. از تره‌فرنگی به‌طور عمده در سوپ‌ها و غذاهای آب‌پز استفاده می‌شود. ساقه تره‌فرنگی طعمی ملایم‌تر و شیرین‌تر از پیاز دارد.

۱۷. کاهو

به‌طور کلی ۵ گونه و ده‌ها جورهٔ مختلف کاهو وجود دارد. برخی از آنها فقط چند هفته طول می‌کشد که برسند؛ درحالی‌که برخی دیگر از انواع کاهو به کل تابستان برای رسیدن نیاز دارند. قبل از کاشتن کاهو وقتی را به مطالعه درباره انواع جوره‌های آن اختصاص بدهید؛ سپس گونه‌های مختلفی از آن را در باغچه‌تان بکارید. بهتر است در کاشتن کاهو طوری زمان‌بندی کنید که با توجه به تفاوت در مرحله رسیدن‌شان، در تمام فصل کاهوی تازه داشته باشید.

۱۸. ماچه (کورن سالاد یا والریانلا لوکوستا)

آخر تابستان چه سبزیجاتی بکاریم؟ - یکی از سبزیجات مناسب برای کاشتن در این فصل ماچه است.

ماچه یکی از سبزیجات سبز سالاد است که گاهی با نام «کورن سالاد»، «شیرینک» و «سَمَنه» نیز شناخته می‌شود. این سبزی را می‌توان تقریبا در هر جایی و حتی در گرمای تابستان کاشت. اگر بتوانید آن را با فاصلهٔ زمانی هر چند هفته بکارید، می‌توانید در کل پاییز آن را برداشت کنید.

۱۹. خردل چینی

قبل از استفاده از خردل چینی، آن را چندین بار بشویید تا از هرگونه گِل‌ولای تمیز شود. روش‌های مختلفی برای استفاده از این سبزی در غذاها وجود دارد.

۲۰. نخودفرنگی

انواع مختلفی از نخود فرنگی وجود دارد که همگی‌شان خوشمزه هستند (به‌ویژه اگر تازه باشند) و به‌راحتی می‌توان آنها را پرورش داد. تنها نکته کلیدی برای پرورش نخودفرنگی آن است که از کاشتن آن در مواقع گرم تابستان خودداری کنید؛ زیرا گرمای زیاد هوا باعث توقف رشد نخودفرنگی می‌شود.

۲۱. سیب‌زمینی

سیب زمینی در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارد. هر جوره از سیب‌زمینی نیازمند شرایط متفاوتی برای پرورش است. پس از جوانه‌زدن بذر سیب‌زمینی، می‌توانید روش کشت آن را انتخاب کنید (در محفظه‌های قابل‌حمل یا با قراردادن در چاله‌ای در خاک). شما می‌توانید در هر زمانی از فصل رویش، سیب‌زمینی‌های‌تان را برداشت کنید یا صبر کنید تا آنها به نهایت اندازه‌شان برسند.


حتما بخوانید: طرز تهیه سالاد سیب زمینی؛ سالادی رژیمی مناسب ورزشکاران

۲۲. ترب

ترب می‌تواند قرمز و گرد یا دراز و سفید باشد. طعم ترب می‌تواند ملایم، شیرین یا تلخ باشد. برخی از انواع ترب مانند ترب سفید بزرگ ژاپنی را می‌توان در هواهای سرد پرورش داد، ولی بهترین موقع برای پرورش سایر انواع ترب، فصول گرم مانند بهار و تابستان است. اغلب افراد ترب را در سالادها استفاده می‌کنند، ولی تفت‌دادن، آب‌پزکردن یا استفاده در سوشی نیز از روش‌های مصرف ترب است. پیش از کاشت ترب بهتر است انواع مختلف آن را انتخاب کنید تا در کل فصل ترب تازه داشته باشید.

۲۳. اسفناج

آخر تابستان چه سبزیجاتی بکاریم؟ - یکی از سبزیجات مناسب برای کاشتن در این فصل اسفناج است.

پرورش اسفناج از بسیاری از سبزیجات سخت‌تر است؛ زیرا اسفناج از هر دو هوای سرد و گرم خوشش نمی‌آید؛ همچنین اسفناج برای رویش به خاکی نیاز دارد که به‌خوبی زهکشی شده باشد. بااین‌حال اسفناج سرشار از مواد مغذی است و در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. اسفناج در فصل پاییز، اگر یخ‌بندان نباشد، به‌خوبی می‌روید.


حتما بخوانید: طرز تهیه سالاد انار و اسفناج

۲۴. کدوی سبز (تابستانی)

کدو تابستانی را می‌توان از طریق بذر پرورش داد و در آفتاب داغ و سوزان تابستان به‌خوبی می‌روید. تنها چیزهایی که برای برداشت این محصول نیاز دارید، مقدار زیادی آب و کود است. از کدوی تابستانی می‌توان در سوپ‌ها و غذاهای آب‌پز استفاده کرد؛ همچنین می‌توان آن را به‌شکل مارپیچ درآورد و با آن، پاستا درست کرد.

۲۵. برگ چغندر سوئیسی یا سوئیس چارد

اگر تا‌به‌حال برگ چغندر سوئیسی را پرورش نداده‌اید، وقت آن است جدی به آن فکر کنید. رسیدن برگ چغندر سوئیسی تقریبا ۶۰ روز زمان می‌برد، اما برگ‌های زیبا و خوشمزه‌اش ارزش انتظار را دارد. برگ چغندر سوئیسی را در پاییز نیز در بسیاری از مناطق می‌توان پرورش داد. برای استفاده می‌توان برگ چغندر سوئیسی را ساطوری کرد و با روغن زیتون و سیر تفت داد؛ همچنین می‌توان آن را در غذاهای دارای اسفناج نیز به کار برد.

۲۶. گوجه‌فرنگی (نشا)

گوجه فرنگی را همه دوست دارند: چه بزرگ و گوشتی باشد یا کوچک و شیرین. راه‌های بسیار مختلفی برای استفاده از گوجه‌فرنگی در غذاهای مختلف وجود دارد. در بیشتر مناطق گوجه‌فرنگی به‌سرعت رشد می‌کند و معمولا قبل از پاییز برداشت می‌شود؛ البته در برخی مناطق می‌توان آن را در پاییز نیز پرورش داد.


حتما بخوانید: خواص آب گوجه فرنگی برای سلامت قلب

۲۷. شلغم

آخر تابستان چه سبزیجاتی بکاریم؟ - یکی از سبزیجات مناسب برای کاشتن در این فصل شلغم است.

برگ‌ها و ریشه شلغم مانند چغندر خوراکی است. شلغم از سبزیجات ریشه‌ای است که معمولا ظرف مدت ۶۰ روز می‌رسد؛ بنابراین ۲ بار برداشت آن در یک تابستان عملی است. شلغم از افزودنی‌های سنتی به انواع سوپ و غذاهای آب‌پز است؛ همچنین می‌توان از آن همراه با کره پوره درست کرد یا آن را می‌توان ساطوری کرد و به سالاد افزود. شلغم را زمانی که هنوز جوان و نرم است، برداشت کنید؛ زیرا اگر زیاد بماند، خیلی سفت می‌شود.


در ادامه بخوانید: کاشت سبزی در گلدان؛ ۱۶ سبزی سالم که می‌توان در خانه پرورش داد
منبع thespruce
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.