چطور خانه را برای رسیدن پاییز آماده کنیم؟

0

پایان تابستان نزدیک است. کم‌کم روزها کوتاه‌تر و شب‌ها خنک‌تر می‌شوند. بچه‌ها دوباره با کوله‌پشتی‌های‌شان راهی مدرسه می‌شوند و ریزش برگ‌های زردرنگ درخت‌ها تا کم‌کم شروع می‌شود. چیزی به شروع پاییز برگ‌ریز نمانده! یکی از وظایفی که طی این روزها به عهده داریم، آماده‌کردن خانه برای ازراه‌رسیدن فصل جدید است. در این مطلب از همین موضوع صحبت خواهیم کرد؛ به شما خواهیم گفت که چطور و با انجام چه کارهایی می‌توانید خانه را برای شروع سرما و بارندگی و رسیدن پاییز آماده کنید. همراه ما باشید.

بخش اول: آماده‌سازی فضای بیرونی خانه

۱. پرکردن ترک‌خوردگی‌های دیوار و آسفالت بیرون از خانه

اگر دیوار بیرونی خانه ترک‌خوردگی پیدا کرده است یا به رسیدگی نیاز دارد، طی همین چند روز برای این کار اقدام کنید. تا دو سه هفتهٔ دیگر هوا سرد می‌شود و دیگر برای کارهایی مثل این مناسب نیست. برای سنگ‌فرش یا آسفالت مقابل خانه نیز همین کار را انجام دهید؛ اگر مشکلی پیدا کرده است، همین حالا برطرفش کنید.

رونیکس

۲. وارسی پشت‌بام

هر زمان فرصت داشتید، روی پشت‌بام بروید و عایق‌کاری، ناودان، دودکش‌ها و … را بررسی کنید. اگر مشکلی می‌بینید، همین حالا برطرفش کنید. اگر هم سقف خانه‌تان شیروانی است، حتما مسیر ناودان را تمیز کنید. شاید کمی زمان ببرد و خسته‌کننده باشد، اما با همین یکی دو ساعتی که وقت می‌گذارید، ازبروز مشکلات جدی در آینده جلوگیری می‌کنید. خالی‌کردن آب کولر را هم فراموش نکنید.

۳. محافظت از تجهیزات آب‌پاشی بیرون از خانه

اگر حیاط و باغچه بزرگی داشته باشید، احتمالا از آب‌پاش و تجهیزاتی مانند آن استفاده می‌کنید. همین حالا به‌فکر پوششی برای محافظت از آنها باشید. با رسیدن فصل سرما، ممکن است دچار یخ‌زدگی و ترک‌خوردگی شوند.

۴. تهیه دستگاه کودساز خانگی

دستگاه کودساز خانگی-آماده کردن خانه برای رسیدن پاییز

این مورد هم برای کسانی است که حیاط و باغچه بزرگ دارند. با تهیه این دستگاه می‌توانید با برگ‌های زرد درختان، کودی عالی و فنی برای باغچه‌تان درست کنید.

۵. تمیزکردن اثاث بیرون از خانه و ابزارهای باغبانی

با رسیدن فصل سرما، این ابزارها دیگر کمتر به کار می‌آیند و در معرض هوای سرد ممکن است ایراد پیدا کنند. همین حالا تمیزشان کنید تا بعدا برای گذاشتن‌شان در انباری دردسری نداشته باشید.

۶. کاشتن پیاز گل‌هایی که بهار می‌رویند

مهرماه، پس از آنکه سوز اولیهٔ سرما گذشت و خاک دمای تقریبا ثابتی پیدا کرد، بهترین فرصت برای کاشتن پیاز گل‌ها است. اگر تاکنون تجربهٔ کاشتن پیاز گل را نداشته‌اید، برای کاشتن‌شان در باغچه قسمتی را انتخاب کنید که بیشترین آفتاب را در طول روز می‌گیرد.

بخش دوم: آماده‌سازی فضای داخلی خانه

۱. وارسی پکیج یا آب‌گرم‌کن

بهترین کار سپردن سرویس کامل پکیج یا آب‌گرم‌کن به متخصص است. اگر هم سال گذشته این کار را انجام داده‌اید، خودتان نگاهی سردستی به آنها بیندازید. اگر قطعه‌ای ایراد دارد، تعویضش کنید.

۲. تمیزکردن شومینه و دودکش

این مورد بیشتر به خانه‌های ویلایی و نظایر این مربوط می‌شود. شومینه و دودکش را هم پیش از شروع پاییز حتما باید تمیز کرد و از سالم‌بودن قسمت‌های مختلف‌شان کسب اطمینان کرد.

۳. کسب اطمینان از سالم‌بودن درزگیرها برای داخل نگه‌داشتن هوای گرم و جلوگیری از ورود هوای سرد

درها و پنجره‌ها را به‌دقت وارسی کنید. برای کسب اطمینان از مناسب‌بودن درزگیرها، در یا پنجره را باز کنید، کاغذی لایش بگذارید و بعد آن را ببندید. اگر درزگیر درست و اصولی متصل شده باشد، وقتی کاغذ را می‌کشید نباید به‌سادگی تکان بخورد.

قاب درها و پنجره‌ها را هم بررسی کنید. اگر ترک‌خوردگی، شکستگی یا ایرادی شبیه به اینها وجود دارد، همین حالا برطرف کنید.

۴. استفاده از روشنایی روزهای کوتاه

برای ماه‌های سردتر و تاریک‌تری که پیش‌ِرو دارید، تا جای ممکن از روشنایی روزهای کوتاه استفاده کنید. پنجره‌ها و پرده‌ها را بشویید تا بیشترین استفاده را از نور طبیعی ببرید، به‌ویژه در اتاق‌هایی که آفتاب‌گیر هستند.

در اتاق‌های تاریک‌تر هم از همین حالا به‌فکر استفاده از لامپ‌های بیشتر باشید. لامپ‌های قدیمی یا رشته‌ای را هم با لامپ‌های کم‌مصرف جایگزین کنید.

۵. درنظرگرفتن فضایی برای تمیزکردن کفش‌های گلی و لباس‌های خیس

در حالت ایدئال، بهتر است اتاقکی را نزدیک درب ورودی خانه برای این کار در نظر بگیرید. در غیر این صورت، قالیچه‌ای قدیمی یا گلیمی جلوی ورودی پهن کنید تا در ماه‌های سرد و بارانی برای تمیزکردن کف کفش‌ها از آن استفاده کنید. اگر بتوانید قفسه‌ای چوبی برای کفش‌ها و کت‌های بارانی تعبیه کنید، خوب است؛ در این صورت، لباس‌های خیس و کفش‌های گلی را در ورودی خانه در قفسه‌ها می‌گذارید و آلودگی را وارد خانه نمی‌کنید.

۶. وارسی تجهیزات ایمنی خانه

سنسورها و تجهیزات مرتبط با تشخیص دود یا کربن‌مونوکسید را هم بررسی کنید و در آنها باتری‌های جدید بگذارید. اگر فکر می‌کنید وارسی این تجهیزات را فراموش می‌کنید، از همین حالا به‌فکر باشید که هنگام عقب‌کشیدن ساعت این کار را انجام بدهید: از این عقب‌کشیدن ساعت، به‌عنوان یادآور استفاده کنید.

برنامه‌ای برای فرار خانواده در صورت آتش‌سوزی طرح‌ریزی کنید. اگر هم چنین برنامه‌ای دارید، آن را بازبینی کنید. به‌فکر قطعی برق و منابع دیگر در طول ماه‌های سرد پیش‌ِرو باشید. از همین حالا تجهیزات لازم در چنین مواقعی را آماده داشته باشید (موتوربرق، کپسول گاز و …).

چند نکته اضافی

بد نیست نزدیک‌شدن پاییز را بهانه‌ای برای رسیدگی به چند نکته‌ بدانید:

۱. بررسی تاریخ انقضای داروها

به‌سراغ گنجه داروها بروید و داروهای تاریخ‌مصرف‌‌گذشته را دور بریزید. فقط پیش از آنکه این کار را انجام بدهید، راجع‌به روش‌های صحیح دورریختن یا معدوم‌کردن این داروها کمی تحقیق کنید و این کار را درست و اصولی انجام بدهید.

۲. دورریختن ادویه‌جات قدیمی

ادویه‌جات قدیمی-آماده کردن خانه برای رسیدن پاییز

نیازی به دورریختن ادویه‌جاتی نیست که هنوز طعم و بوی خوبی دارند؛ اما به‌طور کلی بعضی انواع ادویه‌ها بعد از مدت‌زمان مشخصی دیگر کارایی اولیه را ندارند. تاریخ روزی که ادویه را می‌خرید و در کابینت می‌گذارید، روی قوطی آن یادداشت کنید تا بدانید چه زمانی باید میزان باقی‌مانده را دور بریزید. ادویه‌جات آسیاب‌شده مانند دارچین، میخک، هل و زردچوبه معمولا تا حدود ۳ سال قابل‌استفاده هستند. راهکار دیگر این است که کمی از ادویه بچشید یا آن را به‌دقت بو بکشید: اگر طعم یا بوی ماندگی احساس کردید، آن را دور بریزید.

۳. تعویض مسواک قدیمی

بهتر است هر ۳ ماه یک بار، مسواک‌تان را تعویض کنید. اگر هم حس می‌کنید برس مسواک‌تان ساییده شده است، همین حالا این کار را انجام بدهید.

۴. شستن حوله‌ها

حوله‌های حمام، بعد از هر ۲ یا ۳ بار استفاده، باید شسته شوند. حوله‌های دستی هم به‌خاطر فراوانیِ دفعات استفاده، بیشتر کثیف می‌شوند؛ پس بهتر است هر روز از حوله‌ای جدید برای این کار استفاده شود و حوله قدیمی را در لباس‌چرک‌ها بگذاریم. اگر هم حوله فرسوده شده و حالتی شبیه دستمال پیدا کرده است، وقت دورانداختن و خریدن حوله نو رسیده است.

۵. چرخاندن تشک

بهتر است با شروع هر فصل جدید، تشک را مدتی کوتاه در معرض جریان هوا قرار بدهیم و بعد آن را از سمت دیگر روی تخت بگذاریم. اگر هم تشک‌تان برچسبی با عنوان «نیازی به چرخاندن نیست» دارد، سروته‌کردن آن کافی است.

۶. بردن کت بارانی به خشک‌شویی

پیش از آنکه ماه‌های سرد پاییز از راه برسد، این کار را هم در برنامه‌تان قرار بدهید. بعدها و در حین استفاده هم هر از گاهی، در میان شست‌وشوها، با برس یا دستمال آن را تمیز کنید.

۷. شستن روتختی یا بردن آن به خشک‌شویی

ملافه را در حالت ایدئال هفته‌ای یک بار باید شست و تمیز کرد. اما روتختی کمتر به شست‌وشو نیاز دارد و زمان شستن آن بنا به صلاحدید خودتان و بسته به عواملی مثل جنس روتختی یا کهنگی‌اش تعیین می‌شود. با شروع فصل جدید، بد نیست اگر شستن آن را هم در دستور کار قرار بدهید. می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، هرچند اگر به خشک‌شویی بسپاریدش، راحت‌تر و بهتر است.

سخن آخر

فهرستی از موارد این مطلب را آماده کنید و چیز دیگری هم اگر به ذهن‌تان می‌رسد به اینها اضافه کنید. با رسیدگی به هریک، جلویش تیک بزنید و به‌سراغ دیگری بروید. به این صورت، می‌توانید با خیال راحت در خانهٔ گرم و راحت‌تان و در کنار عزیزان‌تان از ماه‌های سرد پیش‌ِرو لذت ببرید. لطفا اگر نکته دیگری سراغ دارید، به موارد این مقاله اضافه کنید.


در ادامه بخوانید: مراقبت از پوست در پاییز با ۱۰ توصیه‌ای که لازم است رعایت کنید
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع zillow huffpost
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.