چه زمانی کاهش قیمت خرید مسکن بر نرخ اجاره بها تاثیر می‌گذارد؟

0

این روزها که روزهای پایانی مهر ماه 98 را پشت سر می‌گذاریم، بسیاری از کارشناسان و متولیان بخش مسکن خبر از کاهش قیمت‌ها به خصوص کاهش نرخ خانه‌های گران‌قیمت و لوکس را می‌دهند و در مصاحبه‌های متعدد این کاهش نسبی قیمت‌ها را مطرح می‌کنند. این بحث که خریداران و مخاطبان آن خانه‌ها قشر محدودی در جامعه هستند و آنچنان که اقشار متوسط و ضعیف جامعه نگران افزایش و کاهش قیمت‌ها هستند، به این موضوع اهمیت نمی‌دهند مهم نیست، این موضوع مهم است که این کاهش قیمت‌ها چه زمانی بر نرخ اجاره و خرید خانه‌های ارزان تاثیر می‌گذارد تا متقاضیان کم درآمد بتوانند، مسکن خود را با شرایط بهتر تامین کنند.

حتی تاثیراتی که این روند کاهشی در نرخ اجاره آپارتمان در بلوار فردوس یا اجاره آپارتمان در پونک می‌گذارد نیز روزنه امیدی بر رفع مشکلات قشر متوسط جامعه دارد و می‌توان کمی به این مبحث امیدوار بود که تاثیر آن به محله‌های پایین‌ترکه متقاضی بیشتری برای اجاره دارد برسد.

در مجموع موضوع مهم بررسی زمان تاثیرپذیری و واکنش بازار مسکن به اتفاقات و صعود و رکود قیمت هاست. درحقیقت همیشه فاصله زمانی نشان دادن واکنش‌ها در بازار مسکن زیاد بوده. اما بازار مسکن درکشور ما به حالت به اصطلاح تشنه رسیده است که با اعمال محرک‌ها یا عوامل بازدارنده بلافاصله جهت‌گیری می‌کند.

رونیکس

این سرعت عواملی دارد که یکی از مهمترین آنها کاهش متقاضی برای خرید یا اجاره به واسطه رکود اقتصادی حاکم بر جامعه است که مالکان را در فضای رقابتی قرارداده و با شنیدن اخبار کاهش قیمت‌ها با هزینه کمتر اقدام به واگذاری ملک خود می‌کنند. به طور مثال متقاضیان اجاره آپارتمان در سعادت آباد منتظر کاهش قیمت در این منطقه هستند تا بتوانند با کمترین نرخ اجاره‌بها به مقصود خود برسند و تعداد متقاضیان این منطقه به یکباره به اوج می‌رسد و به همین نسبت تغییرات قیمت نیز رخ می‌دهد.

یکی دیگر از عوامل این واکنش‌ها، نبود مرجع قیمتی در بازار است که بتوان با استناد به آن یک ملک را قیمت‌گذاری کرد و بلافاصله پس از آغاز روند صعودی یا رکودی بازار، شیب تندتری نگیرد و بتوان آن را کنترل کرد.

این امر برکسی پوشیده نیست که دریک بازار عادی، قیمتها را خود بازار به نسبت عرضه و تقاضا مشخص می‌کند و نمی‌توان انتشار چند خبر و گزارش را مسبب افت و پرش قیمت‌ها دانست، اما این نرخ‌های مشخص شده باید در فضایی که همه به آن اعتماد دارند منتشر شود تا شاخصی برای قیمت‌ها تعیین گردد. این اتفاق می‌تواند جلوی سوداگری در بازار را گرفته و از افزایش و کاهش یکباره قیمت‌ها جلوگیری‌کند.

از این رو وزارت راه و شهرسازی چندی پیش بستری با نام سامانه اطلاعات بازار مسکن (سابا) را راه‌اندازی کرد و مشاورین املاک را موظف کرد تا معاملات انجام شده را با استفاده از کدرهگیری در این سامانه وارد کنند. اما این سامانه نمی‌تواند مرجعی برای قیمت‌گذاری باشد؛ چراکه این سامانه امکان جستجو برای متقاضیان را ندارد تا از واقعیات میزان تقاضا با خبرشود و قدرت تحلیل داده‌ها در این سامانه وجود ندارد.

از این رو سامانه‌ی «کیلید» این مسیر را با بهره‌گیری ازهوش‌مصنوعی هموار و امکاناتی را فراهم کرد تا با راحت‌ترین روش ممکن، شاخص و تخمینی از ارزش واقعی ملک در دسترس همگان قرارگیرد. برای این کار فقط باید بعد از واردشدن به سایت کیلید و وارد کردن کدپستی، آخرین قیمت مسکن خودو سایرشاخص‌ها و ارزیابی‌ها را مشاهده کنید.

گفتنی است کیلید برای این تخمین قیمت، تمام مولفه‌هایی که نیروی انسانی برای برآورد قیمت یک ملک در نظر می‌گیرد را محاسبه و با پردازش آن تخمین قیمت را ارائه می‌دهد. همچنین کیلید در افزایش سرعت و کیفیت در معاملات نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند و مشاورین املاک و کاربران عادی می‌توانند املاک خود را برای فروش یا اجاره در کیلید بارگذاری کنند و در طرف مقابل متقاضیان از این سامانه ملک مورد نظر خود را جستجو و در یک دفتر املاک به معامله می‌پردازند.

از سوی دیگر «کیلید» در اقتصاد مسکن کشور نیز نقش مهمی ایفا می­کند و با تولید محتوای تخصصی از اطلاعات بدست آمده، سیاست‌گذاران را برای تصمیم‌گیری هر چه بهتر در خصوص بازارمسکن یاری می­رساند. از طرفی می­توانید برای اطلاع از وضعیت بازارهای خرید و فروش و اجاره محلات مختلف به مجله کیلید(kilidmag) مراجعه و اطلاعات کاملی از وضعیت بازار مسکن آن محله به دست آورید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.