پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست و هر سطحی با روش‌های آسان و ایمن

پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست و سطوح مختلف با روش‌های آسان و ایمن

6

برای پاک کردن چسب قطره ای دچار مشکل شده‌اید؟ چسب‌هایی نظیر ۱۲۳ یا چسب‌های دوقلو و نظایر اینها به‌طور کلی با نام چسب‌های قطره‌ای شناخته می‌شوند. این چسب‌ها فوق‌العاده قوی هستند و پس از استفاده برروی سطوح موردنظر، معمولا در کسری از ثانیه خشک می‌شوند. گاهی این ویژگی چسب‌های قطره‌ای دردسرساز می‌شود؛ مثلا وقتی سهوا در تماس با سطح پوست قرار می‌گیرند یا زمانی که روی وسایل و تجهیزات چوبی، پلاستیکی یا پارچه‌ای موجود در خانه می‌چکند. پاک کردن لکه ها به‌طور کلی راه‌وچاه خودش را دارد. در این مطلب شما را با روش‌های بی‌خطری برای پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست و سطح وسایل و تجهیزات مذکور آشنا خواهیم کرد. باتوجه‌به حساسیت بیشتر پوست اطراف پلک‌ها و لب‌ها، این موارد را به‌طور جداگانه بررسی می‌کنیم. همراه ما باشید.

بخش اول: روش‌های پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست

پاک کردن چسب قطره ای از روی پوست

رونیکس

۱. بلندکردن و کندن چسب خشک‌شده

گاهی برای پاک کردن چسب قطره ای خشک‌شده استفاده از همین روش ساده کارساز می‌شود، به‌ویژه اگر چسب فقط روی یکی از انگشتان چکیده باشد (در مقابل زمانی که دو انگشت را به‌هم می‌چسباند). به‌آرامی و با ناخن، چسب را خراش بدهید و جدا کنید. اگر دردناک شد یا احساس کردید پوست انگشت در حال بلندشدن است، دست نگه دارید.

پیش از بلندکردن چسب، صبر کنید تا خوب خشک شود. اگر هنوز نمناک و چسبناک بود به آن دست نزنید. وقتی مطمئن شدید که کاملا خشک شده است، با ناخن یا موچین لبه چسب را بلند کنید و آن را به‌آرامی از سطح پوست جدا کنید.

۲. مرطوب‌کردن چسب خشک‌شده در آب و صابون

استفاده از ترکیب مایع دست‌شویی و آب گرم (آب نباید خیلی داغ باشد) هم می‌تواند برای پاک کردن چسب قطره ای مؤثر باشد. ظرفی را پر از آب گرم کنید و به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری مایع دست‌شویی به آن اضافه کنید. به‌مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه (بسته به نوع چسب و شدت چسبندگی این مدت‌زمان ممکن است به ۵ تا ۱۰ دقیقه هم برسد) آن قسمتی از پوست را که چسب روی آن خشک شده است در محلول آب و صابون بخیسانید. بعد از آن، مثل روش قبل، چسب را جدا کنید.

اگر نتوانستید با ناخن چسب را جدا کنید، از چیزی مثل دسته قاشق برای این کار استفاده کنید. این نکته را هم به‌ خاطر داشته باشید که گاهی یک بار خیساندن چسب کافی نیست و باید این کار را دوباره و دوباره تکرار کنید.

استفاده از آب‌لیمو به‌جای آب یا پرکردن نیمی از ظرف با آب‌لیمو و نیمه دیگر با آب راهکاری است که می‌تواند باعث اثرگذاری بهتر این روش شود. خاصیت اسیدی لیمو ترش کمک می‌کند چسب راحت‌تر جدا شود.

۳. پاک کردن چسب قطره ای با استفاده از تینر

اگر پوستی حساس دارید، پنبه‌ای را به تینر آغشته کنید و روی محل موردنظر بمالید. بعد از مدت کوتاهی سعی کنید چسب خشک‌شده را بلند کنید. اگر موفق به انجام این کار نشدید، دوباره از تینر استفاده کنید و همین کار را تکرار کنید تا درنهایت چسب جدا شود.

۴. پاک کردن چسب قطره ای با استفاده از استون

پاک کردن چسب قطره ای با استون

استفاده از استون بیشتر برای کسانی توصیه می‌شود که پوستی حساس ندارند. استفاده از تینر برروی پوست‌های حساس ممکن است باعث خشکی پوست و بروز مشکلات پوستی شود. به‌علاوه، استون به‌هیچ‌عنوان نباید در تماس با زخم‌های باز قرار گیرد.

می‌توانید کمی استون را در ظرفی کوچک بریزید و آن قسمت از پوست را که چسب روی آن خشک شده است به‌مدت یک دقیقه در آن فرو کنید یا آنکه با دست، استون را روی سطح موردنظر بمالید. از آغشته‌کردن گوش‌پاک‌کن به استون و مالیدن آن روی چسب خودداری کنید، چون تماس گوش‌پاک‌کن با چسب خطرناک است (خطراتی مثل دودکردن یا حتی آتش‌گرفتن وجود دارد). اجازه دهید استون روی چسب خشک شود و بعد با استفاده از سوهان ناخن چسب خشک‌شده را پاک کنید.

اگر چسب روی سطح قابل‌توجهی از پوست ریخته بود، سنگ‌پایی را مدتی در آب گرم غوطه‌ور کنید و بعد با حرکتی دایره‌وار، آن را روی سطح موردنظر بکشید تا چسب کاملا پاک شود (از سنگ‌پا برروی قسمت‌های حساس پوست نظیر صورت استفاده نکنید).

البته در حالت معمول به استفاده از سوهان یا سنگ‌پا نیازی نیست و بعد از مدتی که استون روی چسب تغییر رنگ داد و سفید شد، چسب به‌خودی‌خود بلند می‌شود (شاید برای این منظور نیاز باشد دو یا سه بار استون را روی سطح موردنظر بمالید).

نکات ایمنی

برای از استفاده از استون این چند نکته ایمنی را به‌ خاطر داشته باشید:

  • مطمئن شوید که استفاده از استون برروی مدل یا مارک بخصوص چسب شما خطرناک نیست. تماس آن با ترکیباتی مثل پراکسید می‌تواند خطرساز باشد؛
  • ترکیبات شیمیایی موجود در استون باعث خشکی و ناراحتی پوستی می‌شوند، بنابراین پس از استفاده از آنها دست‌ها را کاملا بشویید. کسانی که دچار ناراحتی‌های پوستی نظیر اگزما هستند باید بعد از شستن دست‌ها، به‌طور مرتب از مرطوب کننده پوست استفاده کنند تا پوست به حالت معمول و طبیعی برگردد؛
  • استفاده از استون برروی زخم‌های باز و ترک‌خوردگی‌های پوست با سوزش همراه است. درنتیجه در این نواحی از استون استفاده نکنید. همچنین، در جاهایی مثل داخل حفره‌های بینی یا داخل دهان هرگز استون به کار نبرید.

در پایان شایان ذکر است که دیگر انواع لاک‌پاک‌کن‌ها برای پاک کردن چسب قطره ای مناسب نیستند. صرفا ترکیبات موجود در استون هستند که برای این امر کارایی دارند.

۵. استفاده از روغن یا کره

این راهکار هم برای کسانی که پوست حساس دارند مناسب است. سطح موردنظر را در کمی آب گرم بخیسانید و بعد کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل یا کره یا… (هر نوع روغن یا کره‌ای قابل‌استفاده است، چون چربی این مواد موردنظر است) را روی چسب خشک‌شده بمالید. مدتی به مالیدن روغن ادامه دهید تا به‌مرور چسب جدا شود.

۶. استفاده از مایع لباس‌شویی

در این روش، برای پاک کردن چسب قطره ای کافی است کمی مایع لباس‌شویی (مهم نیست چه برند یا مارک باشد) را با آب داغ ترکیب کنید. اگر سطحی که چسب روی آن ریخته است کوچک بود (مثلا نوک انگشت‌تان) ترکیب یک‌چهارم فنجان مایع‌ لباس‌شویی با یک فنجان آب داغ کافی است.

این روش کمی زمان‌بر است و ممکن است لازم باشد چند بار (طی بازه زمانی مشخصی درحدود بیست دقیقه) انگشت را در ترکیب مذکور غوطه‌ور کنید و دوباره چسب را بلند کنید تا آثار آن به‌کلی محو شود.

۷. پاک کردن چسب قطره ای با استفاده از نمک

پاک کردن چسب قطره ای با نمک

کمی نمک (دو قاشق غذاخوری، حدود سی میلی‌لیتر) را با اندکی آب ترکیب کنید تا ماده‌ای خمیرمانند درست شود. محلول را به‌مدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روی سطح موردنظر از پوست بمالید. سپس کمی از آن را با آب بشویید و (بدون اضافه‌کردن آب) به مالیدن نمک باقی‌مانده روی پوست ادامه دهید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که دیگر اثری از نمک‌ها باقی نماند. در این هنگام، احتمالا چسب هم کاملا پاک شده است، مگر آنکه قوی‌تر از آن چیزی باشد که با نمک از بین برود. در این صورت، از روش‌های دیگر استفاده کنید.

۸. استفاده از وازلین

استفاده از وازلین هم راهکار مناسب دیگری برای پاک کردن چسب قطره ای است. دست‌ها را به‌همراه سطحی از پوست که چسب روی آن خشک شده است با آب داغ و صابون بشویید.

مقدار زیادی وازلین روی سطح موردنظر بگذارید و به‌مدت یک دقیقه با ناخن آن را روی چسب بکشید. مالیدن وازلین با انگشت هم ممکن است کارساز باشد. همین روند را ادامه دهید تا اثری از چسب باقی نماند و بعد دست‌ها را بشویید و خشک کنید.

برای پاک کردن چسب از روی پوست دست بهتر است نخست با ناخن آن را بخراشید. اگر نتیجه نگرفتید، از ترکیب آب و شوینده‌ها استفاده کنید. بهتر است به‌کارگیری مواد و ترکیبات شیمیایی معرفی‌شده (تینر و استون) راهکار آخرتان باشد. استفاده از مواد ممکن است به ناراحتی‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک منجر شود (به‌ویژه برای کسانی که پوستی حساس دارند).

بخش دوم: روش‌های پاک کردن چسب قطره ای از روی پلک‌ها

پلک‌ها-پاک کردن چسب قطره ای

۱. بازکردن پلک چسبیده و بسته‌شده با آب گرم

پارچه حریر نرمی را در آب گرم غوطه‌ور کنید و با ملایمت روی پلک بمالید. پلک را با گازاستریل پانسمان کنید و تا ۱-۴ روز آن را باز نکنید. بعد از گذشت این مدت، پلک به‌خودی‌خود باز خواهد شد.

به‌هیچ‌وجه، با فشارآوردن سعی بر بازکردن پلک نداشته باشید. بگذارید زمان لازم برای بازشدن آن سپری شود.

۲. رویکرد مناسب به‌هنگام واردشدن چسب به داخل چشم و در تماس قرارگرفتن آن با مردمک

زمانی که چسب وارد چشم می‌شود، پروتئین موجود در چشم بعد از گذر چند ساعت به‌وسیله آن تحلیل و از بین می‌رود. در این هنگام، جاری‌شدن اشک از چشم شروع می‌شود که به‌خودی‌خود باعث پاک‌شدن چسب خواهد شد.

همچنین، شستن چشم با آب گرم یا ولرم، تا زمانی که باعث درد و ناراحتی نشود، ایرادی ندارد. اما به هر روی، اشک چشم است که چسب را از بین می‌برد و باید کمی صبور باشید. اگر هم علائمی مثل دوبینی چشم یا تاری دید را تجربه کردید، نگران نشوید. بعد از پاک‌شدن چسب این علائم هم برطرف خواهند شد.

۳. مراجعه به پزشک

اکیدا توصیه می‌شود به‌هنگام تماس چسب با پوست اطراف چشم یا ورود آن به داخل چشم به پزشک مراجعه کنید. این نواحی بسیار حساس هستند و لازم است معاینه شوند تا از آسیب دائمی و جبران‌ناپذیر به چشم جلوگیری شود.

در هنگام معاینه، چگونگی تماس چسب با چشم را کامل و دقیق شرح دهید و با انجام‌دادن معاینه پزشکی مطمئن شوید که بینایی‌تان به حالت طبیعی برگشته است.

بخش سوم: پاک کردن چسب قطره ای از روی لب‌ها

لب‌ها-پاک کردن چسب قطره ای

این اتفاق را جدی بگیرید و هرچه سریع‌تر برای پاک کردن چسب اقدام کنید. برای این منظور، به‌ترتیب مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. غوطه‌ورکردن لب‌ها در آب گرم

ظرفی را پر از آب گرم کنید و لب‌ها را تا جایی که برای‌تان مقدور است وارد آب گرم کنید. اجازه دهید به‌مدت ۱ تا ۲ دقیقه لب‌ها در آب بمانند.

۲. جمع‌کردن بزاق دهان

درحالی‌که لب‌ها را در آب گرم غوطه‌ور کرده‌اید، بزاق دهان را جمع و آن را به‌سمت جلو هدایت کنید. به این شکل آب قسمت بیرونی چسب را مرطوب می‌کند و بزاق قسمت داخلی را.

۳. بازکردن لب‌ها به‌آهستگی و با دقت

اجازه دهید رطوبت آب و بزاق کاملا جذب چسب شود و از واردکردن فشار به لب‌ها و به‌زور بازکردن آنها خودداری کنید. با این کار ممکن است آسیب جدی‌تری به لب‌ها برسانید.

درحالی‌که لب‌ها همچنان در آب غوطه‌ور هستند، به‌آرامی از کناره‌ها شروع به جداکردن لب بالایی از لب پایینی کنید. در حالت ایدئال، هر دو لب به‌یک‌باره از هم جدا خواهند شد.

۴. ادامه‌دادن به روند معمول خوردن و نوشیدن

میزان باقی‌مانده از چسب برروی لب‌ها، به‌مرورزمان و به‌وسیله بزاق دهان از بین خواهد رفت. تنها باید مراقب باشید تکه‌های چسب خشک‌شده را نخورید. چسبی که در تماس با بزاق دهان قرار می‌گیرد خشک می‌شود، بنابراین از بابت خوردن چسب مایع نگران نباشید.

یک یا دو روز زمان لازم است تا میزان باقی‌مانده چسب کاملا پاک شود و از بین برود.

برای پاک کردن چسب از اطراف پوست لب‌ها و پلک‌ها، که حساس‌تر هستند، به‌هیچ‌وجه از مواد و ترکیب‌های شیمیایی استفاده نکنید. مراحلی را که شرح داده شد دنبال کنید و از اقدامات خودسرانه بپرهیزید. اگر برای‌تان مقدور بود، به پزشک مراجعه کنید.

بخش چهارم: پاک کردن چسب قطره ای از روی سطوح صاف (چوب، فلز و سنگ)

سطوح صاف (چوب، فلز و سنگ)-پاک کردن چسب قطره ای

۱. پاک کردن چسب قطره ای از روی سطح موردنظر با ناخن و نوک انگشتان

پیش از هر چیز، با ناخن یا نوک انگشتان سعی کنید چسب را از روی سطح موردنظر پاک کنید. اگر نتیجه‌بخش نبود، از روش‌هایی که در ادامه توضیح داده می‌شود استفاده کنید. پیش از آنکه به سراغ روش‌ها برویم، ذکر دو نکته ضروری است:

  • این روش‌ها صرفا برای پاک کردن چسب قطره ای از روی سطوح چوبی، فلزی و سنگی هستند. از آنها برای پاک کردن سطوح پلاستیکی یا شیشه‌ای استفاده نکنید (روش‌های مناسب برای این سطوح در بخش‌های بعدی خواهد آمد)؛
  • پیش از آنکه برای پاک کردن چسب قطره ای از سطوح موردنظر از محلول‌هایی که معرفی می‌شود استفاده کنید، اندکی از آنها را روی قسمتی از وسیله موردنظر که در دیدرس نیست استفاده کنید تا مطمئن شوید آسیبی به آن نخواهد رسید؛ به‌ویژه زمانی که قرار است از موادی با خواص فرسایشی یا سایندگی مثل استون استفاده کنید.

۲. مرطوب‌کردن سطح موردنظر

کمی مایع ظرف‌شویی را داخل آب گرم ترکیب کنید و دستمالی را به آن آغشته کنید. بگذارید دستمال چند ساعت روی سطحی که چسب روی آن ریخته است بماند. می‌توانید با کشیدن پلاستیک یا سلفون دور دستمال به حفظ مؤثر رطوبت کمک کنید.

بعد از آنکه چسب خوب مرطوب شد، دوباره با ناخن یا نوک انگشتان روی آن بکشید تا پاک شود.

۳. استفاده از استون یا لاک‌پاک‌کن

پاک کردن چسب قطره ای از روی سطح چوبی به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد، زیرا ممکن است به آن آسیب برسد و، همراه با چسب، لایه‌ای نازک از چوب هم بلند شود. ترکیبات موجود در استون حتی می‌توانند به سنگ و فلز هم آسیب برسانند، بنابراین با دقت از آن استفاده کنید.

دستمال تمیزی را به استون آغشته کنید. به‌جای دستمال تمیز از مسواک هم می‌توانید استفاده کنید (البته حواس‌تان باشد بعدا کسی از آن مسواک استفاده نکند!). دستمال یا مسواک آغشته به استون را روی سطح موردنظر بکشید. اگر چسب سطح کوچکی را اشغال کرده بود، انگشت‌تان را پشت دستمال بگذارید و با حرکات دایره‌وار چسب را پاک کنید. دستمال را کنار بگذارید و با کفگیری پلاستیکی یا سیلیکونی سعی کنید لبه‌های چسب خشک‌شده را بلند کنید. اگر شانس با شما یار باشد، لبه‌های چسب بلند می‌شود و به‌دنبال آن می‌توانید قسمت‌های دیگر را هم کاملا پاک کنید.

سطح موردنظر را با آب گرم و صابون بشویید تا اثری از استون باقی نماند. اگر از مبلمان خانه بود، با روغن‌زیتون یا موم رقیق‌شده سطح آن را جلا دهید.

۴. استفاده از آب‌لیمو

اگر برای پاک کردن چسب قطره ای از سطح موردنظر به‌دنبال محلولی با خاصیت فرسایشی کمتر از استون بودید، آب‌لیمو انتخاب مناسبی خواهد بود. طریقه استفاده از آن هم تا حدود زیادی شبیه است به آنچه درمورد استون توضیح داده شد.

برس مسواکی را به آب‌لیمو آغشته کنید و با حرکات دایره‌وار آن را روی سطح موردنظر بکشید. به این کار ادامه دهید تا چسب خشک‌شده به‌تدریج بلند شود.

به‌جای آب‌لیمو از الکل هم می‌توانید استفاده کنید (دقیقا به همین روش و با مسواک).

۵. پاک کردن چسب قطره ای با استفاده از روغن معدنی

از این روش تنها زمانی استفاده کنید که سطح موردنظر رنگ نخورده باشد. دستمالی را به روغن معدنی آغشته کنید و آن را روی چسب بکشید تا بلند شود. محل موردنظر را با آب گرم ترکیب‌شده با مایع شوینده بشویید و سطح آن را مثل قبل جلا دهید.

۶. ساییدن سطح موردنظر با سوهان و سنباده

گاهی چاره‌ای نخواهید داشت جز اینکه قسمتی از سطح چوبی را که چسب روی آن خشک شده است از بین ببرید. جهت محافظت از اطراف محل موردنظر، آن را با چسب کاغذی بپوشانید. بعد از آن با سوهان یا سنباده روی سطح آغشته به چسب بکشید تا کاملا محو شود. لعاب، رنگ، روغن جلادهنده یا هر چیز دیگری را که در سازگاری کامل با سایر قسمت‌های چوب است پیدا کنید و آن را ترمیم کنید.

جنس چوب در مقایسه با فلز و سنگ ظریف‌تر و آسیب‌پذیرتر است. برای پاک‌کردن چسب از روی سطوح چوبی تاحدامکان از مواد و ترکیب‌های طبیعی استفاده کنید. اگر قصد استفاده از استون را داشتید، ابتدا آن را روی بخشی از سطح چوب که در دیدرس نیست امتحان کنید و بعد از آنکه مطمئن شدید آسیبی به چوب نمی‌رسد، برای پاک‌کردن چسب از آن استفاده کنید.

بخش پنجم: پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه

پارچه-پاک کردن چسب قطره ای

۱. شست‌وشوی پارچه با آب گرم

پیش از امتحان‌کردن روش‌های دیگر، برای پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه آن را خوب بشویید. دو قاشق غذاخوری (حدود سی میلی‌لیتر) مایع لباس‌شویی قوی را در آب گرم بریزید و پارچه را با دست در آن بشویید. برای پارچه‌های ظریف‌تر با فشار ملایم دست این کار را انجام دهید تا آسیبی به پارچه نرسد.

۲. استفاده از استون برای پارچه‌هایی که الیاف طبیعی دارند

پارچه موردنظر را خیس کنید، برس مسواکی را به استون آغشته کنید و روی سطح چسب خشک‌شده بکشید. بعد از مدتی با چاقویی که کند شده باشد (یا کفگیر) آثار چسب را پاک کنید. بعد از آن، پارچه را به‌ روال معمول بشویید. در هنگام به‌کاربردن این روش، نکات زیر را به‌ خاطر داشته باشید:

  • از استون بر روی پارچه‌هایی که در ترکیب‌شان اِستات یا متغیرهای آن را دارند استفاده نکنید (احتمال آب‌شدن این نوع پارچه‌ها وجود دارد)؛
  • پیش از استفاده، استون را روی قسمتی از پارچه که در دیدرس نیست امتحان کنید؛
  • در نظر داشته باشید که استون ممکن است رنگ آن قسمت از پارچه را تاحدودی محو کند.

۳. پارچه و لباس‌های گران‌قیمت

جهت اطمینان‌خاطر، بهتر است پارچه‌ها و لباس‌های گران‌قیمت را به خشک‌شویی بسپارید.

بخش ششم: پاک کردن چسب قطره ای از روی سطوح پلاستیکی

سطوح پلاستیکی-پاک کردن چسب قطره ای

۱. کندن و پاک کردن چسب قطره ای با ناخن

به‌مانند قبل، پیش از هر چیز، بهتر است با ناخن یا چیزی مثل کفگیر یا چاقوی پلاستیکی لبه چسب خشک‌شده را بلند کنید و سعی کنید آثار آن را کامل از بین ببرید. اگر رد چسب قوی‌تر از آن بود که به این طریق از بین برود، روش‌های بعدی را دنبال کنید.

۲. استفاده از محلول آب و مایع ظرف‌شویی

برای درست‌کردن این محلول نیازی نیست از مایع یا پودر ظرف‌شویی خیلی قوی استفاده کنید. دستمالی را در محلول غوطه‌ور کنید و آن را بچلانید؛ به‌شکلی که فقط مرطوب باشد. دستمال مرطوب‌شده را روی محل موردنظر بگذارید و روی آن را سلفون بکشید تا رطوبت محل موردنظر کاملا حفظ شود.

چند ساعت ظرف پلاستیکی را به همین شکل به حال خود بگذارید تا چسب خشک‌شده خوب نرم شود. بعد از آن، برای پاک کردن چسب قطره ای و آثار آن کافی است دستمالی را در همان ترکیب آب و شوینده غوطه‌ور کنید و روی محل موردنظر بکشید. به این کار ادامه دهید تا آثار چسب به‌کلی پاک شود.

۳. استفاده از الکل ایزوپروپیل

دستمالی را به الکل ایزوپروپیل آغشته کنید و روی سطح موردنظر بکشید تا چسب نرم شود. بعد از مدتی پارچه دیگری را در آب ترکیب‌شده با شوینده فرو ببرید و با آن آثار چسب را پاک کنید. درنهایت، ظرف پلاستیکی یا هر چیز دیگری را که چسب روی آن ریخته بود با آب گرم بشویید و بگذارید خشک شود.

در نظر داشته باشید که پاک کردن چسب قطره ای با استفاده از این الکل ممکن است به سطح برخی انواع پلاستیک آسیب برساند.

بخش آخر: پاک کردن چسب قطره ای از روی شیشه

شیشه-پاک کردن چسب قطره ای

برای پاک کردن چسب قطره ای از روی شیشه مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. پاک کردن چسب قطره ای با چاقوی تیز یا تیغ

چاقو و تیغ (ترجیحا تیغ) به شیشه آسیب نمی‌رسانند و، درعین‌حال، با استفاده از آن‌ها معمولا می‌توان آثار چسب را از روی شیشه پاک کرد. اگر بعد از کشیدن تیغ روی شیشه چیزی از آثار چسب باقی مانده بود، آن را با آب و صابون بشویید.

۲. غوطه‌ورکردن شیشه در آب و صابون

اگر استفاده از روش قبل بی‌نتیجه بود، برای مدتی شیشه را در ترکیب آب گرم و شوینده غوطه‌ور کنید و دوباره مرحله قبل را تکرار کنید.

اگر این کار برای‌تان مقدور نبود، دستمالی را در ترکیب آب و شوینده فرو ببرید و روی آثار چسب بگذارید. روی آن را سلفون بکشید تا رطوبت حفظ شود و یکی دو ساعت بعد، با چاقو یا کفگیر، چسب خشک‌شده را بلند کنید.

الکل ایزوپروپیل، روغن اکالیپتوس یا استون هم برای پاک کردن آثار باقی‌مانده از چسب انتخاب‌های مناسبی هستند. بعد از پاک کردن چسب قطره ای، شیشه را بشویید و اگر لازم بود روی آن از جلادهنده استفاده کنید.

نکات ایمنی درباره چسب‌های قطره ای و استفاده از آنها

نکات ایمنی در پاک کردن چسب قطره ای

نکات و موارد احتیاطی را که در ادامه مطرح می‌شوند در ذهن داشته باشید و رعایت کنید.

نکات و موارد ایمنی درخصوص محافظت از پوست

  • با زور و فشار چسب خشک‌شده را از روی پوست بلند نکنید. خراش‌دادن آن با ناخن ایرادی ندارد، اما اگر بلندکردن و کندن آن دردناک شد، به سراغ روش‌های دیگر بروید؛
  • گاهی به‌هنگام پاک کردن چسب قطره ای، افراد سهوا به پوست‌شان آسیب می‌رسانند. اگر چسب بر روی پوست آثار زخم یا سوختگی به وجود آورد، محل موردنظر را تمیز نگه دارید و با پماد آنتی بیوتیک آن را ضدعفونی کنید. این زخم‌ها معمولا به‌خودی‌خود خوب می‌شوند، اما اگر اطراف جای زخم تورم، قرمز شدن پوست و علائمی شبیه به اینها مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

نکات و موارد ایمنی کلی

  • تاحدامکان از نزدیک‌کردن چسب‌های قطره‌ای به قسمت‌های حساس پوست مثل اطراف چشم و لب‌ها خودداری کنید؛
  • اگر سهوا چسب قطره‌ای را قورت دادید، دهان را بشویید و فورا به اورژانس مراجعه کنید؛
  • بعضی از انواع چسب‌های قطره‌ای نسبتا قابل‌اشتعال هستند. پوستی را که آثار چسب روی آن بر جای مانده است به دور از حرارت نگه دارید. به‌هیچ‌وجه از کبریت یا فندک برای سوزاندن چسب از روی پوست استفاده نکنید؛
  • خراشیدن آثار چسب برای پاک کردن آن گاهی به زخم‌شدن پوست می‌انجامد. در این صورت، از مواد و ترکیبات شیمیایی معرفی‌شده برای پاک کردن چسب قطره ای استفاده نکنید و به پزشک مراجعه کنید؛
  • بعضی از افراد به‌هنگام تماس با چسب‌های قطره‌ای واکنش‌های آلرژیک تجربه می‌کنند. خارش ناگهانی یا مشکل در تنفس ازجمله علائم آلرژی هستند که به‌محض بروز آنها باید به پزشک مراجعه کرد.

کلام آخر

ریختن چسب قطره‌ای برروی پوست بعضا می‌تواند آزاردهنده و نگران‌کننده باشد، به‌ویژه وقتی این اتفاق برای کودکان بیفتد یا آنکه قسمت‌های حساس‌تر پوست درگیر شوند. اما معمولا خطرساز نیست و بیشتر افراد می‌توانند با استفاده از روش‌هایی که معرفی شد به‌سادگی آثار چسب را از روی پوست برطرف کنند. مگر آنکه کسی دچار مشکلات پوستی باشد که در این صورت مراجعه به پزشک بهترین راهکار است.

نکته آخر اینکه، اگر راهکارهای خانگی جهت پاک کردن چسب قطره ای برای‌تان کارساز نبود و، درعین‌حال، پوست‌تان دچار زخم و جراحت نشده بود، بهتر است چند روز صبر کنید و بگذارید چسب خشک‌شده به‌خودی‌خود بلند شود. معمولا با این کار خطری متوجه پوست نمی‌شود.

اما برای کودکان و نوزادان اوضاع به گونه‌ای دیگر است، زیرا احتمال دارد قسمت‌های آلوده به چسب را در دهان‌شان کنند (نوک انگشتان، کف دست و نظایر اینها). اگر آثار چسب از روی پوست آنها برطرف نشد، بهتر است آنها را نزد پزشک ببرید.

لطفا اگر راهکار دیگری برای پاک کردن چسب قطره ای سراغ دارید، به این فهرست اضافه کنید. مشتاق شنیدن نظرات، پیشنهادها و انتقادهای شما هستیم.


در ادامه بخوانید: نحوه پاک کردن لکه ها از روی لباس؛ از بین بردن ۱۲ لکه‌ای که سرسختانه چسبیده‌اند
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع medicalnewstoday wikihow
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. Fou می‌گوید

    این چیزایی که نوشتین هیچکدومش به پاک کردن میزی که من الآن پیشه رومه کمکی نکرد خدایی اگه بلدین یه راهکار به من بدین،یه آهن ربارو چسب بوندن تو جایی که دقیقا اندازشه ولی باره مخالفشو چسبوندم و هیچ جا دستی نداره که بکنمش ایناییم که روش بگیرم با چسبه تماس برقرار نمیکنن چیکار کنممم😭😭

    1. محمدرضا عاشوری می‌گوید

      سلام دوست عزیز، میز رو برگردونید و از موادی که گفته اطراف آهن‌ربا بریزید و اجازه بدید برای یه مدتی خیس بخوره. شاید به این شکل جدا بشه. موفق باشید.

  2. Mspwl می‌گوید

    احسنت.

  3. وحیدنعمتی می‌گوید

    سلام چسب ۱۲۳رو در ماشینم ریخته ودنبال روشی هستم که پاکش کنم کسی میدونه چکار کنم ؟