دکوراسیون روستیک چیست و چطور یک خانه با طراحی روستیک داشته باشیم؟‌

2

صدها سال قبل، پیشینیان ما با هرآنچه در طبیعت وجود داشت غذا، لباس و سرپناه می‌ساختند. روستیک تداعی‌گر سبک زندگی اجداد ما در دورانی است که طبیعت و تمدن به هم وابسته بودند. دکوراسیون روستیک طیف گسترده‌ای از چیدمان‌ها، از چیدمان دکوراسیون داخلی خانه روستایی گرفته تا خانه‌های سبک توسکان، را شامل می‌شود و البته سبک‌های بسیار متنوعی را در خود جای می‌دهد. برای داشتن خانه‌ای در سبک‌های متنوع روستیک لازم نیست حتما در کلبه‌ای چوبی زندگی کنید. اگر قصد دارید دکوراسیون روستیک را در خانه خود اجرا کنید، به عناصری ویژه نیاز خواهید داشت. برای‌اینکه درباره این سبک دکوراسیون بیشتر بدانید با ما همراه شوید.

دکوراسیون روستیک کدام سبک‌های دکوراسیون را شامل می‌شود؟

روستیک نامی است که بسیاری از سبک‌های طراحی را شامل می‌شود. بنا بر تعریف، دکوراسیون روستیک دکوراسیونی طبیعی، قدیمی و حاوی عناصری با سطح زبر و ناهموار است. بنابراین، سبک‌های متفاوتی با این ویژگی‌ها وجود دارند که هریک با دیگری متفاوت است اما همه آن‌ها روستیک به حساب می‌آیند. برخی از سبک‌های روستیک عبارت‌اند از: سبک توسکان، سبک ساحلی، سبک خانه روستایی و نیز هر سبکی که حال‌وهوای خانه‌های قدیمی و روستایی را برای شما تداعی می‌کند.

در دکوراسیون روستیک تأکید بر طبیعی‌بودن است

یکی از مشخصه‌های سبک روستیک طبیعی‌بودن عناصر و مواد به‌کاررفته در آن است. به این معنا که مواد سازنده مبلمان و دیوارها در این سبک بیشتر سنگ و چوب و روکش‌هایی از جنس کرباس و پارچه‌های قدیمی است. به‌گفته کتی هاجز، طراح داخلی، استفاده از مواد آلی در طبیعی‌ترین شکل آنها جوهره اصلی سبک روستیک است. طراحی روستیک ساده، طبیعی و الهام‌گرفته از زمین است. استفاده از مواد خام در این سبک رایج است. بنابراین، در این سبک به‌جای استفاده از چوب‌های صیقلی، جلادار و رنگ‌شده تا جای ممکن از چوب‌ها و سنگ‌ها در طبیعی‌ترین شکل آنها استفاده می‌شود تا عناصر طبیعت وارد فضای خانه شوند. در این سبک، به‌جای استفاده از کاغذدیواری و رنگ‌های روغنی از سنگ و چوب برای سطح‌سازی و ایجاد ابعاد در دیوارهای فضای داخلی استفاده می‌شود.

رونیکس

کاربردی‌ترین لوازم نظم دهنده خانه را بشناسید

اگر قصد دارید سراغ این سبک بروید، مدرن‌بودن را کنار بگذارید

دکوراسیون مدرن و هرآنچه به آن مربوط می‌شود را به‌طور کامل فراموش کنید. در این سبک، اثری از مبلمان‌ پرزرق‌وبرق، نورپردازی هندسی و مواد مدرن مثل پلاستیک و فلز نخواهید یافت. البته در سبک روستیک معاصر، عناصر طبیعی و زمینی به‌زیبایی با عناصر مدرن ترکیب می‌شوند تا دکوراسیونی با حال‌وهوای جدید به وجود بیاید. سبک روستیک به‌خودی‌خود تاریک‌تر، سنگین‌تر و شلوغ‌تر از سبک مدرن است. بنابراین، ترکیب این دو سبک فضایی روشن و باز و درعین‌حال طبیعی تولید خواهد کرد؛ یعنی دکوراسیونی شبیه خانه زیبای کولن‌ها در سری فیلم های سینمایی گرگ‌ومیش.

هاجز می‌گوید: «میزهای عسلی، صندلی‌های راحتی و هیزم عناصر موردعلاقه من برای افزودن اندکی حال‌وهوای روستیک به دکوراسیون بدون زیاده‌روی در این سبک است».

تیرهای چوبی روکار نماینده تام‌وتمام دکوراسیون روستیک هستند

تیرهای چوبی روکار نماینده تام و تمام دکوراسیون روستیک هستند

هیچ گزینه‌ای به اندازه تیرهای ساخته‌شده از چوب خام، که روی سقف و در معرض دید قرار دارند، حال‌وهوای سبک روستیک را برای شما ایجاد نخواهد کرد. البته این تیرها، علاوه بر سقف، به‌عنوان چهارچوب در، پنجره و یا شومینه نیز کاربرد دارند. تیرهای مستطیل شکل تیز و محکم به نظر می‌رسند و تیرهای چوبی که به‌صورت گرد برش خورده‌اند فضایی آرام و راحت را به ذهن بیننده القا خواهند کرد.

اسباب‌اثاثیه یک خانه روستیک دست‌ساز هستند

همان‌طور که گفتیم، همه‌چیز در این دکوراسیون طبیعی است و، برای همخوانی با این حال‌وهوا، اثاثی که در خانه‌های روستیک استفاده می‌شوند نیز باید دست‌ساز باشند. اثاثیه خانه‌های روستیک شکل و طراحی ساده‌ای دارند و همین سادگی باعث می‌شود که مواد اولیه به‌کاررفته در اثاثیه بیشتر از طرح و شکل آنها به چشم بیاید. در این نوع دکوراسیون، اسباب و لوازم معمولا ازلحاظ ابعاد بزرگ هستند و مینی‌مالیسم جایی در این سبک ندارد. مبلمان دکوراسیون روستیک به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که احساس راحتی و دنج‌بودن را منتقل کنند. استفاده از مبلمان سنگین و ساخته‌شده از چوب و سنگ در دکوراسیون روستیک بسیار رایج است.

شومینه‌های هیزمی جایگاهی ویژه در دکوراسیون روستیک دارند

در کنار تمام عناصر چوبی و سنگی، شومینه‌ جزء اساسی طراحی روستیک است. در گذشته، شومینه در فراهم‌کردن گرما و روشنایی خانه و آتش پخت‌و‌پز نقشی مهم ایفا می‌کرد. استفاده از شومینه در خانه‌های روستیک تعادل مناسبی بین سختی و سردی سنگ و گرمای آتش ایجاد می‌کند.

چشم‌انداز زیبا مکمل خانه روستیک است

استفاده از دکوراسیون روستیک مثل درآغوش‌گرفتن طبیعت است. بنابراین، داشتن پنجره‌ای بزرگ با چشم‌اندازی از طبیعت که نور را به داخل خانه هدایت می‌کند یکی از ویژگی‌های مهم چنین خانه‌هایی به حساب می‌آید.

رنگ‌های مورداستفاده در دکوراسیون روستیک رنگ‌های طبیعی هستند

رنگ های مورد استفاده در طراحی روستیک رنگ های طبیعی هستند

همان‌طور که حدس می‌زنید، رنگ‌های به‌کاررفته در خانه‌هایی که به سبک روستیک دکور می‌شوند رنگ‌های طبیعی و خنثی هستند. البته گه‌گاه رنگ‌های تند و جسورانه نیز در هارمونی رنگ‌های دکوراسیون روستیک دیده می‌شوند. طیف‌های مختلف رنگ سبز، قهوه‌ای و طوسی از پرکاربردترین رنگ‌های این سبک دکوراسیون هستند. در این دکوراسیون، از رنگ‌های گرم بیشتر از رنگ‌های سرد استفاده می‌شود.

نکات خرید کفپوش منزل؛ چطور از انتخاب و خریدمان پشیمان نشویم؟

عناصر به‌کاررفته در دکوراسیون روستیک زبر و خشن هستند

سطح اثاثیه و پارچه‌های به‌کاررفته در این دکوراسیون کمی زیر و خشن هستند. باتوجه‌به اینکه اکثر وسایل در این دکوراسیون از مواد خام تهیه می‌شوند، طراحی و ظاهر وسایل کمی حالت نخراشیده و زمخت دارد. تنوع رنگ‌ها، جنس و شکل عناصر طبیعی آنها را منحصربه‌فرد می‌کند. در خانه‌ روستیک اغلب وسایل از چوب خام با سطح زیر ساخته شده‌اند. این موضوع درمورد منسوجات و پارچه‌های به‌کاررفته در سبک روستیک هم صادق است و پارچه‌های کنفی و کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌های پوستی از عناصر اصلی سبک روستیک هستند.

طراحی روستیک گرم و مجذوب‌کننده است

طراحی روستیک با رنگ‌های گرم به‌کاررفته در این سبک دست به دست می‌دهند و فضایی راحت و جذاب ایجاد می‌‌کنند. معمولا شومینه‌ای بسیار بزرگ در مرکز اتاق نشیمن تعبیه می‌شود. باجود اینکه همه‌چیز کمی زمخت و زیر است اما رنگ‌های گرم، منسوجات طبیعی در سبدهای دست‌باف و قالیچه‌ها حس‌وحال بودن در خانه و محیطی امن را در بیننده ایجاد می‌کنند. اما برای داشتن چنین محیط گرم و امنی نیاز نیست سبک روستیک را به‌طور کامل رعایت کنید. به‌گفته هاجز، «بهترین طراحی‌ها آنهایی هستند که عنصری شگفت در خود دارند. عناصر سبک روستیک می‌توانند در هر سبکی از طراحی جای بگیرند. البته اضافه‌کردن این‌ عناصر به دکوراسیون باید دقیق و حساب‌شده باشد.»


در ادامه بخوانید: سال ۲۰۲۰ از چه رنگ‌هایی در دکوراسیون داخلی استفاده کنیم؟
چطور در فضای آنلاین جذاب و حرفه‌ای بنویسیم؟
راهکارهایی برای اینکه جذاب، حرفه‌ای و تاثیرگذار بنویسیم.

منبع modernize housebeautiful medium
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. ویدا می‌گوید

    خیلی از این سبک روستیک خوشم میاد واقعا خیلی زیبا و شیکه از این طرحهای جدید خوشم نمیاد طرح روستیک آدم و به حال و هوای قدیم میبره گذشته از این همه تجدد گرایی و فآنتزی نگری بعضی از مغازه ها لوازمی که با چوب باشه دارن واقعا زیبا و شیک هستن

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      ممنون که نظرت رو برامون نوشتی ویدای عزیز.