نحوه انجام ماساژ سر هندی و ۸ فایده آن برای سلامتی

0

ماساژ سر هندی که به چمپی‌ساژ (champissage) هم معروف است، نوعی درمان با روش ماساژ نقاط طب فشاری است که روی سر، گردن و شانه‌ها انجام می‌شود. چمپی کلمه‌ای هندی به معنای ماساژ است. با مطالعه این مقاله، با این نوع ماساژ و فواید آن آشنا می‌شوید.

ماساژ سر هندی چیست؟

ماساژ سر هندی روی پیشانی یک زن

رونیکس

ماساژ سر هندی بنا بر نوعی سیستم طب هندی به نام آیورودا (Ayurveda) ـ به معنای علم زندگی ـ بنا شده است. این ماساژ در هند بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد. در این نوع طب، اعتقاد بر این است که ذهن و بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در نتیجه روی هم تأثیرگذار هستند؛ بنابراین، ماساژ سر هندی می‌تواند علاوه بر کاهش سردرد و حفظ سلامتی کلی بدن، موجب آرامش روح و روان فرد شود.

امروزه این ماساژ، که روش بسیار مطلوبی است، نه‌تنها در هند، بلکه در کشورهای غربی طرف‌داران بسیاری دارد.

در این نوع ماساژ اغلب از حرکات چرخشی یا ضربات ملایم روی بدن استفاده می‌شود و برای انجام‌دادن آن به هیچ ابزار یا روغن ماساژ خاصی نیاز نیست؛ به همین دلیل، بیرون از مراکز ارائه‌دهنده این ماساژ، مثل محیط کار یا منزل هم می‌توان از آن بهره‌مند شد. مدت‌زمان ماساژ در مراکز اسپا معمولا ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ دقیقه است که این مدت در مراکز معمولی، ۲۵ تا ۴۵ دقیقه می‌شود.

ماساژ سر هندی از هزار سال پیش تاکنون در هند انجام می‌شود. اولین کسانی‌که از این نوع ماساژ استفاده می‌کردند، زنان و دختران‌ هندی بودند. آنها همراه با این نوع ماساژ، از ادویه و گیاهان دارویی مفید برای پوست و مو استفاده می‌کردند؛ همچنین زنان برای تأمین سلامت کودکان خود، این نوع ماساژ را به کار می‌بردند.

ماساژ سر هندی بیشتر در مراسم عروسی یا تولد در هند انجام می‌شود. امروزه این نوع ماساژ در مراکز اسپا یا آرایشگاه‌ها هم کاربرد دارد. این نوع ماساژ برای افرادی که تازه ماساژ می‌گیرند، عالی است.

چگونگی ماساژ سر هندی

نحوه انجام ماساژ سر هندی

برای این ماساژ، فرد ماساژگیرنده باید درحالی‌که لباس نازک به تن دارد، روی صندلی یا زمین بنشیند. ماساژ معمولا از شانه‌ها شروع می‌شود. به‌دلیل اینکه شانه‌ها بیشتر مواقع دچار گرفتگی عضلات می‌شوند، کار روی این قسمت از بدن بسیار مهم است.

قسمت بالای کمر و اطراف تیغه‌های شانه ماساژ داده می‌شود و سپس دست‌های ماساژور از شانه‌ها به سمت بالا و پشت گردن فرد می‌رود و تمام گرفتگی‌ها و تنش‌های این نواحی برطرف می‌شود.

در آخر، با استفاده از نقاط طب فشاری روی سر، پوست سر ماساژ داده می‌شود تا اینکه نوبت به پیشانی و اطراف چشم‌ها می‌رسد. بسته به نوع تکنیک ماساژ، دست‌ها هم ماساژ داده می‌شوند.

اگر ماساژ سر هندی در مرکز اسپا انجام شود، هنگام ماساژ، روغن‌های مخصوص هم به کار برده می‌شود. این روغن‌ها موجب رشد بهتر موها می‌شوند و در حفظ سلامت پوست مؤثر هستند. از این روغن‌ها می‌توان به روغن نارگیل و روغن بادام اشاره کرد که از تمام روغن‌های دیگر محبوب‌تر و برای موهای خشک مناسب‌اند. روغن‌های خردل، روغن کنجد، روغن زیتون و گل یاس هم از دیگر روغن‌های مناسب برای سلامت مو و پوست هستند.

اما اگر این ماساژ در محیطی غیر از مرکز اسپا یا آرایشگاه انجام شود، از روغن استفاده نمی‌شود. اما این ماساژ حتی بدون روغن هم می‌تواند اثرات خوبی روی رشد مو و سلامت پوست داشته باشد. ماساژ سر با تحریک فولیکول‌های مو، موجب ترشح روغن طبیعی مو و در نتیجه، سلامت بیشتر مو می‌شود.

فواید ماساژ سر هندی

ماساژ سر هندی بسیار آرامش‌بخش است و به‌طورکلی حال ماساژگیرنده را خوب می‌کند. این ماساژ فواید متعددی دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است:

۱. پیشگیری از میگرن، سردرد و کمردرد

بیشتر کشیدگی‌های قسمت فوقانی بدن، گردن و سر در نهایت موجب میگرن می‌شوند. کمردرد و سردردهای دائمی معمولا زندگی را عذاب‌آور می‌کنند و البته آنها گاهی‌اوقات باعث افسردگی فرد مبتلا به این دردها می‌شوند.

ماساژور ماساژ سر را با فشارآوردن روی نقاطی از قسمت فوقانی بدن، بازوها و شانه‌ها شروع می‌کند؛ بدین‌ترتیب، گره‌های موجود در ماهیچه‌های این نواحی را باز می‌کند؛ سپس او با حرکت به سمت گردن و سر، تمام انسدادهای ایجادکننده سردرد را برطرف می‌کند و گردش مایع نخاعی را بهبود می‌بخشد. این روش در نهایت سردردها و کمردردها را تسکین می‌دهد.


حتما بخوانید: درمان سردرد با ماساژ؛ ۶ روش ماساژ و آموزش استفاده از نقطه های فشار

۲. رشد بهتر مو با ماساژ سر هندی

ماساژ سر هندی برای رشد موها

اگر می‌خواهید موهای بلندی داشته باشید، این نوع ماساژ ایدئال است چون اکسیژن‌رسانی به پوست سر را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه، فولیکول‌های مو موجب رشد مو می‌شوند. این نوع ماساژ روشی مطمئن برای داشتن موهایی بلند است.

۳. دفع سموم بدن

ماساژ سر هندی سرعت تخلیه لنفاوی را بالا می‌برد و باعث بهبود گردش خون در گردن می‌شود؛ بنابراین با استفاده از این نوع ماساژ می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند.


حتما بخوانید: نحوه سم زدایی بدن با استفاده از سرکه سیب و عوارض احتمالی آن

۴. درمان بی‌خوابی و بی‌قراری با ماساژ سر هندی

ماساژ سر هندی برای درمان بی‌خوابی

بی خوابی و بی‌قراری معمولا از عوارض اضطراب است و این نوع ماساژ می‌تواند بلافاصله این استرس را از میان بردارد و به شما احساس آرامش دهد؛ بدین ترتیب، شما بعد از گرفتن این ماساژ عمیقا احساس راحتی می‌کنید و بدن‌تان برای استراحت بیشتر آماده می‌شود.

۵. رهایی از نگرانی و افسردگی

ماساژ سر اکسیژن بیشتری برای مغز فراهم می‌کند. اکسیژن‌رسانی به مغز، یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش نگرانی و بهتر کردن حال روحی خوب است. اکسیژن، فکرتان را باز می‌کند و خلاقیت شما را افزایش می‌دهد. این وضعیت درست مانند احساسی است که پس از ورزش دارید.


حتما بخوانید: ماساژ ریلکسی با ۵ روش ساده اما معجزه‌آسا

۶. افزایش مقدار انرژی

ماساژ سر هندی برای افزایش انرژی

این ماساژ سر همان‌طور که توضیح داده شد، بر پایه طب سنتی هندی (آیووردا) ایجاد شده است و فراسوی محدودیت‌های درمانی کار می‌کند. این شیوه تأکید بسیاری روی تعادل و توازن دارد. این نوع ماساژ، به‌سراغ چاکراهای بدن می‌رود و در متعادل‌کردن مقدار انرژی بدن بسیار قدرتمند عمل می‌کند.

۷. بهبود حافظه با ماساژ سر هندی

ما اغلب مشکلاتی با حافظه کوتاه مدت خود داریم؛ چون بیشتر مواقع مغزمان پر از افکار نامنظم است و به‌یادآوردن خاطرات و رویدادها و جمع‌کردن افکارمان بسیار سخت می‌شود. این نوع ماساژ با آرام‌کردن روح و روان‌مان کمک می‌کند به خودآگاهی برسیم. در این حالت، افکارمان مرتب می‌شود و به هوشیاری می‌رسیم. این وضعیت درست مانند آن است که کسی دکمه «تنظیم مجدد» ذهن‌مان را فشار داده باشد.


حتما بخوانید: ۴ بازی‌ جذاب برای تقویت حافظه‌ و افزایش تمرکز کودکان و بزرگسالان

۸. تسکین‌دهنده سینوس‌ها

هنگام سرماخوردگی، ماساژ سر هندی به‌راحتی می‌تواند از تنش سینوس‌ها بکاهد. با انجام‌دادن این نوع ماساژ می‌توانید درد سینوس را برطرف کنید. برای این کار باید نقاط طب فشاری روی استخوان گونه‌تان را ماساژ دهید.

۹. ماساژ سر هندی برای درمان خستگی چشم‌ها

این روزها بیشتر مردم، ساعت‌ها مقابل صفحات نمایشگر دیجیتالی می‌نشینند و دچار خستگی چشم‌ها می‌شوند. ماساژ سر هندی تنها روشی است که می‌تواند خستگی چشم‌ها را برطرف کند. برای این کار، ماساژور اطراف چشم را ماساژ می‌دهد و با رهاکردن تنش شقیقه‌ها و ماهیچه‌های اطراف چشم‌‌هایتان، به چشم‌هایتان نیروی تازه‌ای می‌بخشد.

کلام آخر

هیچ‌چیز بهتر از یک ماساژ عالی نمی‌تواند فرد خسته و مضطرب را آرام کند؛ بنابراین هر زمان که احساس خستگی کردید، از این ماساژ استفاده کنید. می‌توانید تجربه‌های خوب خود را هم با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: روش‌های ماساژ سر برای رشد مو و نحوه اثرگذاری آن
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع sensemassage relaxationcentre
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.