معرفی کتاب راز شاد زیستن؛ بیایید به خود بخندیم

2

آیا تاکنون توجه کرده‌اید که آدم های شاد احساس موفقیت بیشتری می‌کنند؟ براساس تحقیقات روان‌شناختی پردامنه، برای اینکه به موفقیت برسید، باید در ابتدا انسان شادی باشید. آدم‌های شاد نه‌تنها شانس بیشتری برای موفقیت دارند، بلکه بهتر از پس مشکلات مالی برمی‌آیند و به ثروت می‌رسند. آنها حتی ازنظر جسمی هم سالم‌ترند. در «کتاب راز شاد زیستن»، نویسنده با نثری ساده و جذاب، شما را با چند اصل پایه‌ایِ زندگی شاد آشنا می‌کند: رموزی که به بهبود کیفیت زندگی منجر می‌شوند.

نثر طنزگونه اندرو متیوس هنوز بعد از سال‌ها از اولین چاپ کتاب او (۱۹۸۸)، راز شاد زیستن را به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های خوددرمانگری تبدیل کرده است. عنوان اصلی کتاب Being Happy است که هم در مضمون و هم در ساختار، شادی‌بخش است. شاید به همین دلیل است که تا کنون ۲٫۵ میلیون نسخه از این اثر فروخته شده است. اندرو متیوس در این کتاب به شما می‌آموزد که چگونه به خود بخندید؛ هم‌زمان، با زبانی ساده، درک عمیقی از زندگی را به شما می‌دهد.

رونیکس

شناسنامه کتاب راز شاد زیستن

  • عنوان: راز شاد زیستن
  • نویسنده: اندرو متیوس
  • مترجم: وحید افضلی راد (پیشنهاد کاربران)
  • ناشر: انتشارات نسل نواندیش (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده

متیوس تا کنون ۸ کتاب نوشته است که ۵ کتاب از او با ترجمه وحید افضلی راد به فارسی ترجمه شده است. آثار او به ۴۳ زبان دنیا ترجمه شده است و میلیون‌ها نفر کتاب‌های او را خوانده‌اند. او یکی از شناخته‌شده‌ترین سخنرانان انگیزشی دنیا است: متیوس، بر اساس سایت شخصی خودش، تاکنون در بیش از ۵۰۰ سمینار سخنرانی کرده است. مخاطبان او در این سمینارها بیشتر کارمندان و مدیران شرکت‌های مختلف هستند و می‌توان گفت دستاوردهای آنان از این سمینارها بسیار بیش از آن بوده است که صرفا برای موفقیت در شرکت‌ نیاز دارند.

اندرو متیوس نویسنده راز شاد زیستن
اندرو متیوس نویسنده راز شاد زیستن

الهام‌بخش اصلی این نویسندۀ استرالیایی ۶۲ساله، روانشناسی مثبت مارتین سلیگمن (Martin Seligman)، روان‌شناس برجسته آمریکایی است. سلیگمن، با مطالعه احساس رضایت در افراد، به این نتیجه رسید که پیش از اینکه شغل، روابط، یا هر چیز دیگری موجب رضایت افراد شاد بشود، آنها خوشحال بوده‌اند. با این رویکرد، اندرو متیوس مدام خواند و نوشت و کتاب‌هایش هم با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شد.

درباره کتاب راز شاد زیستن

آبراهام لینکلن در ۳۱سالگی در تجارت شکست خورد. در ۳۲سالگی در رقابت‌های انتخاباتی نتوانست رأی لازم را بیاورد. در ۳۴سالگی یک بار دیگر در تجارت شکست خورد. یار و همسر خود را در ۳۵سالگی از دست داد و سال پس از آن دچار فروپاشی عصبی شد. سه مرتبۀ پیاپی در ۴۳، ۴۶ و ۴۸سالگی در انتخابات کنگره شکست خورد و در ۵۵سالگی در انتخابات مجلس سنا نیز بازنده شد. روند باخت‌های او با تلاشِ ناکام برای معاونت ریاست‌جمهوری در ۵۶سالگی و شکست در انتخابات سنا ادامه یافت. سرانجام در ۶۰سالگی بود که او به ریاست‌جمهوری آمریکا رسید و به یکی از بزرگ‌ترین رهبران این کشور تبدیل شد: کسی که توانست قانون لغو بردگی را به مجلس ببرد و در جنگ شمال صنعتی و جنوب برده‌دار برنده شود.

بی‌شک، با وجود این کارنامۀ پر از شکست، کسی آبراهام لینکلن را رهبری شکست‌خورده نمی‌داند. او یکی از بنیان‌گذاران آمریکای نوین به شمار می‌رود و تلاش او برای لغو بردگی پاس داشته می‌شود.

درواقع، مشکلاتْ دامنۀ ذهنی ما را وسعت می‌دهند. در جایی از کتاب از زبان هوراس می‌خوانیم: «بداقبالی نبوغ را آشکار می‌کند و خوشبختی آن را می‌پوشاند.»

کتاب راز شاد زیستن پر از چنین مثال‌هایی است. وینستون چرچیل، شاگرد تنبل مدرسه با مشکل لکنت زبان، نه‌تنها مفتخر به دریافت جایزه نوبل شد بلکه یکی از بهترین سخنرانان عصر خود بود. ناپلئون ناتوانی‌های بدنی محسوسی داشت و با قامت کوتاه خود تمامی اروپا را تسخیر کرد.

دختری دستانش را گشوده و درحال لذت بردن است
عکاس: فرناندو بازیل/ منبع: unsplash

در جایی از کتاب می‌خوانیم: «افکار ما انسان‌ها مانند ابرهاى پنهانى است که خودشان از بین مى‌روند و نتایجى را براى ما به بار مى‌آورند.» این جمله نکته محوری کتاب است. ضمیر ناخودآگاه انسان مسبب و مسئول بسیاری از رفتارهای ما است. حتما شما هم متوجه شده‌اید که برخی از رفتارهای کهنه و خطاها به‌صورت مرتب در زندگی شما تکرار می‌شوند. متیوس در راز شاد زیستن بارها به ضمیر ناخودآگاه و نحوه کارکرد ذهن رجوع می‌کند.

نحوه شکل‌گیری ضمیر ناخودآگاه روند بسیار پیچیده‌ای است که نحوه عمل و افکار ما نیز در آن نقش دارد. حتما شنیده‌اید که دیدگاه شما درمورد خودتان به افکارتان بازمی‌گردد. چگونگی اندیشیدن درباره خود، شکست‌ها و موفقیت‌ها، تصویری را در ذهن ما شکل می‌دهد و زندگی ما نیز بر اساس آن به پیش می‌رود.

تخیل مهم‌تر از دانش است.

این هم یکی از جملات گهربار این کتاب، به‌نقل از اینشتین است. تخیل، این فرمانروای جهان، بازتابی از درون ماست. وقتی از خود بیزار باشیم، جهان نیز جای نفرت‌انگیزی می‌شود و زمانی که بکوشیم با تمام مصائب به زندگی خود معنا دهیم، شادی را هم به زندگی خود و اطرافیان خود هدیه داده‌ایم.

ساختار کتاب راز شاد زیستن

کتاب راز شاد زیستن ۶ فصل اصلی دارد. فصل اول «الگوهای رفتار» نام گرفته است. در این فصل، تصویر ذهنی انسان از خویشتن توصیف می‌شود و توضیحاتی از مفاهیم روان‌شناختی همچون ضمیر ناهوشیار به خواننده ارائه می‌شود (در این کتاب، ضمیر ناخودآگاه به «ضمیر ناهوشیار» ترجمه شده است). متیوس ذهن انسان را به کوه یخی تشبیه می‌کند که بخش قابل‌دیدن آن بخش هشیار و بخش پنهان آن ضمیر ناهشیار یا ناخودآگاه است که در شکل‌دهی به رفتار ما نقش اساسی دارد.

فصل دوم «زیستن در زمان حال» نام‌گذاری شده است. اندرو متیوس می‌گوید ما محصول زندگی روزمره خویش هستیم و برای شاد زیستن باید در زمان حال زندگی کنیم.

فصل سوم درباره «ذهن آدمی» است. نکتۀ مهم و محوری این است که ما به‌طرف اندیشه‌های غالب خود کشیده می‌شویم؛ بنابراین با مهم‌ترین ابزار و ثروتی که در اختیار داریم، یعنی تخیل، می‌توانیم تمرین‌های ذهنی را انجام دهیم تا از دور باطل رها شویم. در همین فصل نویسنده از قانون جذب نیز سخن می‌گوید.

دویدن کودک شاد زیر فواره آب
متیوس نشان می‌دهد که چیزهای زیادی از کودکان می‌شود آموخت. عکاس: می فام / منبع: unsplash

فصل چهارم، با نام «اهداف»، بر محدودیت‌ها، مشکلات و ریسک‌ها تمرکز می‌کند. «تلاش» و «پافشاری» کلمات کلیدی این فصل هستند. در مقابلِ کسانی که در بورس موفق می‌شوند یا کسانی که به مقام‌های بلند دانشگاهی و علمی می‌رسند، خیل عظیم افرادی قرار دارند که از ادامه راه منصرف شده‌اند.

«از طبیعت بیاموزیم» عنوان فصل پنجم است. متیوس به ما نشان می‌دهد که بسیاری از قوانین حاکم بر طبیعت انسان‌ها و جهان را نمی‌توان تغییر داد و بهترین راه کنار آمدن با آنها است. او در این فصل، کودکان را مثال می‌زند و می‌گوید باید «خیلی چیزها مانند زمین‌خوردن و دوباره بلندشدن، گریه و خنده، کوشش و تلاش و … را از دنیای بچه‌ها آموخت.»

فصل پایانی یا فصل ششم «امروز مهم است» نام دارد. درخت، با تمامی بزرگی‌اش، با یک دانه رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. بنابراین برای آغاز یک کار از قدم‌های کوچک آغاز کنید. به‌عبارتی، هر دم از این زندگی را غنیمت بشمرید و در هر نقطه‌ای که قرار دارید، به نقطه آغاز و پیش روی خود نگاه کنید. تلاش امروز سازندۀ فردای شما است.

بخش‌هایی از کتاب راز شاد زیستن

  • «بهترین کاری که برای فقرا می‌توانید بکنید این است که یکی از آنان نباشید.»
  • «یک نفر دورنمای زیبا را می‌بیند و دیگران کثیفی پنجره را.»
  • ادیسون [می‌گوید]: «۱ درصد از نبوغ، الهام، و ۹۹ درصد بقیه بسته به سرشت انسان است. من هرگز هیچ کار ارزشمندی را تصادفی انجام نداده‌ام. تمام اختراعات من، نه برحسب تصادف، بلکه با کار و تلاش خستگی‌ناپذیر به‌ دست آمدند.»

سخن آخر

خوشحالی همان حلقه مفقوده‌ای است که امروز کمتر در اطراف خود می‌بینیم. بنابراین با خواندن و هدیه‌دادن این کتاب جذاب، شادی را در دل بکارید و موفقیت را ارزانی کنید. ما را نیز از نظرات شادی‌بخش خود بی‌بهره نگذارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. الی می‌گوید

    اگه سوال یا انتقادی نسبت به به کتاب راز شاد زیستن داشته باشم ،میتونم اینجا بگم؟

    1. عرفان برقبانی می‌گوید

      بله دوست عزیز. بفرمایید.