راهنمای جامع خرید پوشک؛ نکاتی که برای خرید پوشک باید بدانید

2

آیا به‌تازگی بچه‌دار شده‌اید و به تعداد زیادی پوشک نیاز دارید، اما در عین حال، مطمئن نیستید از چه نوع پوشک یا کدام برند استفاده کنید؟ انتخاب‌های فراوانی پیش روی شما‌ست اما با بررسی بسته‌بندی یا مطالعهٔ اطلاعات پوشک به جایی نمی‌رسید! چطور می‌توان فهمید کدام پوشک جذب بالاتری دارد، برای کودکتان راحت‌تر است یا به سلامتش آسیب نمی‌رساند؟ اصلا از کجا بفهمید پولی که بابت پوشک می‌دهید ارزشش را دارد؟ ما در این مقاله اطلاعات لازم برای خرید پوشک را در اختیارتان می‌گذاریم و شما را از شر آزمون‌و‌خطا‌های طولانی نجات می‌دهیم. با مطالعهٔ راهنمای جامع خرید پوشک، پوشک مناسب فرزندتان را آگاهانه و با‌اطمینان انتخاب خواهید کرد.

اصول خرید اولین پوشک

۱. در ابتدا باید اولویت‌های خود و نیاز‌های کودک نوزادتان را بررسی کنید. هر خانواده اولویت‌ها و محدودیت‌های خود را دارد. هزینه، سلامت کودک، راحتی او یا حفاظت از محیط‌زیست چقدر برایتان مهم است؟ شاید هم همه‌چیز را یکجا و باهم می‌خواهید!

۲. هرگز در ابتدا به‌شکل عمده خرید نکنید. پیش از خرید عمده باید از عملکرد پوشک و راحتی کودکتان مطمئن شوید.

۳. برای خرید اولین پوشک عجله نکنید. اجازه دهید فرزندتان متولد و وزن او مشخص شود. شاید پیش از خرید پوشک‌های سایز ۱ (برای کودکان ۲ تا ۵ کیلوگرم) به تعدادی پوشک سایز صفر (برای کودکان صفر تا ۲ کیلوگرم) نیاز داشته باشید! برای کاهش اضطراب و نگرانی می‌توانید پوشک‌ها را اینترنتی سفارش دهید. به این ترتیب، پوشک‌ها پیش از ترخیص کودک و مادر از بیمارستان، به دست شما می‌رسند.

۴. زمان خرید عمدهٔ پوشک که فرا رسید، قیمت هر عدد پوشک مهم می‌شود. شما می‌توانید قیمت هر بسته پوشک را به تعداد پوشک‌ها تقسیم و قیمت هر عدد پوشک را به‌راحتی محاسبه کنید.


حتما بخوانید: ۱۰ نکته که در عوض کردن پوشک بچه باید بدانید

پوشکی با بیشترین قدرت جذب را انتخاب کنید

پوشکی با بیشترین قدرت جذب را انتخاب کنید - راهنمای جامع خرید پوشک - لایه‌ها

پوشک‌ها ۳ لایه‌اند: لایه داخلی با پوست نوزاد در تماس است، سطحی نرم و لطیف دارد، تقریبا خشک باقی می‌ماند و رطوبت را به‌سمت لایه جاذب هدایت می‌کند. وظیفه لایۀ جاذب جذب و نگه‌داشتن رطوبت است تا پوست کودک آسیب نبیند. لایه بیرونی هم نفوذ‌ناپذیر است و مانع خروج رطوبت از پوشک می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی پوشک قدرت جذب رطوبت است. قدرت جذب عبارت است از: میزان رطوبتی که هر پوشک می‌تواند در خود نگه دارد، توانایی پوشک در خشک‌ نگه‌داشتن پوست کودک و توزیع متناسب رطوبت درون لایه جاذب. اگر قدرت جذب پوشک ضعیف باشد، پوست کودک در تماس دائمی با رطوبت قرار می‌گیرد و دچار حساسیت پوستی و سوختگی می‌شود. قدرت جذب پوشک‌های مختلف را می‌توان با آزمایش‌هایی ساده مقایسه کرد. پوشک/ی که بیشترین قدرت جذب را دارد، معمولا در ویژگی‌های دیگر هم سرآمد است!

پودر جاذب و جادوی جذب رطوبت

پودر جاذب و جادوی جذب رطوبت - راهنمای جامع خرید پوشک

پودر جاذب یا پلیمر‌ فوق‌جاذب (SAP) پلیمیری‌ است با قدرت جذب خارق‌العاده. این پلیمر می‌تواند آبی معادل با ۳۰۰ برابر وزن خود (۳۰ تا ۶۰ برابر حجم خود) را جذب و در خود نگه دارد. در عکس سمت چپ، مقدار کمی پودر جاذب را مشاهده می‌کنید که از لایه جاذب یک پوشک استخراج شده است. این پودر درست مانند شن‌های بسیار ریز و سفید است. ما ۶۵ قطره آب به این پودر اضافه کردیم که در طول چند دقیقه به‌خوبی جذب آن شدند. وضعیت جذب آب در پودر جاذب را می‌توانید از دو زاویه در عکس‌های وسط و سمت راست مشاهده کنید.

برای ارزیابی عملکرد پوشک‌های مختلف باید محتویات آنها را مقایسه کرد؛ بنابراین اجازه دهید ساختار پوشک را با دقت بیشتری بررسی کنیم. لایه جاذب انواع پوشک‌ها، از پوشک‌های قدیمی تا اکثر پوشک‌های دوستدار محیط‌زیست، از پودر جاذب ساخته می‌شود.

پودر جاذب و جادوی جذب رطوبت - راهنمای جامع خرید پوشک

در عکس بالا پودر جاذب را از نمایی نزدیک مشاهده می‌کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند این پودر غیرسمی‌ است و خطری برای سلامت کودکان ندارد اما گاهی از پوشک بچه‌ها بیرون می‌زند و برخی از والدین را به‌شدت می‌ترساند. اگر چنین شد، خون‌سردی خود را حفظ کنید. کافی‌ است پودر جاذب را با یک دستمال تمیز از پوست فرزند خود پاک کنید و نگران چیزی نباشید.

لایه جاذب بین لایه درونی و بیرونی پوشک قرار گرفته است و ساختاری لایه‌لایه دارد. پودر جاذب درست بین لایه‌های مختلف لایهٔ جاذب توزیع شده است و ساختاری شبیه شن‌های سفید و بسیار ریز دارد. اگر پوشک را یک ساندویچ در نظر بگیرید، پودر جاذب گوشتی‌ است که در وسط ساندویچ قرار دارد! این پودر ادرار کودک و رطوبت ناشی از آن را جذب می‌کند و در خود نگه می‌دارد.

پودر جاذب و جادوی جذب رطوبت - راهنمای جامع خرید پوشک

در عکس بالا پوشکی را مشاهده می‌کنید که از وسط به دو قسمت تقسیم شده است. به نیمه‌ای که در سمت چپ مشاهده می‌کنید کمی آب اضافه کرده‌ایم تا وضعیت پوشک پس از جذب آب را مشاهده کنید. عکس سمت راست هم برشی عمودی از پوشک خشک را نشان می‌دهد.

همان طور که اشاره شد، اکثر پوشک‌ها از پودر جاذب استفاده می‌کنند. پژوهش‌های فراوانی بی‌خطر‌بودن پودر جاذب برای سلامت کودکان را تأیید می‌کند و ما هیچ پژوهشی نیافتیم که خلاف این موضوع را اظهار کند.

چگونه از نشت ادرار کودک جلوگیری کنیم؟

جواب این سؤال بسیار ساده است: پوشک باید کاملا اندازه نوزاد شما باشد. وزن کودک اندازۀ پوشک مناسب او را تعیین می‌کند. البته درست مانند اندازه لباس، اندازه پوشک‌ها در برندهای متفاوت باهم فرق دارند. اگر می‌خواهید از عدم‌ نشت ادرار از پوشک مطمئن شوید، پوشک‌هایی را انتخاب کنید که لایه کش‌سان عمودی دارند.

پوشک‌های موجود در بازار بسیار مشابه به نظر می‌رسند اما تفاوت آنها در قابلیت جلوگیری از نشت ادرار و اندازه‌بودن را بنا بر تجربه می‌توان تشخیص داد. مواد سازندهٔ پوشک‌های مختلف و به‌تبع آن قابلیت‌های آنها متفاوت است. در هنگام خرید پوشک به لایه‌های کش‌سان آن توجه کنید. هرچه این لایه‌ها منعطف‌تر و نرم‌تر و توزیع کش در سراسر پوشک همگون‌تر باشد، امکان نشت ادرار از آن کمتر خواهد بود.

پوشک‌هایی که لایهٔ کش‌سانی منعطف با توزیع متناسب و همگون دارند، بهتر از دیگر پوشک‌ها اندازه می‌شوند، به‌ویژه اگر پشت و بال‌های پوشک را پوشش دهند. انعطاف لایهٔ کش‌سان در ترکیب با مواد سازندهٔ نرم، ویژگی بهترین پوشک‌ها است.

سایز پوشک؛ هر نوزاد منحصر‌به‌فرد است

اندازه و تناسب اندام نوزادان با هم فرق دارد؛ به همین دلیل، انتخاب بهترین پوشک که کاملا اندازهٔ فرزند شما باشد به کمی آزمون‌و‌خطا نیاز دارد. اجازه دهید با شما روراست باشیم: حتی بهترین پوشک هم، اگر دقیقا اندازهٔ فرزند شما نباشد، ممکن است نشتی داشته باشد! گاهی برای یافتن پوشکی که کاملا اندازه باشد، مجبورید چندین برند مختلف را امتحان کنید. دوباره تأکید می‌کنیم: پیش از اینکه از انتخاب خود کاملا مطمئن شوید، از خرید عمدهٔ پوشک پرهیز کنید. هنگام خرید پوشک به بازهٔ وزنی پوشک‌ها هم دقت کنید تا مبادا پوشکی با اندازه اشتباه بخرید.

راحتی نوزاد

قدرت جذب بالای پوشک و اندازه‌بودن آن مهم‌ترین عوامل در تضمین راحتی نوزاد شما هستند اما عامل مهم دیگری هم در کار است: چسب‌های پوشک! چسب‌های پوشک باید قوی باشند و پوشک را سر جای خودش نگه دارند. مواد سازنده چسب‌ها باید نرم و لطیف و گوشه‌های آنها نیز گرد و ایمن باشند.

حتما قسمت‌های کناری چسب‌ها و لطافت آنها را بررسی کنید و مطمئن شوید به بدن کودکتان آسیبی نمی‌رسانند. ممکن است برای این کار مجبور شوید چندین برند مختلف را باهم مقایسه کنید.


حتما بخوانید: پوشک خونی یعنی چه؟ شایع‌ترین دلایل خونی‌شدن پوشک کودکان

برای کسانی که دغدغه محیط‌زیست دارند

پودر‌های جاذب زیست‌تخریب‌پذیر (biodegradable) نیستند و تجزیه آنها در طبیعت سال‌ها طول می‌کشد؛ به همین دلیل،‌ دوست‌داران محیط‌زیست پوشک‌های پارچه‌ای یا پوشک‌های دوستدار محیط‌زیست (مانند پوشک‌های سلولزی) را ترجیح می‌دهند. بسیاری از برند‌ها در تولید پوشک خود به کمینه‌کردن میزان تولید گازهای گلخانه‌ای توجه می‌کنند. به‌رغم تمام این دغدغه‌ها، تجزیه پوشک‌های دوست‌دار محیط‌زیست در محیط‌های تاریک و بی‌هوا ممکن نیست و استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای هم موجب هدر‌رفتن میزان قابل‌توجهی آب و برق می‌شود.

اگر شما و خانواده‌تان دوست‌دار محیط‌زیست هستید و علاقه‌ای به استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای ندارید، افزایش تنوع پوشک‌های دوست‌دار محیط‌زیست خبر خوبی برای شماست. در تولید پوشک‌های دوست‌دار محیط‌زیست معمولا از فرایند‌های عاری از کلر و نیز منابع تجدید‌پذیر و زیست‌تخریب‌پذیر و کمترین میزان بسته‌بندی استفاده می‌شود.

به هر حال باید به یاد داشته باشید استفاده از پوشک‌های پارچه‌ای نقش مؤثرتری در حفاظت از محیط‌زیست دارند. نکتهٔ مهم دیگر اینکه با استفاده از پوشک‌های دوست‌دار محیط‌زیست، کیفیت را فدای ارزش‌های خود نمی‌کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند پوشک‌های دوست‌دار محیط‌زیست، در مقایسه با انواع پوشک‌ها، دارای بیشترین کیفیت هستند.

حفظ سلامت نوزاد

حفظ سلامت نوزاد

سلامت کودکان اصلی‌ترین اولویت همهٔ والدین است. تولیدکنندگان پوشک هم از این دغدغهٔ والدین آگاه هستند و سعی می‌کنند خودشان را با انتظارات مصرف‌کنندگان تطبیق دهند. برخی از ویژگی‌هایی که در تشخیص سلامت پوشک به شما کمک می‌کنند، از این قرار‌ند:

فرایند‌های عاری از کلر: برخی از فرایند‌های تولیدی از گاز کلر استفاده می‌‌کنند و برای سلامت خطر دارند. ممکن است در طی این فرایند‌ها ردی از مادهٔ شیمیایی و خطرناک دی‌اکسین (Dioxin) روی پوشک‌ها باقی بماند. به‌عقیدهٔ ما، استفاده از این پوشک‌ها به خطرش نمی‌ارزد. توصیهٔ ما به شما استفاده از پوشک‌های عاری از کلر است که در بازار هم در دسترس قرار دارند.

مواد عاری از عطر و رنگ: پوشک نوزاد واقعا نیازی به بوی معطر و طرح‌های رنگارنگ ندارد، به‌ویژه اینکه برخی نوزادان به رنگ و عطر حساسیت دارند. اگر پوشک بچه بوی بدی می‌دهد، باید هرچه سریع‌تر آن را تعویض کنیم نه‌اینکه سعی کنیم با عطر، آن را خوش‌بو کنیم!

پلیمر‌های فوق‌جاذب: یافتن پوشک‌هایی فاقد پودر جاذب در بازار کار ساده‌ای نیست. حتی بسیاری از پوشک‌های دوست‌دار محیط‌زیست هم از پودر جاذب استفاده می‌کنند. ما هیچ شواهدی دال بر زیان‌آور‌بودن پودر جاذب نیافتیم.

قیمت پوشک

والدینی که تولد اولین فرزند خود را تجربه می‌کنند معمولا قیمت پوشک‌های سایز ۱ را مبنای مقایسه قیمت برندهای مختلف قرار می‌دهند. در نظر داشته باشید که قیمت پوشک‌های سایز ۱،‌ در مقایسه با دیگر سایز‌ها، بسیار کمتر است. تولیدکنندگان پوشک، بسته به ابعاد پوشک و مواد مورداستفاده در هر سایز، قیمت آن را مشخص می‌کنند.

اگر قصد دارید کل هزینهٔ خرید پوشک تا بزرگ‌شدن فرزندتان را محاسبه کنید، بهتر است قیمت پوشک‌های سایز ۳ را مبنای کار قرار دهید. برای استفاده از بیشترین میزان تخفیف هم می‌توانید به‌شکل عمده خرید کنید. مراقب باشید بیش از نیاز فرزندتان پوشک نخرید و به تاریخ انقضای پوشک‌ها هم توجه کنید.

انتخاب بهترین پوشک: مادرها چه توصیه‌هایی دارند؟

انتخاب بهترین پوشک: مادرها چه توصیه‌هایی دارند؟

انتخاب بهترین پوشک هم مانند بسیاری از انتخاب‌های مربوط به کودکان به کمی آزمون‌و‌خطا نیاز دارد. توجه داشته باشید که پوشک مناسب نوزاد شما در ابتدای تولد ممکن است با پوشک مناسب برای او در یک‌سالگی متفاوت باشد. برای کاهش آزمون‌و‌خطا و ساده‌کردن کار شما، با تعدادی از مادران باتجربه مشورت کرده‌ایم. این مشورت‌ها را مطالعه کنید و با‌توجه‌به سبک زندگی و محدودیت‌های مالی خود، مناسب‌ترین پوشک را برای کودکتان انتخاب کنید:

از انبارکردن تعداد زیادی پوشک پرهیز کنید

تعداد زیادی پوشک از یک نوع برند نخرید! واکنش کودکان مختلف به برند‌های مختلف، متفاوت است. برخی از برند‌ها پوست نوزادان را تحریک می‌کنند و می‌سوزانند. برخی از برند‌ها ادرار برخی از کودکان را نشت می‌دهند. در ابتدا بسته‌های کوچک بخرید و اگر از کیفیت پوشک مطمئن شدید، خرید عمده انجام دهید. حواستان باشد کودکان خیلی سریع رشد می‌کنند و شما مجبورید سایز پوشک‌ها را به‌سرعت تغییر دهید.

برند‌های مختلف را امتحان کنید

وقتی پسرم تازه متولد شده بود، انواع مختلفی از پوشک‌ها را امتحان کردیم تا بالاخره برند منتخب خود را یافتیم. قبل از اینکه برند منتخب خود را بیابید، از خرید عمدهٔ پوشک پرهیز کنید.


حتما بخوانید: ارتباط پوشک و حساسیت پوستی در کودکان

تخفیف‌های ویژه را بیابید

در هر فصل سال، برند‌ها یا فروشگاه‌های مختلف تخفیفات ویژه‌ای ارائه می‌کنند. صرفه جویی حاصل از این تخفیفات ویژه واقعا قابل‌توجه است. هر بار که از فروشگاهی خرید می‌کنید، تخفیف پوشک‌ها را بررسی کنید و به‌موقع خرید عمده انجام دهید.

در انتخاب برند‌ها وسواس نداشته باشید

برای من برند‌های مختلف تفاوت زیادی ندارند. حقیقتش را بخواهید، برند‌های مختلفی را امتحان کرده‌ام و همگی عملکردی مشابه داشته‌اند.

نتیجه‌گیری

انتخاب پوشک برای نوزاد کار ساده‌ای نیست. تنوع پوشک‌ها در بازار بسیار بالاست و نمی‌توان تمامی برندها را امتحان کرد؛ به همین دلیل،‌ بدون اطلاعات کافی نمی‌توان سالم‌ترین، راحت‌ترین و به‌صرفه‌ترین پوشک را انتخاب کرد. به شما توصیه می‌کنیم قدرت جذب پوشک را در اولویت خود قرار دهید و سپس ویژگی‌های دیگر را بررسی کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند پوشک‌هایی با بیشترین قدرت جذب معمولا در تمامی جنبه‌ها دارای بالا‌ترین کیفیت هستند. استفاده از پوشک‌های دوست‌دار محیط زیست هم گزینهٔ مناسبی‌ است؛ زیرا این پوشک‌ها معمولا دارای بالاترین کیفیت‌اند. پس از انتخاب بهترین گزینه‌ها و با درنظر‌گرفتن محدودیت‌های مالی خود می‌توانید بهترین پوشک را برای کودک خود انتخاب کنید.

اگر در خرید پوشک تجربه‌ای دارید، می‌توانید تجربیات خود را زیر همین مقاله برای ما ارسال کنید تا دیگران هم از نظرتان شما بهره‌مند شوند. شما می‌توانید این مقاله را با دیگر والدین هم به اشتراک بگذارید تا آنها هم از این راهنمایی‌ها بهره‌مند شوند.


در ادامه بخوانید: راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع babygearlab whattoexpect
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. پیمان می‌گوید

    هر برندی یه جور معایب و مزایا داره. مثلا بعضیاشون خیلی ضخیم هستند. بعضی دیواره های بالایی کوتاهی دارند.و … از این عجیب تر بعضی برندها بسته های با تعداد کم انها با تعداد زیاد انها پوشکهای متفاوتی دارند. پس بهتر است که آزمون و خطا کرد.

    1. یونس خادمی می‌گوید

      سلام. بله حق با شماست و در مقاله هم آزمون‌و‌خطا توصیه شده. ممنون از اشتراک نظرتون.