چرا استراتژی محتوا، برگ برندۀ کسب‌وکار شماست؟    

0

تصور کنید قرار است در یک مسابقه تیراندازی شرکت کنید. حالا اگر چشمان خود را ببندید و سپس شروع به تیراندازی کنید. چند درصد احتمال دارد شما در این مسابقه برنده شوید؟ به نظر نمی‌رسد شانس زیادی داشته باشید.

بازاریابی محتوا مثل شرکت در یک مسابقۀ تیراندازی است. بدیهی است که ما برای پیروزی در این مسابقه قبل از هر چیز باید بتوانیم یک هدف‌گیری صحیح و دقیق داشته باشیم. این کاری است که استراتژی محتوا انجام می‌دهد.

استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند تا سیبل این مسابقه (یعنی صفحۀ اول نتایج گوگل) را به دقت نشانه رفته و سپس ماشه را بچکانید یا به عبارتی دیگر، تولید محتوا کنید. نداشتن استراتژی محتوا مثل این است که همین کار را با چشمان کاملاً بسته انجام دهید.

رونیکس

ممکن است این موضوع برایتان عجیب و شاید حتی کمی خنده‌دار به نظر برسد اما اکثر کسب‌وکارهای ایرانی دقیقاً همین کار را می‌کنند! (فقط کافیست سری به سایت trends.google.com بزنید و روند سرچ کلمات کلیدی «تولید محتوا» و «استراتژی محتوا» را با هم مقایسه کنید تا متوجه شوید.)

انگار که همۀ ‌کسب‌وکارهای ما تنها غرق در تولید محتوا شدند بدون اینکه بدانند:

  • هدف‌شان از تولید محتوا چیست؟
  • مهم‌ترین کلمات کلیدی مربوط به حوزۀ کسب‌وکارشان چیست؟
  • برای قرار گرفتن در صفحۀ اول نتایج کدام یک از کلمات را باید هدف قرار دهند؟ و…

بنابراین وقتی هم که نتیجۀ مورد انتظارشان حاصل نمی‌شود، ناامیدانه دست از تولید محتوا برمی‌دارند.

در این مطلب قصد داریم 7 دلیل قانع‌کننده برای تدوین استراتژی محتوا به شما بدهیم به این امید که شاهد از بین رفتن خلاء موجود باشیم ولی قبل از آن بهتر است کمی راجع چیستی استراتژی محتوا و تفاوت آن با بازاریابی محتوا صحبت کنیم.

البته هر چند این دو مفهوم مکمل یکدیگرند، اما با این حال یکی نیستند و نیاز است در ابتدا با تعاریف آن آشنا شویم.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا (Content Marketing) به زبان ساده یعنی:

خلق، انتشار و توزیع محتوای عالی با هدف جذب و حفظ مشتریان

حالا ما به چه نوع محتوایی، عالی می‌گوییم؟ محتوایی که:

  • ارزشمند باشد: یعنی برای مخاطبان کسب‌وکار ما ارزش ایجاد کند. مثلاً با آموزش دادن مشکلی را از او حل کند یا حتی اینکه سرگرمی‌اش شود.
  • با موضوع کسب‌و‌کار ما مرتبط باشد: یعنی با زمینه‌ای که ما در آن فعالیت می‌کنیم ارتباط معنایی داشته باشد.
  • مستمر باشد: یعنی به صورت بلند مدت جزئی از برنامۀ بازاریابی محتوای ما باشد.

البته این معیارها کلی هستند. در قسمت بعد متوجه می‌شوید یک استراتژیست محتوا باید برای اندازه‌گیری میزان موفقیت هر محتوا یک متریک (سنجه) تعریف کند (مثلاً اینکه یک محتوا باید دقیقاً چقدر بازدید دریافت کند تا بگوییم موفق بوده.)

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا (Content Strategy) یعنی:

یک برنامه‌ریزی راهبردی و بلندمدت برای تحقق اهداف بازاریابی محتوا (یعنی همان جذب و حفظ مشتریان)

بهتر است برای روشن‌تر شدن این تعریف برایتان مثالی بزنم:

اگر بازاریابی محتوا را به سفری برای موفقیت برند تشبیه کنیم، استراتژی محتوا نقشۀ راه این سفر است.

همانطور که سفر کردن بدون داشتن یک نقشه مطمئن معلوم نیست ما را به کدام ناکجاآبادی هدایت می‌کند اجرای بازاریابی محتوا بدون تدوین استراتژی محتوا هم معلوم نیست پول‌ و انرژی ما را به کدام جهنم‌دره‌ای سرازیر می‌کند.

پس نتیجه می‌گیریم استراتژی محتوا در واقع پایه و فونداسیون یک برنامه بازاریابی محتوایی موفق است و بدون آن اصلاً اجرای بازاریابی محتوا ممکن نیست! چیزی که ما در novin آن را به خوبی تجربه کرده‌ایم.

۵ دلیل قانع‌کننده برای استفاده از استراتژی تولید محتوا

برای اینکه از ظرفیت عظیم محتوا در کسب‌وکارتان غافل نشوید، این 7 دلیل را با دقت بخوانید.

بدون داشتن استراتژی محتوا، تولید محتوا عملاً بی‌فایده است

حالا یک کاربر (همان مشتری) در گوگل به دنبال چه چیزی می‌گردد؟ پاسخ: یک محتوای عالی که به سوالاتش جواب داده و کارش راه بیندازد.

حالا ما به عنوان یک کسب‌وکار چگونه می‌توانیم از این فرصت به نفع خود استفاده کنیم؟ پاسخ: با داشتن یک استراتژی محتوا بر مبنای هدف‌گیری کلمات کلیدی موثر!

حال اگر کلمات کلیدی را هدف نگیریم چه می‌شود؟ مطمئن باشید کسی به خاطر خواندن مقالۀ شما زحمت باز کردن صفحۀ دوم گوگل را به خود نخواهد داد!

نداشتن فلسفه وجودی (Why) باعث کاهش درگیری مخاطبان می‌شود

آیا تا به حال به این فکر کردید چه چیزی باعث می‌شود طرفداران برند اپل ساعت‌ها در صف بمانند تا آیفون جدید تنها چند ساعت زودتر از بقیه بخرند؟ آیا تنها به خاطر کیفیت بالای این برند است؟

چیزی که در ذهن مشتریان ارزش خلق می‌کند تنها محصول شما نیست بلکه فلسفه وجودی شما هم است! اینکه به چیزی باور دارید؟ هدف‌تان از تولید این محصول چیست؟

مثلاً برند اپل همواره در تبلیغات خود به شعارهایی مثل متفاوت فکر کردن و تغییر دنیا اشاره می‌کند. در حالی که او نیز مثل سایر شرکت‌های این حوزه فقط گوشی هوشمند می‌فروشد. همین!

تدوین استراتژی محتوا باعث تولید محتوای جذاب می‌شود

بر اساس تحقیقات مرکز بیوتکنولوژی آمریکا میانگین بازۀ توجه انسان‌ها از 12 ثانیه در سال 2000 به 8 ثانیه در سال 2015 رسیده است. این مقدار از بازۀ توجه ماه قرمز یک ثانیه کمتر است!

این یعنی ما به طور میانگین تنها 8 ثانیه وقت داریم برای اینکه توجه مشتریان خود را جلب و در ادامه به همین صورت حفظ کنیم.

پس برای این کار محتوای ما باید جذاب باشد! این دقیقاً کاریست که استراتژی محتوا انجام می‌دهد یعنی برنامه ریزی برای تولید محتوای جذاب!

تولید محتوای باکیفیت بدون تدوین استراتژی محتوا ممکن نیست

مصرف یک نوع هنجار اجتماعی است. همچنین تصمیم‌گیری در مورد مصرف کردن یا نکردن یک محتوا، محصول یا خدمات نیز یک تصمیم اجتماعی است.

اگر تدوین استراتژی محتوا شما به صورت دقیقی انجام شده باشد محتوای تولیدی نیز از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که توسط مردم به اشتراک گذشته شود و تاثیرگذاری بیشتری پیدا کند.

وقتی شما نه خودتان درست می‌شناسید و نه نیازهای مخاطبین را چگونه می‌خواهید محتوای باکیفیت تولید کنید؟! استراتژی محتوا به شما کمک می‌کند این موارد را به شکلی عمیق واکاوی کنید.

استفاده از استراتژی محتوا پیام برند شما واضح می‌کند

وقتی یک مشتری وارد سایت شما می‌شود به طور ناخودآگاه از خودش می‌پرسد: چرا نباید همین الان این سایت را ببندم؟ (یادتان هست که گفتیم فقظ 8 ثانیه فرصت داریم؟!)

اگر شما نتوایید در این مدت پیام اصلی برند خود را خیلی سریع و واضح منتقل کنید احتمالاً مشتری به همان سرعتی که وارد سایت‌تان شده آن را می‌بندد و به سراغ سایت‌های رقیب خواهد رفت.

نکتۀ پایانی و قدم بعدی…!

بدون تدوین استراتژی محتوا شما هیچ‌گاه نخواهید فهمید:

  • در گذشته از چه نوع محتوایی استفاده کردید.
  • کسب‌وکار شما دقیقاً به چه نوع محتوایی نیاز دارد؟
  • کدام محتوا برای دستیابی به بهترین نتیجه موثرتر است؟

با سرمایه‌گذاری در دورۀ استراتژی محتوا آکادمی نوین شما سریعتر به هدف خود می‌رسید، البته با اضطراب بسیار کمتر و نتایج به مراتب بهتر! شما می‌توانید اطلاعات این دوره را در آکادمی نوین novin.academy مشاهده بفرمایید. هچنین در صورت داشتن هرگونه سوال می‌توانید با شماره 63404 – 021 تماس بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.