معرفی کتاب خانم رئیس، مسیر موفقیت یک زن

0

زن موجودی ظریف و نه ضعیف است. محور کتاب خانم رئیس (Boss Girl)، توانایی زنان است. زن می‌تواند مستقل باشد، رئیس باشد، موفق باشد، کسب و کار خودش را مدیریت کند و درعین‌حال ظریف باشد؛ اما ظرافت به‌معنای درست آن. این نکته که زنان توانمندند، در دهه‌های اخیر تا حد نسبتا زیادی جا افتاده است؛ اما هنوز کافی نیست. هنوز هستند زنانی که خود را به‌‌دلیل زن‌بودن دست‌کم می‌گیرند و مردانی که استقلال، ریاست و موفقیت را سهم زنان نمی‌دانند. کتاب خانم رئیس برای پرکردن همین خلأ نوشته ‌شده است.

در ادامه، این کتاب را که اثر خانم سوفیا آموروسو (Sophia Amoruso) است، معرفی می‌کنیم؛ کتابی که بیشتر شبیه هم‌صحبتی با زنان است و غرور، امنیت و اعتماد را در مخاطبانش ایجاد می‌کند. در همین راستا، خانم آموروسو باور دارد: «با خودتان رقابت کنید، نه دیگران.»

رونیکس

شناسنامه کتاب

عنوان: خانم رئیس

نویسنده: سوفیا آموروسو

تعداد صفحات: ۲۷۲ صفحه

مترجم: فرنوش جزینی (پیشنهاد کاربران)

انتشارات: نشر پارو (پیشنهاد کاربران)

درباره نویسنده

سوفیا آموروسو یکی از زنان موفق است که با نوشتنِ مسیر زندگی خود سعی کرد تجربه‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد. این زنِ موفق و توانمند در ۲۰ آوریل ۱۹۸۴در سن‌دیگو کالیفرنیا در آمریکا به دنیا آمد. او فرزند طلاق است و به اختلال کم توجهی بیش فعالی مبتلا بود. برای همین، مدرسه‌رفتن را کنار گذاشت و به مطالعه در خانه روی آورد.

سوفیا اولین‌بار، در ۲۲سالگی، کسب‌وکار رسمی خود را به‌عنوان فروشنده یک فروشگاه پوشاک اینترنتی، در سایت eBay، شروع کرد. فروشگاه او با نام نستی ‌گال (Nasty Gal) شروع به فعالیت کرد. سوفیا طراحی محصولات، تهیه عکس و تولید محتوا را خود به‌تنهایی انجام می‌داد. او پیش‌ از آن در رستوران‌ها و مترو کار می‌کرد. بعد از شش سال، فروشگاه اینترنتی او به صدمیلیون دلار فروش در سال رسید و لقب «سیندرلای فناوری» را از روزنامه «نیویورک‌تایمز» دریافت کرد. سوفیا به خودباوری ایمان داشت و این را می‌توانیم در یکی از جملات معروف‌ او ببینیم:

انرژی خود را بهتر است صرف زندگی خودتان کنید تا اینکه با تمرکز بر زندگی دیگران، آن را از دست بدهید. تنها به خودتان توجه کنید و اسطوره خودتان باشید.


حتما بخوانید: خودباوری و موفقیت؛ راهکارهای افزایش خودباوری برای رسیدن به موفقیت

ساختار کتاب خانم رئیس

سوفیا آموروسو کتاب خانم رئیس را در چند فصل منسجم و البته کوتاه ارائه کرد. او چینش و دسته‌بندی فصل‌ها را به‌خوبی مدیریت کرد تا یکپارچگی موضوع را حفظ کند و به خواننده فرصت دهد کتاب را بهتر درک کند. در ادامه، این بخش‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • شرح رویدادهای زمانی یک خانم رئیس؛
  • پس دوست دارید خانم رئیس باشید؛
  • چطور خانم رئیس شدم؛
  • شغل‌های بیهوده زندگی مرا نجات داد؛
  • کش‌رفتن و مفت‌‌سواری زندگی مرا نجات داد؛
  • پول در بانک بهتر به نظر می‌رسد تا در پاهای شما؛
  • فعالیت‌های گمراه‌کننده: قدرت اندیشه؛
  • من دنبال مد نیستم؛
  • درباره استخدام، همچنان سرکارماندن و اخراج؛
  • مراقبت از کسب‌وکار خودتان؛
  • خلاقیت در هرچیز؛
  • موقعیت‌ها.

درباره کتاب خانم رئیس

کتاب خانم رئیس مسیر پرفرازونشیب زندگی یک بانو را بازگو می‌کند. اساس داستان بر دو محور اصلی است:

اول، کافی است بخواهید و تصمیم بگیرید؛

دوم، تلاش کنید و تلاش کنید تا جایی که موفق ‌شوید.

در این کتاب، می‌توانیم مفهوم شکست و پیروزی را دقیق‌تر درک کنیم. خواننده در مسیر داستان به‌خوبی درک می‌کند که اگر به‌نظرش پایان راه خوش نیست، یعنی هنوز پایان راه نیامده است.

کتاب با این مفهوم زیبا آغاز می‌شود:

سه توصیه دارم که در ضمن خواندن این کتاب به شما عرض می‌کنم: بکوشید هرگز بزرگ نشوید. خسته‌کننده نشوید. هرگز به هیچ بشری اجازه ندهید که شما را آزار دهد. باشد؟ خونسرد باشید. اکنون بیایید باهم به این توصیه‌ها عمل کنیم.

در نوشته پشت جلد کتاب خانم رئیس می‌خوانیم: «سوفیا آموروسو در کمتر از ده سال از یک دختر دبیرستانی ترک‌تحصیل‌کرده به بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مشهور نستی گال تبدیل شد و به‌سرعت مسیر رشد و ترقی را پیمود. او کتاب خانم رئیس را برای دخترانی مانند خودش نوشت؛ دخترانی که در جست‌وجوی راهی به‌سوی کامیابی هستند. خانم رئیس ثابت می‌کند که مسیر موفقیت تنها با رفتن به دانشگاه هموار نمی‌آید… باید به هوش و ذکاوت خود اعتماد کنید، جرئت داشته باشید و بدانید که از چه قوانینی باید پیروی کنید و چه قوانینی را باید زیر پا بگذارید. خانم رئیس به شما الهام می‌دهد، اعتماد‌ به نفس می‌دهد و هرآنچه را برای رسیدن به موفقیت نیاز دارید، در اختیارتان قرار می‌دهد… .»

مقدمه کتاب نیز توضیح جالبی، برای شناخت بیشتر این اثر، به مخاطب می‌دهد:

«در این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه از اشتباهات خود و دیگر افراد همچون من درس بگیرید. این کتاب به شما می‌آموزد که چه زمانی از انجام کاری دست بکشید و چه ‌وقت در انجام‌دادن آن مداومت داشته باشید. به شما یاد می‌دهد بپرسید، ولو اینکه چیزی عایدتان نشود؛ اینکه بدانید چه وقت از رشته‌ای قوانین پیروی و چه زمان همان قوانین را مجدداً بازنویسی کنید. به شما یاری می‌رساند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. به شما نشان می‌دهد که بسیاری مسائل در زندگی ممکن است بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی باشد که در ظاهر می‌بینید. برای مثال، من در آغاز تجارت آنلاینم باید در خانه و آن هم به‌تنهایی کار می‌کردم. اکنون آدم‌هایی که در یک روز کاری با آنان صحبت می‌کنم، شاید خیلی بیشتر از آدم‌هایی باشد که در طول یک ماه با ایشان صحبت می‌کردم؛ اما هیچ شکایتی ندارم.»


حتما بخوانید: کتاب حالا نقاط قوت خود را کشف کن؛ کتابی که کمک می‌کند استعدادهای خود را پیدا کنید

شروع کتاب با این جمله از «ورک-ایت-رالف» است:

من بد هستم و این خوب است. هرگز هم خوب نخواهم بود و این چیز بدی نیست. هیچ‌وقت هم نمی‌خواهم کس دیگری غیر از آنچه هستم، باشم.

کتاب خانم رئیس جزو کتاب های پرفروش نیویورک‌تایمز انتخاب شد و جایزه‌ بهترین کتاب کسب و کار در گودریدرز را از آن خود کرد.

آیا این کتاب برای شماست؟

خواندن این کتاب را به تمام بانوان و آقایان پیشنهاد می‌کنیم: به بانوان برای درک این مفهوم که تفاوت‌ به‌خاطر تلاش و همت است و نه جنسیت؛ به آقایان برای درک این واقعیت که خانم‌ها می‌توانند کاملاً مستقل و موفق باشند. خواندن این کتاب را به هر دو جنسیت پیشنهاد می‌کنیم تا نقش مردبودن یا زن‌بودن را به‌درستی بپذیرند.

به‌طور خاص‌تر، این کتاب را برای دو گروه مناسب می‌دانیم: بانوانی که در آستانه راه اندازی کسب و کار جدیدی هستند و آقایانی که معتقدند یک خانم نمی‌تواند مستقل و موفق باشد.

شما هم می‌توانید این کتاب را به‌عنوان هدیه‌ای ویژه به مادرتان بدهید. همچنین می‌توانید آن را به عزیزان و دوستانتان پیشنهاد کنید. حتما از خواندن آن لذت خواهند برد.

بخش‌هایی از کتاب خانم رئیس

«هرچیزی که در زندگی، شما را به عقب سوق می‌دهد، رها سازید. بکوشید برای خود فرصت‌های تازه خلق کنید. این را باور داشته باشید که هيچ خط پایانی در زندگی وجود ‌ندارد. زندگی پیوسته در جریان است و شانس و اقبال نیز خودش به‌دنبال شما نخواهد آمد. خود شما هستید که شانس را به زندگی خود می‌آورید. با تمام توان خویش بکوشید که آن زندگی فوق‌العاده و رؤیایی را که همیشه آرزویش را داشتید، در ذهن خود مجسم کنید؛ همان زندگی که شاید تاکنون فرصت این را پیدا نکرده بودید تا برای آن رؤیاپردازی کنید. مطمئن باشید که در طول مسیر حرکت خود با رخدادهای جالب و خوشایندی رودررو خواهید شد» (صفحه ۲۰ نسخه الکترونیکی).

***

«نخستین واکنش من تقریباْ به هرچیزی در زندگی “نه” بوده است. قدردانی کاملم از چيزها اول با ردکردن آن‌ها همراه است. اسمش را کله‌شقی بگذارید؛ اما این تنها روشی است که می‌توانم چیزی را از‌ آن خود سازم… . در هفده‌سالگی ترجیح می‌دادم که با پاهای پشمالو کفش‌های پاشنه‌بلند بپوشم و رژیم سفت‌وسختی برای لاغربودن بگیرم. همیشه لباس‌های مردانه‌ای را می‌پوشیدم که از فروشگاه والمارت می‌خریدم. در یک مناسبتی، آقایی برحسب احترام در را به روی من گشود. گویی به من توهین شده بود. اصلاً خوشم نیامد و کوشیدم خودم در را باز کنم. از او خیلی تشکر کردم و گفتم که خودم می‌توانم این کار را انجام دهم. بهتر است با هم روراست باشیم. این رفتار اصلاً زن‌باورانه نیست. اسمش را فقط می‌توان جسارت نامید» (صفحه ۲۵ نسخه الکترونیکی).

***

«آیا سال ۲۰۱۴ دوران تازه‌ای از زن‌باوری است که ما مجبور به صحبت درباره آن نیستیم؟ نمی‌دانم؛ اما می‌خواهم ادعا کنم که یک‌چنین واقعیتی وجود دارد. نمی‌خواهم دروغ بگویم. خیلی توهین‌آمیز است که در جایگاه زن، به‌خاطر نداشتن تحصیلات دانشگاهی، مورد ستایش قرار بگیری؛ اما می‌دانم که این به‌نفع من است: من می‌توانم در جلسه‌ای حضور یابم و مردم را فقط با بی‌سوادی خودم از آنجا دور کنم؛ هرچند بی‌شمارند خانم رئيس‌هایی که در این کتاب از آنان نام برده می‌شود، دخترانی که این کتاب را می‌خوانند و دخترانی که تازه می‌خواهند رئیس شوند، این کار را انجام می‌دهند نه با ناله، بلکه با جنگیدن به ریاست می‌رسند. با درخواست از دیگری که شما را جدی بگیرد، جدی گرفته نمی‌شوید. خود شما هستید که باید خودتان را به اثبات برسانید. اگر این دنیا دنیای مردان است، مهم نیست. من هنوز به‌راستی خوش‌حالم که دختری در این دنیا هستم» (صفحه ۳۵ نسخه الکترونیکی).


در ادامه بخوانید: کتاب بهانه ممنوع؛ اثری از وین دایر برای رسیدن به موفقیت
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.