اگر اخیرا دچار کاهش حس بویایی و چشایی شده‌اید، حتما این مقاله را بخوانید

0

اگر در سه ماه اخیر دچار کاهش حس بویایی و چشایی شده‌اید احتمال این‌که به ویروس کرونا دچار شده باشید 10 برابرعفونت‌های دیگر ایجاد کننده این مشکل است. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد بدست آورید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کرونا ویروس چیست؟

کروناویروس گروه بزرگی از ویروس‌هاست که باعث ایجاد بیماری در انسان و حیوانات می‌شود. این ویروس درانسان‌ها مسبب به وجود آمدن بیماری‌های مختلفی از یک سرماخوردگی ساده تا سارس و مرس بوده‌است. آخرین نوع کشف شده این ویروس، همان کووید19 است که مرگ و میر زیادی در سراسر جهان ایجاد کرده‌است.

رونیکس

کووید19 چیست؟

کووید19 بیماری عفونی جدید است که در اثر آلودگی به ویروسی از دسته کروناویروس ایجاد می‌شود. این ویروس تا قبل از طغیان بیماری در ووهان چین در دسامبر 2019 کاملا ناشناخته بود.

علایم اولیه بیماری کرونا چیست؟

شایع‌ترین علامت اولیه بیماری کرونا تب است. تب، ضعف و بیحالی، سرفه‌ خشکی که به تازگی ایجاد شده و تنگی نفس از دیگر علایم مهم بیماری کرونا هستند. بعضی افراد درد بدن، گرفتگی بدن، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه می‌کنند. این علایم در اغلب موارد بسیار خفیف هستند و به مرور ایجاد می‌شوند. در بعضی افراد دیگرعلایم بوجود آمده بسیار خفیف و ناچیزهستند. هشتاد درصد افراد بدون نیاز به هیچ درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند. افراد مسن‌تر، و افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل فشارخون یا دیابت یا مشکلات قلبی دارند در خطر بیشتری هستند. البته افراد زیادی از مبتلایانی که علایم شدید را تجربه کرده‌اند افرادی کاملا سالم بدون هیچ بیماری قبلی بوده‌اند. افرادی که علایم سرفه، تنگی نفس و تنگی نفس دارند حتما باید با پزشک تماس و مشاوره بگیرند. کاهش حس بویایی علامت شایع دیگری است که در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری مشاهده شده است. این علامت از نظر یک علامت اولیه ابتلا به بیماری، علامتی بسیارمهم است.

نکته: برای حضور کمتر در محیط‌های عمومی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر است افراد مشاوره پزشکی خود را تا جای ممکن به‌صورت مجازی انجام دهند و از طریق پلتفرم‌های ویزیت پزشک آنلاین با پزشک متخصص مشورت کنند و بعد در صورت نیاز و یا توصیه پزشک به‌صورت حضوری به مراکز پزشکی مراجعه کنند.

کاهش حس بویایی در افراد مبتلا به کرونا

به دنبال ابتلا به بیماری های ویروسی زیادی کاهش یا قطع حس بویایی اتفاق می‌افتد، اما شیوع کاهش بویایی و به دنبال آن کاهش احساس چشایی در افراد مبتلا به کووید بسیار بالا بوده است. از دست رفتن حس بویایی علامت بسیار شایعی است که بلافاصله بعد از شروع بیماری ایجاد می‌شود. کووید 19 یا همان بیماری کرونا ویروس جدید یک بیماری به شدت مسری است، بنابراین باید این علامت از دست رفتن حس بویایی را به عنوان اولین علامت‌های این بیماری در نظر داشته باشیم. افراد مبتلا به کاهش بویایی باید تمامی اقدامات لازم برای جلوگیری ازانتقال ویروس به دیگران را در نظر داشته باشند و همین‌طوراز نظر ایجاد علایم دیگر مثل سرفه و تنگی‌نفس تحت نظر قرار گرفته شوند.

این کاش بویایی عموما بسیار شدید است، ولی خوشبختانه در افراد زیادی بعد از دو تا چهار هفته بعد از ابتلا به بیماری، حس بویایی و چشایی بهبود پیدا کرده‌است. این که این کاهش حس بویایی کاملا برگشت‌پذیر خواهد یا نه هنوز مشخص نشده‌است.

ممکن است کاهش بویایی تنها علامتی باشد که تجربه می‌کنید. برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران و هم‌چنین درمان بیماری کرونا، بهتر است اگرمبتلا به کاهش حس بویایی شده‌اید از تماس با دیگران پرهیز کنید و همین حالا با پزشک متخصص مشورت کنید.

بهتره همین حالا از سلامتیت مطمئن بشی

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.