۱۰ کتابی که تا به امروز در فهرست بهترین‌ها بوده‌اند

0

در دنیا کتاب‌هایی هستند که وجه مشترک تمام فهرست‌های کتب برتر تاریخ به شمار می‌روند؛ به هر فهرستی که نگاه کنید، ردی از این آثار دیده می‌شود که خواندنشان می‌تواند جهان تازه‌ای را پیش روی خواننده بگذارد. در این مقاله به معرفی 10 کتاب بسیار خوب از میان کتاب‌های معرفی شده توسط گاردین می‌پردازیم؛ کتاب‌هایی که می‌توانند وقت‌های خالی شما را با دنیای خیال انگیز و متفاوت‌شان پر کنند.

1-هنرمندی از دنیای شناور/ کازوئو ایشی گورو

کازوئو ایشی گورو نویسنده ژاپنی برنده نوبل ادبیات است. او کتاب‌های خوب زیادی دارد؛ یکی از این کتاب‌ها که گاردین آن را در فهرست خودش قرار داده است، کتاب «هنرمندی از دنیای شناور» است. این کتاب داستان زندگی هنرمندی به نام «ماسوجی اونو» را می‌گوید که سال‌های پس از جنگ جهانی دوم ژاپن را دیده و زندگی کرده است. حالا سال 1948 است، خرابی‌های ناشی از جنگ در حال تعمیر هستند و همه تلاش می‌کنند رو به جلو حرکت کنند، اما ماسوجی نمی‌تواند. در پس حافظه او خاطرات آزار دهنده و تلخی وجود دارد که دوران بازنشستگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2-حباب شیشه/ سیلویا پلات

داستان زندگی و خودکشی سیلویا پلات آنقدر خاص و متفاوت هست که کتابخوان‌ها را نسبت به خواندن آثار او از جمله تنها رمانش کنجکاو کند، اثری که تنها یک ماه پیش از خودکشی‌اش در سی سالگی منتشر شد و حباب شیشه نام دارد. این کتاب را زندگی‌نامه خود پلات می‌دانند با شخصیتی که نام متفاوتی دارد و شاید چهره‌ای مبدل از اوست. در این اثر که یکی از شاهکارهای ادبیات محسوب می‌شود، نویسنده وضعیت روانی زنی به نام استر را به قدری زیبا و دقیق توصیف می‌کند که خواننده قدم به قدم با او پیش می‌رود، تاریکی‌های وجودش را درک می‌کند و با او در درک وضعیتش همراه می‌شود.

رونیکس

3-در کمال خونسردی/ ترومن کاپوتی

کاپوتی بدون شک یکی از بهترین نویسندگان دنیاست که از عاشقانه‌ای مثل «صبحانه در تیفانی» گرفته تا آثار جنایی بی‌نظیری مثل «تابوت‌های دست‌ساز» را در کارنامه‌اش دارد. یکی از بهترین کتاب‌های او «در کمال خونسردی» است؛ کتابی برگرفته از ماجرای واقعی قتل عام یک خانواده آمریکایی که به نوعی اولین اثر غیر داستانی و واقعی کاپوتی به شمار می‌آید. کاپوتی برای نوشتن این کتاب با دو قاتل و شاهدها مصاحبه کرد و بعد شش سال توانست کتاب را به عنوان یک شاهکار بیرون دهد.

4-بلندی‌های بادگیر/ امیلی برونته

بلندی‌های بادگیر یکی از معروف ‌ترین آثاری است که در گروه بهترین رمان های عاشقانه قرار می‌گیرد. این کتاب که نسخه فیزیکی و نسخه‌های دانلود الکترونیکی آن همچنان پرفروش است؛ توسط مترجمان ایرانی و خارجی به فارسی و سایر زبان‌های مطرح دنیا ترجمه شده است و از روی آن فیلمی هم ساخته‌اند. داستان این کتاب رابطه عاشقانه غیر عادی هیث کلیف و کاترین را نشان می‌دهد. داستان روزهای بعد از مرگ کاترین اتفاق می‌افتد و از طریق یکی از خدمتکارهای خانه برای مسافری که نسبت به قضیه کنجکاو شده است، تعریف می‌شود.

5-پرتقال کوکی/ آنتونی برجس

آرمان‌شهرها طرفداران خودشان را دارند؛ اما ضد آرمان‌شهرها یا پاد آرمان‌شهرها هم بی‌طرفدار نیستند و یکی از بهترین توصیف کنندگان آن‌ها آنتونی برجس است. او در کتاب پرتقال کوکی یک وضعیت وحشتناک برای جوامع بشری را به تصویر می‌کشد. انواع جنایت‌ها اتفاق می‌افتند، دنیا را ترس و وحشت در بر گرفته است و تبهکارها برای خودشان جولان می‌دهند. این کتاب می‌تواند یکی از کتاب‌های اصطلاحا Page Turner باشد که تا انتها آن را تند تند خواهید خواند.

6-ناطور دشت/ جی.دی. سالینجر

نمی‌شود فهرستی از بهترین کتاب‌های دنیا تهیه شده باشد و نامی از ناتور دشت سلینجر در آن نباشد. شاهکاری که روایت پسری به نام هولدن کالفیلد را روایت می‌کند؛ پسری جوان با طرز فکر پوچ گرایانه خاص خود با شخصیتی که به طرزی ماهرانه توسط سالینجر خلق شده است. رد پای کالفیلد در بعضی داستان‌های کوتاه سالینجر هم دیده می‌شود. ترجمه این کتاب بسیار مهم است؛ چون سبک گفتار هولدن، سبک منحصر به فردی است که دنیای او را بهتر نشان می‌دهد و درک این سبک نیاز به خواندن ترجمه‌ای خاص از آثار نویسنده دارد. در این مطلب می‌توانید درباره شخصیت داستان بیشتر بخوانید.

1984-7/ جورج اورول

جورج اورول را با دو شاهکار ادبی می‌شناسیم؛ اول اثر بی نظیر مزرعه حیوانات و دومی 1984. هر دوی این آثار رویکردی اجتماعی دارند، یکی انقلاب را بررسی می‌کند و 1984 داستان جامعه‌ای شبه کمونیستی را روایت می‌کند که حتی نفس کشیدن تمام اعضای آن تحت نظر است و شعار «برادر بزرگ شما را می‌بیند» همه شهر را در برگرفته است. داستان حول شخصیتی به نام وینستون می‌گردد که سعی می‌کند در برابر این وضعیت ایستادگی کند.

8-خوشه‌های خشم/ جان اشتاین بک

در بیشتر فهرست‌های آثار مشهور ادبی دنیا «خوشه‌های خشم» جان اشتاین بک به چشم می‌خورد. این کتاب که برنده جایزه پولیتزر هم شده است، وضعیت ایک خانواده فقیر را در سال‌های بعد از بحران بزرگ اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که به امید رسیدن به زندگی بهتر از ایالتی به ایالت دیگر مهاجرت می‌کنند؛ اما شاهد بی‌عدالتی هستند و کارها آن طور که پیش بینی می‌کردند، پیش نمی‌روند. جالب است بدانید جان فورد فیلمی با نام این کتاب و بر اساس داستان آن را در سال 1940 ساخته بود.

9-خورشید همچنان می‌دمد/ ارنست همینگوی

همینگوی هم در زمره نویسندگانی قرار می‌گیرد که زندگی عجیبی را از سر گذراند. او برنده جایزه نوبل ادبیات بود و در نهایت با اسلحه شکاری خودش را کشت. یکی از آثار این نویسنده که تا کنون بارها تجدید چاپ شده است، کتابی است به نام «خورشید همچنان می‌دمد». این کتاب روایت گروهی از آمریکایی‌ها را تعریف می‌کند که برای دیدن مسابقات گاوبازی به اسپانیا می‌روند. در میان آن‌ها زنی هست که باعث می‌شود بین اعضای گروه درگیری‌هایی پیش بیاید. شاید داستان در ظاهر ساده به نظر برسد؛ اما نویسنده در پس این ظاهر ساده مفاهیم عمیقی را مورد بررسی قرار داده است.

10-جین ایر/ شارلوت برونته

شارلوت یکی دیگر از خواهران برونته است که در نوشتن داستان‌های عاشقانه بسیار خوب عمل کرده است. داستان جین ایر داستان عشق بین دختری به همین نام است که در خانه مردی به نام راچستر معلم سر خانه شده است. جین کودکی بسیار سختی داشته، در پرورشگاه بزرگ شده و حالا وارد خانه مردی شده است که خیلی زود متوجه می‌شود هر دو به هم دل بسته‌اند. در این میان اما مشکلاتی وجود دارد که این رمان عاشقانه را خواندنی‌تر می‌کند، برای دریافت کتاب جین ایر اثر شارلوت برونته می‌توانید از سایت فیدیبو کمک بگیرید. از روی جین ایر هم نسخه‌های سینمایی زیادی ساخته شده است.

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.