آشنایی با دیجیتال مارکتینگ و نکاتی که باید بدانید

0

اگر از شما بپرسند دیجیتال مارکتینگ چیست؟ احتمالاً اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد معادل فارسی آن باشد یعنی بازاریابی دیجیتال! مثلاً بازاریابی کردن از طریق اینستاگرام یا نهایتاً یک وب سایت!

اما آیا دیجیتال مارکتینگ تنها محدود به سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌شود؟ قطعاً نه!

متاسفانه اکثر مردم تعریف درستی در مورد دیجیتال مارکتینگ (و ایضاً دیجیتال مارکترها) ندارند! دیجیتال مارکتینگ مثل منظومه‌ای از کهکشان بزرگ مارکتینگ است که سیاره‌های موجود در آن، هر کدام برای خود دنیایی بزرگ و منحصربفرد دارند!

رونیکس

ما اعتقاد داریم سفر در این منظومه می‌تواند به رشد و متحول شدن کسب‌وکارتان بیانجامد به شرطی که الفبای دیجیتال مارکتینگ را خوب یاد بگیرید و یک نقشه راه مناسب در اختیار باشید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و چرا باید از آن استفاده کرد؟

بازاریابی دیجیتال یعنی اینکه ما از طریق کانال‌های دیجیتالی مختلف مثل صفحه نتایج جستجو، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات گوگل و وبلاگ… محصول (یا خدمات) خودمان تبلیغ و ارائه کنیم.

حالا شاید بپرسید دیجیتال مارکتینگ چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟

بزرگترین مزیت استفاده از کانال‌های دیجیتال و هم چنین تفاوت آن با روش سنتی بازاریابی داشتن «قدرت کنترل بیشتر و اندازه‌گیری دقیق» است.

از آنجایی که ذات ابزارهای دیجیتال دقت و اندازه‌گیری است شما با کمک این ابزارها می‌توانید اثربخشی تبلیغات خود را بسیار راحت‌تر اندازه‌گیری و تحلیل کرده و در صورت لزوم آن را بهینه کنید.

صبحت از کانال شد. حالا با هم ببینیم کانال‌های دیجیتال مارکتینگ چندتا هستند و هر کدام چه ویژگی دارند؟

در ادامه با هر کدام از این کانال‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

وبسایت مارکتینگ

وبسایت مهم‌ترین و قدرتمندترین کانال انتشار شماست. یک پایگاه مرکزی که تمام کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ شما در نهایت به آن ختم می‌شود. پس باید از هر نظر عالی باشد. یعنی:

  • سرعت لود صفحات آن بالا باشد.
  • ظاهری زیبا و چشم نواز داشته باشد.
  • کاربران از کار کردن با آن لذت ببرند.
  • برای نمایش در صفحات موبایل بهینه شده باشد. (ریسپانسیو)

با یادگیری مهارت طراحی رابط کاربری (UI) می‌توانید سایت‌هایی زیبا و درخشان بسازید که هم خودتان از آن لذت ببرید و هم کاربرانتان آن را دوست داشته باشند.

بعد از اینکه پایگاه اصلی خودتان بنا کردید حالا وقت آن است که ترافیک ورودی آن را با روش‌‌های مختلفی که در ادامه می‌گوییم (مثل سئو، تولید محتوا و تبلیغات در گوگل و…) افزایش دهید.

طبیعتاً هر چقدر این ترافیک بیشتر باشد، فروشتان هم بیشتر خواهد بود.

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO)

می‌خواهید در صفحه اول نتایج گوگل حضور داشته باشید؟ پس باید به طور جدی رو سئو سایت‌تان سرمایه‌گذاری کنید!

سئو در واقع مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و تکنیک‌ها است که ما با رعایت کردن آن‌ها می‌توانیم به گوگل کمک کنیم تا سایت ما را در کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکارمان در جایگاه‌های‌ بهتری قرار دهد.

اگر مردم نتوانند سایت شما در گوگل پیدا کنند تقریباً 50 درصد ورودی‌های (مشتری بالقوه) خود را از دست خواهید داد! این رقم برای یک کسب‌وکار واقعاً فاجعه است! پس بحث سئو را جدی بگیرید.

بازاریابی محتوا

شاید در نگاه اول عبارت «بازاریابی محتوا» کمی بی‌معنی و ناآشنا به نظر برسد. اما در واقع همه ما به خوبی با روند آن آشنایی هستیم.

مثلاً وقتی که در گوگل سرچ می‌کنیم «نقد و بررسی آیفون 11» یعنی به دنبال یک محتوای کاربردی و جذاب هستیم که به سوالاتمان در مورد این محصول جواب بدهد. قطعاً من تنها کسی نیستم که چنین چیزی را سرچ می‌کنم. افراد زیادی روزانه عبارت‌هایی مشابه این را جستجو می‌کنند.

حالا یک فروشگاه اینترنتی موبایل می‌تواند از این فرصت استفاده کرده و با تولید محتوا روی کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خودش که اتفاقاً تعداد سرچ بالایی در ماه دارند، ترافیک زیادی از طریق گوگل جذب کند.

این دقیقاً همان کاریست که دیجی‌کالا در اوایل کار خود به خوبی انجام می‌داد. مردم در حین جستجو در گوگل با این سایت آشنا می‌شدند و از محتوای عالی آن‌ها استفاده می‌کردند. این محتواها باعث شد کم‌کم اعتماد مشتریان جلب شود و در نهایت تبدیل به مشتری شوند.

البته یادتان نرود که تولید محتوا بدون داشتن یک استراتژی محتوای اصولی چیزی جزء وقت تلف کردن نیست! پس هرگز بدون برنامه دست به تولید محتوا نزنید! برای آموزش‌های بازاریابی محتوا سری به آکادمی نوین به آدرس novin.com/academy-category/content بزنید.

تبلیغات در گوگل

احتمالاً می‌دانید که گوگل اکثر درآمد خود را از راه فروش تبلیغات به دست می‌آورد. سرویس تبلیغاتی این شرکت (معروف به گوگل اَدز) یکی از دقیق‌ترین و هدفمندترین ابزارهای دنیای تبلیغات است!

چرا که می‌تواند تبلیغ شما را دقیقاً به همان کسانی نشان دهد که مشتری بالقوه شما هستند! اما چگونه؟

شما می‌توانید با دادن مشخصات دموگرافیک مشتریان خود (مثل: بازه سنی، محل زندگی، علاقمندی‌ها و جنسیت) به گوگل بگویید که تبلیغ شما را دقیقاً به چه نوع افرادی نشان دهد.

هزینه تبلیغات در گوگل هم به صورت کلیکی محاسبه می‌شود. یعنی به ازای هر کاربری که با کلیک کردن روی تبلیغ، وارد سایت شما شده باشد از شارژ حساب گوگل ادزتان مبلغی کم می‌شود.

این مبلغ ارتباطی مستقیمی با کیفیت تبلیغ شما، میزان اقبال کاربران از آن و مبلغ پیشنهادی شما و رقبایتان دارد.

جالب است بدانید هر چه کیفیت سایت و تبلیغ شما بالاتر باشد و کاربران بیشتری روی آن کلیک کنند، هزینه هر کلیک هم کاهش پیدا می‌کند!

از طرفی دیگر شما می‌توانید با گذراندن یک دورۀ تخصصی آموزش گوگل ادز خودتان به تنهایی صفر تا صد مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی گوگل اَدز را مدیریت کرده و تنها بابت شارژ اکانت هزینه کنید.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی

بر طبق آمارها بیش از 68% کاربران اینترنت در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و هر روز به طور متوسط حدود 2 ساعت و 22 دقیقه در این شبکه‌ها وقت می‌گذرانند!

حضور در شبکه‌های اجتماعی مزایایی بسیاری دارد از جمله:

  • ارتباط بهتر و عمیق‌تر با مشتریان
  • اطلاع رسانی راحت‌تر در مورد آخرین اخبار شرکت
  • امکان برگزاری نظرسنجی و گرفتن بازخورد مستقیم
  • معرفی برند به افراد بیشتر
  • و…

البته باید توجه داشته باشید که جو حاکم بر هر یک از شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر متفاوت است، پس نباید یک محتوا را در تمام شبکه‌های اجتماعی به طور یکسان بارگذاری کنید.

مثلاً ادبیات و فضای حاکم بر توئیتر کاملاً با فضای اینستاگرام متفاوت است که اگر این تفاوت‌ها را به خوبی درک نکنید نمی‌توانید مخاطبان خود را برای تعامل بیشتر و در نهایت خرید ترغیب کنید.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌های دیجیتال مارکتنیگ است اما مثل یک شمشیر دولبه می‌مانند.

اگر از آن به شکلی اصولی استفاده کنید باعث ایجاد وفاداری در مشتریان و افزایش فروش می‌شود؛ اما اگر با ارسال‌‌ ایمیل‌های متعدد و بی‌ارزش فضای اینباکس مشترکان خود را بی‌جهت اِشغال کنید، سرنوشت ایمیل‌هایتان چیزی جز فولدر اسپم و سطل آشغال نخواهد بود!

بنابراین قبل از ارسال هر ایمیل مطمئن شوید که محتوای ایمیل‌تان برای کاربران‌تان مهم یا حداقل جذاب است.

بازاریابی پیامکی

برخلاف تصور رایج بازاریابی پیامکی هنوز هم یکی از روش‌های بسیار موثر در بازاریابی دیجیتال است. البته به شرطی که از آن درست و اصولی استفاده کنیم.

پیامک یک ابزار ساده، ارزان و هدفمند است که می‌تواند پیام شما ظرف چند دقیقه مستقیماً به گوش مشتریان برساند. مردم برای خواندن پیامک نه احتیاج به اینترنت دارند و نه حتی گوشی‌های هوشمند. پس یعنی هر کسی می‌تواند پیام شما دریافت کند.

از طرفی کمتر کسی وقتی صدای دریافت پیامک به گوشش می‌رسد موبایل خود را چک نمی‌کند. در واقع طبق آمار 98% پیامک‌ها در همان سه دقیقه اول باز می‌شوند!

آخرین حرف…

احتمالاً اکنون که به پایان مقاله رسیدیم بیشتر می‌توانید منظور ما از عبارت «منظومه دیجیتال مارکتینگ» را درک کنید! بله همانطور که دیدید بازاریابی دیجیتال واقعاً دنیای بسیار بزرگی دارد.

در نهایت اگر هنوز به یادگیری بازاریابی دیجیتال علاقمند هستید، می‌توانید آموزش‌های دیجیتال مارکتینگ novin را در آدرس novin.academy مطالعه بفرمایید و از الف تا ی بازاریابی دیجیتال را به شکلی اصولی بیاموزید تا کسب‌وکار خودتان (و یا حتی دیگران!) را متحول کنید!

همچنین در صورت نیاز به مشاوره، می‌توانید با شماره 63404-021 داخلی 3 تماس بگیرید و با کارشناسان دیجیتال مارکتینگ نوین در ارتباط باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.