آیا ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود؟ برای پیشگیری از آن چه کنیم؟

0

مدت‌زمان نسبتا زیادی از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد. برای مردم کشورهای مختلف، از زمانی که همه‌گیری ویروس رسما اعلام شده است، سؤال‌ها و نگرانی‌های بسیاری پیش آمده است. یکی از این نگرانی‌ها امکان انتقال ویروس کرونا از طریق غذا است: آیا ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود؟ آیا رعایت نکات بهداشتی و موارد احتیاطی بعد از خرید مواد خوراکی، اعم از میوه ها و سبزیجات ضروری است؟ آیا ممکن است با نوشیدن آب هم به این بیماری مبتلا شویم؟ چنین پرسش‌هایی برای خیلی‌ها بدون پاسخ مانده است. در ادامه این مطلب، باتوجه‌به نظر متخصصان و دانشمندان، به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد. همراه ما باشید.

آیا ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود؟

بنا به اخبار و اطلاعاتی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) و متخصصان دیگر ارائه داده‌اند، هنوز شواهد و مدارکی که تأیید کند امکان انتقال ویروس کرونا از طریق غذا وجود دارد به دست نیامده است. اما به خاطر داشته باشید که طبق نظر متخصصان، هنوز مدرکی وجود ندارد که نشانگر انتقال ویروس کرونا از طریق غذا باشد؛ بر این اساس، نمی‌توان با قطعیت گفت که مواد خوراکی و بسته‌بندی‌های حاوی آنها کاملا بی‌خطر هستند.

رونیکس

طبق توضیحاتی که متخصصان همه‌گیرشناسی و ویروس‌شناسی مطرح کرده‌اند، همچنان جزئیات و اطلاعات بسیاری درباره این ویروس کرونای جدید وجود دارد که از آنها مطلع نیستیم. البته تحقیقات همچنان ادامه دارد و هر روز از حقایق جدیدی صحبت می‌شود. باید منتظر بود و دید در آینده چه پیش خواهد آمد.


حتما بخوانید: اگر علائم کرونا را داشته باشیم چه باید کنیم؟

خبر خوب درباره احتمال سرایت ویروس کرونا از طریق غذا

خبر خوب این است که خطر سرایت ویروس و ابتلا به بیماری از طریق غذا و مواد خوراکی بسیار ناچیز است؛ علت هم آن است که طبق اطلاعاتی که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها (CDC) منتشر کرده است، راه اصلی سرایت ویروس کرونا تماس شخص با شخص است. وقتی فرد مبتلا به کرونا عطسه یا سرفه کند، ذرات ریز خارج‌شده از دهانش تا مدتی در هوا باقی می‌ماند و این ذرات، اگر وارد بدن افراد نزدیک به او شوند، آنها را مبتلا به بیماری خواهند کرد.

علت دیگری که خطر سرایت ویروس کرونا از طریق غذا را بسیار ناچیز می‌کند، اقدامات و ملاحظات احتیاطی و بهداشتی متعددی است که در حال حاضر، در تمامی مراحل آماده‌کردن مواد خوراکی و غذایی، اعم از بسته‌بندی، ارسال محصولات و مراحل دیگر، در دستور کار قرار می‌گیرد.


حتما بخوانید: بایدها و نبایدهای مقابله با کرونا که همه باید رعایت کنیم

آیا رعایت نکات و موارد احتیاطی هنگام خرید و تهیه مواد خوراکی و غذایی ضروری است؟

رعایت نکات و موارد احتیاطی هنگام خرید و تهیه مواد خوراکی

نباید به‌خاطر پایین‌بودن احتمال خطر سرایت ویروس کرونا از طریق غذا و مواد خوراکی، رعایت نکات و موارد احتیاطی را نادیده بگیریم. نباید فراموش کرد که ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی سطوح زنده بماند؛ بنابراین اگر ارسال‌کنندگان محصولات غذایی یا فروشندگان یا کارکنان فروشگاه‌ها مبتلا به بیماری باشند، ممکن است باعث سرایت ویروس و باقی‌ماندن آن بر روی بسته‌بندی مواد خوراکی و غذایی شوند. حتی اگر محصولات موردنیازتان را از طریق پیک هم دریافت کنید، بازهم احتمال مبتلابودن مأمور پیک را نمی‌توان نادیده گرفت.

برای به‌حداقل‌رساندن خطر ابتلا به بیماری از طریق مواد غذایی و خوراکی چه باید کرد؟

در این بخش از مطلب به شما خواهیم گفت که چطور با رعایت اقدامات احتیاطی، خطر سرایت ویروس کرونا از طریق مواد غذایی و خوراکی را به حداقل برسانید و به‌این‌شکل، از خود و عزیزانتان مراقبت کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام خرید و تهیه مواد خوراکی و غذایی

هنگامی‌که برای خرید به فروشگاه می‌روید، از ماسک استفاده کنید. در محیط‌های شلوغ معمولا امکان حفظ فاصله اجتماعی توصیه‌شده را نخواهید داشت.

وقتی به خانه برگشتید، دست‌ها را به‌مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید (آموزش نحوه صحیح شستن دست ها). همچنین اگر کیسه یا چیزی شبیه به آن همراهتان داشته‌اید، آن را بشویید و اگر امکان انجام این کار را ندارید، با ضدعفونی‌کننده و دستمال روی آن را تمیز کنید.

هرآنچه برای خرید ضدعفونی‌کننده دست باید بدانید

تمامی خریدهایتان را با آب خالی بشویید. برای شستن مواد غذایی و خوراکی، اعم از میوه و سبزی، بهتر است از اسکاچ استفاده کنید. استفاده از صابون یا مایع شوینده ضرورتی ندارد.

بسته‌بندی‌های مواد غذایی و خوراکی را هم با آب بشویید یا با استفاده از ضدعفونی کننده و دستمال، تمیزشان کنید.


حتما بخوانید: ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف؛ ویروس کرونا چند ساعت روی سطوح زنده می‌ماند؟

شستن میوه و سبزیجات برای کاهش خطر سرایت ویروس کرونا

اگر پیاز یا کلم‌پیچ خریده‌اید، بیرونی‌ترین لایه آنها را جدا کنید و دور بیندازید.

پیش از آنکه شروع به تهیه و طبخ مواد غذایی کنید، وسایل مورداستفاده‌تان را کاملا بشویید و تمیز کنید.

نکات مهم برای خرید محلول ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات

اقدامات احتیاطی و بهداشتی دیگر را هم که حتی پیش از شیوع کرونا به آنها پایبند بودید، همچنان در دستور کار قرار دهید: اقداماتی مثل جدا نگه‌داشتن گوشت خام از مواد خوراکی و غذایی دیگر، قراردادن برخی از مواد خوراکی در فریزر (آنهایی که زودتر خراب می‌شوند) و پختن گوشت خام با حرارت کافی به‌منظور ازبین‌بردن جرم‌ها و میکرب‌های موجود در آن.

تاکنون اثری از ویروس کرونا در آب‌های مخصوص نوشیدنی شهرها یافت نشده است. مکان‌های مخصوصی هستند که آب شهری را پیش از ورود به منازل و نقاط دیگر، کاملا ضدعفونی و تصفیه می‌کنند. بنابراین اصلا نگران انتقال ویروس کرونا از طریق آب نوشیدنی شهری نباشید.

حتما بخوانید: باورهای اشتباه و حقایقی که درباره ویروس کرونا باید بدانید

خودداری از صرف غذا در رستوران‌ها

خودداری از خوردن غذا در رستوران

توصیه می‌شود حتی در صورت برداشته‌شدن محدودیت‌ها از صرف غذا بیرون از خانه و در رستوران‌ها خودداری کنید، به دو دلیل:

  • نمی‌توانید با قطعیت بگویید که در آنجا موارد و اقدامات بهداشتی رعایت شده است یا خیر؛
  • ممکن است یکی از کارکنان یا مشتریان رستوران، مبتلا به بیماری باشند؛ در این صورت، احتمال سرایت ویروس از طریق آنها وجود دارد.

کلام آخر

به خاطر داشته باشید که روش اصلی سرایت ویروس کرونا از طریق ذرات ریز خارج‌شده از دهان فرد مبتلا به بیماری است. احتمال انتقال و سرایت ویروس از طریق غذا و نوشیدنی بسیار کم است؛ اما با این حال، بهتر است تمامی اقدامات احتیاطی و بهداشتی توصیه‌شده را رعایت کنید و به‌این‌شکل، از خود و عزیزانتان مراقبت کنید.

شما هنگام خرید یا مصرف مواد غذایی، چه کارهایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا انجام می‌دهید؟‌ برای شستن سبزیجات و مواد غذایی دیگری که از فروشگاه‌ها تهیه می‌کنید، ‌از چه روشی استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربه‌هایتان را با ما و دیگر خوانندگان چطور به اشتراک بگذارید. اگر این مطلب را برای عزیزانتان ارسال کنید، به کاهش آمار ابتلا و تلفات ناشی از بیماری کووید ۱۹ کمک خواهید کرد.

۴ وسیله برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا


در ادامه بخوانید: آیا حیوانات خانگی ناقل کرونا هستند؟ چطور از آنها مراقبت کنیم؟
گامی برای تسلط شما بر مهارت‌های برقراری ارتباط



هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.