معروف ترین تله کابین های ایران؛ صعودی مفرح به ارتفاعات

0

گاهی دوست داریم به دل کوه، جنگل و دریا بزنیم و با تماشای زیبایی­‌های طبیعت، آرامش کم‌­رنگ‌شده خود را از نو بسازیم تا با قوای بیشتری به زندگی شهری برگردیم. قدم‌زدن در میان درختان تنومند و قدکشیده جنگل­‌های سرزمین‌مان یا بالارفتن از کوه و غرق‌شدن در سکوتی پر از ابهت، ما را به هدفی ورای آنچه در ذهن داشتیم، می‌رساند. در این سفر، می­‌خواهیم با شما سوار تله‌ کابین ­شویم و از تماشای طبیعت لذت ببریم. با ما همراه باشید تا معروف ترین تله کابین های ایران را بشناسید.

۱. تله کابین توچال از معروف ترین تله کابین های ایران

تله کابین توچال از معروف ترین تله کابین های ایران

رونیکس

اگر در پایتخت زندگی می­‌کنید، حتما نام بام تهران و تله کابین توچال برای شما شناخته شده است. تله کابین جاذبه اصلی منطقه توچال است. تله­ کابین توچال با طول تقریبی ۷۵۰۰ متر، طولانی‌­ترین و از معروف ترین تله کابین های ایران است. یکی از ویژگی‌های مهم این تله کابین، توانایی جا­به­‌جایی ۶۰۰ نفر در هر ساعت است. این تله کابین دارای ۷ ایستگاه است که سه خط اصلی آنها را به هم وصل می‌کند. همچنین سه خط تله­‌سی‌­یژ و یک خط تله‌­اسکی نیز در آن تعبیه شده است.

زمانی که شما بر صندلی تله کابین می‌­نشینید و در میان ایستگاه­‌های آن حرکت می­‌کنید، بر فراز ارتفاعات، نظاره­‌گر شهر بزرگ تهران و رشته کوه البرز خواهید بود. در فاصله کمی از پایتخت، از آب‌وهوای تمیز و سکوت آرامش‌بخش کوهستان توچال بهره می­‌برید. این تله‌ کابین تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی است.


حتما بخوانید: ۱۳ ایده برای سفر یک روزه اطراف تهران؛ در فصل‌های مختلف سال کجا برویم

پیست اسکی توچال

اگر به قصد اسکی وارد محوطه توچال می‌­شوید، باید با تله کابین به ایستگاه هفتم بروید. در این ایستگاه، با پیست اسکی‌‌ای فوق­‌العاده با شیب مناسب مواجه می‌­شوید. اینجا، اولین پیست اسکی برف‌گیر کشور است که بیش از هشت ماه در سال قابل‌بهره‌­برداری است.

فراموش نکنید که لباس، دستکش، کلاه شخصی و کفش مناسب آب‌­و­هوای برفی کوهستان را به همراه داشته باشید. اگر تجهیزات اسکی مانند چوب اسکی و اسنوبرد ندارید، در این ایستگاه می‌توانید آنها را اجاره کنید.

در پایین این پیست، هتلی با نمای چوبی جلب‌توجه می‌­کند. شما می‌توانید در فضای رستوران و کافه این هتل استراحت کنید. همچنین می­‌توانید شب را در یکی از اتاق­‌های این هتل به صبح برسانید.

علاوه بر اسکی، سینما ۵بعدی، باشگاه تیروکمان، زیپ‌لاین، سورتمه، باشگاه بگ جامپ، اسکیپ روم (اتاق فرار) و … از دیگر تفریحات این منطقه مهیج است.

آدرس
تهران، بزرگ‌راه چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران
ساعت فعالیت
پنجشنبه تا دوشنبه از ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر
سه‌شنبه از ۸ صبح تا ۱۱ شب
چهارشنبه از ۸ صبح تا ۳ بعدازظهر

حتما بخوانید: پارک های جنگلی تهران؛ طبیعت‌گردی در دل پایتخت

۲. تله کابین نمک­‌آبرود در مازندران

تله‌کابین نمک آبرود یکی از معروف ترین تله کابین های ایران

در جاده چالوس به‌سمت استان مازندران و تنکابن، پس از طی مسافتی در حدود ۱۲ کیلومتر، پارک جنگلی نمک‌آبرود با درختان خودرو و انبوه جا خوش کرده است. در شمال این منطقه، دریای خزر و در جنوب آن، ارتفاعات مدوبن (از ارتفاعات رشته کوه البرز) را مشاهده می‌­کنید. تله کابین نمک‌آبرود یکی از امن­‌ترین تله کابین های ایران است که در این منطقه بهشتی قرار دارد؛ پس حتما به‌سراغش بروید.

زمانی که سوار تله کابین نمک‌آبرود می­‌شوید، هماهنگی بی­‌نظیری از طبیعت را مشاهده خواهید کرد. تصویری شگفت‌انگیز از دریا و سواحل زیبایش، جلگه شالیزارهای سرسبز، جنگل­‌هایی با درختان شمشاد ۷۰۰ساله و کوه‌­های پوشیده از گیاهان متنوع که هوش از سر هر انسانی می‌­برد.

تله ‌کابین در جنوب شرقی نمک‌آبرود با دو خط تعبیه شده است:
خط ۱: این خط شما را به قله مدوبن می‌­رساند. در بالای قله، امکانات رفاهی همچون رستوران، نمازخانه و سرویس‌بهداشتی فراهم شده است.
خط ۲: این خط شما را به قله زیبای دیو حمام می‌­رساند. طراوت جنگل­‌های بکر در بالای این قله، شادابتان خواهد کرد. در بخش دیگری از این قله، زیپ‌لاین و پل معلق چوبی شما را غافل‌گیر خواهند کرد.

رستوران، سینما ۶بعدی، پیست کارتینگ، پیست دوچرخه‌سواری، باشگاه تیراندازی، تفریحات آبی و … از دیگر امکانات مجموعه تفریحی نمک‌آبرود است.

آدرس
استان مازندران، چالوس، کیلومتر ۱۲ جاده چالوس به‌سمت تنکابن
ساعت فعالیت
از ۹:۳۰ صبح تا ۷ شب

۳. تله ‌کابین حیران در گیلان

تله‌کابین حیران یکی از معروف ترین تله کابین های ایران

اگر وارد جاده آستارا به‌سمت اردبیل شوید، در ۳۵کیلومتری این مسیر، یکی از معروف ترین تله کابین های ایران در انتظار شما است. در حاشیه کوهستان حیران در منطقه­‌ای که به حاجی امیر معروف است، دهکده گردشگری حیران قرار گرفته است. تله‌کابین مهم­‌ترین جاذبه گردشگری این دهکده است. تله کابین حیران، تنها تله‌ کابینی است که گردشگران را بین دو استان جابه­‌جا می­‌کند.

در این سفر مهیج، شما می‌توانید با یکی از معروف ترین تله کابین های ایران از استان گیلان به استان اردبیل سفر کنید و از تماشای طبیعت بکر بین این دو منطقه لذت ببرید. در سمت شرق خود، دریای خزر و گردنه حیران را خواهید دید. در سمت شمال، مرز ایران با جمهوری آذربایجان و در سمت غرب و جنوب جنگل­‌های زیبای فندقلو اردبیل را نظاره‌­گر هستید.

شما در این سفر، از میان ابرها پرواز می­‌کنید و بعد از تماشای مناظر بکر و فرح­‌بخش، بر جنگل‌­های فندقلو فرود می­‌آیید. این منطقه به علت رطوبت دریای خزر و هوای خنک کوهستان، بیشتر روزها، در مه قرار دارد و زیبایی سفر را دوچندان می‌کند.

در این مسیر و از بیرون تله‌ کابین، قلعه شیندان یا گور بابک خودنمایی می­‌کند: قلعه­‌ای که از زمان ساسانیان به جا مانده است؛ ولی در حال حاضر در کشور آذربایجان قرار دارد.

پیست کارتینگ، ترامبولین، رستوران، کافه و… از دیگر امکانات این منطقه تفریحی است. اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، سری به روستای حیران بزنید و از اقامتگاه‌­های بوم‌گردی آن استفاده کنید.


حتما بخوانید: پارک جنگلی سراوان رشت، خوش‌گذرانی در سرزمین سبز گیلان
آدرس
جاده اصلی آستارا به اردبیل، روستای ونه بین، گردنه حیران، تله کابین حیران
ساعت فعالیت
از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب

۴. تله ‌کابین بام سبز رامسر در مازندران

تله کابین رامسر یکی از معروف ترین تله کابین های ایران
عکس از سعید زمانی

در سفر به غربی‌­ترین نقطه مازندران، در فاصله میان کوه پرشکوه ایلمیلی و دریای خزر و در شهری که آن را عروس شهرهای ایران می­‌دانند، یکی از معروف ترین تله کابین های ایران واقع شده است. شهر رامسر و منطقه تفریحی بام سبز برای هر طبیعت گردی شناخته شده است. پرطرف‌دارترین بخش این مجموعه تله‌ کابین آن است. تله‌ کابین رامسر از زیباترین و معروف ترین تله کابین های ایران است و در هر چهار جهت خود، مناظری متفاوت را به شما نشان می‌دهد.

شما در ساحل این منطقه می‌­توانید از فضاهای تفریحی و هیجانی همچون شهربازی، سینما ۶بعدی، کارتینگ و انواع تفریحات آبی استفاده کنید. فروشگاه صنایع‌دستی، برگزاری جشنواره‌های مختلف، رستوران­‌ها و بوفه­‌ها آماده ثبت لحظاتی خوش در سفر شما به این شهر هستند. برای رفتن به بام سبز و ارتفاعات کوه ایلمیلی، حتما باید از تله‌ کابین استفاده کنید. این تله‌ کابین به‌مدت ۱۲ دقیقه شما را از ساحل به ارتفاع ۸۰۰متری می‌برد و بر فراز بام پیاده می‌کند.

در لحظات اولیه سفر هیجان­‌انگیزتان با این وسیله، جاده ساحلی، شهربازی، پیست کارتینگ، مزرعه‌­های چای و باغ­‌های پرتقال را در زیر پاهای خود تماشا می‌­کنید. هرچه بالاتر بروید، نمای بیشتری از ساحل شهر رامسر را می­‌بینید.

زیپ‌­لاین، پل معلق، رستوران، کافه و … از دیگر امکانات این مجموعه است. اگر قصد اقامت در این بهشت زیبا را دارید، مجتمع بزرگ هتل بام رامسر از شما پذیرایی خواهد کرد. این مجتمع از دهکده کلبه­‌های جنگلی و سوئیت­‌های اختصاصی تشکیل شده است.

آدرس
استان مازندران، کیلومتر ۵ جاده رامسر به رودسر
ساعت فعالیت
از ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۱ شب

۵. تله ‌کابین لاهیجان از معروف ترین تله کابین های ایران

تله کابین لاهیجان یکی از معروف ترین تله کابین های ایران

در شرق استان گیلان، شهر زیبای لاهیجان قرار دارد. در بالای شیطان‌کوه لاهیجان، فضایی مسطح و سرسبز و با نام بام سبز لاهیجان جا خوش کرده است. تله‌ کابین لاهیجان در کنار بام سبز قرار دارد و دارای دو ایستگاه است.

ایستگاه اول در منطقه بام سبز قرار دارد. وقتی سوار تله ‌کابین می‌شوید، شهر لاهیجان با شیروانی­‌های رنگی و مزارع سبز چای را خواهید دید. در ایستگاه دوم، تله‌ کابین بر قله‌­ای معروف به تاج خروس فرود می‌آید. در این منطقه، رستوران، کافه و آلاچیق‌هایی برای استراحت وجود دارند.

آدرس
لاهیجان، میدان کاشف، خیابان طلای سبز
ساعت فعالیت
از ۱۰ صبح تا ۸ شب

۶. تله ‌کابین گنج‌نامه در همدان

تله کابین گنجنامه یکی از معروف ترین تله کابین های ایران
عکس از عبدالعلیم مرادی

در ۵کیلومتری غرب همدان، در انتهای دره عباس‌­آباد، میدان گنج‌نامه قرار دارد: همان کتیبه­‌های گنج‌نامه معروف که از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی در دل کوه الوند به یادگار مانده است. در کنار کتیبه‌ها و در مسیر کوه الوند، آبشار گنج نامه با ۱۲ متر ارتفاع خودنمایی می‌­کند.

بعد از تماشا و لذت‌بردن از این زیبایی‌­ها در ضلع شرقی میدان، دهکده فرهنگی ـ توریستی گنج‌نامه را خواهید دید که یکی از معروف ترین تله کابین های ایران در آن واقع شده است. طی‌کردن مسیر این تله ‌کابین با وجود فرازوفرودهایی که دارد، یکی از مهیج‌ترین خاطرات شما در سفر به همدان خواهد شد.

مبدأ این تله‌ کابین دهکده گنج‌نامه است. شما در مسیر سفرتان، مناظری بکر در دامنه­‌ها و دره‌های زیبای الوند خواهید دید و سکوت کوهستان را در آغوش خواهید کشید. مقصد تله‌ کابین دشت میشان در کوهستان الوند است. این تله ‌کابین به‌دلیل داشتن دستگاه دبل‌چک، از امن‌­ترین و معروف ترین تله کابین های ایران است.

سورتمه ‌­ریلی، شهربازی، آکواریوم غار، سینما ۳بعدی، رستوران، کافه و … از دیگر امکانات این مجموعه تفریحی است.

آدرس
استان همدان، شهر همدان، میدان عباس‌آباد، خیابان گنج‌نامه، ضلع شرقی میدان گنج‌نامه
ساعت فعالیت
از ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر

حتما بخوانید: جاهای دیدنی همدان؛ ۱۳ جاذبه دیدنی پایتخت تاریخ و تمدن ایران

۷. تله ‌کابین صفه در اصفهان

تله کابین صفه یکی از معروف ترین تله کابین های ایران

کوه صفه در جنوب شهر اصفهان، شما را به دیدن این شهر از ارتفاعات سرسخت خود دعوت می‌کند. یکی از تله کابین های معروف ایران در این کوه واقع شده است و از جاذبه‌های گردشگری مهیج این منطقه محسوب می‌شود. کوه صفه را به‌عنوان بام اصفهان می‌­دانند؛ زیرا وقتی بر قله می­‌ایستید، چشم‌اندازی دیدنی از اصفهان و زاینده­‌رود در مقابلتان خواهد بود.

تله‌ کابین صفه دارای دو خط است. خط اول آن مسافران را در پارکینگ تله‌ کابین سوار می‌­کند و طی ۱۰‌ دقیقه آنها را به گردنه باد می­‌رساند. گردنه باد دره­‌ای در کوه صفه است که باد در این نقطه متمرکز و شدید می‌شود. دمای هوا نیز در این نقطه پایین‌تر از پای کوه است.

زیپ‌لاین، پل معلق، شهربازی، باغ وحش، سالن بولینگ و … از دیگر امکانات این مجموعه تفریحی است.

آدرس
اصفهان، بزرگ‌راه اقارب‌پرست، بزرگ‌راه شهدای صفه، بلوار تله کابین، مجموعه تفریحی کوه صفه اصفهان
ساعت فعالیت
شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب
پنجشنبه و جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۰ شب

۸. تله ‌کابین عون‌بن‌علی تبریز در آذربایجان شرقی

تله کابین عون بن علی یکی از معروف ترین تله کابین های ایران

این بار می­‌خواهیم شما را به سرزمین زیبای ترک­‌زبانان، شهر شگفت‌انگیز تبریز ببریم. اگر از مردم خون‌گرم و مهربان تبریز بپرسید که کجا می‌­توانید روزی پر از خاطره برای خود ثبت کنید و درعین‌حال سکوت و آرامش را تجربه کنید، قطعا به‌سمت شمال شهر اشاره می­‌کنند و کوه‌های عینالی را به شما معرفی خواهند کرد.

کوه عینالی یکی از مهم­‌ترین جاذبه­‌های شهر تبریز است. در این مکان تله‌ کابین تبریز یا عون‌بن‌علی، یکی از معروف ترین تله کابین های ایران، واقع شده است. این تله ‌کابین در سه فاز طراحی شده است که در حال حاضر فقط فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است.

در طول مسیرتان بر فراز آسمان، می‌توانید نظاره­‌گر کوهستان عینالی، قله دند و شهر تبریز باشید. در این سفر کوتاه، دریاچه مصنوعی داغ گلی، آبشار مصنوعی، توربین‌­های بادی، مسجد و زیارتگاه عون‌بن‌علی و یادمان شهدای گمنام در مقابل چشمانتان قرار دارد.

زیپ‌لاین، کارتینگ، نمازخانه، رستوران، بوفه، کافه و سرویس‌بهداشتی از دیگر امکانات این منطقه است.

آدرس
تبریز، بزرگ‌راه پاسداران
ساعت فعالیت
شنبه‌ها از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر
از یکشنبه تا جمعه در ۲۴ ساعت شبانه‌روز

حتما بخوانید: جاهای دیدنی تبریز؛ ۱۳ جاذبه دیدنی پایتخت گردشگری اسلامی

کشور ایران به‌دلیل ویژگی­‌های طبیعی جغرافیایی کوهستان­‌های مختلفی را در خود جای داده است. تله‌­ کابین این امکان را فراهم کرده تا بتوانید به‌راحتی و در مدت‌زمان کوتاهی از دامنه کوه به قله آن سفر کنید و از طبیعت لذت ببرید. ما در این مطلب، معروف ترین تله کابین های ایران را به شما معرفی کردیم. اگر به این مناطق زیبا سفر کرده‌اید، حتما از تجربه‌های خود برای ما بنویسید.


در ادامه بخوانید: جاهای دیدنی ایران در زمستان، ۶ پیشنهاد جذاب به شما

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.