۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان که ساعت‌ها سرگرمشان می‌کند

1

بسیاری از اسباب بازی‌هایی که کودکان ما با آنها بازی می‌کنند، پلاستیکی هستند. کمتر پیش می‌آید که برایشان اسباب بازی چوبی بخریم. شاید به‌ این ‌‌دلیل که در گذشته از چوب برای ساخت اسباب بازی استفاده می‌کردند و این روش به نظرمان قدیمی می‌آید. اما واقعیت این است که اسباب بازی چوبی بسیار بادوام‌تر و ایمن‌تر است، خلاقیت کودک را شکوفا می‌کند، به رشد او ازنظر حسی کمک می‌کند و ارتباط کودک را با دنیای طبیعی برقرار می‌کند. همچنین اسباب بازی‌های چوبی دوستدار محیط زیست هستند و برای سلامت کودک بهتر از پلاستیک هستند. در این مطلب برخی از بهترین نمونه‌های اسباب بازی چوبی برای کودکان را معرفی می‌کنیم که ساعت‌ها می‌تواند او را سرگرم کند.

۱. چرتکه چوبی

استفاده از چرتکه یکی از بهترین روش‌هایی است که کودک نوپا می‌تواند با آن حساب و شمارش را بیاموزد. این چرتکه ده ردیف دارد که در هرکدام ده مهره رنگی قرار داده‌اند. کودک می‌تواند در کنار بازی با این چرتکه، مقدمات شمارش و گروه‌بندی مهره‌ها را یاد بگیرد. این‌گونه بعدها در پیش‌دبستانی یا دبستان آشنایی مختصری با ریاضی دارد.

رونیکس

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - چرتکه چوبی

بچه‌های بزرگ‌تر هم می‌توانند با روشی سرگرم‌کننده مشکلات‌شان در جمع، تفریق، ضرب و تقسیم اعداد را با این اسباب بازی حل کنند.

۲. پازل چوبی سه‌بعدی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - پازل سه‌بعدی
عکس از دیجی کالا

پازل‌های چوبی سه‌بعدی برای کودکان بالای ۸ سال طراحی شده است. کودک با جداکردن قطعه‌های این پازل و سرهم‌کردن آنها می‌تواند شکلی را بسازد که در نقشه راهنمای آن نشان داده شده است.

این پازل هم مهارت کودک در ساخت یک سازه از روی نقشه و هم خلاقیت او را افزایش می‌دهد. تنوع این پازل‌ها بسیار زیاد است. ماشین، تانکر، کامیون و انواع حیوانات فقط برخی از انواع آن هستند. می‌توانید طرحی را بخرید که کودک به آن علاقه دارد.

۳. جورچین هندسی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - جورچین چوبی

جورچین هندسی یکی از بهترین اسباب بازی‌ها برای رشد انواع مهارت‌های کودک است. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • مرتب‌سازی؛
  • شناسایی شکل‌های هندسی؛
  • شمارش؛
  • تقویت مهارت‌های حرکتی کودک.

جورچین شامل یک تخته است که چند میله در آن تعبیه شده است. کودک باید هر قطعه را باتوجه‌به شکل و رنگی که دارد، در جای مناسب خود قرار دهد.

البته تنوع این جورچین‌ها بسیار زیاد است. شما می‌توانید نوع آن را در عکس روی جعبه ببینید و سپس انتخاب کنید.

۴. ساعت چوبی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - ساعت چوبی

طراحی این اسباب بازی چوبی برای کودکان به‌گونه‌ای است که تمام اعداد روی ساعت بر روی قطعه‌های جداگانه‌ای نوشته شده‌اند. هر قطعه رنگ و شکل متفاوتی دارد. کودک باید هریک را در جای خودش بگذارد و ساعت درست را نشان دهد.

کودکانی‌که به ‌سن پیش‌دبستانی رسیده‌اند، با کمک این ساعت زیبا می‌توانند علاوه‌ بر زمان، اشکال، اعداد و رنگ‌ها را هم یاد بگیرند.

البته این ساعت به‌‌دلیل داشتن قطعات کوچک برای کودکان نوپا مناسب نیست؛ زیرا ممکن است آنها را ببلعند.

۵. پازل مکعبی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - پازل مکعبی

این پازل دقیقا شبیه پازل‌های مقوایی است؛ اما نسبت به آنها دوام‌ بیشتری دارد. پازل‌های مقوایی از مقوای ضخیم درست شده‌اند که طرح موردنظر با برچسب روی آنها چسبانده شده است. این قطعات مقوایی خیلی راحت تا می‌خورند، پاره می‌شوند یا برچسب آنها جدا می‌شود.

این پازل‌های چوبی هیچ‌یک از آن مشکلات را ندارند و مدت‌های طولانی دوام می‌آورند. نکته قابل‌توجه دیگر این است که روی هر وجه این پازل‌ها یک طرح جداگانه نقاشی کرده‌اند و کودک با یک پازل، عملا چند پازل دیگر هم خواهد داشت.

۶. زایلوفون چوبی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - زایلوفون چوبی

زایلوفون نوعی ساز کوبه‌ای محبوب است که از چند قطعه‌ چوب با طول‌های مختلف درست شده است. یک مضراب دارد که با آن روی این قطعات می‌کوبند. هرکدام از قطعه‌ها نت‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنند.

این وسیله زیبا برای آشناشدن کودک با موسیقی و شکوفایی خلاقیت او در این زمینه بسیار مفید است. همچنین آوای ایجادشده از این ساز می‌تواند آرامش خاصی به کودک بدهد.

۷. برج تعادل

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - برج تعادل

برج تعادل از تعدادی قطعه چوبی درست شده است که کودک باید آنها را روی‌ هم بچیند تا یک برج بسازد. اما باید طوری این کار را انجام دهد که تعادل برج به‌ هم نخورد و فرو نریزد.

این اسباب بازی به تقویت مهارت تصمیم گیری و قدرت تمرکز کودک کمک می‌کند. علاوه ‌بر آن کودک صبر و استقامت را هم یاد می‌گیرد. او می‌آموزد که برای موفقیت در کارها باید تلاش کند و صبر داشته باشد.

۸. کارت‌های دوقلو

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - کارت‌های دوقلو
عکس از همسانه

این کارت‌های زیبا قطعاتی چوبی هستند که از هر طرحی‌ که روی آنها نقاشی شده است، یک جفت وجود دارد.

کودک این کارت‌ها را به پشت برمی‌گرداند و در چند ردیف می‌چیند. سپس هر بار دو کارت را به رو برمی‌گرداند. اگر تصاویر یکی بودند، آنها را کنار می‌گذارد؛ اگر نه، هر دو را سر جایشان می‌گذارد. این کار به تقویت حافظه کودک و تمرکز او کمک می‌کند.

همچنین تصاویر روی کارت‌ها معمولا از حیوانات، میوه‌ها و موارد مشابهی تشکیل شده است. کودکان کوچک‌تر می‌توانند با کمک این کارت‌ها اسامی حیوانات، میوه‌ها و سایر موارد را یاد بگیرند. حتی می‌توانند از این تصاویر به‌عنوان الگوی نقاشی استفاده کنند و آنها را روی کاغذ بکشند.

۹. مکعب‌های الفبایی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - مکعب‌های الفبایی
عکس از دیجی کالا

حروف الفبا به‌صورت برجسته روی این مکعب‌های چوبی حک شده است. در هریک از وجه‌های آن هم ممکن است طرح حیوانات، میوه یا گل‌ها نقاشی شده باشد.

کودک می‌تواند با این مکعب‌ها حروف الفبا، ساخت کلمات، اسم حیوانات و میوه‌های مختلف را یاد بگیرد. این اسباب بازی چوبی برای کودکان را هم با الفبای فارسی و هم انگلیسی طراحی کرده‌اند؛ بنابراین برای کودکانی ‌مناسب است که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند.

۱۰. تنگرام چوبی

۱۰ اسباب بازی چوبی برای کودکان - تنگرام چوبی

این اسباب بازی هم نوعی پازل چوبی کودک است؛ اما فرق آن با سایر پازل‌ها این است که از قطعات هندسی کوچک و بزرگ تشکیل شده است. کودک می‌تواند آنها را به صدها روش مختلف در کنار هم قرار دهد و طرح‌های مختلفی را بسازد.

این اسباب بازی نه‌تنها هوش ریاضی کودک را تقویت می‌کند، بلکه قدرت حل مسئله او را هم افزایش می‌دهد.

رنگ‌های این قطعات بسیار متنوع و جذاب هستند. علاوه‌برآن، از چوب طبیعی ساخته شده‌اند و رنگ‌های به‌کاررفته در‌ آنها غیرشیمیایی است؛ پس خطری برای کودکان نخواهند داشت.

اینها فقط برخی از دسته‌بندی‌های کلی اسباب بازی چوبی برای کودکان بودند. این اسباب بازی‌ها خودشان شامل هزاران طرح و مدل مشابه هستند.

اگر شما اسباب بازی چوبی دیگری را می‌شناسید، به ما در قسمت دیدگاه‌ها معرفی کنید. همچنین لطفا بگویید که هرکدام از این اسباب بازی‌ها چه مهارت‌هایی را در کودک تقویت می‌کنند.

بازی‌ فکری مفید و مناسب برای کودکان یک تا ۱۰ سال کدامند؟


در ادامه بخوانید: چرا بهتر است فرزندان‌مان اسباب‌ بازی‌های کمتری داشته باشند؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
مهم‌ترین و سخت‌ترین وظیفه پدران و مادران تربیت فرزند است تربیت کودکان شاد و سالم امروز، و انسان‌های موفق فردا

۸،۰۰۰ تومان

منبع todaysparent
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    خوبه