چگونگی ارسال اظهارنامه مالیاتی برای سال 99 + راهنمای تصویری

0

ارسال اظهارنامه مالیاتی وظیفه ای قانونی برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی است که باید مالیات مستقیم یا غیر مستقیم خود را پرداخت کنند. یکی از مهم ترین انواع مالیات مستقیم، مالیات بر درآمد است که در این مطلب نحوه تنظیم، ثبت نام و ارسال آن را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

کلیات ارسال اظهارنامه مالیاتی

به طور کلی مالیات کاری شامل دو نوع مستقیم و غیر مستقیم هستند که در نوع مستقیم مهمترین آن مالیات اعمال شده بر درآمد است که طبق ارسال اظهارنامه مالیاتی مقدار آن توسط سازمان امور مالیات تعیین می گردد. در واقع اظهارنامه مالیاتی هم همان گزارشی است که در پایان هر سال شرکت های مختلف تجاری و افراد حقوقی و حقیقی مقدار درآمد و سود و ضرر خود را مشخص کرده و طی گزارش یا کارنامه ای آن را ارسال می کنند.

از سال 1391 به بعد دیگر نیاز به مراجعه حضوری برای ارسال اظهارنامه مالیاتی نیست بلکه به صورت آنلاین نیز فراهم شده تا از طریق پورتال مربوطه این کار امکان پذیر باشد اما برای این کار لازم است تا ضمن آشنایی کامل با اظهارنامه مالیاتی، بدانید که فرمت تنظیم آن به چه صورت بوده و به چه شکلی باید ارسال کنید که در این مطلب تمامی این موارد را بازگو خواهیم کرد.

رونیکس

تعریف اظهارنامه مالیاتی

وقتی صحبت از ضرورت ارسال اظهارنامه مالیاتی می شود منظور همان گزارش مالی سالانه ای است که در آن اشخاص حقیقی و حقوقی ریز جزئیات مالی سال خود را برای اداره امور مالیات ارسال می کنند تا طبق آن مالیات پرداختی مشخص شود. برای افراد حقیقی آخرین مهلت ارسال 31 تیر ماه است که پس از آن مشمول جریمه خواهند شد.

اظهارنامه مالیاتی هر سال مانند 99 برای همان سال 99 تنظیم خواهد شد که برای افراد حقیقی منظور از 1 فروردین 99 تا انتهای اسفند ماه است اما اشخاص حقوقی طور دیگری محاسبه می شود و ملاک سال مالی است که در شرکت تعیین شده و در صورت اختلاف داشتن با سال مالیاتی، مبنا قرار خواهد گرفت.

توجه داشته باشید که ارسال اظهارنامه مالیاتی برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قانون یک امر ضروری است و در صورت تخلف در ارسال یا ارائه اطلاعات غلط به عنوان فرار مالیاتی تلقی شده و قطعا جریمه های سنگینی در انتظار این افراد طبق قانون خواهد بود.

اظهارنامه مالیاتی را چگونه باید تهیه کرد؟

قبل از توضیح بیشتر لازم به ذکر است که صاحبان کسب و کار ها می توانند با برون سپاری امور مالی و مالیاتی خود به یک شرکت حسابداری خبره از دقیق ، درست و به موقع انجام شدن این قبیل فعالیت ها اطمینان پیدا کند و از مشاوره مالیاتی آن ها نیز بهره مند شوند .

فرم کاغذی فرم رایج پر کردن اظهارنامه مالیاتی تا قبل از سال 91 بود و لذا افراد حقیقی و یا حقوقی باید این فرم ها را می خریدند و طبق فرمت مشخص شده آن را پر کرده و به اداره امور مالیات به صورت حضوری تقدیم می کردند.

اما از سال 91 به بعد بخاطر وقت گیر بودن و صرف هزینه های جانبی زیاد، تصمیم بر این گرفته شد که ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت اینترنتی در سایت اداره امور مالیات کشور صورت گیرد تا نیازی به مراجعه حضوری نبوده و در اسرع وقت انجام شود.

پس از ارسال اظهارنامه مالیاتی و تکمیل فرایند، اشخاص حقیقی و حقوقی باید طی فرصتی که برای آنها مشخص می گردد دفاتر قانونی یعنی دفتر روزنامه و دارایی را تقدیم اداره امور مالیات کنند که در آن مشخص شده نحوه کار و تنظیم آنها به چه صورت بوده است.

آخرین مهلت برای ارسال اظهارنامه های مالیاتی و آموزش ثبت نام در سال 99

همانطور که قبلا گفتیم اشخاص حقیقی تا انتهای تیر ماه و اشخاص حقوقی بسته به سال مالیاتی خود که مبنا قرار داده می شود تا انتهای سال مالیاتی مقرر شده در اساسنامه شرکت مهلت ارسال آنها جهت اظهارنامه مالیاتی است که البته امسال بسته به شرایط ویروس کرونا اشخاص حقیقی تا انتهای شهریور فرصت دارند.

توجه داشته باشید که برخی موارد سازمان امور مالیات کشور نسبت به اظهارنامه های ارسالی ایراداتی وارد می کند که افراد و شرکت های مربوطه تا 30 روز فرصت دارند نواقص گفته شده را رفع کنند که البته امکان اعتراض نیز هست.

اداره امور مالیات نیز پس از ارسال اظهارنامه ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی حدود 3 ماه زمان دارد تا کلیه بررسی های لازم را انجام داده و گزارش خود در فرم یک برگه به مودی مربوطه تقدیم کند و البته همانطور که گفتیم مهلتی برای اعتراض نیز گذاشته و مهلت 30 روزه نیز برای رفع اشکالات و ایرادات گرفته شده وجود دارد.

همانطور که گفتیم ارسال اظهارنامه مالیاتی از سال 91 به بعد به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رسمی اداره امور مالیات به آدرس اینترنتی tax.gov.ir فراهم شده تا مراجعات حضوری به شد کم شود و پروسه کاری سریعتر پیشرفت کند. اما قبل از آن لازم است که در سامانه مربوطه ثبت نام صورت گیرد که در ادامه آموزش آن را توضیح خواهیم داد.

آموزش نحوه ثبت نام در پورتال اداره امور مالیات برای ارسال اظهارنامه مالیاتی

به طور کلی شما باید برای ثبت نام در سامانه مربوط به اداره امور مالیات 4 مرحله را پشت سر بگذارید که عبارتند از:

  • پیش ثبت نام
  • ثبت نام
  • تأیید اطلاعات وارد شده
  • مرحله نهایی

برای اینکه پیش ثبت نام انجام دهید مراحل زیر باید طی شوند که به شرح زیر می باشند:

  • در گوگل آدرس اینترنتی سامانه الکترونیکی ارسال اظهارنامه مالیاتی یا gov.ir را تایپ کنید و سپس بر روی لینک نشان داده شده کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.
  • در این مرحله چندین گزینه مشاهده خواهید کرد که لازم است جهت شروع فرایند بر روی عبارت ثبت نام الکترونیک کلیک نمایید.
  • در صفحه ای که وارد می شوید در طی چند بند مراحل ثبت نام و توضیحات دیگری داده شده که توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید و سپس در پایین همین صفحه بر روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک نمایید.

 

  • مرحله اول شامل درج شماره ملی فرد مودی است که باید مالیات پرداخت نماید. سپس عبارت امنیتی نشان داده شده را در کادر مربوطه وارد کرده و بر روی عبارت ورود به ثبت نام کلیک کنید.

 

  • در صفحه جدیدی که وارد شده اید سه گزینه به شما نشان داده می شود که باید روی پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.

 

  • در صفحه جدید از شما خواسته می شود تا نوع ثبت نام، کدپستی محل اقامت و همچنین شماره موبایل در دسترس برای دریافت اطلاعیه های بعدی را وارد کرده و سپس با وارد کردن عبارت امنیتی در کادر مشخص شده بر روی عبارت پیش نام جدید کلیک کنید.

توجه داشته باشید که پس از تکمیل مراحل ثبت نام اکنون این امکان را دارید تا طبق فرمت مشخص شده اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کرده و تا قبل از تاریخ مشخص شده آن را از طریق همین سامانه ارسال نمایید.

تا اینجا در مورد مالیات بر درآمد که از انواع مالیات مستقیم است صحبت کردیم اما نوع دیگری از مالیات مستقیم مربوط به مالیات بر ارث است و این یعنی ورثه باید مالیات مربوط به ماترک را پرداخت کنند تا امکان تقسیم اموال وجود داشته باشد.

ضمنا توجه داشته باشید همانطور که گفته شد هرگونه کوتاهی در ارسال اظهارنامه مالیاتی با جرایم سنگینی همراه خواهد بود که اشخاص حقیقی و حقوقی بهتر است نسبت به ارسال و پرداخت آنها برنامه ریزی لازم را ترتیب دهند تا به مشکل برخورد نکنند.

منبع : mohasebankhebreh. com

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.