با 9 تا از معروف‌ترین کباب‌های ترکیه آشنا شوید!

2

ترکیه یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان می‌باشد. محبوبیت این کشور نه تنها به خاطر مردم خونگرم و دیدنی‌های فوق‌العاده اش می‌باشد، بلکه غذاهای خوش طعم و لذیذش هم بی تأثیر نیست. در واقع غذا یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفری است که ترکیه در این زمینه برایتان سنگ تمام می‌گذارد. بسیاری از مردم دنیا، غذاهای ترکیه را با کباب‌هایش می‌شناسند و آنها را در سرتاسر نقاط جهان پخت می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از گردشگران به پخت این کباب‌ها در خانه خودشان قانع نیستند و از نقاط مختلف دنیا به این کشور سفر می‌کنند تا معروف‌ترین کباب‌های ترکیه را در زادگاه اصلی شان، نوش جان کنند. این معروف‌ترین کباب‌های ترکیه چه هستند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند؟ با ما همراه باشید:

دونر کباب ترکیه (Doner Kebab)

بلا استثنا دونر کباب را می‌توان محبوب‌ترین در بین معروف‌ترین کباب‌های ترکیه دانست! این کباب در ایران خودمان هم طرفداران بسیار زیادی دارد. آیا می‌دانستید دونر کباب همان کباب ترکی می‌باشد که در ایران سرو می‌شود؟

رونیکس

برای پخت کباب ترکی، برش‌های نازک گوشت را روی پایه ای متحرک قرار می‌دهند تا متراکم شود و بتوان لایه لایه آن را جدا و نوش جان کرد. از دلایل خوشمزگی این کباب می‌توان به چربی گوشت آن اشاره کرد؛ چرا که حرارت باعث می‌شود، گوشت چربی خود را پس بدهد و طعم گوشت را چندین و چند برابر لذیذ تر کند. اگر به ترکیه سفر می‌کنید و می‌خواهید کباب ترکی به معنای واقعی را بخورید، دونر کباب را تحت هیچ شرایطی از دست ندهید.

 

شیش کباب ترکیه (Shish kebab)

شیش کباب یکی از معروف‌ترین کباب‌های ترکیه می باش که افراد زیادی در دنیا با آن و طرز پختش آشنایی دارند. نام این کباب تا حدودی از طرز پختش گرفته شده‌است؛ چرا که در زبان ترکی شیش به معنای همان سیخ‌های فلزی برای پخت کباب گفته می‌شود. برای پخت این کباب، ابتدا گوشت بره و یا گاو را در ترچاشنی می‌خوابانند و سپس سیخ‌ها را روی زغا می‌گذارند تا خوب برشته و کباب شود. ترچاشنی ادویه ای مخصوص است که به صورت مایع برای گوشت و ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

اکنون که با شیش کباب آشنا شدید، ممکن است از سادگی آن شگفت زده شده باشید! اما عجله نکنید؛ زیرا هر پختی نیازمند مهارت‌های خودش می‌باشد و اگر خوشمزگی این کباب حیرت‌زده تان کرد، حتماً به دست آشپزی ترک پخت شده‌است.

 

آدانا کباب ترکیه (Adana Kebab)

از دیگر معروف‌ترین کباب‌های ترکیه می‌توان به آدانا کباب اشاره کرد. این کباب نام خود را از یکی از شهرهای این کشور به نام آدانا گرفته‌است. تفاوت این کباب با شیش کباب در آن است که در آدانا کباب از گوشت چرخ کرده به تنهایی و یا گوشت چرخ کرده همراه با گوشت بره استفاده می‌شود. این ترکیب را با روغن بسیار زیاد به سیخ‌های پهن می‌کشند و روی زغال، پخت می‌کنند.

از ویژگی‌های مهم این کباب آن است که آن را همراه با فلفل بسیار زیاد سرو می‌کنند. همچنین اگر آن را در کنار سبزیجات کبابی مانند فلفل چیلی سبز، پیاز، گوجه فرنگی و … نوش جان کنید، محال است طعم آن از زید دهانتان خارج شود!

 

اورفا کباب ترکیه (Urfa Kebab)

انتخاب دیگرتان در بین معروف‌ترین کباب‌های ترکیه، اورفا کباب است. این کباب بسیار به آدانا کباب شبیه است و نام آن باز هم از شهر اورفا گرفته شده‌است. تنها تفاوتی که بین اورفا کباب و آدانا کباب وجود دارد، تندی آنها است. همچنین اورفا یکی از کباب‌های ملایم و خوش طعمی است که آن را در مخلوط پیاز، سیر، زیره، پاپریکای شیرین و دیگر ادویه‌ها می‌خوابانند. اورفا کباب روی شعله کم پخته می‌شود، تا گوشت خوش طعمی خود را حفظ کند.

 

اسکندر کباب (Iskender Kebab)

اسکندر کباب یکی دیگر از خوشمزه‌ترین کباب‌های ترکیه است که در سفر به این کشور نام آن را زیاد خواهید شنید. این کباب نام خود را از شهر بورسای ترکیه گرفته‌است. اسکندر کباب تا حدود زیادی به دونر کباب یا همان کباب ترکی خودمان شباهت دارد. در واقع لایه‌های دونر کباب را روی نان نرم و صافی به شکل مربعی قرار می‌دهند و آن را همراه با کره ی آب شده، ماست خامه ای و سس گوجه فرنگی تنند سرو می‌کنند. اگر قصد امتحان کردن این کباب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم آن را در رستوران‌های زنجیره ای اسکندر افندی، نوش جان کنید.

کباب چوب شیش ترکیه (Çöp Şiş)

چوب شیش یکی از عجیب‌ترین و در عین حال از معروف‌ترین کباب‌های ترکیه می‌باشد. معنای چوب شیش در زبان ترکی “سیخ آشغال” است! ممکن است این معنا کمی بدبینتان کند و دیگر خواهان این کباب نباشید؛ اما باید بگوییم سخت در اشتباه هستید؛ چرا که این کباب تکه‌هایی از گوشت و چربی در اندازه‌های تکه شده یکسان می‌باشد که پخت می‌شوند و طعم فوق‌العاده ای دارد.

این تکه‌های گوشت استخوان ندارند و در مخلوطی از سیر و گوجه فرنگی، فلفل سیاه و روغن زیتون خوابانده می‌شود. این تکه‌ها هنگامی که روی حرارت قرار می‌گیرند، به سرعت کبابی می‌شوند و چربی آنها، طعم بی نظیری را ایجاد می‌کند.

علی نازک کباب ترکیه (Ali Nazik Kebab)

علی نازک کباب هم از بهترین انتخاب‌ها در بین کباب‌های ترکیه می‌باشد. این کباب مخلوطی از گوشت بره آبدار است که همراه با بادمجان کبابی و ماست ساده و خوشمزه سرو می‌شود. اگر جزو علاقه مندان به بادمجان هستید، علی نازک کباب را از دست ندهید؛ چرا که عاشقش خواهید شد!

 

تاووک شیش ترکیه (Tavuk Şiş)

تاووک شیش، همان جوجه کباب خودمان می‌باشد. جوجه کباب در واقع غذایی لذیذ است که از گوشت سینه مرغ تهیه می‌شود. برای پخت آن، ابتدا گوشت‌ها را در شیر یا ماست، سپس در روغن زیتون و ادویه‌های مختلف می‌خوابانند. سپس آن را روی حرارت پخت می‌کنند. یکی از انواع تاووک شیش که در ترکیه از شهرت زیادی برخوردار است، مدل تند و تیز آن است. تاووک شیش تند، یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در ترکیه آن را امتحان کنید. ممکن است با خودتان بگویید جوجه کباب را در ایران هم می‌توان خورد؛ اما باید بگوییم پخت آشپزهای ترک چیز دیگری است و امتحان آن تنوعی به یاد ماندنی خواهد بود!

 

بیتی کباب ترکیه (Beyti Kebab)

بیتی کباب یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال جدیدترین کباب‌های ترکیه می‌باشد. می‌گویند این کباب مربوط به دوران عثمانی می‌باشد؛ این در حالی است که در سال‌های اخیر در رستوران‌های استانبول سرو می‌شود و در سرتاسر این کشور طرفداران زیادی پیدا کرده‌است. بیتی کباب از دو گوشت چرخ کرده و گوشت بره تشکیل شده‌است که در خمیر یوفکا سرو می‌شود. مخلوط نهایی را رول می‌کنند، به سیخ می‌کشند و پخت می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ترکیه این غذای جدید و قدیمی را امتحان کنید.

و در نهایت به عنوان جمع‌بندی از این مطلب باید بگوییم، هر کدام از معروف‌ترین کباب‌های ترکیه، ارزش هزینه و خوردن را دارند! هر کدام دارای رنگ و بوی خاص خود می‌باشد و طعم آن را هرگز از یاد نخواهید برد. آیا تجربه نوش جان کردن این کباب‌ها را دارید؟ می‌توانید در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید!

 

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. ماهور می‌گوید

    بسیار سپاسگزارم بابت مقاله مفید و جالب شما راستش خیلی لذت بردم
    فقط یک نکته اینکه در متن مورد 7 غلط املایی وجود دارد خواستم اطلاع رسانی کنم

    1. رقیه محمدی می‌گوید

      سلام ماهور عزیز
      ممنون که اطلاع دادی. اصلاح شد.