بهترین رمان های عاشقانه ایرانی؛ ۲۰ داستان عاشقانه زیبا و پرفروش از دل ادبیات ایران

19

شنیدن ماجراهای عاشقانه جذابیت خاصی دارد که هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. عشق می‌تواند حوادث و ماجراهای زیادی را سبب شود که گاه تلخ و گاه شیرین است. فرقی ندارد در محل زندگی‌مان یا در سرزمینی دور، گوش‌سپردن به سخن عشق همیشه خوش است. از این رو، رمان های عاشقانه همیشه در صدر پرفروش‌ها هستند. در معرفی کتاب امروز، رمان های عاشقانه ایرانی را معرفی می‌کنیم. اگر شما هم به ماجراهای عاشقانه علاقه‌مندید، مطلب امروز را از دست ندهید.

رمان های عاشقانه ایرانی ازجمله پرمخاطب‌ترین آثار منتشرشده‌ ایرانی هستند و طبیعتا معرفی بهترین‌ رمان عاشقانه از نظر این همه مخاطب با سلیقه‌های مختلف، کار آسانی نیست. ما در این مطلب سعی کرده‌ایم با درنظر گرفتن دیدگاه‌های مختلف، بهترین و پرفروش‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی را انتخاب و معرفی کنیم. معرفی هر کتاب شامل اطلاعاتی مختصر از آن کتاب و قصه‌اش بدون لو رفتن اصل ماجرا است. بی‌شک جای کتاب‌های زیادی در این لیست خالی است که ممکن است از رمان‌های مورد علاقه شما هم باشند. خوشحال می‌شویم که با پیشنهاد‌های خود، در تکمیل هرچه بهتر این لیست به ما کمک کنید.

رونیکس

۱. یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی
انتشارات: روزبهان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۳۹
سال انتشار: ۱۳۹۷

نادر ابراهیمی را می‌توان از جمله بااحساس‌ترین نویسنده‌های مرد ایرانی دانست؛ به این دلیل که اثری لطیف و بسیار عاشقانه به‌نام «یک عاشقانه آرام» را نوشته است. بخش‌هایی از متن کتاب به‌قدری لطیف و شاعرانه است که گویی داستان را در قالب شعر می‌خوانید. کتاب داستان عاشقانۀ زوجی است که سعی دارند عاشقانه‌ای آرام بسازند؛ هرچند در روزگار ناآرامی به ‌سر می‌برند. زمان کتاب از زمان پهلوی آغاز و تا بعد از انقلاب ادامه دارد و ما شاهد به‌پای هم پیرشدن راوی و همسرش هستیم.

یک عاشقانه آرام - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

کتاب پر از جمله‌های زیبا و تأمل‌برانگیزی است که لذت خواندن این عاشقانه آرام را دوچندان می‌کند و آن را به یکی از زیباترین رمان های عاشقانه ایرانی تبدیل می‌کند.

۲. آذرخش

رمان آذرخش - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: لیلا رعیت
انتشارات: نسل نواندیش (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۵۲۸
سال انتشار: ۱۳۹۸

«آذرخش» داستان زندگی دختری به‌نام سارا آذرخش است که در کودکی در سانحه رانندگی پدر و مادرش را از دست می‌دهد. سارا بعد از این اتفاق به‌همراه پدربزرگ‌، مادربزرگ و دایی‌اش زندگی می‌کند. تکیه‌گاه و مشوق اصلی او در زندگی دایی‌اش بهرام است. سارا که حالا استاد دانشگاه و مترجم است ماجرایی عاشقانه دارد که البته در مقابلِ داستانِ عاشقانۀ بهرام با پیچیدگی کمتری روبه‌رو است. آنچه به ارزش داستانی رمان آذرخش افزوده وجه آموزنده و روان‌شناختیِ آن است. این رمان عاشقانه ایرانی برای مخاطبانی که از رمان چیزی بیش از فرازوفرود یک داستان انتظار دارند انتخاب مناسبی است.

۳. شوهر آهو خانم

شوهر آهو خانم - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: علی‌محمد افغانی
انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۸۰۰
سال انتشار: ۱۳۴۰

رمان «شوهر آهو خانم» از معروف‌ترین رمان های عاشقانه ایرانی است که قبل از انقلاب منتشر شده است. نکته جالب درمورد این رمان وضعیت نویسنده در هنگام نگارش کتاب بوده است؛ علی‌محمد افغانی این رمان را زمانی نوشت که در زندان بود.

رمان به‌خوبی عشق و هوس و نجابت را در قالب شخصیت‌هایش برای مخاطب تصویر می‌کند. شوهر آهو خانم قصه عشق مرد میان‌سالی به‌نام سیدمیران است که با یک خیرخواهی آغاز می‌شود و بعد، از یک عشق آتشین سر درمی‌آورد. تا جایی که با وجود زن و ۴ فرزند برای دومین بار ازدواج می‌کند.

شخصیت‌پردازی فوق‌العاده و جزئیات فراوانِ رخدادها از جمله ویژگی‌های بارز این رمان است. رمان شوهر آهو خانم در رده بهترین رمان ‌های عاشقانه ایرانی قرار دارد. تا جایی که هنوز پس از سال‌ها تجدید چاپ می‌شود و برای مخاطب امروز جذاب است. دلیل این ماندگاری، علاوه بر روایت ماهرانه نویسنده، واقعیت‌هایی است که افغانی از جامعه دوره پهلوی تصویر می‌کند؛ به‌طوری که مخاطب خود را در حال مطالعه برشی از تاریخ مشاهده می‌کند که به دوره کشف حجاب و تجددگرایی زمان پهلوی اشاره دارد. از دیگر نقاط قوت کتاب توجه به زنان در آن دوره زمانی و همچنین مذمت چندهمسری است، که در نوع خود و برای زمانی که نویسنده به نوشتن کتاب مشغول بوده جالب‌توجه و ارزشمند است.

۱۰ نکته که دانستن آنها هنگام خرید چراغ مطالعه اهمیت دارد

۴. قهوه سرد آقای نویسنده

قهوه سرد آقای نویسنده - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: روزبه معین
انتشارات: نیماژ (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۲۰
سال انتشار: ۱۳۹۶

روزبه معین نویسنده جوانی است که کتاب «قهوه سرد آقای نویسنده» اولین اثر منتشرشده اوست. درمورد این کتاب اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند رسیدن به چاپ ۸۰ است، در مدت ۳ سال پس از انتشار. داستان درمورد پسری است که در کودکی عاشق دختری می‌شود که ۱۵ سال از خودش بزرگ‌تر است و برای آموزش پیانو به خانه پیرزن همسایه‌شان می‌آید. این همۀ داستان نیست و ما با نویسنده، به بزرگ‌سالی او می‌رویم و آنجا ماجرای اصلی رخ می‌دهد. جملات زیبا و فضای رازآلود کتاب از جمله نقاط قوت آن است که توانسته توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

۵. سمت آبی آتش

سمت آبی آتش - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: امیرحسین کامیار
انتشارات: هیرمند (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۹۴

«سمت آبی آتش» مونولوگی با حال‌وهوای عاشقانه است که همگی از زبان عاشق است. متن روان و لطیف و نیز جملات زیبا و قابل‌تأمل از بارزترین ویژگی‌های کتاب است. اگرچه متن کتاب روان است، ممکن است جملات آن ساعت‌ها ذهن مخاطب را درگیر کند. در کتاب سمت آبی آتش، بیشتر بخش سرد و دل‌تنگی و ناامیدگونه عشق را می‌بینیم که اگرچه تلخ اما زیبا و گیراست. ‌

کتاب در فصل‌های کوتاهی که عنوانش نام یک فیلم است دسته‌بندی می‌شود. اینکه آن فیلم را دیده‌ایم یا نه اهمیت چندانی ندارد، چراکه نویسنده از دید خود برایمان داستان را می‌گوید که به‌نوعی تحلیلی روان‌شناختی از ماجرای فیلم هم هست. بخشی از کتاب را در ادامه می‌خوانیم:

چرا گفتنِ دوستت دارم این‌همه دشوار است؟ از چه در هراسیم؟ تاریک‌ترین تبعات ابراز عشق شنیدن پاسخ منفی است، غروری که ترک برمی‌دارد، قلبی که می‌شکند. پرهیز از اظهار علاقه البته که غرور را حفظ می‌کند؛ اما آدمی غرور را برای چه می‌خواهد؟ مگر نه اینکه غرور سرمایه‌ای است برای خرج‌کردن در روزگار دشوار؟ عشق به داو گذاشتنِ هر آن چه داری است برای به‌دست‌آوردن آن که نداری؛ و خداوندگار عشق غیور است، محافظه‌کاری و پرهیز را برنمی‌تابد و تنبیه می‌کند: با نشدن، نرسیدن و با رنج.

۶. همخونه

همخونه - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: مریم ریاحی
انتشارات: انتشارات پرسمان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۵۶

«همخونه» کتابی است که نویسنده‌اش، مریم ریاحی، با آن به شهرت رسید. داستان کتاب درمورد دختری به‌نام یلدا است که بعد از ازدست‌دادن پدر و مادرش نزد حاج رضا، دوست پدرش، زندگی می‌کند. حاج رضا، که فقط یکی از فرزندانش به‌نام شهاب در ایران زندگی می‌کند، سعی دارد یلدا و شهاب را به هم نزدیک کند. ‌او با یک شرط یلدا و شهاب را به عقد هم درمی‌آورد و قرار است به‌صورت توافقی ازدواج و به‌مدت ۶ ماه باهم در یک خانه زندگی کنند. این هم‌خانه بودن چالش‌ها و ماجراهایی برای یلدا و شهاب در پیش دارد که قصه همخونه از آنجا آغاز می‌شود.

رمان‌های زیادی با موضوع هم‌خانه‌شدن نوشته شده که این کتاب از اولین‌های این دسته است. اگر به‌دنبال یک رمان سرگرم‌کننده هستید که خیلی حرص شما را درنیاورد، این کتاب گزینه مناسبی است.

۷. بامداد خمار

بامداد خمار - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: فتانه حاج سید جوادی
انتشارات: البرز (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۳۹
سال انتشار: ۱۳۷۴

رمان «بامداد خمار» از معروف‌ترین رمان های عاشقانه ایرانی معاصر است که در یک دهه بیش از ۳۰۰هزار نسخه‌اش فروش رفت. همین نشان‌دهنده محبوبیت این رمان در میان مخاطبان است. داستان درباره دختری به‌نام محبوبه‌ است که در زمان حال، ماجرای خود را برای برادرزاده‌اش سودابه که در دوراهی مشابه تجربه خودش در جوانی است تعریف می‌کند. ماجرای عاشقانۀ او در جوانی و سرنوشتی که این عشق برای او رقم می‌زند داستان اصلی کتاب است. محبوبه دختری در طبقه بالای جامعه است که عاشق پسری نجار به‌نام رحیم از طبقه پایین می‌شود. او برای رسیدن به رحیم هزینه‌های گزافی می‌دهد که تبعات آن تا آخر عمر گریبان‌گیر اوست.

جزئیات دقیق و فضاسازی درست نویسنده از زمان رویدادها که به آغاز دوره پهلوی برمی‌گردد از جمله دلایل موفقیت کتاب است.

۸. کافه اردیبهشت

کافه اردیبهشت - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: سارا خالوغلی
انتشارات: برکه خورشید (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۶۴

رمان «کافه اردیبهشت» داستان زندگی دختری به‌نام ماسو است. او پدر و مادرش را از دست داده و با خواهر کوچک‌ترش زندگی می‌کنند. ماسو تصمیم دارد روی پای خودش بایستد و زندگی خودش و خواهرش را بچرخاند. برای همین، به‌سراغ قهوه‌خانه قدیمی پدربزرگش می‌رود و آنجا را مجددا راه‌اندازی می‌کند. اگرچه ماسو ماجراهای زیادی را از سر گذرانده، اینجا تازه آغاز داستان اوست. در ادامه داستان، شاهد اتفاقات و واکنش‌هایی از سمت ماسو هستیم که همگی قابل‌تأمل و آموزنده‌اند. زبان ساده و روان کتاب و همچنین موضوع و ماجرای تازه و جذاب داستان از جمله نقاط قوت کتاب است که مخاطب را جذب این کتاب می‌کند.

یکی از موضوعاتی که کتاب به آن پرداخته بیماری ام اس است. این مطلب آگاهیِ خوانندگانی را که از چندوچون این بیماری و مشکلات مبتلایانش کم‌اطلاع‌اند افزایش می‌دهد. در یک جمله، می‌توان گفت کافه اردیبهشت داستان سرگرم‌کننده و آموزنده‌ای دارد. اگر از رمان توقعی بیش از سرگرمی دارید، این کتاب انتخاب مناسبی است.

۹. منِ او

من او - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: رضا امیرخانی
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۵۹۶
سال انتشار: ۱۳۷۸

«منِ او» روایتگر داستان عاشقانه‌ای در تهران قدیم است، داستان عشق علی و مهتاب. علی فتاح از خانواده‌ای ثروتمند و مذهبی عاشق مهتاب دختر نوکر خانه‌شان می‌شود. شاید اصل ماجرا که پسرِ خان عاشق دختر نوکر باشد تکراری باشد؛ اما این همۀ داستان منِ او نیست. فضاسازی خوب کتاب از حال‌و‌هوای تهران قدیم و دوره پهلوی و سال‌های قبل از انقلاب جذابیت خاصی به کتاب داده است. کتاب از دو زاویۀ دید روایت می‌شود: یکی خود نویسنده به‌عنوان دانای کل و دیگری علی فتاح، به‌عنوان شخصیت اصلی. کتاب شخصیت جالب دیگری هم دارد که نمادی از آگاهی است و شخصیتی عرفانی دارد. جملات قصار کتاب را بیشتر از زبان او می‌خوانیم.

کتاب منِ او یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی و جزو ۳ کتاب برگزیده سال ۱۳۹۷ است.


حتما بخوانید: کتاب دختری با گوشواره مروارید؛ روایتی کلاسیک از عشق و اختلاف طبقاتی

۱۰. چشمهایش

چشمهایش - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: بزرگ علوی
انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۷۲
سال انتشار: ۱۳۷۲

بی‌شک کتاب «چشمهایش» معروف‌ترین اثر بزرگ علوی است. این اثر از جنبه‌های مختلفی قابل‌بررسی است. اولین و بارزترین ویژگی اثر نوع روایت آن است که از لحاظ تکنیک‌های داستان نویسی از جمله آثار داستانی شاخص معاصر است. کتاب هم بُعد عاشقانه دارد، هم رازآلود و معمایی است و هم برشی از تاریخ کشورمان را نشان می‌دهد.

ماجرا از این قرار است که حکومتِ وقت استاد ماکان، نقاش معروف ایرانی را که از مخالفان پهلوی است و به‌صورت مخفیانه مبارزه می‌کند دستگیر و تبعید می‌کند. او در یکی از آخرین تابلوهای نقاشی‌اش چشمان زنی را کشیده که معمای داستان از همین تابلو یعنی تابلو چشم‌هایش آغاز می‌شود.

برای کسانی که ادبیات معاصر ایران و رمان های عاشقانه ایرانی را دنبال می‌کنند، خواندن چشمهایش از ضروریات به ‌حساب می‌آید.

۱۱. بی‌ستاره

fd sjhvi - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: مریم ریاحی
انتشارات: پرسمان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۷۲

«بی‌ستاره» اثر دیگری از مریم ریاحی نویسنده کتاب محبوب «همخونه» است. بی‌ستاره داستان زندگی زنی خانه‌دار است که در ازدواج اولش شکست خورده و با ۲ فرزندش زندگی می‌کند. او با رضایت و عشق وارد ازدواج اولش می‌شود؛ اما همسرش در ادامه، شرایط زندگی را برای او و فرزندانش سخت می‌کند و رابطه‌ عاطفی‌شان از دست می‌رود. شخصیت اصلی داستان، که حالا زنی تنها با ۲ بچه ‌است، یک بار دیگر در معرض گرمای عشق قرار می‌گیرد؛ اما آیا این بار با توجه به شکست قبلی‌اش حاضر است وارد رابطه‌ای جدید شود؟

بی‌ستاره از رنج زنان و آسیب‌هایی که در یک رابطه متوجه آنهاست می‌گوید.

۱۲. عشق و چیزهای دیگر

عشق و چیزهای دیگر - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: مصطفی مستور
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۲۴

داستان این کتاب تجربۀ عاشقانۀ هانیِ یادگاری، پسری اهوازی است که در تهران فیزیک می‌خواند. او دیوانه‌وار عاشق دختری به‌نام پرستو است. پرستو اما چیزهایی بیشتر از عشق از هانی می‌خواهد؛ چیزهایی که آینده مشترکشان را تضمین کند. داستان را از زبان هانی می‌خوانیم و با دنیای درونی او آشنا می‌شویم. راوی زمان‌های مهم زندگی‌اش را نسبت به زمان جنگ تحمیلی بیان می‌کند که نشان از تأثیرگذاری رویدادها و اثر مداومی است که به جا می‌گذارند؛ برای مثال، هانی درمورد خودش می‌گوید که ۵ سال بعد از شروع جنگ متولد شده و ۱۵ سال بعد از شروع جنگ به دانشگاه می‌رود و ۱۹ سال و ۱۰ ماه و ۱۲ روز بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ عاشق پرستو می‌شود.

۱۳. عمارت سرخ

عمارت سرخ - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: آذین قاضی میرسعید
انتشارات: موج کتاب (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۶۸

عمارت سرخ خانه‌ای بزرگ متعلق به خاندان بزرگ‌نیا است. مه‌بانو، شخصیت اصلی داستان، پس از سال‌ها زندگی در خارج از کشور، تصمیم دارد به‌همراه خانواده‌اش برای ادامه زندگی به ایران بیاید. این بازگشت آغاز ماجرایی عاشقانه برای اوست و البته رمزگشایی از راز این عمارت بزرگ و مرموز.

این کتاب پیشنهاد ما به شماست اگر به داستان‌های هیجان‌انگیز علاقه‌مندید.

۱۴. بار دیگر، شهری که دوست می‌داشتم

بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: نادر ابراهیمی
انتشارات: روزبهان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۰۸

داستان از این قرار است که دختر خان (هلیا) و پسر کشاورزی در روستا، که در کودکی هم‌بازی بوده‌اند، عاشق هم می‌شوند و به‌دلیل مخالفت خانواده‌ها با ازدواجشان، از سوی آنها طرد می‌شوند و به شهر دیگری می‌روند. حالا پسر کشاورز، که راوی داستان است، بعد از ۱۱ سال به محل زندگی قبلی‌اش بازمی‌گردد. همان طور که از نام کتاب هم پیداست، در این کتاب فقط عشق آدم‌ها به یکدیگر مطرح نیست، عشق به زادگاه هم از جمله موضوعات کتاب است.

کتاب در ۳ بخش با عنوان‌های «بارانِ رؤیای پاییز»، «پنج نامه از ساحل چمخاله به ستاره‌آباد» و «پایانِ بارانِ رؤیا» روایت می‌شود. این اثر مانند دیگر عاشقانه‌های نادر ابراهیمی پر از جملاتی است که خواننده را در خود غرق می‌کند و به فکر فرومی‌برد. برای مخاطبی که با قلم این نویسنده آشنایی دارد، یک تجربه لذت‌بخشِ دیگر به حساب می‌آید و برای مخاطبی که اولین ‌بار است آثار ابراهیمی را می‌خوانند، دریچه‌ای است به دنیای عاشقانه‌های لطیف یک نویسنده مرد.

۱۵. سال بلوا

سال بلوا - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: عباس معروفی
انتشارات: ققنوس (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۴۲
سال انتشار: ۱۳۷۱

عباس معروفی را بیشتر با کتاب معروفش سمفونی مردگان می‌شناسیم؛ اما باید گفت «سال بلوا» نیز از جمله رمان‌های شناخته‌شده و زیبای او به ‌حساب می‌آید. سال بلوا داستان زندگی نوشا است که عاشق مرد کوزه‌گری به‌نام حسینا شده؛ اما جامعه مردسالاری که او در آن زندگی می‌کند خواب‌های دیگری برای او دیده است.

نویسنده در این کتاب از قصه عشق شروع می‌کند تا وضعیت اجتماعی زنان را در یک جامعه مردسالار برای مخاطب تصویر کند. زمان رویدادهای کتاب به جنگ جهانی دوم و حکومت پهلوی برمی‌گردد و نویسنده توانسته به‌خوبی فضا و حال‌و‌هوای آن برهه از تاریخ را نشان دهد. کتاب اگرچه واقعیت‌های تلخی را مرور می‌کند، عباس معروفی نشان داده که داستان‌هایش همیشه ارزش خواندن را دارد.

۱۶. حکایت عشقی بی ‌قاف، بی شین، بی‌ نقطه

حکایت عشقی بی قاف بی شین بی نقطه - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: مصطفی مستور
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۸۲

کتاب شامل چند داستان کوتاه با نام‌های «مردی که تا پیشانی در اندوه فرورفت»، «چند روایت معتبر درباره اندوه»، «چند روایت معتبر درباره کشتن»، «چند روایت معتبر درباره خداوند» و «حکایت عشقی بی ‌قاف، بی‌ شین، بی ‌نقطه» است. مصطفی مستور در هرکدام از این داستان‌ها، ماجرای عشقی ناتمام را روایت می‌کند. در واقع، او در هر بخش به‌دنبال پاسخی برای ناتمامی رابطه‌های داستان است.


حتما بخوانید: معرفی کتاب روی ماه خداوند را ببوس نوشته مصطفی مستور

۱۷. سلوک

سلوک - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: محمود دولت‌آبادی
انتشارات: چشمه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۱۲
سال انتشار: ۱۳۸۲

ماجرای «سلوک»، بیش از آنکه قصه‌ای بیرونی تعریف کند، راوی درون و ذهن شخصیت اصلی یعنی قیس است. قیس عاشق دختری است که ۱۷ سال با او اختلاف سنی دارد. قبل از هرچیزی در داستان، نام قیس است که توجه را جلب می‌کند و مجنون معروف را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند.

در سلوک، مانند دیگر آثار محمود دولت آبادی، نثر روان و پخته او را می‌بینیم و البته جملات تأمل‌برانگیز زیادی که همگی تراوش ذهن قیس در باب تجربه عاشقانه‌اش است. دولت‌آبادی در سلوک نگاه ویژه‌ای به زن دارد و به‌صورت ویژه‌تری او را از دید مرد شرقی نشان می‌دهد. سنگینی، سیاهی و تلخی از جمله اولین کلماتی است که مخاطبی که کتاب را خوانده در وصف آن می‌گوید.

با همه این توضیحات، اگر به‌دنبال رمان عاشقانه ایرانی متفاوتی هستید، سلوک انتخاب مناسبی خواهد بود.


حتما بخوانید: معرفی کتاب جای خالی سلوچ؛ رمانی رئالیستی از محمود دولت‌آبادی

۱۸. پستچی

پستچی - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: چیستا یثربی
انتشارات: قطره (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۱۷
سال انتشار: ۱۳۹۹

داستان «پستچی» در ابتدا قرار بود فقط یک پست اینستاگرامی در صفحه مجازی چیستا یثربی باشد؛ اما استقبال مخاطبان نویسنده را به نوشتن آن در قالب یک کتاب تشویق کرد.

داستان از این قرار است که دختری ۱۴‌ساله عاشق پستچی محله‌شان می‌شود و برای دیدن او هر بار برای خودش نامه می‌نویسد تا به‌بهانه تحویل‌گرفتن آن، برای لحظه‌ای هم شده پستچی را ببیند. ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود و دختر جوان برای این عشق سختی‌های زیادی را پیش‌ رو دارد. این داستان در واقع تجربه خود نویسنده است و آن را از زبان خودش روایت می‌کند.

۱۹. دالان بهشت

دالان بهشت - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: نازی صفوی
انتشارات: ققنوس (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۴۸
سال انتشار: ۱۳۷۸

کتاب «دالان بهشت» اولین رمان نازی صفوی است. عشق و ازدواج موضوع اصلی رمان است که در قالب داستان عاشقانه مهناز و محمد مطرح شده است. مهناز دختر کم‌سن‌و‌سالی است که به عشق جوانی گرفتار شده. او عاشق محمد، پسر همسایه‌شان شده که پسر تحصیل‌کرده و معقولی است. آنها با اشتیاقِ خودشان و رضایت خانواده‌ها ازدواج می‌کنند. سختی‌ها و چالش‌های عشق برای این دو بعد از ازدواج خود را نشان می‌دهد و مخاطب شاهد واکنش‌های آنها در این رابطه است.

کتاب از جمله پرفروش‌ترین رمان‌ های عاشقانه ایرانی در سال‌های اخیر است. این نشان می‌دهد نازی صفوی به‌خوبی توانسته ذائقه مخاطبان رمان های عاشقانه ایرانی را تشخیص دهد و رمانش را از کلیشه‌ها دور نگه دارد.

۲۰. عاشقی به سبک ونگوگ

عاشقی به سبک ونگوک - یکی از بهترین رمان های عاشقانه ایرانی

نویسنده: محمدرضا شرفی خبوشان
انتشارات: شهرستان ادب (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۱۲
سال انتشار: ۱۳۹۳

در کتاب «عاشقی به سبک ونگوگ» داستان البرز را می‌خوانیم که ماجرای عشق خود را برای ما تعریف می‌کند. او یک نقاش است که از کودکی در خانه یک تیمسار در زمان پهلوی بزرگ شده. خانواده او سال‌هاست در خدمت خانواده تیمسارند. البرز عاشق نازلی، دختر تیمسار است و در ۴ فصل این کتاب از تجربه و حال‌وهوای عشق خود به نازلی می‌گوید. این عشق پای او را به ماجراهایی باز می‌کند که هیجان و معما را به داستان اضافه می‌کند.

متن روان و قلم قویِ نویسنده این کتاب را خواندنی‌تر کرده است. با توجه به اینکه زمان رویدادها به قبل از انقلاب برمی‌گردد و همچنین حضور یک تیمسار از دستگاه پهلوی، کتاب اشاراتی به فضای زمان قبل از انقلاب دارد. از نکات جالب‌توجه کتاب اشاره‌هایی است که نویسنده به نقاشی و آثار معروف نقاشان بزرگ دارد. این بخش از کتاب به‌واسطه نقاش‌بودن البرز است.

در آخر

شما فکر می‌کنید خواندن رمان های عاشقانه ایرانی هنوز طرفداران پروپاقرص خود را دارد؟ به‌نظر شما، جای کدام کتاب در این فهرست خالی است؟


در ادامه بخوانید: معرفی بهترین عاشقانه‌های ادبیات ایران و جهان برای نوجوانان
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 19 دیدگاه)
  1. ستاره می‌گوید

    با سلام و خسته نباشيد
    رمان هاى قديمى هم بسيار جالب هستند مثل كتاب (من حرف دارم ) از خانم شهره وكيلى
    و كتاب ملت عشق كه خيلى بى نظيره و عالى

  2. . . . می‌گوید

    کتاب دلکوچ، اثر خانم نغمه نائینی!

  3. عسل شبرو می‌گوید

    رمان سیگار شکلاتی نبود