بهترین کتاب های دوران بارداری برای مادران و پدران منتظر؛ چه کتابی بخوانیم؟

0

دوران بارداری یکی از مهم‌ترین دوران زندگی مشترک همه زن و شوهرهاست؛ مخصوصا افرادی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، چراکه تجربه ندارند و سؤالات بی‌شماری ممکن است در این ۹ ماه برایشان پیش بیاید. اگر نظر ما را بخواهید، باید بگوییم هرچند وبلاگ‌ها، سایت‌ها و صفحات اجتماعی در این زمینه تا حدودی مفیدند، هرگز چیزی مطمئن‌تر و بهتر از کتاب پیدا نمی‌کنید که به همه سؤالات شما پاسخی درست و جامع بدهد. کتاب های دوران بارداری نوشتۀ پزشکانی‌اند که سال‌ها در زمینه بارداری تحقیق کرده‌اند و بنابراین، مورداعتمادند. در این مطلب، گلچینی از بهترین کتاب های دوران بارداری را معرفی کرده‌ایم. مطالعه این کتاب‌ها می‌تواند به مقابله با استرس‌ این دوران کمک و شیرینی و آرامش آن را بیشتر کند.

۱. راهنمای بارداری سالم

اگر به‌دنبال کتابی هستید که خیلی سریع سرِ اصل مطلب برود و بدون حاشیه‌رفتن، درباره علائم بارداری، بدن در حالِ تغییرتان و نیز درباره رشد کودک اطلاعاتی کامل به شما ارائه کند، این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم. راهنمای میو کلینیک برای بارداری سالم بر اساس حقایق نوشته شده است و از آن دست کتاب‌هایی است که می‌توانید خیلی سریع آن را مرور کنید و هر بار دوباره به آن مراجعه کنید.

رونیکس

راهنمای بارداری سالم مایو کلینیک یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: پزشکان میو کلینیک
مترجم: نگین اسلامی‌فر (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: پندار تابان (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۶۵۲

هیچ جزئیات اضافی یا نگرانی‌های غیرضروری‌ای را در آن مطرح نکرده‌اند که به شما استرس بدهد. در عوض، با نگاهی واقع‌بینانه، هر آنچه را لازم است بدانید برایتان گفته‌اند. این کتاب از معاینات دوران بارداری گرفته تا زیروبمِ مراحل پیشرفت بارداری و زمان زایمان را پوشش می‌دهد.

از آنجا که نویسندگان این کتاب خودشان هم پدر و مادر هستند، تصوری معتبر و دقیق و واقع‌گرایانه درباره بارداری و زایمان و رسیدگی به نوزاد بعد از تولد به شما خواهند داد. این راهنما حتی به تغییرات عاطفی شما به‌عنوان مادر آینده هم توجه دارد و درباره مسائل مهمی مانند تصمیم‌گیری برای اینکه شیر خودتان را به نوزاد بدهید یا نه راهنمایی‌تان می‌کند.


حتما بخوانید: افزایش شیر مادر؛ ۲۵ خوراکی‌ که برای تغذیه کودک‌تان به آن احتیاج دارید

۲. دایرةالمعارف مصور مراقبت‌های دوران بارداری

دایرةالمعارف مصور مراقبت‌های دوران بارداری - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: پائولا آماتو
مترجم: زهرا رضایی، محسن خادمی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: عفت (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۷۴۸

شاید گمان کنید با وجود این‌همه وبلاگ و سایت و اپلیکیشن‌های مربوط به بارداری، آیا واقعا به داشتن کتابی که روزبه‌روز در این دوران همراهتان باشد نیازی هست؟ ما که می‌گوییم هست. داشتن کتابی که بتوانید آن را در کنارِ همسرتان بخوانید و در تغییرات روزمره‌ای که برای خودتان و نوزادتان اتفاق می‌افتد او را سهیم کنید می‌تواند عالی باشد. این کتاب نوعی شمارش معکوس از شروع بارداری تا موعد زایمان است.

تمام چیزهایی که باید درباره خرید لباس بارداری بدانید

تمام تلاش نویسندگان این بوده است که با عکس‌های مربوط به رشد جنین و نکاتی که در هر صفحه آورده شده است، کاری کنند که تا روز تولد نوزاد کتاب را همراهتان داشته باشید. با مطالعه این کتاب، چیزهای زیادی را درباره بارداری، تولد نوزاد و زندگی با این موجود تازه‌متولدشده یاد خواهید گرفت.


حتما بخوانید: ۷ نكته كه پدران و مادران تازه وارد بايد بدانند

۳. راهنمای کامل بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد

راهنمای کامل بارداری، زایمان و مراقبت از نوزاد - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: پنی سیمکین، ژانت والی، آن کپلر و دیگران
مترجم: مجتبی امیری مجد، زهرا امیری مجد (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: وانیا (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۷۰

این کتاب راهنمای کامل تمام مراحل بارداری، زایمان و مراقبت‌ از نوزاد است. کتابی محبوب که اولین بار در سال ۱۹۷۹ منتشر شد؛ اما بارها تجدیدچاپ شده است. تمام اطلاعاتی که برای دوران بارداری نیاز دارید (از میزان رشد شکم گرفته تا تغذیه مناسب) در این راهنما گنجانده شده است. علاوه ‌بر این، در هر تجدیدچاپ، تحقیقات قبلی را هم به‌روز کرده‌اند. یک بخش محبوب هم با عنوان پاسخ به سؤالات کودکِ شما دارد. می‌توان گفت داشتن این کتاب در دوران بارداری واقعا نوعی ضرورت است.


حتما بخوانید: راهنمای گام به گام تعویض پوشک نوزاد و نکات مهمی که باید بدانید

۴. بارداری شما؛ هفته به هفته

بارداری شما هفته به هفته یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: گلید کرتیس، جودیت شولر
مترجم: حمیدرضا خسروی حقیقی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: تیمورزاده (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۲۹۶

این یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری است. ۲۵ سال است که تجدیدچاپ می‌شود و بیش از ۱میلیون نسخه از آن به فروش رفته است. همین نشان می‌دهد که دارد کارش را درست انجام می‌دهد. این کتاب هرچیزی را که در هر هفته از بارداری باید انتظار داشته باشید با زبانی روان توضیح می‌دهد. در هر ویرایش جدید، اطلاعات به‌روزشده پزشکی و نکات جدید را ارائه داده‌اند که با تغییرات و دانش روز هماهنگ باشد. لحن کتاب سبکی محاوره‌ای و کاملا دل‌سوزانه دارد و انگار هر لحظه مواظب شماست. این کتاب برای پدران آینده هم بسیار سودمند است.


حتما بخوانید: ترس از زایمان و بارداری؛ دلایل، علائم و راه‌های غلبه بر آن

۵. ۹ ماه انتظار

۹ ماه انتظار - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: هایدی مرکوف، شارون میزل
مترجم: مژگان احمدی، پروین آبرون (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: بهزاد (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۸۸۶

در دوران بارداری، هر ماه با ماه قبل تفاوت‌هایی دارد. به ‌همین ‌دلیل، داشتن کتابی که پابه‌پای شما همراهتان باشد واقعا ضروری است. این کتاب به شما می‌گوید با گذشت زمان در بدنتان چه تغییراتی ایجاد می‌شود، کودکتان چطور رشد می‌کند، چرا سوزش معده دارید، دلیل گرفتگی عضلات شما چیست، چرا بی‌خوابی دارید و هزاران پرسش دیگر که ممکن است برایتان پیش بیاید. لحن کتاب واقعا به یک مادرِ باردارِ نگران دل‌گرمی می‌دهد. آن را جایی دمِ‌دست (مثلا روی میز ناهارخوری) قرار دهید و برای هرچیزی که تجربه می‌کنید به آن مراجعه کنید. این کتاب آن‌قدر جذاب بوده که از روی آن فیلم هم ساخته‌اند!

همه نکات برای خرید بالش بارداری

۶. راهنمای بارداری برای پدران

راهنمای بارداری برای پدران - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: متیو ام. اف میلر، شارون پرکینز
مترجم: آرزو زاهدی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: آوند دانش (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۳۲۸

دنیای امروز مثل گذشته نیست که پدران از ۹ ماه بارداری همسرشان خبر نداشته‌اند و نمی‌دانسته‌اند چطور می‌گذرد. امروزه، پدران بیشتر از هر زمان دیگری با همسرشان در این ۹ ماه همراهی می‌کنند. اگر در آینده نزدیک پدر می‌شوید، این کتاب را از دست ندهید. این راهنما به شما نکاتی عملی ارائه می‌دهد که همۀ جوانب جسمی و عاطفی و فرایند برنامه‌ریزی در این دوران را پوشش می‌دهند.


حتما بخوانید: اصول همسرداری برای آقایان

این کتاب به شما اطلاعاتی ارزنده درباره اینکه چطور می‌توانید در دوران بارداری و هنگام زایمان به همسرتان کمک کنید ارائه می‌کند. همچنین درباره تعویض پوشک، تغذیه کودک بعد از تولد، افسردگی دوران بارداری و افسردگی بعد از زایمان همسر، و نیز خطرات سیگارکشیدن شما برای مادر و کودک نیز راهنمایی‌تان می‌کند. اگر می‌خواهید این دوران برایتان به‌خوشی بگذرد، با همسرتان این کتاب را بخوانید.

۷. بارداری به زبان آدمیزاد

بارداری به زبان آدمیزاد - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: جوآن استون، کیت ادلمن، مری دوئن والد
مترجم: نیالا نصیراوغلی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: هیرمند (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۴۴۰

این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های مربوط به بارداری است که راهنمایی برای داشتن بارداری شاد و سالم را به شما ارائه می‌دهد. این کتاب درباره آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای بارداری، اصول اولیه، ملاحظات ویژه مانند سن بارداری، تعداد زایمان، عوارض، بیماری‌های این دوران و نیز مراقبت‌های بعد از زایمان صحبت می‌کند. این اطلاعات کاملا دوستانه و دقیق بیان شده‌اند و بدون اینکه نگرانتان کنند، دیدی واقع‌بینانه به شما می‌دهند. در این کتاب، هر سه‌ماهه را جدا کرده‌اند که هریک از آنها شامل گزارشی هفته به هفته از انتظاراتی است که باید داشته باشید.


حتما بخوانید: انواع بیماری های خودایمنی در دوران بارداری و نکاتی برای حفظ سلامت مادران

در ویرایش چهارم، آخرین اطلاعات مربوط به مراقبت‌های بهداشتی در دوران بارداری، واکسیناسیون، مشکلات باروری و تشخیص‌های قبل از تولد را گنجانده‌اند. اگر پرسش‌هایی درباره انتخاب پزشک، برنامه‌ریزی برای معاینه و نحوه مراقبت از خودتان و نوزادتان دارید، پاسخ همه آنها را در این کتاب پیدا می‌کنید.

۸. راهنمای کامل ۹ ماه بارداری زیبا؛ هفته به هفته

راهنمای کامل ۹ ماه بارداری زیبا هفته به هفته - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: لورا ریلی
مترجم: مانیا ستوده (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: اردیبهشت (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۶۷۲

این کتاب یکی از به‌روزترین و جامع‌ترین کتاب های دوران بارداری است که بارداری را مانند سفری فراموش‌نشدنی برایتان جذاب و دوست‌داشتنی می‌کند. با این کتاب می‌توانید هر هفته از دوران بارداری را به‌آسانی پیگیری کنید و اطلاعاتی درباره بارداری سالم، زایمان بی‌خطر و آمادگی برای زندگی خانوادگی (ازنظرِ عاطفی و مالی) داشته باشید.


حتما بخوانید: مدیریت مالی خانواده؛ چگونه پول‌هایمان را با حساب و کتاب خرج کنیم؟

همه اینها در تعیین تاریخ باردارشدن و زایمان مهم‌اند. در این کتاب، بخش‌هایی ویژه گنجانده‌اند که چک‌لیست‌های مهمی را در اختیارتان قرار می‌دهد درباره زایمان و تولد کودک، نوع تغذیه او، ۱۲ هفتۀ اولِ بعد از تولدش و حتی برنامه‌ریزی برای چکاپ‌های لازم.

۹. بارداری سالم

بارداری سالم - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: میریام استوپارد
مترجم: الهام زینالی‌بقا (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: صابرین (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۶۹

این کتاب بر نحوه مراقبت از بدن، ذهن و کودکی که در درونتان پرورش می‌دهید تمرکز دارد. همچنین درباره تغذیه دوران بارداری، ورزش‌ در دوران بارداری و آماده‌سازی احساسی‌تان از هر نظر، به شما مشاوره می‌دهد.


حتما بخوانید: چطور والدین شاغل کارهایشان را با موفقیت مدیریت می‌کنند؟

با مطالعه این کتاب می‌توانید یاد بگیرید چطور در دوران بارداری به کارهایتان هم برسید. همچنین به شما آموزش می‌دهد چطور رابطه حسی‌ای را که پیش از بارداری بین شما و همسرتان وجود داشته است حفظ کنید. اگر جزو والدین بسیار پرمشغله هستید و می‌خواهید اطلاعاتی دقیق و معتبر و در عین‌ حال ساده و گویا داشته باشید، این کتاب را از دست ندهید.

۱۰. تغذیه دوره بارداری

تغذیه دوره بارداری - یکی از بهترین کتاب های دوران بارداری

نویسنده: آماندا گرانت
مترجم: اکرم کرمی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: صابرین (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحات: ۱۹۷

هر مادری به‌خاطر خودش و فرزندش، چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی، باید راهکارهای خوب‌غذاخوردن را بداند تا سالم بماند و فرزندش را هم سالم نگه دارد. این کتاب با بیش از ۴۰ دستور پختِ غذاهای مقوی و خوشمزه، کمکتان می‌کند هم در دوران بارداری و هم بعد از زایمان تغذیه سالمی داشته باشید.


حتما بخوانید: اصول تغذیه سه ماهه دوم بارداری و تأثیر آن بر جنین و مادر

غذاهای معرفی‌شده در این کتاب در موارد زیر به شما کمک می‌کنند:

  • نیازهای تغذیه‌ای مادر در چند هفته اول بارداری؛
  • چه غذاهایی ایمن‌اند و می‌توانید آنها را مصرف کنید؛
  • از خوردن کدام غذاها در دوران بارداری باید خودداری کنید؛
  • افزایش باروری در افرادی که تصمیم دارند به‌زودی بچه‌دار شوند؛
  • دقیقا چه مقدار از هر ماده غذایی موردنیازتان است و از کجا می‌توانید آنها را تهیه کنید.

سخن پایانی

شما کدام کتاب را به‌عنوان راهنمایی برای دوران بارداری معرفی می‌کنید؟ آیا به‌نظر شما کتاب‌خواندن در زمینه بارداری واقعا می‌تواند به پدر و مادرهایی که در انتظار کودک هستند کمک کند؟


در ادامه بخوانید: بهترین کتاب های فرزند پروری برای راهنمایی پدر و مادرها
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع thebump todaysparent
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.