زود انزالی در مردان؛ دلایل، روش تشخیص و درمان و حقایقی که باید بدانید

5

هرچند زود انزالی به‌خودی‌خود مایه نگرانی نیست، تأثیر آن بر رابطه جنسی ممکن است رابطه عاطفی و زناشویی را دچار مشکل کند. زود انزالی به‌معنی خروج زودتر از حد معمولِ مایع منی در رابطه جنسی است، به‌عبارتی، رسیدن به ارگاسم پیش از زمان دلخواه مرد یا شریک جنسی‌اش. اگر این مسئله کیفیت زندگی جنسی‌تان را تحت‌تأثیر قرار داده است، بدانید که راه‌حل دارد. در این مطلب، از علت زود انزالی و روش‌ درمان آن می‌گوییم.

بنابر بر آمار، شیوع زود انزالی در مردان ۱۵ تا ۳۰ درصد است. در سال‌های اخیر، اطلاعات درباره اختلالات جنسی مردان بیشتر شده است؛ بنابراین امروزه دانش بیشتری درباره عوامل زود انزالی و راه درمان آن داریم. این مطلب روش‌های مؤثری برای درمان زود انزالی در مردان معرفی می‌کند. همچنین، شما را با حقایقی مهم درباره زود انزالی آشنا می‌کند.

رونیکس

انزال چه زمانی رخ می‌دهد؟

دستگاه عصبی مرکزی مسئول کنترل انزال در مردان است. وقتی مرد از نظر جنسی تحریک می‌شود، پیام‌هایی به نخاع و مغز ارسال می‌شود. با رسیدن به سطح خاصی از هیجان، پیام‌ها به اندام تناسلی ارسال و در نتیجه آن، آلت تناسلی منقبض می‌شود و مایع منی را به بیرون می‌راند. پس از خروج منی، نعوظ از بین می‌رود.

گاهی زود انزالی ناشی از اختلال نعوظ است. اختلال نعوظ نوعی اختلال جنسی در مردانی است که قادر نیستند به وضعیت نعوظ برسند یا به‌مدت کافی در این وضعیت بمانند. از آنجا که نعوظ پس از انزال از بین می‌رود، تشخیص اینکه مشکل اختلال نعوظ است یا زود انزالی دشوار است. اگر زود انزالی ناشی از اختلال نعوظ باشد، نتیجه درمان آن رفع زود انزالی خواهد بود.


حتما بخوانید: علائم زگیل تناسلی یا ویروس HPV، عوامل ایجاد، تشخیص و درمان آن

عوامل بروز زود انزالی

دلایل زود انزالی در مردان

هرچند دلیل بروز زود انزالی به‌روشنی مشخص نیست، این مشکل ممکن است به‌دلایل روان‌شناختی، احساسی یا عوامل دیگر رخ دهد. برخی عوامل ممکن است زودگذر باشند؛ مانند زود انزالی در تجربه‌های آغازین رابطه جنسی که با گذر زمان و کسب تجربه از بین می‌رود. در ادامه، با مهم‌ترین عوامل زود انزالی آشنا می‌شوید.

۱. سروتونین

سروتونین ممکن است در زود انزالی نقش داشته باشد. این هورمون طبیعی را عصب‌ها تولید می‌کنند. سطح بالای سروتونین در مغز مدت‌زمان رسیدن به انزال را افزایش می‌دهد و سطح پایین آن ممکن است به کاهش این زمان و زود انزالی منجر شود.

۲. مسائل روان‌شناختی

برخی از مشکلات روان‌شناختی که ممکن است باعث زود انزالی شوند عبارت‌اند از:

درمان مشکلات عاطفی و روانی اغلب به درمان زود انزالی کمک می‌کند.

۳. دلایل پزشکی

هرچند به‌ندرت پیش می‌آید، زود انزالی ممکن است دلایل پزشکی و زیستی داشته باشد، از جمله:

۴. عوامل دیگر زود انزالی در مردان

  • سن

زود انزالی ممکن است در هر سنی رخ دهد. سن رابطه مستقیمی با زود انزالی ندارد؛ اما با افزایش سن، مردان ممکن است دچار اختلال نعوظ شوند که به زود انزالی منجر می‌شود.


حتما بخوانید: ۹ شایعه درمورد افزایش سن که هرگز نباید باور کنید
  • چگونگی واکنش شریک جنسی

تأثیر شریک جنسی در زود انزالی

در نتیجه زود انزالی، ممکن است احساس کنید که نمی‌توانید به شریکتان نزدیک شوید؛ ممکن است دچار خشم، شرم یا ناراحتی شوید و از شریک زندگی‌‌تان دوری کنید. زود انزالی نه‌تنها خود فرد بلکه شریک زندگی او را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. هم واکنش شریکتان و هم نگرانی شما از این واکنش، در بهبود یا وخامت زود انزالی مؤثر است. صحبت‌کردن با طرف مقابل گام مهمی است. زوج‌درمانی و یا سکس‌تراپی نیز ممکن است سودمند باشد. به‌علاوه، تمرین‌های مختلفی برای تأخیر انزال به‌روش طبیعی وجود دارند که می‌توانید به‌همراه شریکتان انجام دهید. مهم‌تر از همه، دو طرف باید یاد بگیرند که آرام باشند؛ نگرانی و اضطراب اغلب مشکل را شدیدتر می‌کند.


حتما بخوانید: چرا بسیاری از زوج‌ها از حرف زدن درباره مسائل جنسی فرار می‌کنند؟

تشخیص زود انزالی در مردان

مردان معمولا می‌توانند تا اندازه‌ای زمان وقوع انزال را کنترل کنند. اگر مرد یا شریک جنسیِ او از این بابت خیلی مطمئن نیستند، احتمال زود انزالی وجود دارد. اگر این مسئله مانع لذت جنسی شما می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک بر مبنای اینکه انزال زود یا دیر رخ می‌دهد یا اصلا رخ نمی‌دهد، مشکل را تشخیص می‌دهد. او اغلب با معاینه فیزیکی و صحبت‌کردن با شما به نتیجه می‌رسد. پزشک ممکن است چنین سؤالاتی بپرسد:

  • رابطه عاطفی‌تان چطور است؟
  • چه مدت دچار این مشکل بوده‌اید؟
  • زود انزالی هر چند وقت رخ می‌دهد؟
  • زود انزالی در هر رابطه جنسی رخ می‌دهد؟
  • این مشکل فقط با شریک فعلی‌تان رخ داده است؟
  • زود انزالی چه تأثیری بر فعالیت‌های جنسی شما داشته است؟
  • آیا عواملی وجود دارند که زود انزالی را بدتر یا کمتر کنند (مثل دارو)؟
  • کدام فعالیت‌های جنسی (معاشقه، آمیزش، استفاده از تحریک‌کننده‌های دیداری و موارد دیگر) را هر چند وقت انجام می‌دهید؟
ممکن است در نتیجه معاینه فیزیکی، پزشک آزمایش تجویز کند. گاهی هم ممکن است شما را به متخصص اورولوژی یا روان‌درمانگر متخصص در اختلالات جنسی ارجاع دهد.

حتما بخوانید: علل ناتوانی جنسی مردان و شیوه‌های درمان آن

درمان زود انزالی

درمان زود انزالی در مردان

رایج‌ترین روش‌های درمانی زود انزالی در مردان، روان‌درمانی و رفتاردرمانی و درمان دارویی است. همچنین ورزش نیز در درمان زود انزالی مؤثر است. ممکن است شما به ۲ روش درمانی مختلف یا بیشتر نیاز داشته باشید.

۱. روان‌درمانی

روان‌درمانی راهی برای شناسایی و رفع احساسات و عواطفی است که به مشکلات رابطه جنسی منجر می‌شوند. روان‌درمانی همچنین کمک می‌کند زوج‌ها به هم نزدیک‌‌تر شوند. روان‌درمانی در کاهش اضطراب ناشی از کیفیت رابطه جنسی و افزایش اعتماد‌به‌نفس مؤثر است و نشان می‌دهد چطور می‌توانید به ارضاشدن شریکتان کمک کنید.

۲. رفتاردرمانی

رفتاردرمانی با استفاده از تمرین‌های مختلف، به تأخیر انزال کمک می‌کند. هدف رفتاردرمانی پرورش بدن برای رهایی از زود انزالی است. این تمرین‌ها مؤثرند؛ اما ممکن است اثر ماندگاری نداشته نباشند. ۲ تمرین رایج در این روش، استفاده از فشار و روش توقف ـ شروع است.

  • استفاده از فشار

در این تمرین، شما یا شریکتان آلت تناسلی را تحریک می‌کنید تا به مرز انزال برسید. سپس سر آلت را کمی محکم فشار می‌دهید تا مقداری از وضعیت نعوظ خارج شود. هدف این است که حسی را که به ارضای شما ختم می‌شود بشناسید. با تکرار، این حس و در نتیجه زمان انزالتان را شناسایی می‌کنید. این تمرین کمک می‌کند زمان ارضا را مدیریت کنید و آن را به تأخیر بیندازید.

  • روش توقف‌ ـ ‌شروع

مانند روش قبل، آلت تناسلی را تحریک می‌کنید تا به مرز انزال برسید. دست از تحریک بکشید تا میل به ارضاشدن فروکش کند. پس از اینکه توانستید خودتان را کنترل کنید، تحریک آلت تناسلی را دوباره شروع و تمرین را تکرار کنید. تمرین را ۳ بار تکرار و در مرتبه ۴ اجازه دهید انزال رخ دهد. این تمرین را ۳ بار در هفته انجام دهید تا زمانی‌که بتوانید انزال را خودتان کنترل کنید.


حتما بخوانید: چطور چالش‌های بزرگ را در روابط عاطفی حل کنیم؟

۳. درمان دارویی

درمان دارویی زود انزالی در مردان

تأثیر داروها در درمان زود انزالی به‌طور قطعی تأیید نشده است؛ اما برخی دارو‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حسی ممکن است به رفع زود انزالی کمک کنند.

مشخص شده است افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند در رابطه جنسی دیرتر ارضا می‌شوند. برخی پزشکان از داروهایی مانند فلوکستین، پاروکستین، سرترالین، کلومیپرامین و ترامادول (که سطح سروتونین در بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند) برای درمان زود انزالی استفاده می‌کنند. پزشک ممکن است مصرف داروهای آلفا‌بلاکر‌ را هم تجویز کند. این داروها بسته به تجویز پزشک ممکن است روزانه یا فقط پیش از رابطه جنسی مصرف شوند. مشخص نیست بهترین زمان مصرف دارو چه وقت است. اغلب پزشکان ۲ تا ۶ ساعت پیش از رابطه را مناسب می‌دانند. با قطع دارو ممکن است دوباره دچار زود انزالی شوید. بیشترِ مردان این داروها را برای طولانی‌مدت مصرف می‌کنند.

داروهای موضعی

وجود کِرِم یا اسپری بی‌حسی روی سر آلت تناسلی به‌مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، انزال را به تأخیر می‌اندازد. اگر بیش از مدت توصیه‌شده از کرم یا اسپری استفاده کنید، ممکن است نعوظ اتفاق نیفتد. به‌علاوه، اگر قصد آمیزش دارید، کرم یا اسپری نباید روی آلت باقی بماند؛ چون در تماس با واژن ممکن است آن را بی‌حس کند. ۵ تا ۱۰ دقیقه پیش از رابطه جنسی، کرم یا اسپری را بشویید.

۴. تأثیر ورزش در رفع زود انزالی

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که انجام تمرین‌های کگل، که به تقویت ماهیچه‌های دیافراگم لگنی کمک می‌کنند، در درمان زود انزالی مؤثر است. برای انجام این تمرین‌، باید ماهیچه‌های دیافراگم لگنی را پیدا کنید. برای این کار، در حین دفع ادرار، سعی کنید دفع را متوقف کنید. ماهیچه‌هایی که درگیر می‌شوند، ماهیچه‌های هدف شما هستند.

برای انجام تمرین‌ کگل:

  1. ماهیچه‌های دیافراگم لگنی را به‌مدت ۳ ثانیه منقبض کنید؛
  2. اکنون به‌مدت ۳ ثانیه ماهیچه‌ها را شل کنید؛
  3. این کار را چند بار پشت‌سرهم به‌دفعات در طول روز انجام دهید.

برای رسیدن به نتیجه بهتر، روزانه در ۳ دوره ده‌تایی این تمرین را تکرار کنید. این تمرین را می‌توانید در حالت ایستاده، نشسته یا درازکش انجام دهید. حواستان باشد به‌جای ماهیچه‌های دیافراگم لگنی، ماهیچه‌های شکمی و باسن را به کار نگیرید. ایجاد تأثیر و تغییرِ قابل‌مشاهده ممکن است چند هفته یا چند ماه طول بکشد.


حتما بخوانید: ۶ حرکت یوگا که به بهبود رابطه جنسی شما کمک می‌کند

حقایقی دل‌گرم‌کننده درباره زود انزالی

حقایق دلگرم کننده درباره زود انزالی

  • زود انزالی نه به سرعت وقوع آن بلکه به نداشتن کنترل روی آن اشاره دارد. مهم نیست کی دچار انزال می‌شوید، مهم این است که با کنترل خودتان رخ دهد.
  • زود انزالی آن‌قدر‌ها هم که فکر می‌کنید برای خانم‌ها آزاردهنده نیست. بیشترِ خانم‌ها تا زمانی‌که بتوانید به روش‌های دیگر آنها را ارضا کنید، اهمیتی به زمان انزال شما نمی‌دهند.
  • زود انزالی ربطی به افزایش سن ندارد. گمان نکنید با افزایش سن، احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد (البته افزایش سن احتمال اختلال نعوظ را افزایش می‌دهد که در بروز زود انزالی مؤثر است).
  • اضطراب در بروز زود انزالی مؤثر است؛ اما بنابر پژوهش‌ها، سطح اضطراب در اغلبِ مردانِ مبتلا به زود انزالی طبیعی است. گمان نکنید اگر زندگیِ پراضطرابی دارید حتما دچار زود انزالی می‌شوید.
  • زود انزالی همیشگی نیست، بلکه اغلب موقتی و وابسته به موقعیتی خاص است. تغییر شرایط از جمله تغییر شریک جنسی، محیط، شرایط روحی و موارد دیگر ممکن است در رفع زود انزالی مؤثر باشد.
  • انزال و ارضاشدن زودتر از شریک جنسی‌تان دلیل بر زود انزالی نیست. باید بدانید که بیشتر خانم‌ها برای ارضاشدن به زمان و فعالیت‌های جنسی بیشتری نیاز دارند. کافی است شروع این فعالیت‌ها و تحریک جنسی شریکتان را با زمان انزال خودتان هماهنگ کنید.

راهنمای خرید کاندوم به صورت اینترنتی؛ چطور با خیال راحت کاندوم بخریم؟

چکیده کلام

خلاصه‌‌ای از مطالب این مقاله را باهم مرور می‌کنیم:

زود انزالی در مردان - عوامل، روش تشخیص و راه‌های درمان

حدود ۹۵درصد مردان با روش‌ها و توصیه‌های این مطلب درمان می‌شوند. فراموش نکنید تمرین آرامش و ریلکسیشن کمک مؤثری می‌کند. در صورت تداوم مشکل، از ادامه کار با پزشک و مشاورتان دست نکشید تا به راه‌حل راهگشا برسید.

فراموش نکنید همیشه روش‌های لذت‌بخش دیگری به‌جز آمیزش جنسی وجود دارد. با شریکتان دراین‌باره صحبت کنید؛ چه‌بسا او خودش هم از روش‌های دیگر لذت بیشتری ببرد. همچنین می‌توانید به‌دنبال روش‌هایی برای نزدیکیِ عاطفیِ بیشتر بدون فعالیت‌های جنسی باشید.

سخن نهایی

زود انزالی نه دردی است بی‌درمان، نه دلیل اینکه چیزی کم دارید. شما چه فکری دراین‌باره دارید؟ صحبت با شریکتان و رسیدن به درک متقابل نقش مهمی در گذر از این مشکل دارد. شما چه راه‌حل مؤثری را پیشنهاد می‌کنید؟ چه تجربه، شنیده یا خوانده‌ای از رویارویی مردان با این مشکل و کنارآمدن با آن دارید؟به‌اشتراک‌گذاری آن می‌تواند برای خیلی‌ها راهنمایی اثربخش باشد.


در ادامه بخوانید: طرز استفاده از کاندوم؛ نکات و توصیه‌هایی برای استفاده درست و ایمن

منابع دیگر: psychologytoday

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع urologyhealth medicalnewstoday mayoclinic
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 5 دیدگاه)
  1. حمید کیا می‌گوید

    سلام واقعا مطالب ارسالی ارزنده و علمی است و جای تشکر و قدر دانی دارد .ممنون

  2. مصطفی می‌گوید

    البته خود ارضایی هم باعث زود انزالی میشه

  3. عبدالرحمن می‌گوید

    سلام ایا واریکوسل سبب زود انزالی میشه