نکات مهم و کاربردی در پلمپ دفاتر سال 99

0

اشخاصی که مشمول قوانین مالیاتی هستند باید فرایند پلمپ دفاتر 99 را انجام دهند. این اشخاص شامل شرکت‌های تجاری، موسسات غیرتجاری و سایر اشخاص حقیقی که ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند، می‌شود. پلمپ دفاتر باید در هر سال مالی انجام شود. این دفاتر دو نوع هستند: دفتر روزنامه و دفتر کل. دفتر روزنامه برای ثبت روزانه حساب‌ها و دفتر کل برای درج خلاصه حساب‌ها در طول یک هفته است. متقاضی دفاتر قانونی باید آن‌ها را با توجه به میزان فعالیت‌های شرکت سفارش دهد. شرکت‌های تازه تاسیس و اشخاصی که فعالیت تجاری خود را آغاز کرده‌اند، باید درخواست پلمپ دفاتر قانونی را در اولویت قرار دهند چرا که ممکن است با مشکلات زیادی از جمله عدم امکان تسلیم اظهارنامه و جریمه‌های مالیاتی مواجه شوند. همچنین یکی از مدارک لازم دریافت کارت بازرگانی برای شرکت‌ها و اشخاص فعال در حوزه واردات و صادرات، دفاتر پلمپ شده است.

پلمپ دفاتر مالیاتی چیست؟

امور مالیاتی در کسب و کار اهمیت زیادی دارند. از این‌رو قانون نیز با توجه به این مساله ساز و کارهایی را برای محاسبه مالیات در نظر گرفته است. پلمپ دفاتر تجاری یکی از این سازو کارهاست که یک الزام قانونی برای اشخاص تجاری حقیقی و حقوقی به شمار می‌رود.

رونیکس

اشخاص تجاری حقوقی شامل شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری می‌شود. از سوی دیگر اشخاص حقیقی، مودیان مالیاتی هستند که باید هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را به اداره مالیات تسلیم نمایند.

یک شرکت، به اختصار co. ، یک شخصیت حقوقی است که نمایندگی انجمن مردم، اعم از طبیعی، حقوقی یا ترکیبی از هر دو، با یک هدف خاص است. اعضای شرکت یک هدف مشترک دارند و برای رسیدن به اهداف مشخص و اعلام شده متحد می شوند. شرکت ها اشکال مختلفی دارند.

پلمپ دفاتر نیز به معنی صفحه‌بندی، شماره‌بندی و تاریخ‌گذاری تمامی صفحات و همچنین مهر مخصوص است. از این رو دارنده دفتر باید آن را مطابق با دستورالعمل قانونی، تکمیل نماید.

انواع دفاتر پلمپ

دفاتر پلمب همان‌طور که بیان شد به دو صورت دفتر روزنامه و دفتر کل وجود دارند. این دفاتر در قالب دفتر ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ وجود دارد که با توجه حجم فعالیت‌های شرکت باید درخواست داده شود. برای مثال شرکت‌ها یا اشخاصی که حجم فعالیت آن‌ها زیاد است، توصیه می‌شود از دفاتر ۲۰۰ برگ استفاده کنند تا در یک سال مالی مجبور به پلمپ دوباره دفاتر نباشند. همین‌طور برای شرکت‌ها و اشخاص با فعالیت کمتر دفاتر ۵۰ برگ توصیه می‌شود.

نحوه پلمپ دفاتر آنلاین

درخواست پلمپ، از سوی اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد. این مرجع درخواست متقاضی را به اداره دارایی ارجاع می‌دهد و دفتر پلمپ از طریق پست به آدرس شرکت یا شخص ارسال می‌گردد. در نتیجه برای پیگیری پلمپ دفتر باید از طریق سامانه پلمپ دفاتر اداره ثبت شرکت‌ها اقدام کنید.

زمان دریافت پلمپ دفاتر

دفاتر پلمپ برای یک سال مالی در نظر گرفته شده‌اند‌ و مهلت درخواست برای پلمپ دو سال است. به این صورت که متقاضی پلمپ دفتر پیش از شروع سال مالی جدید تا انتهای سال مالی جاری می‌تواند برای پلمپ دفاتر روزانه و پلمپ دفاتر کل خود اقدام کند.

برای مثال مهلت پلمپ دفاتر سال ۹۹ از فروردین ۹۸ تا اسفند ۹۹ است اما توصیه می‌شود که درخواست دفاتر پلمپ خود را پیش از شروع سال مالی بدهید چرا که در انتهای سال مالی، حجم درخواست‌ها زیاد است و ممکن است به موقع نتوانید نسبت به تکمیل دفاتر خود اقدام کنید.

پیگیری پلمپ دفاتر

با توجه به اینکه درخواست پلمپ دفاتر کل و دفاتر روزنامه در اداره ثبت شرکت‌ها انجام می‌شود، برای پیگیری دفاتر پلمپ نیز باید از طریق همین مرجع اقدام کرد و در صورتی‌که تحویل اداره پست شده باشد، می‌توان پیگیری ارسال دفاتر را از آنجا انجام داد.

پلمپ دفاتر شرکت‌ها و اشخاص بدون فعالیت

برخی اشخاص تجاری از قبیل شرکت، موسسات یا تاجران حقیقی ممکن است در طول یک سال فعالیت محدودی داشته یا اصلا فعالیتی نداشته باشند. این مورد در سال جاری با وجود شرایط کرونا بیشتر به چشم می‌خورد. در این وضعیت، تکلیف پلمب دفاتر با توجه به اینکه فعالیتی برای شرکت ثبت نشده یا بسیار محدود بوده، چگونه است؟

قانون برای تکالیف مالیاتی، تمامی فعالیت‌های اشخاص تجاری را موردنظر قرار می‌دهد، در نتیجه اگر شرکت، موسسه یا شخص حقیقی مشمول مالیات، در طول سال، فعالیت محدودی داشته باشد باید آن را در دفاتر پلمپ ثبت نماید و نسبت به آن مالیات خود را بپردازد.

شرکت‌های بدون فعالیت نیز برای مشخص شدن این نکته که هیچ گونه فعالیت تجاری در طول سال مالی نداشته‌اند باید پلمپ دفتر خود را انجام دهند و در انتهای سال مالی به صورت سفید ارائه کنند.

کاربردهای پلمپ دفاتر تجاری

همان‌طور که بیان شد، پلمب کردن دفاتر یک الزام قانونی برای مودیان مالیاتی‌ست و آن‌ها تکلیف دارند هرسال تمامی حساب و کتاب‌های خود را در آن ثبت نمایند. در عین حال عدم پلمب دفاتر در مهلت قانونی می‌تواند مشکلاتی را برای اشخاص تجاری در پی داشته باشد که از جمله آن می‌توان به عدم امکان تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشاره کرد. همچنین شرکت‌‌ها و اشخاص فعال در زمینه واردات و صادرات نیز برای دریافت کارت بازرگانی باید دفاتر پلمپ خود را به عنوان یکی از مدارک ارائه دهند.

نکات پلمپ دفاتر

درخواست پلمب دفاتر باید پیش از پایان سال مالی صورت انجام شود و پس از این مدت امکان پلمپ دفاتر وجود ندارد. به تعریف دقیق‌تر نمی‌توان دفاتر سال‌های گذشته را پلمب کرد.

استفاده از دفاتر پلمب سال‌های گذشته که هنوز استفاده نشده‌اند نیز وجود ندارد. یعنی اگر اشخاص تجاری دفاتر پلمب را در سال‌های قبل دریافت کرده باشند و کاملا سفید باشد، نمی‌توانند در سال جاری از آن استفاده کنند. دلیل این امر هم شماره‌گذاری و تاریخ درج شده دفاتر است که نسبت به هر سال انجام می‌شود.

مرجع دفاتر پلمب اداره دارایی‌ست ولی درخواست پلمپ توسط اداره ثبت‌ شرکت‌ها انجام می‌شود. به این صورت که برای پلمب کردن دفاتر نیازی به مراجعه به اداره دارایی ندارید و باید درخواست خود را به اداره ثبت شرکت‌ها بدهید.

نحوه درخواست و تکمیل پلمپ دفاتر

برای درخواست دفاتر پلمب خود پس از ثبت درخواست در اداره ثبت شرکت‌ها در مهلت قانونی باید نسبت به تکمیل آن اقدام کنید. همچنین می‌توانید درخواست پلمپ دفاتر را با ثبت‌یار به ساده‌ترین روش و به صورت آنلاین انجام دهید. ثبت‌یار ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی است که با طراحی سامانه آنلاین و مشاوره رایگان شما را همراهی می‌کند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.