دوره کوچینگ چیست و جلسات کوچینگ چگونه برگزار می‌شود؟

1

این روزها، یکی از متدهای تأثیرگذار دست‌یابی به موفقیت و توسعه فردی، استفاده از رویکرد کوچینگ است. کوچینگ به‌عنوان روشی مدرن هم‌اکنون مورد استقبال بسیاری زیادی، به‌خصوص در میان اقشار تحصیل‌کرده قرارگرفته است. در این یادداشت نگاهی دقیق‌تر به کوچینگ داشته و درباره دوره‌های کوچینگ و نحوه برگزاری جلسات کوچینگ به شما خواهیم گفت.

کوچینگ چیست؟

به تعریف «فدراسیون بین‌المللی کوچینگ (ICF)»، کوچینگ عبارت است از «همراهی کوچ با مراجعه‌کننده‌ها در یک فرایند فکری عمیق و خلاقانه که الهام‌بخش آن‌ها برای به حداکثر رساندن استعدادهای حرفه‌ای و شخصی آن‌ها است». شرح کوچینگ نیاز به یادداشتی بلند و بالا دارد، ازاین‌رو توصیه می‌کنم برای اینکه بدانید معنی کوچینگ چیست و اساساً کوچینگ چیست؟ به آدرس زیر مراجعه کنید:

رونیکس

https://parisamousaei.com/کوچینگ-چیست؟/

دوره کوچینگ چیست؟

اگر یادداشت بالا را مطالعه کرده باشید، حالا به‌خوبی می‌دانید که کوچینگ چیست و حالا می‌توانیم درباره دوره‌های کوچینگ بنویسیم. دوره کوچینگ به مجموعه جلسات کوچینگ گفته می‌شود که با هدف و برنامه مشخصی برگزار می‌شود.

مدت‌زمان و تعداد جلسات دوره‌های کوچینگ، تابعی است از نوع کوچینگ دوره. کوچینگ انواع مختلفی دارد و نوع کوچینگ تأثیر مستقیمی بر روی تعداد جلسات و نحوه برگزاری دوره کوچینگ دارد. در ادامه شرایط دوره‌های لایف کوچینگ، دوره‌های کوچینگ فردی و دوره‌های سلف کوچینگ را باهم مرور می‌کنیم.

دوره لایف کوچینگ

لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی یکی از مهم‌ترین انواع کوچینگ است که به‌صورت مستقیم تمامی ابعاد زندگی فرد را در برمی‌گیرد. توصیه می‌کنم برای درک کامل مقوله لایف کوچینگ یا کوچینگ زندگی و رسیدن به پاسخ سؤال لایف کوچینگ چیست، به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://parisamousaei.com/کوچینگ-زندگی-یا-لایف-کوچینگ-چیست/

دوره‌های لایف کوچینگ، هم به‌صورت فردی و هم به‌صورت گروهی برگزار می‌شوند. دوره‌های لایف کوچینگ گروهی برنامه و هدف از پیش تعیین شده‌ای دارند و در یک تقویم زمانی مشخص برگزار می‌شوند. ممکن است این برنامه زمانی چند هفته باشد و ممکن است تا یک سال به طول بیانجامد. تعداد جلسات و فاصله میان جلسات، بستگی به کوچ و اهداف تعیین‌شده برای دوره دارد.

دوره فردی لایف کوچینگ برخلاف دوره‌های کوچینگ زندگی گروهی، معمولاً زمان و تقویم مشخصی ندارد. اگر هدف روشن و مشخصی برای دوره در نظر گرفته شود، کوچ برنامه زمانی مشخصی نیز برای دوره در نظر می‌گیرد اما اگر فرد با چندین هدف و مشکل دوره خود را آغاز کند، پایان دوره کوچینگ زندگی به میزان پیشرفت فرد منوط می‌شود. برخی افراد نیز یک لایف کوچ ثابت برای خود داشته و سالیان سال به‌صورت مستمر از کوچینگ او بهره‌مند می‌شوند.

دوره کوچینگ فردی

کوچینگ فردی در حقیقت زیرمجموعه لایف کوچینگ است، با این تفاوت که معمولاً دوره کوچینگ فردی هدف مشخص و روشنی دارد. برای آشنایی بیشتر با کوچینگ فردی که با عنوان‌هایی مانند کوچینگ رشد فردی و کوچینگ توسعه فردی نیز شناخته می‌شود توصیه می‌کنم آدرس زیر را که یادداشتی است با عنوان «کوچینگ فردی چیست؟» دنبال کنید:

https://parisamousaei.com/کوچینگ-فردی-چیست/

مهم‌ترین وجه تمایز دوره کوچینگ فردی از سایر دوره‌های کوچینگ در این است که دوره کوچینگ فردی همان‌طور که از نام آن پیداست، تنها به‌صورت فردی برگزار می‌شود. در دوره کوچینگ فردی معمولاً همان ابتدا هدف یا مشکل فرد مشخص است و دست‌یابی به هدف یا راه‌حل مشکل، پایان دوره قلمداد می‌شود. کوچ، متناسب با هدف تعیین‌شده، تعداد جلسات و فاصله میان آن‌ها را مشخص می‌کند که البته ممکن است در صورت نیاز، تعداد جلسات دوره افزایش یابد تا فرد به هدف موردنظر خود دست‌یابد.

دوره سلف کوچینگ

سلف کوچینگ را می‌توان خاص‌ترین انواع کوچینگ به‌حساب آورد. سلف کوچینگ توانایی این است که فرد بتواند خود را کوچ کند و کوچ خود باشد. توضیحات بیشتر در مورد سلف کوچینگ را می‌توانید از آدرس زیر دنبال کنید و به پاسخ سؤال «سلف کوچینگ چیست؟» برسید:

https://parisamousaei.com/سلف-کوچینگ-چیست/

دوره سلف کوچینگ در حقیقت یک دوره آموزشی است که افراد در آن قرار است کوچینگ خویشتن را بیاموزند. دستاورد جلسه رسیدن به توانایی‌ای است که فرد بتواند خود را در شرایط مختلف کوچ کند. دوره‌های سلف کوچینگ غالباً به‌صورت گروهی برگزار می‌شود. جلسات ابتدایی دوره سلف کوچینگ به کوچینگ شرکت‌کنندگان و رساندن آن‌ها به خودشناسی اختصاص دارد. پس از کوچینگ افراد، آن‌ها آماده یادگیری توانایی سلف کوچینگ می‌شوند. دوره‌های سلف کوچینگ تقویم زمانی کاملاً مشخصی دارند و تعداد جلسات و فاصله زمانی جلسات از همان ابتدا مشخص است.

جلسات کوچینگ چگونه برگزار می‌شوند

نحوه برگزاری جلسات کوچینگ نیز تابعی از نوع کوچینگ است، بااین‌حال استانداردهای مشخصی برای آن وجود دارد. در اینجا برای اینکه بیشتر با جلسات کوچینگ انفرادی آشنا شوید، توضیح بیشتری درباره آن‌ها می‌دهیم.

ظاهر جلسات کوچینگ بسیار شبیه به جلسات مشاوره است؛ جلسه با حضور فرد و کوچ در فضایی خصوصی و البته صمیمی برگزار می‌شود. برگزاری جلسه کوچینگ ترتیب مشخصی دارد که متأثر از مدل کوچینگ انتخابی از سوی فرد دارد. بااین‌حال اکثر جلسات کوچینگ از یک رویه تقریباً مشخصی تبعیت می‌کنند که در ادامه آن را بازگو می‌کنیم.

ابتدای جلسه کوچینگ با مشخص کردن هدف و یا مشکلی که جلسه کوچینگ به آن اختصاص خواهد داشت، آغاز می‌شود. در این گام، کوچ به فرد کمک می‌کند تا هدف و یا مشکل خود را کاملاً مشخص و شفاف کند. پس از مشخص شدن هدف (که ممکن است حل کردن یک مشکل باشد)، فرد به کمک کوچ وضعیت فعلی و واقعیت شرایط خود را فهمیده و فاصله خود با آنچه می‌خواهد باشد را به‌روشنی درمیابد. در این مرحله، در حقیقت، کوچ واقعیت فرد را همچون آینه در برابر او قرار می‌دهد.

حالا نوبت به آن رسیده که راه‌های رسیدن به هدف و یا راه‌حل‌های مشکل مشخص شوند. در این مرحله کوچ به فرد کمک می‌کند تا با توجه به استعدادها و توانایی‌های خود بهترین راه‌ها را مشخص و انتخاب کند. در گام آخر، بهترین راه انتخاب شده و تکالیفی که فرد برای رسیدن به اهدافش باید انجام دهد مشخص می‌شود. در این مرحله کوچ انگیزه و نیروی لازم برای حرکت را به فرد می‌دهد.

در انتها کوچ و فرد بار دیگر فرایندی که در جلسه کوچینگ طی کرده‌اند را بررسی کرده و آن را ارزیابی می‌کنند تا ببینند آیا جلسه آن‌طور که باید پیش رفته است یا نه.

برای یک دوره کوچینگ اثرگذار به کجا باید مراجعه کرد

توجه داشته باشید برای اینکه دوره کوچینگ و کوچ خود را انتخاب کنید، باید برخی فاکتورها را در نظر بگیرید. اول اینکه مطمئن شوید کوچ موردنظر تائیدیه‌های بین‌المللی لازم برای ارائه خدمات کوچینگ را داشته باشد؛ نهادهای بین‌المللی‌ای همچون «فدراسیون بین‌المللی کوچینگ ICF))» و «انجمن بین‌المللی کوچینگ اروپا (ICI)» ازجمله نهادهای معتبری هستند که بسیاری از کوچ‌های ایرانی از سوی این دو مرکز، مجوز برگزاری دوره‌های کوچینگ را دریافت کرده‌اند. همچنین بهتر است، کوچ در رشته‌های روانشناسی تحصیل کرده باشد، چراکه دانش روانشناسی نقش بسیار مهمی در بالا رفتن اثرگذاری فرایند کوچینگ ایفا می‌کند.

ازجمله کوچ‌هایی که در ایران حائز این شرایط است، پریسا موسائی است. پریسا موسائی؛ کوچ حرفه‌ای ICI، کوچ ICF و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی، برگزارکننده دوره‌های لایف کوچینگ، کوچینگ فردی و سلف کوچینگ است. برای شناخت بیشتر پریسا موسائی، کافی است کوچینگ پریسا موسائی را در گوگل جست‌وجو کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. ستاره می‌گوید

    سلام
    ممنون بابت مطلب خوبتون
    یه سوال؛ لایف کوچینگ میتونه مشکلاتی مثل افسردگی یا مثلاً اختلاف زوجین رو حل کنه؟