۱۲ رفتار اشتباه در محیط کار که شما را ۱۰ سال پیرتر می‌کنند

0

با پیشرفت فناوری و تغییر شیوه‌های کاری در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، کارمندان باتجربه‌ای که سال‌ها در یک موقعیت شغلی قرار دارند، شاید دچار چالش شوند. مهم‌ترین آنها سازگار کردن خود با شرایط جدید است. اگر شما در چنین موقعیتی قرار دارید، نپذیرفتن تغییرات می‌تواند برایتان گران تمام شود. در این مقاله با ۱۱ اشتباهی آشنا می‌شوید که با انجام‌شان، ۱۰ سال پیرتر نشان داده می‌شوید و موقعیت شغلی خود را به خطر می‌اندازید.

۱. انگیزه کم برای ارتقا

اگر مدت مدیدی از حضور شما در یک شرکت می‌گذرد، شاید ارتقای شغلی جذابیت سابق را برایتان نداشته باشد. متأسفانه این مسئله تأثیرش را روی رفتارتان می‌گذارد. بی‌توجهی و کم‌کاری شما در این حوزه می‌تواند برایتان گران تمام شود و این پیام را به کارفرما برساند که دیگر علاقه‌ای برای حضور در این شغل ندارید. پس به‌جای آنکه به فرصت‌های ارتقای شغلی بی‌توجهی کنید، تا ‌آخرین روز کاری تلاش کنید و عملکرد قابل‌قبولی از خود ارائه کنید.

رونیکس

۲. بی‌انگیزگی برای یادگیری

بی‌انگیزگی برای یادگیری

این روزها کسب‌وکارهای مختلف شیوه‌های کاری خود را تغییر داده‌اند. نداشتن انگیزه کافی برای همراه‌شدن با این تغییرات و یادگرفتن شیوه‌های جدید، مدیران‌تان را به این نتیجه می‌رساند که شما دیگر برای این کار مناسب نیستید.

در خودتان انگیزه یادگیری ایجاد کنید، حتی اگر عاشق شیوه‌های قدیمی هستید. بدانید که هیچ چیزی قرار نیست تا ابد یکسان بماند؛ پس شما هم باید تغییر کنید.

۳. تمایل نشان‌ندادن به دورکاری

دورکاری پدیده‌ای نو ظهور است. شاید شما که در سال‌های آخر کاری‌تان هستید، فکرش را هم نمی‌کردید که معضلی مثل همه‌گیری ویروس کرونا چنین شرایط کاری‌ای را رقم بزند.

با این حال حتی با گذر از این بحران نیز خیلی از شرکت‌ها به این شیوه کاری متمایل شده‌‌اند؛ پس لازم است که شما هم انگیزه کافی برای سازگارشدن با این شیوه کاری را در خود ایجاد کنید و مهارت‌های لازم را هم بیاموزید.


حتما بخوانید: چرا دورکاری به نفع کسب‌وکارهاست؟

۴. سازگار نشدن با فناوری‌های جدید

سازگار نشدن با فناوري‌های جدید

امروزه پیشرفت علوم رایانه و ورود نرم‌افزارهای جدید، بسیاری از شیوه‌های کاری را دگرگون کرده است. خیلی از کارهایی که در گذشته روی کاغذ یا با دست انجام می‌شد، امروزه با کمک رایانه‌ها و پشت صفحات مانیتورها رقم می‌خورد.

کارکردن در فضای شبکه‌های اجتماعی، نرم‌افزارهای مدیریتی و حتی تماس‌های تصویری کاری، همگی از مثال‌های این تغییرات هستند. اگر شما نخواهید با این ابزارهای جدید کار کنید، عملکرد شغلی‌تان آسیب می‌بیند.

به‌گفته آماندا کِی، متخصص منابع انسانی، این موضوع می‌تواند باعث شرمندگی در کارمندان مسن‌تر شود. با این حال او توصیه می‌کند: «به‌خاطر ندانستن چیزی عذرخواهی نکنید. بپذیرید که خیلی چیزها تغییر کرده است و تلاش کنید تا خود را با آنها سازگار کنید.»

از همه ظرفیت‌های یادگیری استفاده کنید. به‌دنبال منابع خود‌آموزی باشید و از تجربیات خود برای غنی‌تر کردن یادگیری فناوری‌های جدید استفاده کنید.

۵. برخورد نامناسب با دستورالعمل‌ها

برخورد نامناسب با دستور العمل‌ها

با تغییر محیط کار، تغییر در آیین‌نامه‌ها هم ضروری است. برای کسی که سال‌ها در یک موقعیت کاری حضور داشته، همراهی با این دستورات جدید می‌تواند دشوار باشد، به‌ویژه اگر از طرف کسی صادر شود که ۱۰ یا ۲۰ سال از شما جوان‌تر است.

سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید. این موضوع را توهین ندانید؛ بلکه شاید فرصتی برای حفظ کار یا حتی ارتقای شغلی‌تان باشد.

۶. درخواست احترام از دیگران به‌خاطر سابقه کاری‌تان

این واقعیت که مدیران شما سال‌ها از شما جوان‌تر هستند، موضوعی است که شاید کنار آمدن با آن برایتان دشوار باشد؛ با این حال، بی‌احترامی به آنها یا سرپیچی از دستورات آنها به‌نفع هیچ‌کس نیست.

اگر شما به‌دنبال احترام دیگران هستید، باید همان میزان احترام درخواستی را به آنها نیز بدهید.

۷. تمایل به تنها کارکردن

عدم تمایل به کار تیمی

امروزه فضای کاری به‌سوی کار تیمی گرایش پیدا کرده است. اگر شما ۵۰ یا ۶۰ ساله هستید، شاید به این شیوه عادت نداشته باشید؛ چون در گذشته کارها اغلب به‌صورت فردی انجام می‌‌شدند.

امروزه از کارمندان انتظار می‌رود که اهل کار تیمی باشند. اگر نتوانید خودتان را با این شرایط سازگار کنید، دچار مشکلات شغلی می‌شوید.

۸. اصرار بر انجام کارها به‌صورت دستی

با وجود سماجت خیلی‌ها برای انجام کارها به‌صورت دستی یا کاغذی، امروزه کارهای چندانی باقی نمانده که به این صورت انجام شوند. حتی اگر فکر می‌کنید انجام یک کار در فرایند دستی بهتر است، بعید است که کارفرمایان شما این ایده را بپذیرند.

بهتر است به خودکارسازی کارها تن بدهید و از آن لذت ببرید. به هر حال، هوشمندانه کار کردن بهتر از سخت کار کردن است.

۹. واکنش نامناسب به انتقاد

ما همه به انتقاد سازنده نیاز داریم تا کار خود را بهبود بدهیم. هرچند دریافت انتقاد از کسی که به اندازه ما در یک موقعیت تجربه ندارد، کمی ناراحت‌کننده به نظر برسد، اما بیایید به آن به چشم فرصتی برای بهتر انجام‌دادن کارها نگاه کنیم و سن و تجربه را از قضاوت خود کنار بگذاریم.


حتما بخوانید: چطور مهارت انتقاد کردن و انتقادپذیری خود را بهبود دهیم؟

۱۰. نپذیرفتن مسئولیت بیشتر

امروزه وظایف شغلی سیال‌تر از قبل شده‌اند و حوزه‌هایی را در برمی‌گیرند که شاید در نگاه نخست به چشم نیایند. ممکن است با تغییر شیوه کارکردن در کسب‌وکاری که در آن حضور دارید، شرح وظایف‌تان نیز به‌سرعت دستخوش تغییر شود؛ پس بهتر است به‌جای رویکرد سلبی و پرهیز از پذیرفتن مسئولیت، خود را با این تغییرات همراه کنید و مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان دهید.

۱۱. عذرخواهی بابت ندانستن

اگر چیزی را نمی‌دانید یا از آن سر در نمی‌آورید، عذرخواهی یا بهانه‌تراشی نکنید. درست است که سال‌ها تجربه دارید اما خیلی چیزها هم تغییر کرده است. بهترین روش مواجهه با مسائل جدید، پرسیدن درباره آنهاست.

جمع بندی

سن‌وسال نباید ملاک مهمی در شغل باشد. راهکارهای زیادی برای ایجاد یک محیط دوستانه فارغ از سن‌وسال هست. اگر احساس می‌کنید که سن شما عملکرد شغلی‌تان را تحت تأثیر قرار داده است، درباره‌اش با همکاران گفت‌وگو کنید تا راه‌حل مناسبی بیابید. از خود انعطاف نشان دهید و به‌دنبال یادگیری و نیز سازگاری با شرایط جدید باشید.

شما چه فکری دراین‌باره دارید؟ خوب است تجربه‌تان را درباره این موارد یا موارد دیگری که فکر می‌کنید جایشان در این فهرست خالی است، در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۱۶ راهکار کاربردی برای پیشگیری از فرسودگی شغلی
منبع theladders
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.