کاشت و نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه؛ هرآنچه باید بدانید

0

آلوئه‌ورا معمولا به‌عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی پرورش داده می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد، چون ژل موجود در برگ‌هایش پوست را تسکین می‌دهد؛ البته برخی افراد به آن حساسیت دارند. جالب است بدانید گیاه آلوئه‌ورا پرمصرف‌ترین گیاه آبدار یا گوشتی در سراسر جهان است. استفاده از این گیاه قدمتی هزار‌ساله دارد. در این مقاله، درمورد نگهداری از گیاه آلوئه ورا نکاتی را بیان می‌کنیم.

بیش از ۳۰۰ گونه آلوئه‌ورا در جهان وجود دارد؛ اما گونه‌ای که معمولا به‌عنوان گیاه آپارتمانی پرورش می‌یابد «آلوئه باربادنسیس میلر» (Aloe Barbadensis Miller) است. این گیاه دارای برگ‌های ضخیم و شاداب است که با ژل آبکی پر شده‌اند. برگ‌ها از پایه گیاه رشد می‌کنند و دارای لبه‌های دندانه‌دار با خارهای انعطاف‌پذیرند. این گیاه آبدار سریع رشد می‌کند و ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد تا بالغ شود.

رونیکس

گل‌های آلوئه‌ورا روی ساقه‌های بلند و در رنگ‌های زرد، قرمز یا نارنجی ظاهر می‌شوند. گیاهان جوان‌تر به‌طور کلی گل نمی‌دهند و در پرورش آلوورا به‌عنوان گیاه آپارتمانی، ممکن است سال‌ها طول بکشد تا یک ساقه گل تولید کند.

مشخصات علمی آلوئه‌ورا

نام گیاه‌شناسی: آلوئه باربادنسیس میلر
نام رایج: آلوئه‌ورا
رده: ساکولنت (گیاهان گوشتی یا آبدار)
اندازه گیاه بالغ: ۱ تا ۲ فوت (حدود ۳۰ تا ۶۱ سانتی‌متر)
میزان نور دریافتی: نور غیر‌مستقیم خورشید
نوع خاک: شنی
pH خاک: ۷٫۰ تا ۸٫۵
زمان گل‌دهی: تابستان
رنگ گل: زرد، قرمز یا نارنجی
مناطق مقاومت: ۱۰-۱۲ (USDA)
منطقه بومی: آفریقا و شبه‌جزیره عربستان
میزان سمی‌بودن: فقط کمی برای انسان سمی است؛ اما برای حیوانات خانگی و دام کاملا سمی است.

انواع آلوئه‌ورا

پیش از ارائه نکات لازم برای کاشت آلوئه ورا به بررسی انواع گونه‌های این گیاه زیبا می‌پردازیم:

  • آلوئه کیلیارس (Aloe Ciliaris): دارای گل‌های لوله‌ای نارنجی روشن است؛
  • آلوئه آکولیتا (Aloe Aculeata): این نوع خاردار و دارای برگ‌هایی با رنگ لیمویی است؛
  • آلوئه پلی‌فیلا (Aloe Polyphylla): این گیاه شکلی بزرگ و تخم‌مرغی دارد و دارای برگ‌های سبز با نوک بنفش است.
  • آلوئه برویفولیا (Aloe Brevifolia): این گیاه به‌عنوان آلوئه‌ورای برگ کوتاه شناخته می‌شود. گرد است و برگ‌هایش به‌رنگ آبی‌اند که در برابر نور خورشید گلگون یا طلایی می‌شوند.

مراقبت و نگهداری از گیاه آلوئه ورا

نگهداری از گیاه آلوئه ورا

از آنجا که آلوئه‌ورا به خاک ماسه‌ای یا سنگ‌ریزه‌ای احتیاج دارد، هنگامی که در فضای باز پرورش داده می‌شود بهتر است با سایر ساکولنت‌ها (گیاهان گوشتی) با نیازهای مشابه نگهداری شود. آلوئه‌ورای گلدانی در گلخانه‌ها و پاسیوها به‌خوبی رشد می‌کند و برای سوختگی و گزش مفید است.

این گیاه در اواخر بهار یا اوایل تابستان شکوفا می‌شود. گیاهان برای شروع شکوفایی باید کاملا بالغ باشند و در صورت برداشت برگ‌ها، هر سال شکوفا نمی‌شوند.
  • نور مناسب برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا

برای کاشت آلوورا باید به خاطر داشته باشید این گیاه باید در مکانی باشد که با نور غیرمستقیم خورشید روشن باشد. آفتاب مستقیم ممکن است پوست لطیف آن را بسوزاند. البته این گیاه به نور زیادی احتیاج دارد و اگر در معرض نور قرار نگیرد، برگ‌هایش خم می‌شوند.


حتما بخوانید: گیاهان آپارتمانی سازگار با نور کم؛ ۲۳ گیاه زیبا برای نگهداری در خانه
  • خاک مناسب برای نگهداری آلوئه ورا

خاک آلوئه‌ورا باید به‌خوبی تخلیه شود. در زیستگاه طبیعی خود، آلوئه‌ورا به‌طور کلی در دامنه‌ها رشد می‌کند تا زه‌کشی خوب تضمین شود. برای اطمینان از زه‌کشی در گلدان، می‌توانید از خاک گلدان مخصوص کاکتوس استفاده کنید یا مقداری پرلیت یا ماسه درشت را با خاک مخلوط و از آن استفاده کنید.

بسیار مهم است که مطمئن شوید برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، خاک هوادهی می‌شود. بله، ریشه گیاهان به اکسیژن نیاز دارد و وقتی بیش‌ازحد مرطوب بماند، نمی‌تواند تنفس کند.
  • آب کافی برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا

برای آبیاری آلوئه ورا باید توجه داشته باشید که گیاهان آلوئه‌ورا آب را در برگ‌های پرپشت و ریشه‌های ضخیم و رشته‌ای خود ذخیره می‌کنند. آلوئه‌ورا به‌خوبی از پس خشک‌سالی برمی‌آید؛ اما بهتر است منظم آبیاری شود. اگر گیاه در فواصل طولانی‌مدت خشک بماند، برگ‌هایش پوسته‌پوسته می‌شوند. استرس طولانی‌مدت، خشک‌سالی زیاد و آب زیاد باعث زردشدن و ازبین‌رفتن برگ‌هایش می‌شوند.

برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا در فصل بارندگی، آب اضافی به گیاهان ندهید. بیشتر آلوئه‌وراها در زمستان رشد نمی‌کنند و به‌هیچ‌وجه به آب احتیاج ندارند؛ به‌شرط آنکه در فصل رشد، آب کافی دریافت کرده باشند. اگر در زمستان آب‌و‌هوای شهر شما بارانی است، بهتر است گیاهتان را در شن یا سنگ بکارید. این مواد اجازه می‌دهند آب خارج شود. حتما قبل از آبیاری مجدد گیاه، خاک آن باید کاملا خشک شده باشد.

  • دما و رطوبت مناسب برای نگهداری آلوئه ورا

آلوئه‌ورا در بین ۱۳ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد (۵۵ تا ۸۵ درجه فارنهایت/ ۱۲ تا ۲۹ درجه سلسیوس) بهترین عملکرد را دارد. این گیاه نمی‌تواند سرما و رطوبت را تحمل کند؛ اما تا ۵ درجه سانتی‌گراد (۴۰ درجه فارنهایت/ ۴ درجه سلسیوس) را نیز تحمل خواهد کرد.

  • کود برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا

کود برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا

آلوئه‌ورا به حاصلخیزی زیاد خاک نیاز ندارد. تغذیه سالی ۱‌ بار در بهار، با کود گیاهان خانگی، باید برای گیاهتان کافی باشد. بیش‌از‌حد به گیاه کود ندهید و در ماه‌های سرد (که روزها کوتاه‌ترند) نیز به گیاه کود ندهید؛ زیرا در حال استراحت است.


حتما بخوانید: درست کردن کود خانگی با ۱۷ روش آسان و طبیعی
  • هرس برای

    مناسب برای نگهداری آلوئه ورا

اگر برگ‌های بیرونی گیاه آلوئه‌ورا نوک قهوه‌ای دارند، نوبت هرس است. با استفاده از قیچی تمیز باغبانی، می‌توانید تصمیم بگیرید که ناحیه آسیب‌دیده برگ را به‌راحتی برش دهید یا کل برگ را از نزدیک به پایه گیاه هرس کنید. هرس باعث رشد و شکوفایی مجدد گیاه می‌شود.

هرگز برگ‌ها را از مرکز هرس نکنید.
  • آفات

آلوئه‌ورا جلبک‌های پوستی، باکتری‌ها و شته‌ها را به خود جذب می‌کند. پس از آبیاری گیاه، برگ‌های آن را با پارچه‌ای نرم پاک کنید. همچنین برای آفت‌کشی می‌توانید مخلوطی از ۱ قاشق غذاخوری صابون حشره‌کش و ۱ فنجان الکل ایزوپروپیل مخلوط‌شده را با ۱ فنجان آب مخلوط کنید. این محلول را ۱۴ روز (هر ۳ روز ۱ بار) روی گیاه اسپری کنید. همچنین، برای ازبین‌بردن شپشک‌ها، بافت آلوده را بیرون بیاورید تا به بخش‌های دیگر گیاه سرایت نکند.


حتما بخوانید: بهترین روش‌های خانگی برای از بین بردن حشرات و پشه های گلدان

تکثیر و کاشت آلوئه ‌ورا

آلوئه‌ورا از طریق بذر تکثیر می‌شود؛ اما می‌توانید هر شاخه را جدا کنید، مطمئن شوید هر قطعه ریشه دارد و بعد شاخه‌ها را جداگانه بکارید. آلوئه‌ورا یک سازوکار ریشه‌ای نسبتا کم‌عمق دارد که در نزدیکی سطح گسترش می‌یابد. وقتی گیاه آن‌قدر رشد کرد که به تعویض گلدان نیاز داشت، آن را در گلدانی عریض‌تر بکارید، نه عمیق‌تر.

نگهداری از گیاه آلوئه ورا در فصل زمستان

آلوئه‌ورا نمی‌تواند سرما را تحمل کند. اگر در آب‌و‌هوای سردتری زندگی می‌کنید، برای نگهداری از گیاه آلوئه ورا باید دمای اتاق را تنظیم کنید تا آسیبی به گیاه نرسد. اگر در فضای بیرون از خانه آلوئه‌ورا دارید، می‌توانید در هنگام یخ‌بندان گیاه را با ملافه یا پتو بپوشانید تا گرم شود.


حتما بخوانید: درختان زینتی مقاوم به سرما؛ ۱۵ درختچه زمستانی زیبا

آیا آلوئه‌ورا سمی است؟

نگهداری از گیاه آلوئه ورا - سمی بودن آلوورا

استفاده از آلوئه‌ورا به‌صورت موضعی روی پوست انسان بی‌خطر است؛ البته برخی از افراد به آن حساسیت دارند. منتها انسان‌ها و حیوانات خانگی و دا‌م‌ها نباید برگ‌های آن را بخورند.

  • علائم مسمومیت

انسان‌ بعد از خوردن آلوئه‌ورا ممکن است دچار مشکلات معده یا حتی بدتر از آن، نارسایی کلیه شود. در حیوانات خانگی یا دام‌ها، ناراحتی معده، بی‌حالی و اسهال ایجاد می‌شود. در صورت وقوع این اتفاق، بلافاصله با پزشک یا دام‌پزشک تماس بگیرید.

در آخر

برگ‌های گیاه آلوئه‌ورا در صورت آفتاب‌سوختگی یا استرس محیطی، نارنجی یا قهوه‌ای می‌شوند. با رشد این گیاه، برگ‌ها بزرگ و پر از ژل می‌شوند؛ بنابراین گیاه سنگین می‌شود و به پایه‌ای قدرتمند نیاز دارد. بهتر است از همان ابتدا گلدانی محکم و غیرپلاستیکی را انتخاب کنید. ‌آلوئه‌ورا در گلدان‌هایی که حداقل یک سوراخ تخلیه دارند بهتر عمل می‌کند. آب نباید در گلدان باقی بمانند و گاهی حتما باید تخلیه شود. اگر فکر کاشت آلوئه ورا را در سر دارید، نور و آب کم را به خاطر بسپارید.

شما اهل کاشت و نگهداری گل و گیاه هستید؟ تابه‌حال به کاشت آلوورا فکر کرده‌اید؟ اگر تجربه‌ای از پرورش آلوورا و استفاده از برگ‌های آن دارید، بد نیست آن را با ما و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: درختچه های زینتی آپارتمانی؛ معرفی ۱۲ درختچه زیبا و شرایط نگهداری از آنها
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع thespruce joyusgarden
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.