اشتباهات رانندگی؛ ۲۹ اشتباه رایج رانندگان تازه‌کار و حرفه‌ای

14

خیلی‌ها سال‌هاست رانندگی می‌کنند، ولی اشتباهات بسیار رایجی در رانندگی‌شان دارند و بدون اینکه اطلاعی از آنها داشته باشند، مرتب تکرارشان می‌کنند. منتها رانندگان تازه‌کار با دانستن رایج‌ترین اشتباهات رانندگی می‌توانند هر‌چه سریع‌تر آنها را اصلاح کنند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به شرح این اشتباهات رانندگی بپردازیم.

راهنمای مطالعه نمایش

اگر جزو رانندگان تازه‌کار باشید، احتمالا هنوز اشتباهات زیادی را به‌هنگام رانندگی مرتکب می‌شوید. با بررسی دقیق این اشتباهات می‌توانید آنها را اصلاح کنید. آیا می‌دانید ۹۲ درصد تصادفات رانندگی در ایران ناشی از خطاهای انسانی است؟ این یعنی رانندگانی که سابقه چندین‌ساله نیز دارند ممکن است این اشتباهات را انجام دهند. با مطالعه این موارد، نه‌تنها رانندگان تازه‌کار بلکه رانندگان حرفه‌ای هم می‌توانند اشتباهات رانندگی خود را هرچه سریع‌تر اصلاح کنند.

رونیکس

۱. به‌صورت دوره‌ای مشکلات مکانیکی خودرو را بررسی نمی‌کنید

اشتباهات رانندگی - سر نزدن دوره‌ای به مکانیک

تعویض بموقع روغن گیربکس، تعویض بموقع فیلتر روغن، بررسی لنت ترمزها و سایر موارد مکانیکی و فنی خودرو را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید. اگر خودتان قادر به انجام این‌ کار نیستید، خودرو را برای بررسی نزد متخصص ببرید.

بهتر است این کار را هر ماه انجام دهید.

۲. لاستیک‌های خودرو و فشار بادشان را کنترل نمی‌کنید

بررسی لاستیک‌ها بسیار مهم و ضروری است. به‌هیچ‌وجه آنها را نادیده نگیرید. هر ماه یک بار آج اصلی لاستیک‌های خودرو را آزمایش کنید. با کمک سکه‌ای کوچک می‌توانید این‌ کار را انجام دهید و از سلامت تایرها مطمئن شوید. کم‌بودن فشار باد لاستیک‌ها باعث ساییدگی آنها و افزایش مصرف سوخت می‌شود. بهتر است فشار باد لاستیک‌ها را نیز مرتب بررسی کنید.

۳. آینه‌ها را درست تنظیم نمی‌کنید

آینه‌های خودروها تزیینی نیستند. اگر آینه‌ها را به‌درستی تنظیم کنید، می‌توانید نقاط کور را به‌‌صورت دقیق ببینید و از تصادف تا حد زیادی جلوگیری کنید. بهتر است قبل از اینکه شروع به رانندگی کنید، آینه‌ها را به‌خوبی تنظیم کنید.

۴. به چراغ بنزین توجهی نمی‌کنید

اگر چراغ بنزین خودروی شما روشن شده است، اولین کار شما باید حرکت به‌سمت جایگاه سوخت باشد. در اصل، شما نباید اجازه دهید چراغ بنزین روشن شود؛ زیرا در این شرایط رسوبات زیادی وارد باک خودرو می‌شود که هزینه زیادی روی دست‌تان می‌گذارد.

۵. در سراشیبی‌ها مدام ترمز می‌کنید

ترمز در سراشیبی، یکی از اشتباهات رانندگی

ترمز در سراشیبی‌ها لنت و دیسک ترمز را فرسوده می‌کند. بهتر است در سراشیبی‌ها با حداقل سرعت ممکن حرکت کنید تا وادار به ترمز مداوم نشوید.

۶. پایتان را همیشه روی پدال ترمز می‌گذارید

بعضی از رانندگان بی‌دلیل پدال ترمز را فشار می‌دهند. این کار نشان‌دهنده این است که پای آنها به‌طور ثابت روی پدال ترمز قرار گرفته است. این‌ کار عادت بسیار بدی است. بهتر است فقط در صورت لزوم پدال ترمز را فشار دهید تا هم ایمنی را رعایت کرده باشید و هم هزینه اضافی برای تعویض لنت ترمزها نپردازید.

۷. نوربالاهای خودرو را روشن می‌کنید

نور بالا - اشتباهات رانندگی

روشن‌کردن مداومِ نوربالاهای خودرو در خیابان واقعا عادت بد و خطرناکی است. این‌ کار قدرت بینایی راننده خودروهای دیگر را مختل و حواسشان را پرت می‌کند. لطفا طبق قوانین راهنمایی و رانندگی پیش بروید و فراموش نکنید از چراغ‌های نوربالا فقط در شرایط خاص آب‌وهوایی (خصوصا در مه و برف) استفاده کنید.

۸. فاصله‌تان را با خودروی جلویی رعایت نمی‌کنید

به‌هیچ‌وجه سپربه‌سپر خودروی روبه‌رویی رانندگی نکنید. به‌هنگام پارک خودرو یا در ترافیک و چراغ‌قرمز، بسیاری از ما فاصله خود را با خودروی مقابل رعایت نمی‌کنیم. در این صورت، اگر به‌صورت اتفاقی خودروی جلویی دنده‌عقب حرکت کند، با سپر ما برخورد می‌کند. لازم است که همیشه فاصله طولی را رعایت کنید.

فاصله ایمن بین خودروی ما و خودروی جلویی در حالت حرکت، به‌ازای هر ۱۵ کیلومتر سرعت، فاصله‌ای به‌اندازه یک طول خودرو (حدود ۶ متر) است. در سرعت بالا یا در شرایط جوی نامساعد این فاصله افزایش می‌یابد. در شرایط پارک یا ترافیک سنگین نیز فاصله خودروی شما با خودروی جلویی باید به‌اندازه‌ای باشد که به‌راحتی بتوانید کف چرخ‌های عقب آن را ببینید، یعنی حدود ۱٫۵ تا ۲٫۵ متر.

۹. ناگهانی و بدون اطلاع توقف می‌کنید

یکی از علت‌های اصلی تصادفات توقف بدون اطلاع دیگر رانندگان است. حتما اگر قصد ترمزکردن داشتید، با چراغ راهنما به رانندگان دیگر اطلاع دهید. برای این‌ کار فقط کافی است چراغ راهنمای خود را روشن کنید.

۱۰. پایتان را مدام روی پدال کلاچ نگه می‌دارید

برخی افراد عادت دارند هنگام توقف در چراغ‌ قرمز پایشان را از روی کلاچ برندارند و دنده را روی دنده یک قرار دهند. فکر می‌کنند با این‌ کار می‌توانند با سبزشدن چراغ راهنمایی سریع شروع به حرکت کنند. ممکن است این‌ کار مدتی مشکلی ایجاد نکند، ولی به‌مرور زمین گیربکس خودرو خراب می‌شود که مجبور به تعویض خواهید شد.

۱۱. از اهرم دنده به‌عنوان تکیه‌گاه دست استفاده می‌کنید

از دنده خودرو به‌عنوان تکیه‌گاه استفاده نکنید. فقط زمانی دست خود را روی اهرم دنده قرار دهید که قصد تعویض دنده را دارید. با قراردادن دست‌تان روی دنده، ممکن است ناخودآگاه بی‌دلیل دنده عوض کنید. تعویض مداوم دنده به‌مرور زمان باعث فرسوده‌شدن آن می‌شود. همیشه دو دست خود را روی فرمان قرار دهید.

۱۲. نحوه صحیح‌نشستن در خودرو را رعایت نمی‌کنید

ننشستن صحیح پشت فرمان، یکی از اشتباهات رانندگی

همه ما شاهد این هستیم که رانندگان تازه‌کار صندلی‌شان را به فرمان خودرو می‌چسبانند! در حالی که بهترین نوع نشستن برای کنترل خودرو حالتی است که بدن شما کاملا در موقعیتی راحت قرار گرفته باشد.

ارتفاع صندلی‌تان را طوری تنظیم کنید تا به‌راحتی به پدال‌ها، دنده و فرمان دسترسی داشته باشید.

۱۳. روبه‌رو را نگاه نمی‌کنید

هنگام رانندگی به‌هیچ‌وجه نگاهتان را از جلو نگیرید. خیابان‌ها و جاده‌ها دارای چالش‌های منحصر‌به‌فرد خود هستند، از راه‌های باریک تا راه‌های تاریک با نقطه کور. حتما به‌هنگام رانندگی تمام توجهتان را به جلو معطوف کنید و تا حد امکان از گوشی استفاده نکنید.


حتما بخوانید: زیباترین جاده های ایران را بشناسید

۱۴. برف روی سقف خودرو را تمیز نمی‌کنید

هنگام زمستان، حتما برف انباشته‌شده روی سقف خودرو را تمیز کنید، زیرا احتمال دارد به‌هنگام رانندگی برف‌ها روی شیشه جلوی خودرو ریخته شود و نقطه کور ایجاد کند و در نتیجه به تصادف منجر شود.

۱۵. هنگام رانندگی از کفش مناسب استفاده نمی‌کنید

حتما به‌هنگام رانندگی از کفش راحت و مناسب استفاده کنید. رانندگی با دمپایی و کفش‌های پاشنه‌بلند باعث می‌شود نتوانید پدال‌ها را به‌درستی کنترل کنید. همین موضوع احتمال تصادف را افزایش می‌دهد.

۱۶. موتور خودرو را برای گرم‌کردن کابین روشن می‌کنید

smoke-from-exhaust-car-when-engine-starts

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در زمستان خودرو را روشن می‌کنید تا فضای داخلی گرم شود، باید بگوییم که این‌ کار آسیب بسیار زیادی به موتور خودروی شما وارد می‌کند. بهتر است خودرو را روشن و سپس شروع به حرکت کنید، با این‌ کار موتور خودرو آرام‌آرام گرم می‌شود و هیچ آسیب جدی‌ای به خودرو وارد نمی‌شود.

۱۷. روی داشبورد وسیله‌های مختلف می‌گذارید

اشیای کوچک و بانمکی که روی داشبورد خودرو قرار می‌دهید ممکن است به‌هنگام تصادف به موشک‌های بسیار خطرناکی تبدیل شوند!

هیچ وسیله‌ای روی داشبورد خودرو قرار ندهید.

۱۸. تمرکزتان را با کارهای دیگر از بین می‌برید

در هنگام رانندگی، به‌هیچ‌وجه به موسیقی با صدای خیلی بلند گوش ندهید و از گوشی نیز استفاده نکنید. چه بخواهید چه نخواهید، ما انسان‌ها نمی‌توانیم به‌طور هم‌زمان چند‌ کار را باهم با تمرکز بالا انجام دهیم.

به‌هنگام رانندگی فقط بر رانندگی تمرکز کنید.

۱۹. تابلوهای راهنمایی و رانندگی را جدی نمی‌گیرید

بدون غلط از آزمون آیین‌نامه رانندگی قبول شده‌اید؟ تبریک می‌گوییم، ولی فراموش نکنید تمامی این قوانین را باید به‌هنگام رانندگی نیز رعایت کنید. نادیده‌گرفتن هریک از این قوانین ممکن است هزینه‌های گزافی در پی داشته باشد.

۲۰. کمربند ایمنی را نمی‌بندید

نبستن کمربند ایمنی از اشتباهات رانندگی

بستن کمربند ایمنی برای همه رانندگان الزامی است. فراموش نکنید سلامتی شما ارزشمندترین ثروتی است که دارید. بستن کمربند ایمنی را برای خود به عادت تبدیل کنید. سالانه میلیون‌ها نفر با بستن کمربند ایمنی توانسته‌اند از تصادفات رانندگی جان سالم به در ببرند.

۲۱. به‌محض زردشدن چراغ راهنمایی، با سرعت حرکت می‌کنید

می‌دانیم که چراغ زرد راهنمایی به‌معنای کاهش سرعت و احتیاط است. بهتر است با دیدن چراغ زرد، سرعت را کاهش دهید و در صورت ترافیک حتما ترمز کنید. زندگی شما بسیار باارزش‌تر از چند ثانیه زود رسیدن است!

۲۲. در خط سرعت، آهسته حرکت می‌کنید

اکثر رانندگان تازه‌کار، با سرعت بسیار پایین در خط سرعت حرکت می‌کنند. این‌ کار سایر رانندگان را کلافه می‌کند و علاوه بر این، احتمال تصادف را نیز افزایش می‌دهد. لطفا در خط مناسب سرعت خودتان رانندگی کنید.

۲۱. خودرو را عمود بر جاده پارک می‌کنید

پارک معکوس در خیابان‌ها اشتباه بسیار بزرگی است. فرض کنید خودرویی با سرعت تمام با خودروی پارک‌شده شما برخورد می‌کند. در این شرایط، حتی اگر شما پشت فرمان نباشید، مقصر شناخته می‌شوید! شما که دوست ندارید جریمه اجباری پرداخت کنید؟

۲۳. به‌هنگام عصبانیت رانندگی می‌کنید

auto-business-car-sale

رانندگی هنگام عصبانیت یکی از بدترین حالاتی است که راننده می‌تواند تجربه کند. شما به‌هنگام عصبانیت تمرکز زیادی ندارید و صرفا بر اساس عادت در حال رانندگی هستید. اگر به‌تازگی گواهینامه رانندگی دریافت کرده باشید، بهتر است در شرایطی که عصبی هستید پشت فرمان نباشید. باور کنید این‌ کار هم به‌نفع شماست و هم به‌نفع دیگران.


حتما بخوانید: راهکارهایی که شما را از عصبانی شدن هنگام رانندگی باز می‌دارد

۲۴. بدون اطلاع از پارک خارج می‌شوید

یکی از اشتباهات رایج رانندگان این است که بدون روشن‌کردن چراغ راهنمای خود، از پارک خارج می‌شوند. شما با این‌ کار، هم احتمال تصادف را برای خود افزایش می‌دهید و هم دیگران را معذب می‌کنید. لطفا قبل از خروج از پارک چراغ راهنمای خود را روشن کنید.

۲۵. فراموش می‌کنید در نقطه کور قرار دارید

بی‌توجهی به نقطه کور، یکی از اشتباهات رانندگی
قسمت‌های تیره‌رنگ نقطه کور خودروی جلویی‌اند؛ یعنی او نمی‌تواند خودرویی را که در آن بخش قرار گرفته ببیند.

اکثر رانندگان گاهی فراموش می‌کنند در نقطه کور قرار گرفته‌اند. شما همیشه باید وقتی در نقطه کور قرار گرفتید، به رانندگان دیگر حضور خود را یادآوری کنید؛ مثلاً اگر قصد تغییر خط خود را دارید یا در جاده‌ای هستید که دید کافی وجود ندارد، کافی است برای اطلاع‌رسانی بوق کوتاهی بزنید.

سعی کنید زیاد در نقاط کور نباشید یا اگر بودید، سریع از آنجا خارج شوید.

۲۶. درهای خودرو را به‌طرز خطرناکی باز می‌کنید

ممکن است بدون اینکه به اطراف خود نگاهی بیندازید، در خودرو را باز کنید. این کار واقعا خطرناک است و اگر در نقطه کور قرار داشته باشید، احتمال تصادف وجود دارد. بهتر است قبل از پیاده‌شدن از خودرو، آینه‌ها را بررسی کنید تا احتمال تصادف وجود نداشته باشد.

۲۷. از چراغ راهنما استفاده نمی‌کنید

به‌هنگام دورزدن در دوربرگردان‌ها و تغییر مسیر، اگر راهنما نزنید، ممکن است این‌ کار به عادتی خطرناک در ذهن شما تبدیل شود. این موضوع را حتما جدی بگیرید.

۲۸. هنگام تغییر مسیر، از راهنما استفاده نمی‌کنید

توجه کنید که تغییر خط ممکن است هزینه‌های زیادی برای شما داشته باشد. بهتر است آداب و اصول صحیح را رعایت کنید و اگر قصد تغییر خط دارید، با چراغ راهنما به بقیه خودروها اطلاع دهید.

باور کنید انجام این‌ کار به‌ظاهر ساده می‌تواند تغییرات مثبتی در دنیا ایجاد کند.

۲۹. به‌هنگام خستگی رانندگی می‌کنید

اگر به استراحت نیاز دارید یا اگر حس خواب‌آلودگی دارید، به‌هیچ‌وجه رانندگی نکنید. شما در این شرایط تمرکز زیادی ندارید و امکان تصادف وجود دارد. حتما خوب استراحت کنید و بعد، با حواس جمع رانندگی را شروع کنید.

سخن پایانی

اگر به‌تازگی رانندگی را شروع کرده‌اید، حتما با اصول صحیح رانندگی کنید. فراموش نکنید پیشگیری بهتر از درمان است. شما با رعایت اصول صحیح رانندگی و پرهیز از اشتباهات رانندگی می‌توانید از تصادفات و هزینه‌های گزاف تا حد زیادی جلوگیری کنید. اگر در این زمینه نکته یا پرسشی دارید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» آن را با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: رعایت فرهنگ رانندگی با ۱۹ اصلی که قبل از پشت فرمان نشستن باید بدانیم

منابع دیگر: bridgestone-mea

مثل یک میلیاردر فکر کنید. این کتاب به شما نشان می‌دهد چطور اصول ثروت‌آفرینی را همین امروز وارد زندگی‌تان کنید.
منبع whatcar cleverly goliath
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 14 دیدگاه)
  1. مجید کیانی می‌گوید

    مثل همیشه فوق العاده بود
    ترجمه های خانم زینالی عزیز باعث میشه تا مقاله های ایشون رو تا کلمه ی آخرش مطالعه کنم
    ممنون که اینقدر با حوصله و دقیق وقت میذارید
    همیشه موفق باشید
    با سپاس فراوان

    1. الهه زینالی می‌گوید

      با سلام و احترام، خواهش میکنم، باعث افتخار تیم “چطور” حضور افرادی مثل شماست.

  2. سمیرا می‌گوید

    بسیار عالی …. با آرزوی موفقیت بیشتر…

    1. الهه زینالی می‌گوید

      با احترام، ممنونم دوست عزیزم که با خانواده “چطور” هستید.

  3. محمد توکلی می‌گوید

    با سلام مطالب تون عالی بود بیشتر به تقویت و آموزش فرهنگ رانندگی در جامعه بپردازید که این دوره زمانه بشدن افت کرده ممنون

    1. الهه زینالی می‌گوید

      سلام. بسیار خرسندیم که این مقاله رو دوست داشتید.