پوشیدن شورت هنگام خواب یا در طول روز چه تأثیری بر سلامت افراد دارد؟

0

وضعیت لباس زیر مسئله‌ای است که برای خیلی از ما چندان جدی نیست. نهایتا به تمیز نگه‌داشتن این لباس‌ها بسنده می‌کنیم و چیز دیگری راجع‌بهشان نمی‌دانیم. جالب است بدانید با توجه بیشتر به چگونگی استفاده از لباس‌های زیر می‌توانیم خود را از ابتلا به بسیاری از ناراحتی‌های پوستی و عارضه‌های دیگر مصون نگه داریم؛ مثلا پوشیدن شورت در مقایسه با نپوشیدن آن تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند. در ادامه، خواهیم گفت نپوشیدن شورت چه مزایایی برای زنان و مردان خواهد داشت. کمی هم راجع‌به این مسئله خواهید خواند که در صورت کنارگذاشتن عادت پوشیدن شورت، چه نکاتی را باید رعایت کنید. همراه ما بمانید.

نظر به تفاوت‌های موجود میان ناحیه تناسلی مردان و زنان، نپوشیدن شورت برای هریک با مزایای به‌خصوصی همراه خواهد بود. به همین علت، ابتدا از مزایای نپوشیدن شورت برای زنان خواهیم گفت و در بخش بعدی، مزایای این کار برای مردان را بررسی می‌کنیم.

مزایای نپوشیدن شورت برای زنان

۱. کاهش احتمال بروز عفونت مخمر ناحیه واژن

پوشیدن شورت تنگ و خطر عفونت مخمر ناحیه واژن

رونیکس

کاندیدا، قارچی که مسبب اصلی عفونت مخمر ناحیه واژن است، در محیط‌های گرم و مرطوب رشد و تکثیر قابل‌ملاحظه‌ای پیدا می‌کند. پوشیدن شورت یا لباس زیر تنگ یا آنهایی که از جنس نامناسب‌اند و به هوا اجازه جریان‌یافتن نمی‌دهند، رطوبت را در ناحیه واژن نگه می‌دارد و محیط را برای رشد و تکثیر باکتری‌های قارچی مساعد می‌کند.

هنوز تحقیقات جامعی دراین‌باره صورت نگرفته است که آیا نپوشیدن شورت در بلندمدت (مثلا بازه زمانی ۱ساله) باعث کاهش عفونت‌های قارچی می‌شود یا خیر. با این حساب، اگر قصد پوشیدن شورت را دارید، توصیه می‌شود لباس زیری را انتخاب کنید که به‌اندازه کافی گشاد باشد و از جنس مناسب دوخته شده باشد.

اگر لباس زیر از جنس نخ یا پنبه باشد، به‌خوبی به هوا اجازه جریان‌یافتن در ناحیه تناسلی را خواهد داد.

۲. کمک به کاهش بوی ناخوشایند و ناراحتی در ناحیه واژن

پوشیدن شورت ممکن است سبب جمع‌شدن رطوبت و عرق در واژن شود که دلیل اصلی بوی ناخوشایند در این ناحیه است. نپوشیدن شورت کمک می‌کند:

  • بوهای بد در ناحیه واژن به حداقل برسند؛
  • عرق تبخیر شود و در ناحیه واژن باقی نماند؛
  • احتمال عرق‌سوزشدن میان پاها به‌خاطر رطوبت کمتر شود.

۳. محافظت از بخش بیرونی آلت تناسلی زنانه در برابر ناراحتی‌ها

لبه بیرونی واژن از بافت نازک و ظریفی شبیه به بافت لب‌ها درست شده است. شورت‌های چسبان و آنهایی که از جنس نامناسب درست شده‌اند باعث ناراحتی این ناحیه و پوست اطراف آن خواهند شد. خون‌ریزی، ناراحتی و عفونت از جمله عارضه‌های محتمل در این شرایط‌اند؛ ناراحتی‌هایی که حتما با دردگرفتگی هم همراه خواهند شد.

نپوشیدن شورت در این شرایط خیلی به کمکتان می‌آید و از شر این ناراحتی‌ها خلاصتان می‌کند؛ به‌ویژه اگر عادت به پوشیدن شورت تنگ و چسبان دارید.

۴. محافظت در برابر حساسیت و واکنش‌های آلرژیک

تأثیر پوشیدن شورت تنگ بر تحریک واکنش حساسیت‌زا

برای تهیه بسیاری از انواع شورت‌ها و لباس‌های زیر از رنگ‌ها، ترکیبات و الیاف مصنوعی استفاده می‌شود که ممکن است باعث بروز حساسیت پوستی و واکنش‌های آلرژیک شوند. برای اشاره به این واکنش‌های از اصطلاح «درماتیت تماسی (Contact Dermatitis)» استفاده می‌کنند. این واکنش‌های حساسیت‌زا خود را در اشکال مختلف (مثل جوش، دانه، تاول و ناراحتی پوستی) نشان می‌دهند. آسیب‌دیدن بافت و عفونت پیامدهای جدی‌تر این واکنش‌ها هستند.

با نپوشیدن شورت کمی از نگرانی‌هایتان دراین‌باره کاسته خواهد شد.

مزایای نپوشیدن شورت برای مردان

نپوشیدن شورت برای مردان برخی از مزایایی را که برای زنان برشمردیم شامل حالشان می‌کند. منتها این کار چند مزیت دیگر نیز برای مردان دارد که تا حدود زیادی به فیزیولوژی متفاوت آلت تناسلی مردانه و بیضه‌ها ارتباط پیدا می‌کند.

۱. پیشگیری از خارش ژوک و سایر عفونت‌های قارچی

گرمی و رطوبت موجود در ناحیه آلت تناسلی مردانه فضای مساعدی ایجاد می‌کند برای رشد عفونت‌های قارچی مثل خارش ژوک (Jock Itch) یا تینیا کروریس (Tinea Cruris)، یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی پوست. قرمزی، خارش و ناراحتی پوست اطراف ناحیه تناسلی از جمله عوارض آن هستند.

پوشیدن شورت، به‌ویژه اگر تنگ و از جنس‌های نامناسب باشد، اجازه جریان مناسب هوا در این نواحی را نمی‌دهد و احتمال بروز عارضه یادشده را افزایش می‌دهد. می‌توانید به‌طور کلی شورت نپوشید یا آنکه بعد از فعالیت‌های ورزشی و نظایر آن، کمی اجازه دهید این نواحی هوا بخورند تا مشکلی پیش نیاید.

۲. کاهش احتمال بروز ناراحتی پوستی و زخم یا جراحت در ناحیه تناسلی

کاهش خطر ناراحتی پوستی با نپوشیدن شورت تنگ

چه لباس زیر به تن داشته باشید چه خیر، سایش آلت تناسلی و بیضه‌ها با لباس ممکن است ناراحتی‌هایی چون عرق سوز شدن یا حتی زخم‌شدن این نواحی را در پی داشته باشد. اگر به این ناراحتی‌ها توجه نشود و به‌کرات اتفاق بیفتند، به‌مرور امکان بروز عفونت در ناحیه تناسلی بیشتر می‌شود.

پوشیدن شورت بسیار تنگ جریان خون در ناحیه تناسلی را مختل می‌کند. وقتی چنین شورتی به پا داشته باشید، پس از مدتی روی ران و قسمت‌های دیگر جا خواهد انداخت و به این صورت، می‌توانید به تنگ‌بودن آن پی ببرید. البته سوای تنگی شورت، خودتان هم احساس ناراحتی خواهید داشت.

توصیه می‌شود لباس‌های گشاد و راحت با جنس مناسب به تن کنید تا مشکلی از این بابت برایتان پیش نیاید.

۳. تأثیرگذاری بر چگونگی تولید اسپرم

بیضه‌ها با فاصله نسبی بیرون از بدن قرار گرفته‌اند و این مسئله بی‌دلیل نیست. برای آنکه بیضه‌ها به‌شکلی مؤثر اسپرم بسازند، دمایشان باید از دمای معمول بدن (حدود ۳۷ درجه سلسیوس) اندکی کمتر باشد. دمای مناسب برای بیضه‌ها، برای آنکه قادر به تولید مؤثر اسپرم باشند، به چیزی حدود ۳۴٫۴ می‌رسد.

پوشیدن شورت تنگ احتمالا سبب چسبیدن بیضه‌ها به بدن می‌شود و در پی این اتفاق، دمایشان کمی بالاتر می‌رود. در این شرایط، شاهد عارضه‌ای به‌نام هایپرترمی (گرمازدگی) بیضه خواهیم بود که توان تولید مؤثر اسپرم را از آنها می‌گیرد. به‌مرور زمان، تعداد اسپرم‌ها کمتر و کمتر می‌شود و احتمال بروز ناباروری مردانه افزایش می‌یابد.

البته نباید عجولانه هم قضاوت کرد، چون هنوز تحقیقات دراین‌باره ادامه دارند و باید منتظر نتایج قطعی‌تر باشیم.

نپوشیدن یا پوشیدن شورت هنگام خواب

تمامی مطالب گفته‌شده مرتبط با لباس زیر و پوشیدن یا نپوشیدن آن راجع‌به خواب هم صدق می‌کند. بهترین کار این است که شب‌ها بدون لباس زیر و با لباس خواب راحت و گشاد بخوابید. اگر لباس زیر تنگ بپوشید یا شلواری بسیار تنگ به پا داشته باشید، ناحیه تناسلی عرق خواهد کرد و گرما و رطوبت از آن راهی به بیرون نخواهد یافت. در این صورت، شرایط برای تکثیر عفونت‌های قارچی و باکتری‌ها مساعد می‌شود.

چند اقدام احتیاطی که در صورت نپوشیدن شورت باید رعایت شوند

نباید گمان کنید با کنارگذاشتن پوشیدن شورت یک‌دفعه معجزه‌ای رخ می‌دهد و تمامی ناراحتی‌های ناحیه تناسلی از بین می‌رود. برای اثرگذاری بهتر این کار باید ملاحظاتی را مدنظر قرار دهید و رعایت کنید. در ادامه، از اینها خواهیم گفت.

۱. بدون شورت، لباس‌های تنگ نپوشید

پرهیز از پوشیدن لباس‌های تنگ هنگام نپوشیدن شورت

نباید فراموش کرد که جنس شلوارهایی که معمولا به پا می‌کنیم (جین یا کتان) به‌مراتب از جنس لباس زیر و شورت ضخیم‌تر است. اگر شلواری با چنین جنسی تنگ هم باشد، احتمال آنکه ناراحتی‌هایی که پیش از این برشمردیم در ناحیه تناسلی اتفاق بیفتند بیشتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که در صورت نپوشیدن شورت، شلواری که به پا دارید در تماس مستقیم با ناحیه تناسلی قرار خواهد گرفت. اگر جنس شلوار نامناسب باشد یا بیش‌ازحد تنگ باشد، مثل آن است که شورت تنگ پوشیده باشید و مزیتی برایتان نخواهد داشت. نکته دیگر آنکه نپوشیدن شورت گاهی باعث پیدایش لکه‌های عرق روی شلوار، بیشتر در ناحیه زیر نشیمنگاه می‌شود که اصلا جلوه خوشایندی ندارد. این‌گونه لکه‌ها به‌ویژه روی شلوارهای نازک به‌رنگ روشن قابل‌مشاهده خواهند بود.

اگر جریان هوا در ناحیه تناسلی به‌خوبی صورت نگیرد، امکان بروز عفونت قارچی یا خارش ژوک وجود خواهد داشت، حتی اگر شورت به پا نداشته باشید.

۲. لباس‌هایتان را به‌طور مرتب شست‌وشو و عوض کنید

ناحیه تناسلی پر از باکتری است. هر بار که شلوار در تماس با این ناحیه قرار می‌گیرد، بهتر است پیش از استفاده مجدد شسته شود. اگر پیش از این ۴ بار شلوار را به پا می‌کردید و بعد آن را می‌شستید، حالا باید بعد از ۲ بار پوشیدن این کار را بکنید. اگر خیلی نگران پاک کردن لکه‌های موجود روی شلوار هستید، راهکارهایی هست که استفاده از آنها به‌سادگی از شر این لکه‌ها خلاصتان خواهد کرد:

  • ۲ قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی را با ۲ قاشق چای‌خوری هیدروژن پراکسید ترکیب کنید و آن را روی جای لکه عرق بمالید. شلوار را ۳۰ دقیقه کنار بگذارید. سپس به‌شیوه معمول بشوییدش.
  • پیش از آنکه شلوار را به پا کنید، کمی پودر بچه یا وازلین روی ناحیه تناسلی و اطراف آن بمالید. این راهکار به پیشگیری از عرق‌سوزشدن یا خارش ژوک هم کمک خواهد کرد.

۳. بدون لباس زیر، شلوار پرو نکنید

پروکردن شلوار بدون لباس زیر ۲ ضرر خواهد داشت: ضرر اول و مهم‌تر آن است که احتمال سرایت باکتری‌های ناحیه تناسلی شما به لباس جدیدی که به تن می‌کنید وجود خواهد داشت و این باکتری‌ها به نفر دیگری که شلوار را به پا می‌کند منتقل خواهد شد. ضرر دیگر این است که احتمال دارد باکتری و عفوت از شلواری که احتمالا قبلا به تن شده به ناحیه تناسلی شما سرایت کند.

توصیه می‌شود هنگام امتحان‌کردن شلوارهای جدید حتما لباس زیر به تن داشته باشید.

در پایان

شکی نیست که با رعایت برخی ملاحظات و نکات، می‌توان با کنارگذاشتن پوشیدن شورت از مزایای مختلفی بهره‌مند شد؛ به‌ویژه اگر کسی مرتب با عفونت‌های قارچی، عرق‌سوزشدن پاها و ناراحتی‌های دیگر در ناحیه تناسلی سروکار داشته باشد. منتها نباید فراموش کرد پوشیدن یا نپوشیدن لباس زیر انتخابی شخصی است و در نهایت، همه‌چیز به صلاحدید خودتان بستگی دارد. اگر با پوشیدن شورت احساس راحتی بیشتری دارید، همین کار را بکنید. اگر فکر می‌کنید کنارگذاشتن این کار برایتان ثمربخش خواهد بود، دنبال این ایده را بگیرید.

خوش‌حال می‌شویم اگر با ما و مخاطبان «چطور» از دیدگاه‌ها و تجربه‌هایتان دراین‌باره بگویید. همچنین، اگر پیشنهاد، نظر یا انتقادی دارید، در قسمت «ارسال دیدگاه» مطرح کنید. از نظرات شما برای بهبود کیفیت مطالب بهره خواهیم برد.


در ادامه بخوانید: ۸ نکته مهم درباره لباس زیر که هر خانمی باید بداند
سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

۱۰،۰۰۰ تومان

دلیل بسیاری از خیانت‌های زناشویی یا طلاق‌ها این است که نمی‌دانیم با شریک زندگی یا همسر خود چگونه ارتباط برقرار کنیم.
این مجموعه صوتی را گوش دهید و تأثیرش بر زندگی مشترکتان را حس کنید.

۷،۰۰۰ تومان

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline bustle menshealth
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.