بهترین فیلم های کریستوفر نولان؛ معرفی ۱۱ فیلم پربیننده از این کارگردان انگلیسی

3

کریستوفر نولان، کارگردان و نویسنده انگلیسی، با استفاده مکرر از روایت‌های غیرخطی و اغلب ذهنی در فیلم‌هایش، شهرت و محبوبیت زیادی در میان منتقدان و مخاطبان سینما پیدا کرده است. او کارش را با بودجه اندک و ساخت فیلم‌های مستقل شروع کرد و در گذر سالیان فعالیتش در سینما، توانست تعدادی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین آثار سینمایی را بسازد. در ادامه این مطلب، به‌طور مختصر، با زندگی و آثار این کارگردان انگلیسی آشنا خواهیم شد و سپس، بهترین آثار او را با توجه به امتیاز دریافتی از وب‌سایت IMDb معرفی خواهیم کرد. با معرفی بهترین فیلم های کریستوفر نولان همراه ما باشید.

راجع به زندگی و آثار کریستوفر نولان

کریستوفر نولان در ۳۰ جولای ۱۹۷۰ در لندن به دنیا آمد. در ۷سالگی، با دوربین Super-8 پدرش شروع به ساخت فیلم‌های کوتاه کرد. بعدها وقتی برای تحصیل در رشته ادبیات انگلیسی روانه دانشگاه شد، در انجمن فیلم یو. اِس. اِل با دوربینی ۱۶میلیمتری فیلم‌برداری می‌کرد. در این دوره، فنونی آموخت که کمی بعدتر، در سال ۱۹۹۸، در اولین اثر سینمایی‌اش، «تعقیب (Following)»، به کارشان گرفت؛ فیلمی مهیج به‌سبک نوآر که با بودجه‌ای اندک، حدود ۶هزار دلار، ساخته شد.

رونیکس

نولان، با اعتبار و سرمایه‌ای که از فروش این فیلم نصیبش شد، امکانات کافی برای ساخت فیلم دومش را پیدا کرد: فیلمی به‌نام «یادگاری (Memento)»، که خودش فیلم‌نامه‌اش را نوشت (با الهام‌گرفتن از داستانی کوتاه نوشته برادرش جاناتان). این فیلم، که گای پیرس (Guy Pearce) در آن نقش‌آفرینی کرد، جوایز و افتخارات زیادی نصیب نولان کرد. از آن‌ جمله می‌توان به نامزدی دریافت جایزه‌های اسکار و گلدن گلوب، در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی اشاره کرد.

مشهورشدن نولان با اقبالی که به فیلم یادگاری نشان داده شد کلید خورد و پس از آن، به‌اندازه‌ای در سینما اعتبار پیدا کرد که توانست ستارگانی چون آل پاچینو و رابین ویلیامز را برای بازی در فیلم بعدی‌اش، «بی‌خوابی (Insomnia)»، فیلمی مهیج و روان‌شناختی، انتخاب کند.

آل پاچینو و نولان در فیلم بی‌خوابی، یکی از فیلم های کریستوفر نولان
آل پاچینو و نولان (نفر اول از سمت چپ) در پشت‌صحنه فیلم بی‌خوابی (۲۰۰۲)

در سال ۲۰۰۵، اولین قسمت از سه‌گانه بتمن را روی پرده‌های سینما برد. سه‌گانه‌ای که با برداشت مدرن و نزدیک به واقعیت از این داستان ابرقهرمانی، بیش از پیش او را میان مخاطبان سینما محبوب کرد. بعدها هم با ساخت فیلم‌هایی چون «تلقین (Inception)» و «میان‌ستاره‌ای (Interstellar)»، سبک‌وسیاق خاص خود در فیلم‌سازی (ترکیب ملموس رؤیا و واقعیت) را در سینما ماندگار کرد.

او در حال حاضر با همسرش اِما توماس و فرزندانشان در کالیفرنیا زندگی می‌کند و صاحب کمپانی فیلم‌سازی شخصی خود به‌نام «سینکوپی (Syncopy)» است.

معرفی بهترین فیلم های کریستوفر نولان

۱. شوالیه تاریکی (The Dark Knight)

شوالیه تاریکی، از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۰۸
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، جنایی، درام
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: کریستین بیل (Christian Bale)، هیث لجر (Heath Ledger)، آرون اکهارت (Aaron Eckhart)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۳۲ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۹٫۰ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۴ از ۱۰۰

درباره شوالیه تاریکی، از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

شوالیه تاریکی دومین قسمت از سه‌گانه بتمن است و ماجرای آن به ۱ سال پس از وقایع قسمت اول مربوط می‌شود. بتمن، با همکاری برخی دوستان بانفوذش، قصد دارند با دستگیری سردسته‌های گروه‌های خلافکار، شهر را از جرم و جنایت پاک کنند؛ تا اینکه شخصیت منفی عجیبی به‌نام «جوکر» وارد داستان می‌شود؛ مغز متفکر و خلافکاری که نه منطقی دارد و نه اخلاقیاتی و جز آفرینش هرج‌ومرج و نابودی هدفی ندارد؛ البته اگر بتوان برای او هدفی قائل شد. حالا بتمن باید تمامی توان فیزیکی و روانی‌اش را به کار گیرد تا بتواند با جوکر مقابله کند.

نظر مخاطبان و منتقدان راجع به شوالیه تاریکی

در مجموع فروش جهانی، شوالیه تاریکی ۱بیلیون دلار عاید سازندگانش کرد و در میان تمامی جوایز و افتخاراتی که کسب کرد، نامزد دریافت جایزه اسکار در ۸ بخش نیز شد. اینها خود به‌خوبی گویای اقبال خوبی است که مخاطبان و منتقدان به این فیلم نشان دادند. هیث لجر به‌خاطر بازی تحسین‌برانگیزش در نقش جوکر، شخصیت منفی فیلم، هر سه جایزه مهم جهانی (اسکار، گلدن گلوب و بفتا) را در بخش بهترین بازیگر مکمل مرد دریافت کرده است.

۲. تلقین (Inception)

تلقین از فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۱۰
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی، ژاپنی، فرانسوی
ژانر: اکشن، ماجراجویی، علمی‌ ـ تخیلی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، جوزف گوردون لویت (Joseph Gordon-Levitt)، الیوت پیج (Elliot Page)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲۸ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۷ از ۱۰۰

درباره تلقین، از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

تلقین ماجرای سارقی است ماهر به‌نام دام کاب، اما نه سارقی معمولی. او می‌تواند در آسیب‌پذیرترین حالت ذهن انسان، یعنی در رؤیا، رازهای ارزشمندی را که در اعماق ناخودآگاه نهفته‌اند بدزدد. این مهارت کاب را به شخصی سرشناس و مشهور تبدیل می‌کند و نظر برخی را به او جلب می‌کند. کسی به او پیشنهاد غیرممکنی می‌دهد: اگر بتواند به‌جای سرقت افکار، فکری به ذهن دیگری تلقین کند، زندگی ازدست‌رفته‌اش را به او بازخواهند گرداند. کاب، به‌همراه تیمی که برای این کار انتخاب می‌کند، پیشنهاد را قبول می‌کند. منتها پای دشمن خطرناکی در میان است که این تیم و اهدافشان را تهدید می‌کند؛ دشمنی که فقط کاب می‌تواند حضور آن را حس کند.

نظر مخاطبان و منتقدان راجع به فیلم تلقین

تلقین یکی دیگر از فیلم های نولان است که خود او فیلم‌نامه‌اش را نوشته است. درام مهیج و تأمل‌برانگیزی که با فروش جهانی مبلغی بالغ بر ۸۰۰میلیون دلار، از بهترین‌های سال شد و راجع به آن، اظهارنظرها و بحث‌های بسیاری مطرح شد و درگرفت. جوایز و افتخاراتش هم کم نبوده است و از این‌ حیث نیز، در میان فیلم های کریستوفر نولان متمایز است. ۴ جایزه اسکار و نامزدی در ۸ بخش دیگر از جمله جوایزی‌اند که کریستوفر نولان با فیلم تلقین دریافت کرد.

۳. میان‌ستاره‌ای (Interstellar)

میان‌ستاره‌ای از فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۱۴
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان، کانادا
زبان: انگلیسی
ژانر: ماجراجویی، درام، سای‌فای
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: متیو مک‌کانهی (Matthew McConaughey)، ان هتوی (Anne Hathaway)، جسیکا چستین (Jessica Chastain)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۶ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۲ از ۱۰۰

درباره فیلم میان‌ستاره‌ای

داستان این فیلم در زمانی رخ می‌دهد که قحطی، خشک‌سالی و بلایای دیگر آینده زندگی بشر روی زمین را تهدید می‌کنند. فقط یک راه برای نجات بشریت وجود دارد و آن هم سفر میان‌ستاره‌ای است. گروهی از فضانوردان، از طریق کرم‌چاله‌ای که تازگی در دوردست‌های منظومه شمسی یافت شده است، به جایی سفر می‌کنند که تاکنون پای هیچ انسانی به آن باز نشده است؛ سیاره‌ای که شاید مأمن جدید بشر و راه نجات او باشد.

نظر مخاطبان و منتقدان راجع به فیلم

میان‌ستاره‌ای حماسه علمی ـ تخیلی کریستوفر نولان است و در آن، می‌توانید شاهد بسیاری از ایده‌هایی باشید که برای این کارگردان منبع الهام بوده‌اند. در کنار داستان حماسی و رخدادهای بزرگی که بخش اعظم فیلم را تشکیل می‌دهد، روایتی است ساده از عشق و فداکاری. نکات مثبتی چون اینها باعث شد منتقدان و مخاطبان اقبال خوبی به فیلم میان‌ستاره‌ای نشان دهند.


حتما بخوانید: بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

۴. اوپنهایمر (oppenheimer)

اوپنهایمر نولان

سال تولید: ۲۰۲۳
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، زندگی‌نامه، تاریخی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: کیلین مورفی (Cillian Murphy)، امیلی بلانت (Emily Blunt)، مت دیمون (Matt Damon)، رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.)، فلورنس پیو (Florence Pugh)
مدت‌زمان: ۳ ساعت
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۶ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۳ از ۱۰۰

درباره فیلم اوپنهایمر

اوپنهایمر نولان که جدیدترین فیلم اوست، ماجرای جولیوس رابرت اوپنهایمر را روایت می‌کند، دانشمندی آمریکایی که پروژه منهتن را پیش برد تا نخستین بمب اتم ساخته شود.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره فیلم اوپنهایمر

هرچند بسیاری این فیلم را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخی می‌دانند و نولان را بابت به تصویر کشیدن عالی جزئیات و مطرح‌کردن مسئله‌ای اخلاقی ستایش می‌کنند، برخی آن را خسته‌کننده توصیف می‌کنند و می‌گویند مثل سایر فیلم‌های نولان شگفت‌انگیز نیست. ظاهرا زمان سه‌ساعته فیلم بر این نظرات بی‌تأثیر نبوده است.

۵. پرستیژ (The Prestige)

پرستیژ از فیلم های نولان

سال تولید: ۲۰۰۶
کشورهای سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: درام، معمایی، سای‌فای
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: کریستین بیل (Christian Bale)، هیو جکمن (Hugh Jackman)، اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۶ از ۱۰۰

درباره پرستیژ، از فیلم های کریستوفر نولان

وقایع فیلم پرستیژ در اواخر قرن نوزدهم در لندن رخ می‌دهند. رابرت و همسرش جولیا و آلفرد دستیاران شعبده‌باز و دوستانی بسیار خوب‌اند. تا آنکه طی یکی از اجراهایشان، تصادفی اتفاق می‌افتد و جولیا جانش را از دست می‌دهد. رابرت و آلفرد از آن به‌بعد، دشمنان قسم‌خورده یکدیگر می‌شوند. هر دو شعبده‌بازانی مشهور و رقیب یکدیگر می‌شوند و تمام تلاششان را می‌کنند تا حقه‌های دیگری را برملا کنند.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره فیلم پرستیژ

روایت هنرمندانه، کارگردانی فوق‌العاده خوب و نقش‌آفرینی ماندگار بازیگران فیلم از جمله نکات مثبتی‌اند که مخاطبان و منتقدان را جذب آن کردند. شاید در میان فیلم های نولان هیچ‌یک به‌ این‌ اندازه مخاطب را به چالش نکشد و فکرش را درگیر نکند. انگار که نوشته فیلم خود حقه‌ای شعبده‌بازی باشد و نویسنده بخواهد با آن مخاطبش را مسحور خود کند. فیلم‌نامه پرستیژ نتیجه همکاری کریستوفر نولان با برادرش جاناتان بوده است.

۶. یادگاری (Memento)

یادگاری از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۰۰
کشور سازنده: آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: معمایی، مهیج
رده سنی: بزرگ‌سال
بازیگران اصلی: گای پیرس (Guy Pearce)، کری-ان ماس (Carrie-Anne Moss)، جو پانتولیانو (Joe Pantoliano)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۵۳ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۴ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۳ از ۱۰۰

درباره یادگاری، از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

لئونارد، ارزیاب سابق بیمه، حافظه کوتاه‌مدت خود را از دست داده است و نمی‌تواند خاطرات جدید پیدا کند. آخرین چیزی که به یاد می‌آورد شبی است که کسی وارد خانه‌اش می‌شود، همسرش را به قتل می‌رساند و ضربه شدیدی به سر لئونارد وارد می‌کند؛ ضربه‌ای که باعث اختلال حافظه او می‌شود. لئونارد حالا با این خاطره منحوس در ذهن و اختلال حافظه‌ای که پیدا کرده است، می‌خواهد قاتل همسرش را پیدا کند و انتقام بگیرد. منتها انتقام برای کسی که حافظه‌ای ندارد چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟

نظر مخاطبان و منتقدان درباره فیلم

مثل بیشتر فیلم های کریستوفر نولان ، یادگاری نیز داستان پیچیده‌ای دارد و شرح وقایع در آن بسیار متفاوت از فیلم‌های معمولی است. هم‌زمان که شاهد روایت خطی داستان هستیم، روایت دیگری از آینده به گذشته، به‌صورت فلش‌بک‌های کوتاه به فیلم راه پیدا می‌کند. باید تکه‌های جورچین را یکی‌یکی پیدا کنید و جای خود بگذارید تا تصویر کاملی از آنچه داستان فیلم را تشکیل می‌دهد پیدا کنید. بخش اعظم مخاطبان و منتقدان به‌خاطر سبک خاص روایت و چالش‌هایی که برای مخاطب ایجاد می‌کند فیلم را تحسین کرده‌اند.

۷. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (The Dark Knight Rises)

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

سال تولید: ۲۰۱۲
کشور سازنده: انگلستان، آمریکا
زبان: انگلیسی، عربی
ژانر: اکشن، ماجراجویی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: کریستین بیل (Christian Bale)، تام هاردی (Tom Hardy)، ان هتوی (Anne Hathaway)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۴۴ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۴ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۷ از ۱۰۰

درباره فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

مدت ۸ سال از زمانی که جوکر در شهر گاتهام هرج‌ومرج به پا کرده بود می‌گذرد. بتمن آن زمان و پس از رهایی از شر جوکر، جرم‌های دنت را گردن گرفت و خلوت گزید؛ بنابراین، دیگران دید خوبی به او نداشتند. منتها حالا خطر جدیدی شهر را تهدید می‌کند. جنایتکاری به‌نام بین، با گروهک تروریستی‌اش قصد نابودی گاتهام را دارند. وقت آن است که بتمن دوباره از خلوتش بیرون بیاید و شهر را نجات دهد.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره فیلم

زیاد پیش نمی‌آید که در فیلم‌های سه‌گانه قسمت‌های دوم و سوم بهتر و بهتر شوند، اما این اتفاق در سه‌گانه بتمن افتاد تا قسمت آخر این سه‌گانه را در فهرست پرفروش ترین فیلم های جهان قرار دهد. قسمت سوم اگر بهتر از دو قسمت قبلی نباشد، چیزی ازشان کم ندارد. پرداخت صحنه‌های اکشن در این قسمت به بهترین کیفیت خود می‌رسد. دیگر جنبه‌های تکنیکی فیلم هم در مقایسه با دو قسمت قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. شخصیت منفی فیلم نیز، که تام هاردی به‌خوبی نقش آن را ایفا می‌کند، شخصیت منفی معمولی نیست و مثل جوکر، پیچیدگی‌های خود را دارد. اینها از بازخوردهای مخاطبان و منتقدان به فیلم بوده است.

۸. بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins)

بتمن آغاز می‌کند از فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۰۵
کشورهای سازنده: انگلستان، آمریکا
زبان: انگلیسی
ژانر: اکشن، ماجراجویی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: کریستین بیل (Christian Bale)، مایکل کین (Michael Caine)، کن واتانابه (Ken Watanabe)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۲۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۸٫۲ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۴ از ۱۰۰

درباره فیلم بتمن آغاز می‌کند، از بهترین فیلم های کریستوفر نولان

در قسمت اول از سه‌گانه بتمن، «بتمن آغاز می‌کند»، شاهد شکل‌گیری شخصیت ابرقهرمان داستان هستیم. بروس وین، در کودکی از نزدیک قتل پدر و مادرش را تماشا می‌کند. نوجوان میلیونر کمی بزرگ‌تر می‌شود و برای غلبه بر ترس‌ خود، به شرق سفر می‌کند و زیر نظر استادی، مهارت‌های مختلف پیدا می‌کند. پس از دوره‌ای که می‌گذراند، تصمیم می‌گیرد برای مقابله با فساد و انجام وظیفه‌اش به گاتهام بازگردد.

نظر مخاطبان و منتقدان راجع به فیلم

بتمن آغاز می‌کند شروع بسیار خوبی بر سه‌گانه بتمن بود. بسیاری از مخاطبان و منتقدان شخصیت‌پردازی ملموس و واقعی بتمن را، که کریستین بیل به‌خوبی از پس ایفای نقش آن برآمد تحسین کردند. به‌علاوه که در تاریخ سینما، فیلم‌هایی که بر اساس داستان کمیک بتمن ساخته شده بودند، چندان آثار درخور و کارشده‌ای نبودند. کریستوفر نولان توانست با این فیلم فرنچایز بتمن را هم احیا کند و جان تازه‌ای به آن دهد.

۹. دانکرک (Dunkirk)

دانکرک از فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۱۷
کشورهای سازنده: انگلستان، هلند، فرانسه، آمریکا
زبان: انگلیسی، فرانسوی، آلمانی
ژانر: اکشن، درام، تاریخی
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: فیون وایتهد (Fionn Whitehead)، بری کیوگن (Barry Keoghan)، مارک رایلنس (Mark Rylance)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۴۶ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۸ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۹۲ از ۱۰۰

درباره دانکرک، از فیلم های کریستوفر نولان

ماه‌های می و ژوئن ۱۹۴۰. ۴۰۰هزار سرباز بریتانیایی و فرانسوی، در شهر بندری دانکرک، در محاصره آلمان‌ها هستند. نیروهای آلمانی در جنگ هوایی برتری دارند. سربازان انگلیسی و فرانسوی مدام زیر بمباران هواپیماهای آلمان در انتظار معجزه‌ای برای نجات‌اند. معجزه‌ای که فداکاری و شجاعت می‌تواند به رخداد آن کمک کند. همین اتفاق هم می‌افتد و حتی برخی از مردم شهرهای نزدیک هم برای نجات این سربازها به نیروی دریایی متفقین می‌پیوندند و با قایق‌هاشان روانه دانکرک می‌شوند.

نظر مخاطبان و منتقدان راجع به فیلم

با تماشای دانکرک می‌توانید شاهد یکی از وقایع تاریخی جنگ جهانی دوم باشید؛ آن هم از دید سربازان و مردم معمولی که جنگ را با تمام وجود تجربه کرده‌اند. پایبندی به وقایع تاریخی جنگ و گروه بازیگری مستعد از جمله نکات مثبتی‌اند که برای فیلم برشمرده‌اند.


حتما بخوانید: ۵۵ فیلم دیدنی از بهترین فیلم های جنگی تاریخ سینما

۱۰. تعقیب (Following)

تعقیب از نخستین فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۱۹۹۸
کشور سازنده: انگلستان
زبان: انگلیسی
ژانر: جنایی، معمایی، مهیج
رده سنی: بزرگ‌سال
بازیگران اصلی: جرمی تئوبالد (Jeremy Theobald)، الکس هو (Alex Haw)، لوسی راسل (Lucy Russell)
مدت‌زمان: ۱ ساعت و ۹ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۵ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۸۱ از ۱۰۰

درباره فیلم تعقیب

داستان فیلم تعقیب درباره نویسنده جوانی است که در خیابان، غریبه‌ها را تعقیب می‌کند و دیگر کاری جز این ندارد. روزی در حال تعقیب یکی از همین غریبه‌هاست که ناگهان با او روبه‌رو می‌شود. سارق منزلی که نویسنده جوان را زیر پروبال می‌گیرد و به او یاد می‌دهد چطور برای سرقت باید وارد خانه‌ها شد. روزی در حال سرقت یکی از خانه‌ها با کسی آشنا می‌شود که ماجراهای تازه‌ای را برایش رقم خواهد زد.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره فیلم تعقیب

تعقیب در میان فیلم های کریستوفر نولان اثر خاصی محسوب می‌شود. اولین اثر مهم سینمایی اوست و در آن می‌توان شاهد اولین تلاش‌های نولان برای اجرای فنون‌هایی بود که بعدها، در فیلم «یادگاری»، به‌شکلی بی‌نقص اجرایشان کرد. آن زمان کریستوفر نولان هنوز معروف نشده بود؛ اما بازخورد فیلم در میان منتقدان سینما خوب بود و فروش نسبتا خوبی هم داشت.

۱۱. تِنِت (Tenet)

تِنِت از جدیدترین فیلم های کریستوفر نولان

سال تولید: ۲۰۲۰
کشور سازنده: آمریکا، انگلستان
زبان: انگلیسی، روسی
ژانر: اکشن، سای‌فای، مهیج
رده سنی: ۱۳+
بازیگران اصلی: جان دیوید واشنگتن (John David Washington)، رابرت پتینسون (Robert Pattinson)، الیزابت دبیکی (Elizabeth Debicki)
مدت‌زمان: ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه
امتیاز IMDb: امتیاز ۷٫۳ از ۱۰
امتیاز Rottentomatoes: امتیاز ۷۰ از ۱۰۰

درباره فیلم تنت

آندری ساتور (Andrei Sator)، شورشیِ ثروتمند و بانفوذ روسی، که مهارت‌هایی در پیش‌بینی آینده دارد، می‌رود تا آغازگر جنگ جهانی سوم باشد. سازمانی مرموز به‌نام تنت، یکی از جاسوس‌های سی‌آی‌اِی را به خدمت می‌گیرد تا از وقوع این امر پیش‌گیری کند. جاسوسی که به‌نام «قهرمان (The Protagonist)» شناخته می‌شود و به‌مرور، مهارت عجیبی در «وارونه‌سازی زمان» پیدا می‌کند؛ مهارتی که از آن برای پیشگیری از وقوع جنگ استفاده خواهد کرد.

نظر مخاطبان و منتقدان درباره فیلم تنت

کسانی که مخاطب فیلم های کریستوفر نولان هستند و از تماشای آثار او لذت می‌برند، با این فیلم هم ارتباط برقرار خواهند کرد. پیچیدگی‌های همیشگی داستان‌های نولان در این فیلم نیز دیده می‌شود و مثل همیشه، مخاطب را به چالش می‌کشد. البته فروش جهانی فیلم چندان خوب نبوده است. بسیاری علت آن را همه‌گیری ویروس کرونا می‌دانند.

در پایان

سعی بر آن بود تا در این مطلب شرح مختصر و مفیدی راجع به فیلم های کریستوفر نولان و سبک خاص او در فیلم‌سازی در اختیارتان بگذاریم. فیلم‌های این کارگردان برجسته سینما اغلب کمی پیچیده‌اند و زمان می‌برد تا با ایده‌ها و تصورات او آشنا شوید. منتها سفری است که حتما ارزشش را خواهد داشت و چیزهای جالبی دستگیرتان خواهد شد.

نظر شما چیست؟ چقدر با کریستوفر نولان و آثار او آشنا هستید؟ بهترین فیلم او به‌نظر شما کدام است؟ علت انتخابتان چیست؟ در قسمت «ارسال دیدگاه» می‌توانید با ما و مخاطبان چطور از بازخوردهای خود بگویید.


در ادامه بخوانید: ۹ فیلم پرجستجوی گوگل در سال ۲۰۲۰؛ مردم دنیا بیشتر به‌دنبال چه فیلم‌هایی بوده‌اند؟
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع imdb imdb imdb
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. محمد می‌گوید

    Interstellar عالی بود

    1. محمدرضا عاشوری می‌گوید

      همین‌طوره محمدجان. امیدوارم از تماشای سایر فیلم‌ها هم لذت ببرید.

  2. 😉 می‌گوید

    عالی ولی چندتاشون مغز میخواد تا تجزیه کند افکار نولان رو چند درصد احتمال واقعیت داشتن یا عملی بودن رو دارند افکار بدون اثبات هستن صرفن یک خیال گذرا برای شخص درکل جالب بود ممنون سپاس