نشانه‌های آفتاب سوختگی گیاهان؛ چطور گیاهانی که سوخته‌اند را احیا کنیم؟

1

گل‌ها و گیاهان به محیط اطراف ما طراوت و شادابی می‌بخشند. یکی از مشکلات رایج روزهای گرم سال آفتاب سوختگی گیاهان است، هم برای گیاهانی که در حیاط و باغچه‌اند و هم برای گیاهان آپارتمانی که درون خانه پرورش می‌دهید. در این مطلب، درباره دلایل آفتاب سوختگی گیاهان و روش‌های احیای آنها صحبت خواهیم کرد.

حتی افراد بی‌اعتنا به گل‌وگیاه هم احتمالا از دیدن منظره گیاهانی که زیر نور شدید آفتاب خشک و زرد شده‌اند ناراحت خواهند شد. در این مطلب، دلایل این مشکل و روش‌های احیای گیاهان آسیب‌دیده را بیان می‌کنیم.

رونیکس

نشانه آفتاب سوختگی گیاهان

نشانه‌های آفتاب سوختگی گیاهان
لکه‌های تیره یا سفید یکی از نشانه‌های آفتاب سوختگی گیاهان است

از کجا بفهمیم گیاه آفتاب‌سوخته شده است؟ پرتوهای خورشید می‌توانند باعث خشک‌شدن و پژمردگی برگ‌ها شوند. یکی از نشانه‌های مهم آفتاب سوختگی گیاهان به‌وجودآمدن لکه‌های سفید یا تیره روی برگ‌هاست. در این حالت، به‌دلیل ازدست‌رفتن رطوبت، خاک گیاه خشک و سفت می‌شود. به‌محض مشاهده این نشانه، باید به‌سرعت وارد عمل شوید. آرامشتان را حفظ کنید و صبور باشید. گیاهان برای احیاشدن به زمان نیاز دارند.

همیشه یادتان باشد هر گیاهی به‌آسانی احیا نمی‌شود؛ بنابراین، سعی کنید از گیاهانی که خیلی دوستشان دارید بیشتر مراقبت کنید.

دلیل آفتاب سوختگی گیاهان

قرارگرفتن در معرض نور شدید و مستقیم خورشید به‌مدت طولانی برگ‌ها را می‌سوزاند و آنها را پژمرده می‌کند. معمولا در بهار و تابستان این مشکل رایج‌تر است؛ مخصوصا اگر گیاهان را در زمستان درون خانه برده‌اید و با گرم‌شدن هوا می‌خواهید به‌یک‌باره آنها را به بیرون از خانه منتقل کنید. گیاهان که در این مدت به نور کم عادت کرده بودند، زیر نور مستقیم خورشید می‌سوزند. به همین ترتیب، اگر گیاهی را که عاشق سایه است به بخشی از خانه که نور مستقیم خورشید می‌تابد منتقل کنید، گیاه آفتاب‌سوخته می‌شود.

فقط زمانی می‌توانید این گیاهان را نجات دهید که بلافاصله به دادشان برسید.

نشانه‌هایی که می‌گویند گیاه هنوز زنده است

آفتاب سوختگی گیاهان - نشانه‌های زنده بودن گیاه
کمی پوست گیاه را با ناخن خراش دهید، اگر بافت سبز روشن دیدید، گیاه قابل‌احیاست.

از کجا بفهمیم گیاه هنوز زنده است و باید برای احیاکردنش تلاش کنیم؟ قبل از هر چیز صبر داشته باشید. خیلی زود دست از تلاش برندارید؛ مخصوصا اگر علاقه زیادی به آن گیاه دارید یا یکی از نمونه‌های کمیاب گیاهان است. گیاه را بررسی کنید تا ببینید آیا در گیاه نشانه‌های حیات دیده می‌شود یا نه:

۱. با ناخنتان کمی از ساقه را خراش دهید

بخش کوچکی از پوست یا ساقه گیاه را با ناخن خراش دهید. آیا هنوز بافت آن سبز است؟ اگر این‌طور است، گیاه هنوز زنده است. منتها اگر رنگ بافت آن قهوه‌ای شده است، ساقه از بین رفته است.

۲. ساقه را خم کنید

به‌آرامی ساقه را دور انگشتتان بپیچانید. اگر انعطاف‌پذیر است، هنوز زنده است. منتها اگر بشکند، از بین رفته است. کل طول ساقه را آزمایش کنید تا ببینید تا انتهای آن جایی هست که نشکند یا نه.

۳. جوانه‌ها را بررسی کنید

گل‌ها و برگ‌های گیاه را بررسی کنید. یکی از غنچه‌های گل را با انگشتتان له کنید. اگر هنوز آب‌دار است و پلاسیده نشده است، گیاه مردنی نیست. اگر در دستتان حالت پوسته‌پوسته شد، یعنی دیگر نمی‌توان گیاه را احیا کرد. اگر خود گیاه تا حدی جان دارد و فقط غنچه‌ها مشکل دارند، غنچه‌های پلاسیده، نرم‌شده یا تغییر رنگ داده را دور بریزید.

با اینکه این آزمون‌ها نشانتان می‌دهند می‌توان گیاه را نجات داد یا نه، ممکن است گاهی درست نباشند؛ برای مثال، ممکن است ظاهر گیاه نشان دهد که زنده می‌ماند، اما آسیبی که به آن رسیده است آن‌قدر شدید باشد که نتوان آن را جبران کرد.

بازگرداندن گیاه آفتاب‌سوخته به زندگی

آفتاب سوختگی گیاهان - آبیاری گیاهان آفتاب سوخته

چطور گیاه آفتاب‌سوخته را احیا کنیم؟

مرحله اول: منتقل‌کردن گیاه به سایه

اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای اینکه آفتاب آسیب بیشتری به گیاه نزند، آن را به جایی که سایه دارد منتقل کنید.

از آنجا که گیاه به نور نیاز دارد، این کار را به‌یک‌باره انجام ندهید.

مرحله دوم: آبیاری

در مرحله بعد، باید گیاه را آبیاری کنید. یادتان باشد گیاهی که برگ‌هایش را به‌دلیل آفتاب‌سوختگی از دست داده است مانند گذشته به آب زیادی نیاز ندارد. کم‌کم به آن آب بدهید تا به درون خاک نفوذ کند. با انگشتتان به خاک دست بزنید ببینید مرطوب شده است یا نه. در غیر این‌ صورت، ممکن است به ریشه آسیب بزنید. بعدها وقتی برگ‌های جدید رشد می‌کنند، می‌توانید به‌تدریج مقدار آب آن را اضافه کنید. وقتی گیاه به حالت عادی برگشت، می‌توانید به همان اندازه و دفعاتی که قبلا عادت داشت به آن آب بدهید.

هر چه خاک گیاه سفت‌تر و خشک‌تر باشد به آب بیشتری نیاز دارد.

مرحله سوم: جداکردن قسمت‌های سوخته

پس از اینکه به‌اندازه کافی گیاه را آبیاری کردید، حالا باید قسمت‌های آفتاب‌سوخته از جمله گل‌ها و برگ‌های ازبین‌رفته گیاه را جدا کنید. اگر این کار را نکنید، گیاه بخشی از انرژی و مواد مغذی را که باید صرف قسمت‌های سالمش کند برای ترمیم و احیای قسمت‌های سوخته هدر می‌دهد. به همین دلیل نمی‌تواند جان بگیرد. ساقه گیاه را تا جایی‌ که بافت سبز دارد قطع کنید.

اگر نمی‌توانید به‌راحتی تشخیص دهید، به‌عنوان قانونی کلی، هر بار ۳۳ درصد از طول آن را ببرید تا جایی که بافت سبز را پیدا کنید.

مرحله چهارم: کوددهی

بعد از جداکردن قسمت‌های سوخته گیاه، کمی کود به آن اضافه کنید. این کار برای محافظت خاک و ریشه‌ها از نور خورشید و حفظ رطوبت گیاه ضروری است. به گیاهی که برگ ندارد کمتر کود بدهید. در واقع، باید نصف مقدار کودی را که قبل از آفتاب سوختگی پای آن می‌ریختید بریزید. روش دیگری هم وجود دارد و آن این است که همان مقدار کود را بدهید، اما بازه زمانی را تغییر دهید؛ یعنی اگر قبلا هر هفته به آن کود می‌دادید، این بار هر ۳ هفته یک‌ بار این کار را انجام دهید.

وقتی گیاه دوباره شروع به رشد کند می‌توانید مقدار و دفعات کوددهی را افزایش دهید.

تغییر موقعیت گیاه هم‌زمان با تغییر فصل

وقتی می‌خواهید گیاهانی را که در زمستان به درون خانه برده‌اید به محیط باز برگردانید، ابتدا ۲ ساعت، آنها را در آفتاب قرار دهید و ۲ تا ۳ روز به همین منوال ادامه دهید. سپس میزان قرارگیری آن را در معرض نور خورشید افزایش دهید. ۲ تا ۳ هفته این شیوه را تکرار کنید تا کم‌کم گیاه به نور خورشید عادت کند. به همین روش می‌توانید در فصول سرد گیاهان را به خانه برگردانید.

شما بگویید

آیا در خانه گل‌و‌گیاه نگه می‌دارید؟ کدام گل‌ها به نور زیاد نیاز ندارند و می‌توان آنها را درون اتاق نگه داشت؟ خوش‌حال می‌شویم تجاربتان را در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: انواع گیاهان هوازی یا تیلاندسیا و روش صحیح نگهداری از آنها
کسب‌وکار خود را با سرمایه کم شروع کنید

به مدت محدود با تخفیف ۵۰٪

منبع littleflowerhut
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. نازی می‌گوید

    سلام من تازه نهال گوجه فلفل کاشتم تو خاک خوب ولی چون باید۶تا۱۰ساعت توآفتاب باشن گذاشتم بیرون ولی برگاش زرد شده خیلی ناراحت حتی براشون گریه میکنم توروخدابگید چیکارکنم☹😞