علت گرم شدن قسمت فریزر یخچال

0

وقتی شما به امید این که در هوای گرم تابستان یک بستنی بخواهید از یخچال فریزر بردارید و میل کنید اما وقتی در یخچال فریزر را باز می‌کنید می‌بینید داخل فریزر یخچال کاملا گرم است. این لحظه میتواند بدترین اتفاق ممکن باشد اما ناراحت نباشید اتفاق های بدتری هم میتوانست پیش بیاید ولی این مشکل حل شدنی است و نگران نباشید. ما در این مقاله از مدرن کنیک که بعنوان نمایندگی تعمیرات یخچال سعی داریم دلایل گرم شدن قسمت فریزر یخچال را بررسی کنیم. ما در ادامه به بررسی قسمت هایی که می تواند باعث به وجود آمدن این اشکال شود را بررسی می کنیم.

دلایل احتمالی گرم شدن قسمت فریزر یخچال

  • مشکلاتی در گردش هوا
  • فن اواپراتور خراب است
  • عدم صدور دستور یخ زدایی
  • مشکلات کمپرسور
  • کمبود گاز مبرد
  • کثیفی کندانسور
  • فن خنک کننده معیوب است
  • رله راه انداز کمپرسور معیوب است
  • خازن راه انداز کمپرسور مشکل دارد
  • ترمیستور و یا سنسور دمای یخچال
  • فضای گرم و عدم تبادل حرارتی مناسب
  • لاستیک های دور درب یخچال

 

رونیکس

گردش هوا در داخل فریزر

عمل چرخش فن و گردش هوا در بخش فریزر یخچال باعث انتقال سرما و تبخیر آب حاصل از سرما در فریزر و خنک شدن مواد غذایی میشود. هر اختلالی در این چرخه از جمله اضافه کردن وسایل به طور ناگهانی می تواند چرخه ی تبخیر را طولانی کند. وقتی چرخه ی تبخیر خیلی طولانی شود، باعث به وجود آمدن یخ می شود و در نتیجه یخ به عنوان عایق عمل می کند. این عایق باعث می شود جریان هوا خیلی کم شود و در نتیجه باعث می شود مواد غذایی درون فریزر گرم شوند و سرمای کافی در فریزر وجود نداشته باشد. در این صورت باید عمل یخ زدایی انجام شود تا خنک سازی مناسب در فریزر بر قرار شود.

 

مطالعه کنید! از بین بردن بوی بد یخچال با ۶ نکته کاربردی

 

فن اواپراتور خراب است

هوای سرد از فریزر به بخش های دیگر داخل یخچال می رود. هنگامی که فن اواپراتور خراب باشد، نمی تواند هوای سرد را داخل بخش مواد غذایی پخش کند. و در نتیجه ی این فرآیند فریزر همچنان سرد است، اما بخش مواد غذایی خنک نمی شوند.

عدم صدور دستور یخ زدایی

در یخچال های بدون یخ، یک سیستم یخ زدایی وجود دارد که چرخه ی یخچال و یخ را کنترل می کند. اجزای سیستم یخ زدایی عبارت اند از : تایمر دیفراست و المنت و ترمو دیسک

تایمر دیفراست جریان بین عمل خنک کردن و حالت یخ زدایی را عوض می کند. اگر حالت خنک کننده بد عمل کند و یا متوقف شود، باعث ایجاد سرمای بیش از حد چرخه ی تبخیر می شود و جریان هوا را کاهش می دهد. یا هنگامی که در حالت یخ زدایی متوقف می شود، تمام یخ ذوب می شود و به چرخه ی خنک کننده باز نمی گردد.

المنت، یخ زدگی ها ی روی سیم پیچ اپراتور را آب میکند. اما اگر این اتفاق نیوفتد، جریان هوای سرد درون فریزر با مشکل مواجه میشود.

اگر یکی از این موارد معیوب باشد، یخچال و فریزر تشخیص نمیدهد چه موقع خنک می شوند و چه موقع یخ زدگی اتفاق می افتد.

کمپرسور

کمپرسور قلب یخچال است. هنگامی که کمپرسور به درستی کار نکند، کل پروسه ی خنک کردن حتی شروع نمی شود. کار کمپرسور فشرده سازی گاز مبرد از بخار خنک کم فشار به بخار داغ پر فشار است. گاز مبرد به شکل بخار داغ با فشار بالا از طریق کندانسور جریان می یابد که در آن به مایع با فشار بالا تبدیل می شود. این مایع از طریق چرخه ی تبخیر جریان می یابد، که در آن تبخیر می شود و به بخار کم فشار خنک تبدیل می شود. هوا به وسیله ی چرخه ی خنک کننده جریان می یابد و یخچال را خنک نگه می دارد. بنابر این هنگامی که کمپرسور منظم کار نکند، این چرخه در یخچال حتی شروع نمی شود.

کمبود گاز مبرد

اگر کمپرسور قلب یخچال باشد، گاز مبرد مانند خون برای چرخه ی خنک کردن یخچال می باشد. نشت مبرد یا مبرد ناکافی نیز در خنک سازی یخچال تاثیر گذار است.

کثیفی کندانسور یخچال فریزر یا ساید بای ساید

مبرد فشار بالا در کندانسور، در جریان تبدیل، مقدار زیادی گرما را دفع میکند. اما وقتی کندانسور کثیف باشد، گرما از طریق کندانسور به خوبی دفع نمیشود و گرما داخل یخچال می ماند و خنکسازی داخل دستگاه مختل میشود.

 

فن خنک کننده معیوب است

در یخچال یک فن خنک کننده وجود دارد که هوای گرم را از یخچال خارج می کند. وقتی که فن خنک کننده خراب باشد، هوای گرم نمی تواند از یخچال خارج شود و داخل یخچال باقی می ماند. یک موتور فن نامناسب یا تیغه فن معیوب باعث می شود که فن خنک کننده به درستی کار نکند.

رله راه انداز موتور معیوب است

رله راه انداز یک قطعه ی کوچک واقع در بغل کمپرسور است. این قطعه کمپرسور را در راه اندازی کمک می کند. اگه رله شروع خراب باشد، کمپرسور شروع به کار نمی کند، بنابرین فرآیند خنک کردن یخچال فریزر صورت نمی گیرد.

خازن راه انداز معیوب است

یک خازن راه انداز به کمپرسور کمک می کند تا راه اندازی شود. اگر این خازن سوخته باشد، ممکن است کمپرسور شروع به کار نکند و چرخه ی سرد کردن در یخچال صورت نگیرد.

ترمیستور یا سنسور دمای معیوب

ترمیستور یک سنسور است که دمای هوا را در داخل یخچال کنترل می کند و شروع و توقف چرخه خنک کننده را کنترل می کند. اگر ترمیستور خراب باشد، یخچال فریزر اصلا خنک نمی شود و یا به طور مداوم خنک نمی کند.

فضای گرم و عدم تبادل حرارتی مناسب

همانطور که پیشتر اشاره شد وظیفه ی کندانسور دفع حرارت از داخل دستگاه به بیرون میباشد وا گر این دفع به خوبی صورت نگیرد گرما داخل دستگاه می ماند. حال اگر اطراف دستگاه فضای بسته ای باشد و یا چشمه ی حرارتی گرمی به جای دفع گرما به کندانسور گرما دهد داخل یخچال گرم میشود.

لاستیک های دور درب یخچال فریزر یا ساید بای ساید

لاستیک هایی که دور درب یخچال قرار دارند مانند عایق برای یخچال شما عمل می کنند و از دستگاه حفاظت می کنند تا سرمای یخچال به بیرون منتقل نشود و یا یا هوای گرم به داخل دستگاه وارد نشود که باعث ایجاد برفک شود. در طول زمان و استفاده ی مداوم از یخچال ممکن است این لاستیک ها آسیب ببینند و فرسوده شود. در این حالت نوار های دور درب را باید عوض کنید.

اگر احتیاج به تعمیر یخچال داشتید، پرسنل مجرب تعمیرکار یخچال در شرکت مدرن تکنیک؛ بدون جابجایی یخچالتان آماده تعمیر در محل شما هستند.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.