اهمیت ایجاد امنیت شغلی برای کارمندان

0

امنیت شغلی در اقتصاد جهانی امروز و با فراوانی نیروی کار ارزان، چندان معمول و در دسترس نیست! اما این دلیل نمی‌شود که قید این مسئله‌ی مهم را طی دوران کاری خود بزنید. شاغلینی که موقعیت کاری خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند، نتیجه‌ی بهتری در تامین اهداف بلندمدت حرفه‌ای می‌گیرند، وضعیت مالی بهتری دارند و مهارت‌هایی را کسب می‌کنند که برای آینده‌ی حرفه‌ای‌شان مناسب است. همه‌ی اینها انگیزه‌ی خوبیست برای اینکه خیلی جدی و با اشتیاق به دنبال امنیت شغلی باشید! در سوی دیگر به عنوان یک مدیر و صاحب کسب‌وکار، خوب است بدانید که امنیت شغلی در بهبود عملکرد کارکنان بر عملکرد کسب‌وکار و موفقیت آن نیز تأثیر می‌گذارد. در ادامه با برخی مزایای امنیت شغلی و همچنین توصیه‌هایی برای ایجاد حس امنیت در محیط کار آشنا می‌شوید.

ثبات شغلی

امنیت شغلی، ثبات شغلی و اطمینان مالی به همراه دارد. وقتی خیال‌تان از بابت موقعیت شغلی‌تان راحت باشد به جای پرداختن به مسائل و مشکلات کوتاه‌مدت مانند یافتن شغل جدید و نگرانی به خاطر قبض‌ها و بدهی‌ها، می‌توانید برای آینده برنامه‌ریزی کنید، جایگاه‌تان را در زمینه‌ی کاری دلخواه‌تان تقویت و برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کنید. یک نمونه‌ی مثال‌زدنی جری اسلون (Jerry Sloan)، مربی تیم بسکتبال «یوتا جَز» است، که تا پیش از کناره‌گیری در سال ۲۰۱۱ برای ۲۳ فصل تیم را هدایت کرد. آن‌طور که مقاله‌ی «نیویورک تایمز» می‌گوید، حمایت قطعی لری میلر (Larry Miller) مالک باشگاه از حضور بلندمدت اسلون در باشگاه باعث شد او تیمش را با نگاهی به آینده و موفقیت در درازمدت بسازد، به جای اینکه بر برنده شدن و قهرمانی زودرس تمرکز کند و وقتی هم که قهرمان نشد اخراج شود.

رونیکس

حتما بخوانید: چه عواملی در رضایت شغلی کارکنان تاثیر دارند

انگیزه‌ی بیشتر

کارمندی که نگران از دست دادن شغلش نیست با بیشترین توان کار می‌کند و تعهد بیشتری به رئیس و مدیر بالادستش نشان می‌دهد. البته امنیت شغلی هنگامی که کارمند به خاطر تلاش و عملکرد خوبش پاداش متناسب دریافت کند، انگیزش بیشتری ایجاد می‌کند. برای افزایش انگیزه کارکنان، شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند واگذاری سهام را پیشنهاد یا در صورتی که بودجه اجازه بدهد، پاداش‌های مقطعی به کارکنان بدهند.


حتما بخوانید: ۸ روش رهبران موفق برای ایجاد انگیزه در کارمندان

امتیازی در رزومه‌ی کاری

در بازار کار، همکاری بلندمدت با یک بنگاه یا شرکت امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود؛ زیرا نشان‌دهنده‌ی قابلِ‌اطمینان بودن و قابلیت شما برای حفظ شغل‌تان است. در مقابل اشاره به شغل‌های متعدد در رزومه ممکن است این برداشت را ایجاد کند که شما عملکرد خوبی نداشته‌اید، نتوانسته‌اید با رئیس‌(ها) یا همکاران پیشین خود کنار بیایید یا اینکه خیلی زود از شغل‌های پیشین‌تان دلزده شده‌اید. جابه‌جایی شغلی زیاد به دلایلی غیر از پایان یافتن خدمت یا منحل شدن شرکت‌ها باعث می‌شود در چشم استخدام‌کنندگان کمتر قابلِ‌اعتماد به نظر برسید. حفظ موقعیت و ثبات شغلی نشانه‌ی وفاداری و تعهد است که نقش مهمی در رسیدن به شغل مناسب و دلخواه‌تان در آینده (در صورت نیاز) دارد.

امنیت شغلی و تغییر شغل

با وجود آنچه گفته شد، در دنیای امروز بر خلاف دهه‌های گذشته که خدمت طولانی برای یک شرکت یا شخص رایج بود، تجربه‌ی ۷ یا ۸ شغل مختلف در دوره‌ی کاری اشخاص چندان غیرمعمول نیست. در محیط رقابتی امروز لازم است برای تقویت مهارت‌های‌تان موقعیت‌های شغلی جدید را بیازمایید. بهترین راه حفظ امنیت شغلی این است که خود را به سرمایه‌ای تبدیل کنید که مدیران و رئیس‌های‌تان نتوانند به آسانی از آن بگذرند. این کار با گسترده کردن مهارت‌های‌تان یا پذیرش وظایف و پروژه‌هایی که دیگران از پذیرفتن آنها اِبا دارند، ممکن می‌شود. پیش‌رَویِ همراه و هم‌سو با جریان تغییرات صنعت، فن‌آوری و مهارت‌ها و ارائه‌ی بیشتر و بهتر در شغل‌تان روش مطمئنی برای داشتن یک دوره‌ی کاری امن و باثبات است.


حتما بخوانید: چطور استرس، اضطراب و فرسودگی شغلی کارمندان‌مان را کاهش دهیم؟

ایجاد امنیت شغلی

مزایای امنیت شغلی دوسویه است، حس امنیت در کارکنان شما باعث افزایش اثرگذاری و عملکرد بهتر آنها می‌شود. پس به عنوان صاحب کسب‌وکار، مدیر یا رئیس بهتر است به کارکنان‌تان اطمینان دهید کسی یا چیزی امنیت شغلی آنها را تهدید نمی‌کند.
گاهی کارمندان شما، به ویژه در دوران‌ سخت اقتصادی نیاز دارند به آنها اطمینان داده شود که شما و کسب‌وکارتان به خدمات آنها نیاز دارید. نشان دادن اینکه قدر کارکنان‌تان را می‌دانید هر دو طرف را از علاقه‌ به همکاری با یکدیگر برای موفقیت کسب‌وکار آگاه می‌کند. در زمان‌های مناسب و در صورت شایستگی به کارکنان پاداش دهید.
خلق یک محیط انگیزه‌بخش در محل کار، حس برخورداری از یک جایگاه خوب را به کارکنان القا می‌کند و نشان می‌دهد نباید نگران از دست دادن شغل‌شان باشند.
کارکنان باید از مزایای کاری شامل حقوق مناسب و بهترین بیمه‌ی سلامتی که با بودجه‌ی شما همخوانی دارد، برخوردار باشند.
یک محیط کار شاد خلق کنید. به هر روش که ممکن است امکان استفاده از تسهیلات شغلی را برای کارکنان فراهم کنید. روز تولد یا سالگرد ازدواج کارکنان را جشن بگیرید. برای تقویت روحیه‌ی کارکنان جشن‌ها و مهمانی‌های کاری برگزار کنید.

محیط کار شاد و امنیت شغلی

در یک محیط امن حس امنیت شغلی در کارکنان نفوذ می‌کند. به کارهای خودتان برسید و به کارکنان اطمینان دهید آنها هم کاری برای انجام دادن دارند زیرا به کمک‌شان نیاز دارید.
دامنه‌ی انتظارات‌تان را از کارکنان افزایش دهید. از آنها بخواهید وظیفه‌ی دشواری را به عهده بگیرند. با این کار به آنها نشان می‌دهید به مهارت‌های‌شان اطمینان و به آنها اعتماد دارید؛ بهتر است آنها را آزاد بگذارید تا خودشان بر مسائل نظارت کنند و اگر به گزارشی از روند کارها نیاز داشتید، از پیش زمانی را برای گفت‌وگو تعیین کنید و به آنها اطمینان دهید که از پشتیبانی شما برخوردارند.
با کارکنان‌ روراست و شفاف باشید. امکان برقراری ارتباط آسان را فراهم کنید و نشان دهید برای مشکلات کارکنان و اعلام نارضایتی از جایگاه‌شان گوش شنوا دارید.
کارکنان‌تان را بشناسید، درباره‌ی عادت‌ها و سرگرمی‌های مورد علاقه‌شان تحقیق کنید. مثلا اگر کارمند شما دونده‌ی آماتور است به تماشای مسابقه او بروید. این کار نشان‌ می‌دهد که شما به زندگی غیرکاری و شخصی او اهمیت می‌دهید و علاقه‌مند به حفظ او به عنوان عضوی از تیم‌تان هستید.
اهداف آینده‌ی شرکت را برای کارکنان شرح دهید. با تعیین اهداف و برنامه‌های قطعی، به آنها دید شفافی از موقعیت شرکت می‌دهید و تایید می‌کنید که در آینده به آنها نیاز دارید.

برگرفته از: work.chron.com smallbusiness.chron.com

شبکه‌سازی هوشمندانه و تأثیرگذار در محیط کار را از اساتید هاروارد بیاموزید و مسیر شغلی خود را هموار کنید.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.