شب مشهد کجا بریم؛ بهترین مکان‌های مشهد برای شبگردی

0

مشهد از نظر مساحت و جمعیت دومین کلان‌شهر ایران پس از تهران است. هر سال عده زیادی از داخل و خارج کشور برای زیارت بارگاه مقدس امام رضا (ع) به مشهد سفر می‌کنند، اما جالب است بدانید که این شهر وسیع و پرجمعیت جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و شهری بسیاری نیز دارد که بازدید از آنها می‌تواند لذت سفر به مشهد را دوچندان کند. در ادامه تعدادی از بهترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی مشهد را معرفی خواهیم کرد، مکان‌هایی که به‌ویژه در شب خودنمایی می‌کنند و با سرزدن به آنها می‌توانید اوقاتی خوش و به‌یادماندنی کنار عزیزان‌تان داشته باشید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید و برایتان سؤال است که شب مشهد کجا بریم ادامه مقاله را از دست ندهید.

شب مشهد کجا بریم | جاذبه‌های طبیعی شهر

۱. طرقبه

شب مشهد کجا بریم - طرقبه از جاذبه‌های طبیعی مشهد

رونیکس

طرقبه منطقه‌ای است ییلاقی و کوهستانی که در ۱۶کیلومتری مشهد قرار دارد. اگر شما هم این سؤال را در ذهن دارید که شب مشهد کجا بریم طرقبه منطقه‌ای است که پیشنهاد می‌کنیم در اولویت قرار دهید. در این منطقه کوهستانی هرآنچه را که از گردش و تفریحی عالی در شب انتظار داشته باشید خواهید یافت، از انواع رستوران و فست‌فود گرفته تا بازار و مکان‌های تفریحی.

بهترین فصل سال برای سفر به طرقبه مشهد و تجهیزات لازم

برای سفر به این منطقه کوهستانی نیاز به تجهیزات خاصی نیست و اگر بخواهید از امکانات تفریحی آن استفاده کنید، کارکنان وسایل لازم را در اختیارتان خواهند گذاشت. البته اگر در فصل‌های سرد سال به طرقبه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

طرقبه منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی است و معمولا آب‌وهوایی خنک دارد. بنابراین اگر برای شبگردی در مشهد طرقبه را انتخاب کردید، بهتر است در فصل‌های گرم سال به آن سر بزنید.

چرا طرقبه از بهترین جاذبه‌های طبیعی شبگردی مشهد است؟

طرقبه مجموعه‌ای است تفریحی که جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و طبیعی بسیار دارد.

اگر به چشیدن غذاهای متنوع علاقه‌مند باشید، در این مجموعه به انواع‌ و اقسام رستوران‌ها، فست‌فودها و دکه‌های خوراکی‌فروشی مثل آش سنگی یا بلال کبابی دسترسی خواهید داشت.

مکان‌های تفریحی مجموعه هم درخور توجه هستند، از پیست اسکی و اتومبیل‌رانی گرفته تا سوارکاری و تفریحات دیگر.

یکی از نکات برجسته‌ای که طرقبه را به مکانی عالی برای شبگردی مشهد تبدیل می‌کند، روستاهای اطراف آن است که طبیعتی بکر و دست‌نخورده دارند و گشت‌وگذار در آنها برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی بدل خواهد شد. تعدادی از این روستاها عبارت‌اند از:

  • نغندر؛
  • جاغرق؛
  • دهبار؛
  • مایان.

در ضمن اگر گذرتان به طرقبه افتاد و فرصت کردید، بازدید از پارک‌ها و پارک‌های جنگلی زیبای آن را فراموش نکنید.

بهترین زمان بازدید: فصل‌های گرم سال
مسیر دسترسی: برای رفتن به این منطقه با وسیله شخصی کافی است وارد خیابان وکیل‌آباد شوید و در جاده‌ای حرکت کنید که به‌سمت بلوار امام رضا می‌رود. در انتهای این بلوار به طرقبه خواهید رسید.
اگر می‌خواهید با وسایل حمل‌ونقل عمومی به طرقبه بروید، سوار مترو شوید و در آخرین ایستگاه آن، ترمینال غربی، پیاده شوید. از آنجا می‌توانید با تاکسی یا اتوبوس به طرقبه سفر کنید.
زمان تقریبی برای سفر به طرقبه مشهد: حدود نیم ساعت

موقعیت طرقبه روی نقشه

۲. مجموعه گردشگری چالیدره

مجموعه گردشگری چالیدره - شب مشهد کجا بریم

اگر برایتان سؤال است که شب مشهد کجا بریم و ترجیح می‌دهید سفر خود را با بازدید از جاذبه‌های طبیعی این شهر پربارتر کنید، مجموعه گردشگری چالیدره مکان دیگری است که پیشنهاد می‌کنیم در فهرست خود قرار دهید.

این مجموعه تفریحی و گردشگری در ۳۰کیلومتری غرب مشهد و در ۲کیلومتری طرقبه واقع شده است. این منطقه میان دو کوه قرار دارد که زیبایی‌های طبیعی آن را دوچندان می‌کند.

بهترین فصل سال برای سفر به چالیدره مشهد و تجهیزات لازم

چالیدره هم مثل طرقبه منقطه‌ای کوهستانی و ییلاقی با آب‌وهوای خنک است. بنابراین نیمه نخست سال بهترین زمان سفر به این مجموعه گردشگری است. برای سفر به این منطقه هم به تجهیزات خاصی نیاز نخواهید داشت. البته اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوری هستید، می‌توانید وسایل لازم برای این فعالیت‌ها را همراه ببرید.

اگر به‌قصد پیک‌نیک به چالیدره سفر می‌کنید، حتما وسایل ضروری مثل چادر و نظایر آن را همراه داشته باشید.

چرا چالیدره از بهترین جاذبه‌های طبیعی شبگردی در مشهد است؟

اگر این سؤال را در ذهن دارید که شب مشهد کجا بریم و به تفریحات آبی علاقه‌مند هستید، حتما سرزدن به این مجموعه گردشگری را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در مجاورت مجموعه چالیدره، دریاچه نسبتا بزرگی قرار دارد و به همین خاطر بیشتر تفریحاتش آبی هستند، مثل:

  • ماهیگیری؛
  • قایق‌سواری؛
  • اسکی روی آب؛
  • غواصی.

البته در مجموعه گردشگری چالیدره تفریحات دیگری هم در دسترس هستند که می‌توانند تجربه سفر به آن را برای شما و عزیزانتان دل‌چسب‌تر و به‌یادماندنی‌تر کنند. مثلا:

  • بانجی‌جامپینگ؛
  • کارتینگ؛
  • باگی‌سواری؛
  • سافاری؛
  • زیپ‌لاین.
بهترین زمان بازدید: فصل‌های گرم سال و اوایل پاییز
مسیر دسترسی: از مشهد به‌سمت میدان آزادی حرکت کنید و وارد اتوبان وکیل‌آباد شوید. در انتهای غربی وکیل‌آباد به یک میدان خواهید رسید. از خروجی سوم وارد بلوار امام رضا و سپس وارد کمربندی امام خمینی طرقبه شوید. وقتی به شهر طرقبه رسیدید، باید خود را به میدان شهر برسانید و از آنجا وارد جاده نغندر شوید. پس از طی ۳ کیلومتر به چالیدره خواهید رسید.
زمان تقریبی برای سفر به مجموعه گردشگری چالیدره در مشهد: حدود ۴۵ دقیقه

موقعیت مجموعه گردشگری چالیدره روی نقشه

شب مشهد کجا بریم | جاذبه‌های تاریخی شهر

۱. آرامگاه فردوسی

شب مشهد کجا بریم - آرامگاه فردوسی

در ۲۸کیلومتری غرب روستای پاژ در مشهد، آرامگاه یکی از بزرگ‌ترین شاعران و ادیبان این آب و خاک، یعنی حکیم ابولقاسم فردوسی قرار دارد. آرامگاهی که در گذر سالیان دستخوش تغییرات بسیار شد و معماران زیادی برای ترمیم و مرمت این بنای تاریخی وقت گذاشتند.

اگر علاقه‌مند به شعر و ادب فارسی هستید و از گشت‌وگذار در بناهای تاریخی لذت می‌برید، حتما بازدید از این آرامگاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم، بنایی که به‌ويژه شب‌ها خودنمایی می‌کند و زیبایی و جلای خاصی دارد.

سه بنای دیگر هم در محدوده آرامگاه فردوسی قرار دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست:

  • موزه آرامگاه که در آن می‌توانید اشیا سفالی، سکه‌ها، عطردان‌ها و پیه‌سوزهایی بسیار قدیمی را ببینید که باستان‌شناسان در دشت توس پیدا کرده‌اند.
  • آرامگاه شاعر بنام ایرانی، مهدی اخوان ثالث.
  • آرامگاه استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان که در سحرگاه نوزدهم ماه مهر ۱۳۹۹ در جوار آرامگاه مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شد.
زمان بازدید: از ساعت ۸ تا ۱۸
آدرس: ۲۴کیلومتری شمال مشهد، مجموعه فرهنگی آرامگاه فردوسی
شماره تماس: ۰۵۱۳۲۶۶۳۴۲۴
قیمت بلیت: پنج‌هزار تومان

موقعیت آرامگاه فردوسی روی نقشه

۲. مسجد گوهرشاد

شبگردی در مشهد در مسجد گوهرشاد

شب مشهد کجا بریم و از کدام بناهای تاریخی شهر دیدن کنیم؟ مسجد گوهرشاد مکان دیگری است که در پاسخ به این سؤال می‌توان از آن نام برد. مسجدی که قدمتی چندصدساله دارد (حدود ۸۰۰ سال) و در عصر سلطه تیمیوریان بر ایران ساخته شده است.

مثل سایر بناهای باستانی و تاریخی ایران، این مسجد هم بارها به‌دلایل مختلف ترمیم و مرمت شده است. اما هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است و بسیاری از هنردوستان سبک معماری آن را اوج اعتلای معماری ایرانی‌اسلامی می‌دانند.

مسجد گوهرشاد در ضلع جنوبی حرم مطهر و مجموعه آستان قدس رضوی قرار دارد و وسیع‌ترین مسجد در این آستان است. این مسجد در مجموع یک صحن، چهار ایوان، یک گنبد فیروزه‌ای، دو گلدسته و هفت شبستان دارد که هر یک از اینها زیبایی‌های خاص خود را دارند و تماشایشان می‌تواند جلابخش روح باشد.

زمان بازدید: تمام ساعات روز
آدرس: ضلع جنوبی حرم مطهر رضوی
قیمت بلیت: رایگان

موقعیت مسجد گوهرشاد روی نقشه

۳. آرامگاه نادرشاه افشار

شبگردی مشهد در آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار یکی دیگر از بناها و جاذبه‌های تاریخی مشهد است که در خیابان شیرازی مشهد، ضلع شمال‌غربی چهارراه شهدا (نادری سابق) واقع شده است و فاصله زیادی با حرم مطهر ندارد.

نادرشاه که برخی از مستشرقین لقب «جهانگشای شرق» را به او داده‌اند، در دوران سلطنت خود مشهد و استان خراسان رضوی را پایتخت کشور کرد و در آن سه مقبره ساخت. آخرین بنایی که دستور ساخت آن را داد مقبره‌ای خانوادگی بود که بنا بود پیکر نادر و خاندانش در آن به خاک سپرده شوند و آرام گیرند. اما دست سرنوشت تاریخ را طور دیگری رقم زد و پس از آنکه نادر به قتل رسید، سر او را به هرات فرستادند و پیکرش در تهران به خاک سپرده شد.

البته در عصر سلطنت قاجارایان، استخوان‌های بی‌سرِ نادرشاه را به همین مقبره منتقل کردند که امروزه به‌نام آرامگاه نادری یا آرامگاه نادرشاه شهرت یافته است، بنایی با سبک معماری بسیار خاص و مجلل که در محوطه وسیع آن موزه‌ای نیز وجود دارد.

این موزه دو تالار دارد و در آن می‌توانید از اشیا باستانی عصر افشاریان، مثل جنگ‌افزارها، زین و برگ سوارکاران و تصاویری از نادرشاه و نظایر اینها دیدن کنید که مطمئنا تجربه‌ای ناب و به‌یادماندنی خواهد بود.

زمان بازدید: از ساعت ۸ تا ۱۷
آدرس: خیابان شیرازی، چهارراه شهدا
قیمت بلیت: پنج‌هزار تومان

موقعیت آرامگاه نادرشاه روی نقشه

شب مشهد کجا بریم | جاذبه‌های شهری

۱. مرکز خرید و برج تجاری آرمیتاژ گلشن

شب مشهد کجا بریم - برج تجاری آرمیتاژ گلشن

اگر دنبال پاسخ این سؤال هستید که شب مشهد کجا بریم و ترجیح می‌دهید که از جاذبه‌های شهری مشهد در شب دیدن کنید، مطمئن باشید که انتخاب‌های متنوع و بی‌شماری پیش رو خواهید داشت. یکی از این انتخاب‌ها مراکز تجاری و پاساژهای معروفی است که طی سال‌های اخیر در این کلان‌شهر ساخته شده‌اند.

یکی از معروف‌ترین پاساژها و مراکز خرید در مشهد برج تجاری آرمیتاژ گلشن است. این سازه ۵ طبقه دارد که در هر یک از این طبقات، کالاهای مختلفی به فروش می‌رسند. از عطر، پوشاک، لوازم الکترونیک و وسایل آشپزخانه گرفته تا عینک و جواهرات و هر چیزی که از یک هایپرمارکت به‌روز و مدرن انتظار دارید.

در این مرکز خرید به فودکورت (رستوران و کافی‌شاپ) نیز دسترسی خواهید داشت. طبقه سوم هم مخصوص کودکان و نوجوانان طراحی و ساخته شده است و یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر (کارالند) در آن واقع شده است.

در فهرست زیر می‌توانید نام تعدادی دیگر از مراکز خرید معروف و دیدنی شهر را ببینید:

  • مجتمع تجاری الماس شرق (شهربازی سرزمین عجایب در دو طبقه آخر این مجتمع واقع شده است و از دیگر جاذبه‌های دیدنی شهر است)؛
  • مجتمع تجاری وصال؛
  • مرکز خرید پروما؛
  • مرکز خرید آرمان؛
  • بازار رضا (این بازار بافت سنتی دارد و صرفا اگر قصد خرید سوغات و کالاهای سنتی و قدیمی را دارید به آن سر بزنید).
زمان بازدید: از ساعت ۱۰ تا ۲۲ (پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل تا ساعت ۲۳)
آدرس: مشهد، نبش هفت تیر هشت، خیابان گلشن، مرکز خرید آرمیتاژ
شماره تماس: ۰۵۱۳۸۸۴۰۰۶۰

موقعیت مرکز خرید و برج تجاری آرمیتاژ گلشن روی نقشه

۲. سرزمین موج‌های آبی

شب مشهد کجا بریم - سرزمین موج‌های آبی

سرزمین موج‌های آبی بزرگ‌ترین پارک آبی سرپوشیده در خاورمیانه و یکی از زیباترین و هیجان‌انگیزترین مکان‌هایی است که می‌توانید برای خوش‌گذرانی در مشهد انتخاب کنید.

از جمله تفریحات هیجان‌انگیز این مکان می‌توان به سرسره سوپرلوپ، سرسره جت‌موج، سرسره تورنادو، سقوط آزاد و رودخانه خروشان اشاره کرد.

از دیگر بخش‌های این شهربازیِ آبی سرپوشیده می‌توان به کافی‌شاپ، رستوران، مهدکودک، واقعیت مجازی و سالن ماساژ اشاره کرد.

جالب آنکه در سرزمین موج‌های آبی فضاهای جداگانه برای کودکان، خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده است و می‌تواند برایتان تفریحی خانوادگی باشد.

زمان بازدید: از ساعت ۱۰ تا ۲۱
آدرس: مشهد، قاسم‌آباد، بلوار اندیشه، نبش اندیشه ۸۳، سرزمین موج‌های آبی
شماره تماس: ۰۵۱۳۶۲۲۹۰۱۵
قیمت بلیت: شیفت صبح (کل روز) ۴۰هزار تومان برای بزرگ‌سالان و ۲۰هزار تومان برای خردسالان (برای استفاده از تفریحات و امکانات نیاز به پرداخت هزینه مجدد نیست، مگر آنکه قصد صرف غذا یا نوشیدنی در رستوران و کافه مجموعه را داشته باشید.)

موقعیت سرزمین موج‌های آبی روی نقشه

۳. تونل باد صبا

شب مشهد کجا بریم - تونل باد صبا

اگر به‌خاطر ترس از ارتفاع یا هر مسئله دیگری تمایلی به تجربه تفریحاتی مثل بانجی‌جامپینگ یا پاراگلایدرسواری و نظایر اینها ندارید، پیشنهادمان به شما سرزدن به تونل باد صبا است. یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار دیدنی و هیجان‌انگیز مشهد که در آن در فضایی شبیه‌سازی‌شده و کاملا ایمن می‌توانید سقوط آزاد را تجربه کنید.

تونل باد صبا متشکل از محفظه‌ای استوانه‌ای‌شکل است که در آن باد با سرعت مشخصی (حدود ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت) از پایین به بالا شروع به وزیدن می‌کند.

پس از پوشیدن لباس‌های مخصوص و گذاشتن عینک می‌توانید در این محفظه بپرید و تجربه معلق‌ماندن در هوا یا همان سقوط آزاد را تجربه کنید.

تونل باد صبا نخستین و تنها مکانِ تفریحی در ایران است که در آن می‌توانید سقوط آزاد را در فضای شبیه‌سازی‌شده تجربه کنید.

زمان بازدید: از ساعت ۱۰ تا ۲۳
آدرس: مشهد، انتهای بلوار خیام شمالی، میدان بهارستان، بهارستان ۳، روبه‌روی الماس شرق
شماره تماس: ۰۹۱۵۲۲۰۰۸۲۸
قیمت بلیت: ورودی مجموعه پنج‌هزار تومان و هزینه تجربه سقوط آزاد حدود ۷۷هزار تومان است.

موقعیت تونل باد صبا روی نقشه

در پایان

معرفی تمام جاذبه‌های دیدنی مشهد سخنمان را به درازا خواهد کشاند. در این مقاله سعی کردیم تعدادی از جذاب‌ترین و بهترین مکان‌ها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم پاسخی درخور برای این سؤال که شب مشهد کجا بریم یافته باشید و از گشت‌وگذار در مناطق معرفی‌شده کنار عزیزان و دوستان لذت ببرید و اوقات خوشی را تجربه کنید.

در پایان به این نکته اشاره کنیم که در مشهد پارک‌ها، بوستان‌ها و خیابان‌های زیبایی نیز وجود دارند که می‌توانید برای شبگردی در این شهر به آنها هم سر بزنید. با پرس‌وجویی ساده می‌توانید این مکان‌ها را در شهر بیابید.

فراموش نکنید که بام‌های این شهر هم برای شبگردی در مشهد انتخاب‌هایی عالی هستند و منظره‌ای زیبا و دیدنی از شهر را پیش رویتان می‌گذارند.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ از کدام‌ یک از جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های معرفی‌شده در این مقاله دیدن کرده‌اید؟ بازدید از این مکان‌ها را به دیگران هم پیشنهاد می‌کنید؟ مکان دیدنی و جذاب دیگری در مشهد وجود دارد که احساس کنید جایش در فهرستمان خالی است؟

اگر مایل باشید، می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» نظرات و بازخوردهای خود را با ما و مخاطبان مجله چطور در میان بگذارید و با اطلاعات ارزشمندی که اضافه می‌کنید، مطلب را پربارتر کنید.


در ادامه بخوانید: بهترین مکان های شبگردی در تهران

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.