معرفی بهترین کتاب های داستان کوتاه در ادبیات جهان

2

داستان کوتاه برای انسان معاصر با مشغله‌ها و سرعتی که به آن گرفتار است گزینه مناسبی برای ورود به دنیای ادبیات است. این مقالۀ معرفی کتاب به فهرستی از بهترین داستان‌های کوتاه در ادبیات جهان اختصاص دارد. اگر از علاقه‌مندان این سبک هستید یا حتی اگر آشنایی زیادی با این سبک و نویسندگانش ندارید نیز معرفی امروز برای شماست.

داستان کوتاه نوعی سبک ادبی است که نسب به رمان پیشینه کوتاه‌تری دارد و در دنیای معاصر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در داستان کوتاه، همان‌طور که از اسمش هم پیداست، با ماجرایی کوتاه با تعداد شخصیت‌ها و رخداد‌های کم مواجه هستیم. معمولا یک ماجرا داریم و روایت‌های موازی کمتر دیده می‌شود. طبیعتا زمان مطالعه این سبک داستان‌ها هم کوتاه است. در ادامه، تعدادی از بهترین داستان‌های کوتاه از نویسندگان سرشناس این سبک و تعدادی از داستان‌های کوتاه نویسندگان معاصر ادبیات جهان را معرفی می‌کنیم.

رونیکس

۱. زندگی عزیز

زندگی عزیز از بهترین مجوعه های داستان کوتاه

نویسنده: آلیس مونرو
مترجم: مژده دقیقی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: ماهی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۲۴

زندگی عزیز آخرین مجموعه داستان آلیس مونرو، نویسنده کانادایی برنده جوایز معتبر ادبی ازجمله نوبل ادبیات سال ۲۰۱۳ است. این کتاب شامل ۱۴ داستان کوتاه است. سبک نوشته‌های مونرو به این صورت است که معمولا ساده می‌نویسند و از زندگی‌ها و ماجراهای بسیار معمولی روزمره حکایت می‌کند. مخاطب از دل سادگی غالب بر داستان به عمق تفکر او می‌رسد.

در واقع، رویداد عجیب یا ناگهانی قرار نیست رخ بدهد یا شخصیت خاص و منحصربه‌فردی محور ماجرای داستان‌ها نیست. زن‌ها شخصیت‌های اصلی داستان‌ها هستند و ما به‌عنوان مخاطب با روزمره آنها و لحظات تصمیم‌گیری‌شان همراه می‌شویم. داستان‌های کوتاه آلیس مونرو در این ما را به ذهن شخصیت‌هایش می‌برد و این عمل آن‌قدر نامحسوس و زیباست که مرد یا زن بودن در درک شخصیت‌های اصلی او (که اکثرا زن هستند) تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

هیچ دروغی به‌اندازه دروغی‌هایی که به خودمان می‌گوییم تحمل‌ناپذیر نیست.

۲. خوبی خدا

خوبی خدا از بهترین مجوعه های داستان کوتاه

نویسندگان: ریموند کارور، هاروکی موراکامی، شرمن الکسی، الکساندر همن، جومپا لاهیری، مارجوری کمپر، پرسیوال اورت، گیب هادسون و الیزابت کمپر فرنچ
مترجم: امیرمهدی حقیقت (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: ماهی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۰۸

خوبی خدا مجموعه‌ای با ۹ داستان کوتاه به انتخاب یکی از بهترین مترجم‌های ایران، امیرمهدی حقیقت است. او داستان‌های کوتاه را از زبان انگلیسی و ادبیات آمریکا انتخاب کرده است. نکته جالب‌توجه در این مجموعه تفاوت سبکی است که هر کدام از آنها در آن قلم ‌می‌زنند. می‌توان گفت وجه‌اشتراک آنها در این کتاب کنار هم قرارگرفتنشان فقط در نوشتن داستان کوتاه است.

مطالعه این کتاب تجربه جالبی از خواندن داستان کوتاه با نویسنده‌های مختلف است. این خوانش از داستان کوتاه به‌جز خود داستان‌ها که هرکدام ماجرا و نگاه متفاوتی دارد مقایسه‌ای بین نویسنده‌ها در ذهن شما شکل می‌دهد که جالب توجه است.

تو می‌دانی کجا را اشتباه کردیم، نه؟ لینگ به‌نشانه‌ «نه» سر تکان داد. اینکه به‌جای شانس، برای رحمت دعا کردیم. دست خودمان را رو کردیم. نشان دادیم که آماده‌ایم یک‌جورهایی با هر چیزی کنار بیاییم.

۳. رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید

کتاب رفتبم بیرون سیگار بکشیم، هفده سال طول کشید

نویسندگان: لودمیلا اولیتسکایا، لودمیلا پتروشفسکایا، دینا روبینا، آندری گلاسیموف، ویکتور پلوین، میخاییل یِلیزاروف و زاخار پریلپین
مترجم: آبتین گلکار
انتشارات: چشمه
تعداد صفحه: ۱۲۹

ادبیات روسی همیشه از تأثیرگذارترین قسمت‌های ادبیات جهان بود است. در این کتاب، نویسنده‌های معاصر روس نشان می‌دهند هنوز هم ادبیات کشورشان خواندنی و تأثیرگذار است. کتاب «رفتیم بیرون سیگار بکشیم هفده سال طول کشید» شامل ۹ داستان از ۷ نویسنده معاصر روس است.

عنوان طولانی کتاب از عنوان یکی از داستان‌های کتاب گرفته شده است. در ابتدای هر داستان، معرفی مختصری از نویسنده آن ارائه شده است که از نکات مثبت کتاب است. فضای کتاب تاریک و ناشی از اثرات کمونیست است. از این جهت، برشی از تاریخ است و اشاره دارد به برهه مهمی از این کشور و آنچه مرمان آن از سر گذرانده‌اند.

چقدر حیف که هوس پیداکردن خصوصیات خود در نسل‌های پیشین خانواده در سنی به سراغ آدم می‌آید که موج‌های عظیم زمان بی هیچ گذشتی تراشه‌های زندگی آدم را با خود می‌برد.

۴. بهترین داستان‌های کوتاه چخوف

کتاب بهترین داستان‌های کوتاه چخوف از بهترین مجوعه های داستان کوتاه

نویسنده: آنتوان پاوولویچ چخوف
مترجم: احمد گلشیری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۵۸۳

چخوف از تأثیرگذارترین نویسندگان روسی، بی‌شک از سرآمدهای داستان کوتاه در جهان است و تأثیر زیادی بر نویسندگان بعد از خود در سراسر دنیا گذاشته است. در این مجموعه، ۳۴ داستان کوتاه از او گردآوری شده است. داستان‌های چخوف بیشتر از هرچیزی واقعیت‌های جامه را هدف می‌گیرند.

توصیف‌های بی‌نظیر او و فضاسازی‌های باورپذیر از جمله جذابیت‌های قلم این نویسنده است. طنز تلخی در داستان‌های انتخاب‌شده در این مجموعه وجود دارد که وجه‌اشتراک آنها به حساب می‌آید. اگر از علاقه‌مندان یا حتی تازه‌واردان مطالعه داستان کوتاه هستید، خواندن این مجموعه از واجبات است.

اینو بدون اگه یه دهاتی ورزشکار شد یا از خریدوفروش اسب سر درآورد، دیگه دور شخم‌زدن رو خط می‌کشه. روح آزادی همین‌که توی وجود یک مرد راه پیدا کرد دیگه نمی‌شه ریشه‌کنش کرد. همین‌طور هم وقتی آدمی طعم هنرپیشگی و هر هنر دیگه‌ای رو چشید، دیگه محاله دنبال کار کارمندی یا حتی اربابی بره.

۵. یک گل سرخ برای امیلی

کتاب یک گل سرخ برای ایمیلی از بهترین مجوعه های داستان کوتاه

نویسنده: ویلیام فاکنر
مترجم: نجف دریابندری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نیلوفر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۴۵

ویلیام فاکنر نویسنده پرافتخار آمریکایی است که جایزه نوبل و پولیتزر را در کارنامه خود دارد. موضوع محوری داستان‌های او جامعه آمریکاست. فاکنر را با داستان‌های شاخصش مانند «خشم و هیاهو» و «گوربه‌گور» می‌شناسیم. او این بار در این مجموعه به‌سراغ داستان کوتاه رفته و بازهم قلم منحصر‌به‌فرد و دغدغه‌های همیشگی‌اش درمورد جامعه را نشان می‌دهد.

این کتاب شامل ۶ داستان کوتاه است. در داستان امیلی، که نام کتاب هم از آن گرفته شده، ماجرای دختری پولدار در آمریکا را می‌خوانیم که بعد از مرگ پدرش تنها و منزوی می‌شود. مرد سیاه‌پوستی که در خانه آنها کار می‌کند تنها کسی است که با او در ارتباط است، او با همه قطع ارتباط کرده و خودش را در خانه حبس کرده است. امیلی نمادی از بسیاری از مردم آمریکاست که زندگی‌شان تحت‌تأثیر جنگ‌های داخلی بوده است. این مجموعه داستان را نجف دریابندری به فارسی برگردانده است. ترجمه روان و دل‌نشین او لذت خواندن این کتاب را چندچندان کرده است.

این عادتِ همیشگی پدرش بود. حتی تو هوای یخبندان هم همین‌طور آتش روشن می‌کرد. مردی که نه‌تنها جنگ و ریخت‌وپاش‌ها و خرابی‌های آن را دیده، بلکه تو خون خودش هم یک حرص ذاتی به ریخت‌وپاش مال غیر دارد، چرا نباید هرچه را که جلو چشمش هست به آتش بکشد؟

۶. بهترین داستان‌های کوتاه گابریل گارسیا مارکز

بهترین داستان‌های کوتاه گابریل گارسیا مارکزاز بهترین مجوعه های داستان کوتاه

نویسنده: گابریل گارسیا مارکز
مترجم: احمد گلشیری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۵۳۵

گابریل گارسیا مارکز را بیشتر با رمان‌های معروفش مثل «صدسال تنهایی» و «عشق سال‌های وبا» می‌شناسیم. او در حوزه داستان‌های کوتاه هم قلم می‌زد. این کتاب شامل ۲۷ داستان از بهترین آثار او در قالب داستان کوتاه است. بسیاری بر این باورند که برای مطالعه آثار مارکز بهتر است با داستان‌های کوتاه او شروع کرد و با فضای ذهنی و قلم خاص این نویسنده آشنا شد.

اگر از طرفداران مارکز هستید، این کتاب باید در فهرست مطالعه شما باشد. اگر هم هنوز خواندن آثار مارکز را آغاز نکرده‌اید، این کتاب گزینه مناسبی برای ورود به دنیای جادویی مارکز است.

به انتظار جوش‌آمدن قهوه کنار بخاری سنگی نشسته بود و با حالی آميخته به دلگرمی و ساده‌دلی احساس می‌کرد که در وجودش انگار قارچ و زنبق سمی ريشه می‌دواند. ماه اکتبر رسیده بود و صبح دشواری را می‌بایست بگذراند، حتی برای آدمی مثل او که صبح‌های زیادی را مثل این روز صبح از سر گذرانده بود.

۷. داستان‌های کوتاه مشهور از نویسندگان جهان

کتاب داستان های کوتاه مشهور

نویسنده: جیمز دیلی
مترجم: کیومرث پارسای (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: تمدن علمی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۶۶

کتاب حاضر مجموعه‌ای از بهترین داستان‌های کوتاه از معروف‌ترین نویسندگان دنیاست، مانند فرانتس کافکا، هرمان ملویل، توماس مان، آنتون چخوف، ویرجینا وولف، لئو تولستوی، شارلوت پرکینز گیلمن، ارنست همینگوی. اگر به خواندن داستان‌های کوتاه علاقه دارید و به‌دنبال بهترین‌ها در یک مجموعه هستید، این کتاب پیشنهاد مناسبی برای شماست.

۸. داستان‌های کوتاه ادگار آلن پو

داستانهای ادگار آلن پو از بهترین مجموعه های داستان کوتاه

نویسنده: جیمز دیلی
مترجم: کیومرث پارسای (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: تمدن علمی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۶۶

ادگار آلن پو از نویسندگان تأثیرگذار آمریکایی در حوزه داستان‌نویسی به‌ویژه داستان‌های پلیسی، رازآلود و ترسناک است. کتاب شامل ۲۱ داستان کوتاه از این نویسنده تواناست. اگر با این نویسنده آشنایی قبلی ندارید، مطالعه این کتاب دید مناسبی از قلم جذاب او به شما می‌دهد. ضمن اینکه در ابتدای کتاب، معرفی مختصری از این نویسنده جهت آشنایی بیشتر قرار دارد. کتاب ترجمه روانی دارد که تجربه خوبی را برای شما رقم می‌زند.

این گربه بسیار بزرگ و زیبا بود، یک‌دست سیاه و فوق‌العاده باهوش. هرگاه صحبت از هوش گربه به میان می‌آمد، همسرم که در باطن خرافاتی بود، بلافاصله به باور قدیم عوام اشاره می‌کرد که می‌گفتند گربه‌های سیاه جادوگرانی هستند با چهره مبدل.

۹. داستان‌های کوتاه از سرزمین‌های عرب

داستان‌های کوتاه از سرزمین‌های عرب از بهترین مجموعه های داستان کوتاه

نویسنده: علی جعفری
مترجم: علی جعفری (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نشانه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۰۱

مطالعه داستان‌‌های سرزمین‌های دور همواره لذت و تجربه خاصی به‌ همراه دارد. ادبیات عرب در دل خود داستان‌های زیبایی برای گفتن دارد. این مجموعه به کوشش علی جعفری راهی برای سفر به دل داستان‌های کوتاه دنیای عرب است. داستان‌ها از کشورهای مصر، مراکش، لیبی و عراق انتخاب شده‌اند. اگر از علاقه‌مندان به ادبیات عرب و سرزمین‌های دور در آفریقا هستید، این کتاب برای شماست.

دلم نمی‌خواهد بیش از این نفرین‌شده باشم. همه مرا لعنت می‌کنند. آمده‌ام تا نزد تو توبه کنم. این بدبختی بزرگی است. اگر که تو فکر کنی من به نیرنگی اندیشیده و حقه‌ای به کار گرفته‌ام تا تو را مسخره کنم. هرچیز پایانی دارد. آن روز برای من هم با دیدن حقیقت و بازگشت به‌سوی خدا فرا خواهد رسید.

۱۰. بهترین داستان‌های کوتاه از نویسندگان جدید

کتاب بهترین داستان های کوتاه از نویسندگان جدید

نویسنده: یوگا ایگاراشی
مترجم: سلمان ثابت
انتشارات: یوبان
تعداد صفحه: ۲۶۴

کتاب حاضر شامل ۱۰ داستان به انتخاب داوران انجمن قلم آمریکاست. داستان‌ها را نویسندگان معاصر و جدید در حوزه داستان کوتاه نوشته‌اند. تنوع فنون داستان‌نویسی و فضاهای حاکم بر آنها از جمله نکات قابل‌توجه کتاب است. اگر به‌دنبال نویسنده‌ها و داستان‌های جدید در سبک داستان کوتاه هستید، این کتاب برای شماست. همچنین، اگر به نوشتن داستان کوتاه علاقه‌مندید، مطالعه این کتاب تجربه‌ای مفید برای شما خواهد بود.

به تمام اتاق‌ها سرزدم و روی تمام صندلی‌ها نشستم. تمام وسایل و اشیا رو برداشتم و توی دست گرفتم. انگشت‌هام رو روی عطف همه کتاب‌ها کشیدم. توی تمام کمدها و کشوهاش رو گشتم. در تمام جعبه‌ها رو باز کردم. هر جایی که نگاه می‌کردم، پر بود از شیشه‌های ترشی خاطرات. پوپو حق داشت، تمام شیشه‌های توی شهر هم برای خاطراتی که می‌خواست از دستشون خلاص بشه کم بود.

شما بگویید

در دنیای داستان کوتاه، چه نویسنده و کتاب‌هایی موردعلاقه شما هستند که نامشان در این فهرست نبود؟ از تجربه‌های خود در این سبک ادبی برایمان بنویسید.


در ادامه بخوانید: کتاب درباره مهاجرت؛ معرفی ۷ رمان مهم که با مسئله مهاجرت پیوند خورده‌اند
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 2 دیدگاه)
  1. فهیمه می‌گوید

    کتاب «آگراندیسمان» از نویسنده آمریکای جنوبی، خولیو کرتاثار، کتاب «پرندگان می‌روند در پرو بمیرند» اثر رومن گاری و کتاب «اتوبوس پیر» اثر ریچارد براتیگان به نظرم نمونه‌های بسیار جذاب داستان کوتاه‌اند.

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      فهیمه عزیز
      ممنون برای پیشنهادهای جذابت.