چطور شروع سخنرانی‌ حیرت‌انگیزی داشته باشیم

1

چه لحظه‌ی وحشتناکی است! نام شما را صدا می‌زنند تا به جایگاه بیایید. سکوت حاضرین و انتظار برای شنیدن صحبت‌های آغازین شما. اما چه باید گفت؟ چگونه می‌شود به جای گفتن عبارات کلیشه‌ای، سخنرانی را با قدرت و اعتماد به نفس شروع کرد؟ این مقاله را بخوانید تا ببینید که چطور شروع سخنرانی‌ حیرت‌انگیزی داشته باشیم.

حاضرین از لحظه‌ای که دهان خود را باز کنید، شروع به قضاوت شما می‌کنند. اگرچه نکته‌ی ناخوشایندی است، ولی حقیقت دارد. بنابراین خیلی مهم است که سخنان خود را با اطمینان و قاطعیت آغاز کنید. ما در این‌جا به نکاتی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند سخنرانی خود را با قدرت و اعتماد به نفس شروع کنید.

رونیکس

شروع سخنرانی فقط سخنانی که می‌گویید، نیست

مایا آنجلو شاعر و بازیگر فقید آمریکایی می‌گوید: «مردم چیزی که می‌گویید و کاری که انجام می‌دهید را فراموش می‌کنند، ولی هرگز احساسی که در آن‌ها به وجود آوردید را فراموش نخواهد کرد.»

بنابراین شروع سخنرانی بر خلاف چیزی که فکر می‌کنید فقط چیزهایی که می‌گویید نیست. کلیدی‌ترین نکته‌ای که بر روی آن تأکید می‌کنم داشتن وضعیت درست در هنگام شروع سخنرانی است. اگر شما از خودتان اطمینان نشان دهید، حاضرین هم به شما اطمینان خواهند کرد.

مهم‌ترین دلیلی که باعث ایجاد استرس و نگرانی ما حین صحبت کردن در جمع می‌شود، این است که بسیاری از ما تلاش می‌کنیم کسی باشیم که نیستیم. به همین دلیل برای شروع با صلابت، در درجه‌ی اول باید خودتان باشید. تلاش کنید راهی متفاوت برای شروعی قدرتمند بیابید.


حتما بخوانید: ۱۰ ترفند برای جلب توجه مخاطبان در سخنرانی‌

شروع سخنرانی: آماده شوید تا خودتان باشید

اگر قرار باشد نگران سخنرانی باشیم، این کار تمام وقت ما را خواهد گرفت. آیا لباس خوبی پوشیده‌ام؟ همه‌ی وسایلم همراهم هستند؟ نظر حاضرین راجع به من چه خواهد بود؟ سؤالات درباره‌ی سخنرانی شما، پایانی ندارند، تنها چیزی که باید روی آن تمرکز کنید این است که تلاش کنید به خودتان برگردید و خودتان باشید.

سعی کنید با پیدا کردن راهی فاصله‌ی بین خودتان، سخنرانی و نگرانی‌تان را از بین ببرید و خودتان باشید. شاید دوست داشته باشید بیرون بروید تا سرتان هوایی بخورد یا حتی به دست‌شویی بروید. مکان ساکت‌تری را پیدا کنید و تمرینات تنفسی انجام دهید. بر روی تنفس مانند عزم‌تان برای سخنرانی تمرکز کنید.

  • چه ویژگی‌هایی را می‌خواهید به عنوان سخنران از خود به نمایش بگذارید؟
  • دوست دارید شنوندگان از سخنرانی شما چه بهره‌ای ببرند؟

انجام کارهایی که گفته شد باعث می‌شود تا به جای قرار گرفتن در ترس و شک، خودتان باشید و با اطمینان صحبت کنید.

شروع سخنرانی: از اولین کلمات‌تان حساب می‌شود

و حالا چیزهایی که قصد گفتنش را دارید. از شروع سخنرانی خود با عباراتی شبیه جملات زیر خودداری کنید.

  • از شما بسیار سپاس‌گزارم. بودن در این‌جا برای من باعث افتخار است.
  • عذرخواهی می‌کنم، ولی این سخنرانی زیاد طول نخواهد کشید.
  • هفته‌ی پیش/ دیروز/ ۱۰ دقیقه پیش از من خواسته بودند تا این سخنرانی را انجام دهم.
  • اتفاق جالب و خنده‌داری که موقع پیدا کردن این مکان برایم افتاد…

این‌ها همه خسته کننده‌اند.

از شروع سخنرانی با عبارات خسته کننده و تکراری به شدت پرهیز کنید.

این لحظات برای شما هستند تا بدرخشید و خود را نشان دهید، بنابراین از همان ثانیه‌ی اول شروع به درخشیدن کنید. برای شروعی قدرتمند، دنبال چیزی منحصر به فرد، جذاب و به یاد ماندنی برای گفتن بگردید. مطمئن شوید با گفتن عبارات مورد نظرتان ۱۰۰٪ راحت هستید. در نتیجه به جای ضعف، از همان لحظه‌ی اول سخنرانی پرواز خواهید کرد.


حتما بخوانید: ۱۰ نکته کلیدی بهبود مهارت‌ سخنرانی در افراد درون‌گرا و خجالتی

در این‌جا تعدادی ایده از شروع سخنرانی‌های مورد علاقه‌ام را آورده‌ام

۱. سخنرانی خود را با سؤالی تحریک‌آمیز شروع کنید

  • سایمون سینک: «به نظر شما چگونه بعضی از افراد به چیزهایی می‌رسند که به نظر غیرممکن می‌آید؟»
  • جیمز هنسن: «من چه چیزی می‌دانم که باعث شد در اعتراض جلوی کاخ سفید، به عنوان یک دانشمند کم‌حرف دستگیر شوم؟ و شما چه می‌کردید اگر چیزی که من می‌دانم را می‌دانستید؟»

۲. حقیقتی عجیب یا شگفت‌انگیز

  • جیمی الیور: «متأسفانه در طول ۱۸ دقیقه‌ی آینده که من در حال صحبت کردن هستم، ۴ آمریکایی به‌ خاطر رژیم غذایی‌شان می‌میرند.»
  • سونیتا کریشنان: «من با شما راجع به بدترین نوع نقض حقوق بشر صحبت می‌کنم. سومین جنایت بزرگ سازمان یافته، صنعتی ده میلیاد دلاری. من در مورد برده‌داری عصر جدید صحبت می‌کنم.»

۳. شوخی یا جوک

برای شروع سخنرانی می‌توانید از جوک یا خاطره استفاده کنید و سخنرانی تاثیرگذاری داشته باشید.

  • پاملا مایر: «خُب. من نمی‌خواهم به کسی توی این سالن هشدار بدم، ولی به نظرم می‌آید کسی که سمت راست شماست، یک دروغگو باشد.»

۴. تصویر سازی

  • استیسی کرامر: «تجسم کنید هدیه‌ای دریافت می‌کنید که خیلی بزرگ هم نیست، تقریبا اندازه‌ی یک توپ گلف.»
  • ریک الیاس: «انفجاری را در ارتفاع ۱۰۰۰ متری تجسم کنید. هواپیمایی پر از دود و موتوری که صدای تق‌تق می‌دهد. به نظر ترسناک می‌آید. خُب من یک صندلی خاص آن روز داشتم. من در ردیف ۱D نشسته بودم.»

همه‌ی این شروع‌ها برای سخنرانی باعث ایجاد ارتباط با حاضرین و توجه آنان شد. یک شروع عالی به شما کمک می‌کند تا بر روی سخنرانی خود مسلط شوید و از ابتدا بدرخشید.

بنابراین به خاطر داشته باشید سخنرانی را با قدرت و اطمینان شروع کنید. خودتان باشید و عبارت خوبی برای شروع داشته باشید. امیدواریم این نکات به شما در سخنرانی‌های‌تان کمک کند. موفق باشید.

دوره ویدئویی آموزش فنون مذاکره

برگرفته از: gingerpublicspeaking.com

چگونه با اعتماد‌به‌نفس، یک سخنرانی تاثیرگذار انجام دهیم؟


 
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. محمد صحراگرد می‌گوید

    خیلی خوب بود .