۸ رمان برای نوجوانان دختر و مخاطبان علاقه‌مند به دغدغه‌های نوجوانی

19

دوره نوجوانی با همه چالش‌ها و سختی‌هایی که دارد پر از خاطرات و اتفاقات و تصمیم‌گیری‌هایی است که در ادامه سنگ‌بنای جوانی می‌شوند. ازاین‌رو، داستان‌ها و ماجراهای زیادی با شخصیت محوری نوجوان وجود دارد که نه‌تنها برای خود نوجوانان که برای بزرگ‌سالان هم سرگرم‌کننده و آموزنده‌اند. رمان‌های نوجوان زیادی تاکنون به چاپ رسیده‌اند که حتی به‌صورت فیلم و سریال و انیمیشن هم به مخاطب ارائه شده‌اند. در این معرفی کتاب، به‌صورت ویژه به‌سراغ رمان برای نوجوانان دختر رفته‌ایم تا بیشتر با دنیای دخترانه در این دوره پرچالش آشنا شویم. حتی اگر از مخاطبان نوجوان دختر ما نباشید، این مقاله پیشنهادهایی دارد که برای شما نیز جذاب و آموزنده است. با ما همراه باشید.

۱. بابا لنگ‌دراز

کتاب بابا لنگ‌دراز

رونیکس

نویسنده: جین وبستر
مترجم: میمنت دانا (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: پر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۱۶۸

جودی ابوت، شخصیت اصلی کتاب،‌ دختر نوجوانی است که در پرورشگاه بزرگ شده است. او با کمک حامی مالی‌اش می‌تواند به دانشگاه برود. حامی او می‌خواهد گمنام بماند. جودی تنها چیزی که از حامی خود دیده سایه‌ای از او با پاهای بلند است. بابا لنگ‌دراز اسم مستعاری است که او حامی‌اش را با آن خطاب می‌کند. داستان زندگی جودی پس از دریافت حمایت مالی برای رفتن به دانشگاه را در قالب نامه‌هایی که برای بابا لنگ‌دراز می‌نویسد می‌خوانیم.

ارتباط این دو به‌صورت نامه از زیبایی‌های این کتاب است. هرچند این رمان برای نوجوانان دختر بیشتر مربوط به دغدغه‌ها و چالش‌های جودی به‌عنوان دختری است که در پایان دوره نوجوانی به سر می‌برد، مطالعه این کتاب برای بزرگ‌سالان هم جذاب و سرگرم‌کننده است. نوع‌دوستی، صبر و تلاش از جمله موضوعات آموزنده کتاب‌اند. انیمیشن محبوب این رمان جذاب را استودیو نیپون انیمیشن در ژاپن در سال ۱۹۹۰ ساخته است.

بابا لنگ‌دراز عزیزم! تمام دل‌خوشی دنیای من به این است که ندانی و دوستت بدارم. وقتی می‌فهمی و می‌دانی‌ام، چیزی درون دلم فرو می‌ریزد. چیزی شبیه غرور. بابا لنگ‌دراز عزیزم! لطفا گاهی خودت را به نفهمیدن بزن و بگذار دوستت بدارم. بعد از تو هیچ‌کس الفبای روح و خطوط قلبم را نخواهد خواند. نمی‌گذارم… نمی‌خواهم… بابا لنگ‌دراز من! همین که هستی دوستت دارم، حتی سایه‌ات را که هرگز به آن نمی‌رسم.

۲. دختری که ماه را نوشید

کتاب دختری که ماه را نوشید یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: کلی بارن هیل
مترجم: فروغ منصور قناعی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: پرتقال (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۲۹۶

این رمان برای نوجوانان دختر داستانی تخیلی از زندگی دختری به‌نام لونا است. او با یک جادوگر در جنگل زندگی می‌کند. مردم از ترس جادوگر هر سال نوزادهایی را در جنگل رها می‌کنند تا جادوگر با آنها کاری نداشته باشد. غافل از اینکه جادوگرِ قصه شخصیت مهربان و بی‌آزاری دارد و نوزاد‌ها را به جنگل می‌برد و به خانواده‌های آن‌سوی جنگل می‌سپارد.

او در مدتی که نوزادها پیش او هستند به آنها از نور ستاره‌ها می‌خوراند؛ اما لونا، دختر قصه، نور ماه را نوشیده و همین به او یک قدرت خاص داده که با بزرگ‌شدن او بیشتر هم می‌شود. اگر به رمان‌های تخیلی نوجوانان علاقه دارید، این کتاب جذاب مناسب شماست. این رمان در سال ۲۰۱۶ عنوان بهترین کتاب در کتاب‌خانه‌های عمومی نیویورک و شیکاگو را از آن خود کرده است.

جدا از وظیفه سختی که در قبال بچه‌های رهاشده داشت، از چیزهای سخت متنفر بود و چیزهایی که غم‌انگیز بودند و چیزهای چندش‌آور. اگر می‌توانست، ترجیح می‌داد به آنها فکر نکند. کنار دختر می‌نشست و باهم حباب درست می‌کردند و با جادو هرکدامشان را به رنگی درمی‌آوردند.

۳. مومو

کتاب مومو یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: میشائیل اِنده
مترجم: کتایون سلطانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۶۴

مومو داستانی فانتزی ـ تخیلی از نویسنده آلمانی، «میشائیل اِنده» است که آن را در سال ۱۹۷۳ نوشته است. قهرمان داستان دختر نوجوانی به‌نام مومو است که در خرابه‌های شهر زندگی می‌کند. او مهارت خاصی در همدلی و ارتباط با مردم دارد. تا جایی که پای درددل آنها می‌نشیند و به آنها راهکار هم می‌دهد.

چالش زندگی مومو از جایی شروع می‌شود که گروهی به‌نام مردان خاکستری درصددند مردم را به صرفه‌جویی در زمان و پس‌انداز آن در بانک وادار کنند. این کار آنها نشاط و سرزندگی را از مردم شهر می‌گیرد. در همین زمان است که مومو در نقش قهرمان داستان با آنها مبارزه می‌کند. موضوع محوری کتاب مفهوم زمان در دنیای مدرن است و ترکیب آن با شخصیت دختر نوجوانی در نقش قهرمان اثر جذابی به وجود آورده است.

معبدها و کاخ‌ها فروریخته‌اند. باد و باران، سرما و گرما، سنگ‌ها را سایش داده‌اند و سوراخشان کرده‌اند. و از آمفی‌تئاترهای بزرگ هم دیگر چیزی جز ویرانه باقی نمانده است. حالا بین دیوارهای سنگی درب‌وداغان فقط آواز یکنواخت جیرجیرک‌ها به گوش می‌رسد. طوری که انگار زمین دارد در خواب نفس می‌کشید. ولی بعضی از این شهرهای بزرگ و قدیمی تا امروز پابرجا مانده‌اند. همان‌طور که انتظار می‌رود، زندگی در این شهرها نسبت به قبل خیلی تغییر کرده است.

۴. زنان کوچک

کتاب زنان کوچک یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: لوییزا می آلکوت
مترجم: کیوان عبیدی آشتیانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۴۸۹

این رمان برای نوجوانان دختر از بهترین و معروف‌ترین نمونه‌های رمان‌های کلاسیک است. داستان درمورد خانواده‌ای با چهار دختر با نام‌های مگی، جو، بتی و ایمی است که پدرشان به جبه‌های جنگ اعزام شده است. هرکدام از این دخترها شخصیت و علایق متفاوتی دارد. جو شخصیت اصلی کتاب است که دختری مستقل و متکی به خودی دارد.

خانواده آنها در غیاب پدر و در زمان جنگ در موقعیت‌های مختلفی قرار می‌گیرد که هرکدام از اعضا را به واکنش و تصمیم خاصی وامی‌دارد. کتاب زنان کوچک با وجود سختی‌ها و مشکلات پر از امید به زندگی و حال خوب است که چه برای مخاطب نوجوان و بزرگ‌سال آموزنده است.

من تظاهر به دانایی نمی‌کنم، اما اطرافم را مشاهده می‌کنم و چیزی بسیار بیشتر از تصور تو را می‌بینم. من به تجارب و تناقضات آدم‌ها علاقه‌مندم و با اینکه نمی‌توانم چگونگی‌اش را توضیح دهم، آنها را به خاطر می‌سپارم و به‌نفع خودم ازشان استفاده می‌کنم.

۵. کشتن مرغ مینا

کتاب کشتن مرغ مینا یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: هارپر لی
مترجم: فخرالدین میررمضانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: امیرکبیر (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۴۴۸

کشتن مرغ مینا از تأثیرگذارترین کتاب‌ها در ادبیات آمریکا و مهم‌ترین اثر خانم «هارپر لی» است. کتاب در سال ۱۹۶۰ نوشته شده و یک سال بعد جایزه ادبی پولیتزر را برای نویسنده‌اش به ارمغان آورد.

داستان را اسکات، دختر نوجوان خانواده فینچ روایت می‌کند و همین آن را به یک رمان برای نوجوانان دختر تبدیل می‌کند. نگاه او به محیطی که در آن زندگی می‌کند و رویداد‌های آن در نوع خود جالب توجه است که با استفاده از یک زبان ساده، ترکیب جذابی از داستان به مخاطب ارائه می‌کند. موضوع محوری کتاب نژادپرستی است که پدر خانواده فینچ در جایگاه وکیل با آن مبارزه می‌کند. این مبارزه او را به شخصیت اصلی و محبوب کتاب تبدیل می‌کند.

تنها چیزی که از قانون اکثریت پیروی نمی‌کند وجدان آدم است.

۶. آنی‌شرلی

کتاب آنی شرلی یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: لوسی مود مونتگمری
مترجم: سارا قدیانی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: قدیانی (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۳۵۴۴

آنی‌شرلی دختری ۱۱ساله با موهای قرمز است که کودکی خود را در پرورشگاه بوده است. او اکنون زندگی تازه‌ای را با سرپرستی خواهر و برادری میان‌سال به نام‌های ماریلا و متیو کاتبرت آغازه کرده است. شخصیت پرانرژی و خیال‌پرداز آنی و ماجراهایی که او در محیط جدید زندگی‌اش از سر می‌گذراند این اثر را به یکی بهترین رمان‌های کلاسیک نوجوان تبدیل کرده است.

این رمان برای نوجوانان دختر از کتاب‌های روحیه‌بخش و جذاب است. این اثر را در ۸ جلد نشر قدیانی منتشر کرده است. انیمیشن محبوب این کتاب را سال ۱۹۷۹ استودیو نیپون انیمیشن در ژاپن ساخته است.

آنی جواب داد: «ولی او با من حرف نمی‌زد، با خدا حرف می‌زد در ضمن به نظر نمی‌آمد به این کار علاقه چندانی داشته باشد. به نظر من او احساس می‌کرد خدا آن‌قدر دور است که صدای او را نمی‌شنود.»

۷. کتاب دزد

کتاب دزد یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: مارکوس زوساک
مترجم: مرضیه خسروی (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: نگاه (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۵۷۵

لیسل دختر نوجوانی است که در مونیخ آلمان به‌همراه پدرخوانده‌اش زندگی‌ می‌کند. نوجوانیِ او مقارن با جنگ جهانی دوم است. دنیای کتاب‌ها بهشت گمشده لیسل در زمانه تلخی است که می‌گذراند. علاقه او به کتاب‌ها تا جایی است که برای داشتن کتاب‌های بیشتر دست به دزدی می‌زند و یک کتاب‌دزد ماهر تبدیل می‌شود. جالب اینکه او کتاب‌هایش را با دیگر افراد جنگ‌زده شهر به اشتراک می‌گذارد.

کتاب‌دزد سال ۲۰۰۵ منتشر شد و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. آنچه درمورد کتاب جالب توجه است راوی آن است. کتاب را مرگ روایت می‌کند، ما داستان را از زبان مرگ می‌خوانیم چیزی که در جنگ جهانی دوم بسیار رخ می‌دهد. سال ۲۰۱۳ بر اساس این کتاب فیلمی به‌کارگردانی «برایان پرسیوال» ساخته شد. اگر از علاقه‌مند به کتاب‌هایی با پس‌زمینه جنگ جهانی دوم هستید، این کتاب انتخاب مناسبی است.

ابتدا رنگ‌ها و سپس آدم‌ها. معمولا وقایع را این‌گونه می‌بینم یا بهتر بگویم، سعی می‌کنم این‌گونه ببینم. اینجا یک حقیقت کوچک وجود دارد: خواهید مرد.

۸. تابستان قوها

کتاب تابستان قوها یک رمان برای نوجوانان دختر

نویسنده: پتسی بایارس
مترجم: پروین علی‌پور (پیشنهاد کاربران)
انتشارات: افق (پیشنهاد کاربران)
تعداد صفحه: ۱۴۴

سارا دختری ۱۴ساله است که با چالش‌های روحی دوره نوجوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند. او با عمه و برادرش که معلولیت ذهنی دارد زندگی می‌کند. در فصل تابستان، برادر او که قبلا با سارا به دیدن قو‌های منطقه می‌رفته این بار به‌تنهایی و بدون اطلاع آنها به دیدن قوها می‌رود و گم می‌شود. سارا به‌همراه یکی از دوستانش جست‌وجو برای پیداکردن برادرش را آغاز می‌کند. این چالش جدید قرار است چیزهای تازه‌ای به او یاد دهد و دوره نوجوانی او را شیرین‌تر کند.

صدای ورق‌زدنت را می‌شنیدم! من، آن پایین، توی زیرزمین تاریک پر از موش بودم و تو، در طبقه بالا. من هی فریاد می‌کشیدم و کمک می‌خواستم و تو، هی می‌گفتی: الآن می‌آیم… الآن می‌آیم. ولی ورق‌زدنت تمام‌شدنی نبود!

شما بگویید

شما به‌عنوان نوجوان بهترین رمان نوجوانی که خوانده‌اید کدام کتاب بوده است؟ در جایگاه بزرگ‌سال، تأثیرگذارترین رمان نوجوانی که تاکنون خوانده‌اید چه بوده است؟


در ادامه بخوانید: معرفی بهترین عاشقانه‌های ادبیات ایران و جهان برای نوجوانان
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 19 دیدگاه)
  1. مانلی می‌گوید

    دختری که ماه را نوشید خیلی قشنگه حتما بخونید

  2. محدثه می‌گوید

    من کتاب چن تا خوندم و خوب بوده
    رعنا
    پاستیل های بنفش
    انکه دیرتر امد
    پلشتی که بچه مثبت شد
    دخترب ک ماه را نوشید

    1. زهرا سارایی می‌گوید

      ممنون محدثه عزیز بابت پیشنهادهای خوبت.

  3. مهلا می‌گوید

    سلام من کتاب دختری که ماه رو نوشید را خواندم عالی بود