شایعاتی درباره مو که نباید باور کنید

0

تنها به این خاطر که چیزی را بارها و بارها شنیده‌اید نباید فکر کنید که لزوما حقیقت دارد و درست است. شایعات زیادی درباره مو و چگونگی نگه‌داشتن آن در فرم و حالت مناسب وجود دارند که بسیاری از آنها صحت ندارند و در برخی موارد، حتی سلامت موها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؛ اما چرا بسیاری این شایعات را باور می‌کنند؟ چون منطقی به نظر می‌رسند. در مطلب حاضر تعدادی از مهم‌ترین این شایعات را راستی‌آزمایی خواهیم کرد و از نکات و اطلاعاتی خواهیم گفت که با دانستن‌شان می‌توانید سلامت موهای خود را تضمین کنید. همراه ما باشید با شرح جزئیات ۲۰ شایعه درباره مو که نباید باورد کنید.

راهنمای مطالعه نمایش

۱. هرچه موها کثیف‌تر باشند، سریع‌تر رشد خواهند کرد!

برخی فکر می‌کنند که موهای کثیف‌تر سریع‌تر رشد خواهند کرد. چرا؟ چون اگر کمتر از شامپو، نرم‌کننده و نظایر اینها استفاده شود، احتمال آسیب‌دیدن موها به حداقل خواهد رسید. این شایعه صحت ندارد و نباید به امید آن تعداد دفعات حمام‌کردن را کم کنید. با این کار موهایتان چرب و درهم‌تافته خواهند شد و بوی ناخوشایندی خواهند گرفت.

رونیکس

برنتون کِین دیالو (Brenton Kane Diallo)، آرایشگر افراد مشهوری چون مگان فاکس (Megan Fox)، دراین‌باره می‌گوید: «موها زمانی در قوی‌ترین و سالم‌ترین حالت خود هستند که کاملا تمیز و شسته‌شده باشند. نشُستن موها باعث مسدودشدن فولیکول‌های مو می‌شود و در پی آن، احتمال توقف رشد موها وجود خواهد داشت.».

۲. کندن موهای سفید باعث رشد بیشتر آنها می‌شود

این هم شایعه دیگری است که احتمالا به گوش شما هم خورده است. اما باید بدانید که صحت ندارد و کندن موهای سفید، یا به‌اصطلاح از ریشه درآوردن آنها، سبب رویش بیشتر موهای سفید نخواهد شد. رنگ موها با کندن آنها تغییر نمی‌کند.

اما به هر عنوان، آرایشگران و متخصصان توصیه می‌کنند این کار را انجام ندهید چون وقتی تار مویی را از ریشه درمی‌آورید، فولیکول مو و پوست سر را تحت‌فشار قرار می‌دهد. در پی این فشار واردشده، ممکن است تار مویی که به‌جای تار موی کنده‌شده درمی‌آید، زمخت شود و نرمی و لطافت موردنظر را نداشته باشد.

۳. موهای چرب را باید هر روز با شامپو شست

قاعدتا برای آنکه چربی و آلودگی نشسته بر تارهای مو را پاک کنیم باید طی روندی منظم موها را با شامپو بشوییم؛ اما متأسفانه خیلی از کسانی که موهای چرب دارند، در انجام این کار زیاده‌روی می‌کنند. دلیل این کار آنها این باور غلط است که به‌مرورزمان، چربی موها کم خواهد شد.

میزان غدد چربی که در پوست سر ترشح می‌شوند و موها را چرب می‌کنند، با میزان چربی پاک‌شده به‌کمک سولفات موجود در شامپو قابل‌مقایسه نیست. اگر در شستن موی چرب با شامپو زیاده‌روی کنید، برای جبران چربی ازدست‌رفته در پوست سر غدد بیشتری ترشح خواهند شد و ریتم طبیعی ترشح این غدد به هم خواهد خورد. نتیجه آنکه به‌مرورزمان تارهای مو ظریف و شکننده می‌شوند و پوست سر به خارش خواهد افتاد.

به‌جای شستن مداوم موهای چرب بهتر است این دو کار را انجام دهید:

  • تغییر در رژیم غذایی و مصرف خوراکی‌های مناسب برای سلامت پوست و مو؛
  • پرهیز از شستن موهای چرب با شامپوهای قوی یا مواد شوینده حاوی الکل و نظایر آن.

شاید در نگاه اول کمی به نظرتان عجیب برسد، اما آغشته‌کردن گاه‌به‌گاه موهای چرب با روغن جوجوبا برای کسانی که موی چرب دارند راهکاری عالی است که کمک می‌کند تا ترشح غدد چربی در پوست سر به‌مرور تنظیم شود و به حالت اولیه بازگردد.

۴. موهای زمخت و مجعد فقط مختص زنان رنگین‌پوست است!

شایعاتی درباره موهای زمخت که نباید باور کنید

زمختی موها ارتباط چندانی با رنگ پوست ندارد و این مسئله تا حدود زیادی به ژنتیک ارتباط دارد. تمامی زنان، فارغ از آنکه رنگ پوست‌شان چه باشد، ممکن است موهای زمخت، درهم‌تافته، گره‌خورده و نظایر اینها داشته باشند. رسیدگی به موها با استفاده از محصولات مناسب برای این دسته از زنان اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چون اگر این کار را نکنند، بیشتر از دیگران در معرض مشکلاتی چون ظرافت و شکنندگی بیش از حد تارهای مو و خشکی پوست سر قرار می‌گیرند.

مرطوب نگه‌داشتن موها و نوشیدن آب کافی برای این دسته از زنان در اولویت کارهایی است که برای مراقبت از موهای سر باید انجام دهند. استفاده از شامپوهای ملایم و روغن‌های تقویت‌کننده مو دو کار دیگری است که این افراد، برای پیشگیری از بروز مشکلات بیشتر، می‌توانند انجام دهند.

۵. چیدن نوک موها باعث رشد سریع‌تر آنها می‌شود

چیدن نوک موها، هر ۴ تا ۶ هفته یک بار، ایده بدی نیست و مزایایی مثل پیشگیری از موخوره و معضلاتی نظیر آن دارد؛ اما باعث رشد سریع‌تر موها نمی‌شود و این اظهارنظر نیز شایعه‌ای بی‌اساس است.

چیدن نوک موها باعث تقویت تارهای مو می‌شود و اجازه نمی‌دهد که موخوره به ساقه موها راه یابد و کیفیت و صلابت آنها را تحت‌تأثیر قرار دهد. اگر می‌خواهید موهایی سالم، درخشان و زیبا داشته باشید، هرازچندگاهی این کار را انجام دهید، اما نه به امید رشد بیشتر موها!

۶. شامپوها پس از مدتی کارایی سابق را از دست می‌دهند

رواج این شایعه ریشه در این باور غلط دارد که پس از استفاده از شوینده‌ای بخصوص در بلندمدت، کارایی‌اش را از دست می‌دهد، چون موها به آن عادت می‌کنند و دیگر اثر اولیه را نخواهد داشت؛ اما این اظهارنظر هیچ پشتوانه قابل‌اتکایی ندارد.

کیتی والش (Katy Walsh) آرایشگری است که در یک سالن زیبایی مشهور در شهر نیویورک کار می‌کند و نه‌تنها این باور غلط را رد می‌کند، بلکه به این نکته اشاره می‌کند که عوض‌کردن مداوم محصولات شوینده سر و شامپوها اثرات بد و مخربی به‌جای خواهد گذاشت. به‌گفته او انجام این کار «تعادل پ‌هاش (PH) مو را به هم می‌ریزد و این مسئله می‌تواند پیامدهایی چون خشکی پوست سر و شکننده‌شدن تارهای مو، در پی کمبود رطوبت، داشته باشد.».

ناگفته نماند که در برخی موارد خاص، عوض‌کردن محصول شوینده کار عاقلانه و صحیحی است؛ مثلا اگر به‌طور مکرر از ابزارهای حرارتی برای حالت‌دادن به موها استفاده کرده‌اید یا برای حفاظت از موهای رنگ‌شده، بهتر است به‌عنوان محصول جایگزین، شامپویی را انتخاب کنید که خاصیت آب‌رسانی بهتر و بیشتری داشته باشد. مثلا در این شرایط، شامپویی که غنی از آنتی‌اکسیدان و حاوی روغن آرگان باشد انتخاب بسیار خوبی خواهد بود.

۷. موهای زمخت و فر در مقایسه با موهای صاف تارهای قوی‌تری دارند

قضاوت‌کردن با توجه به ظاهر افراد، در خیلی از موارد ما را به اشتباه خواهد انداخت، مثل همین باور غلطی که درباره موهای فر و زمخت رایج شده است. به‌گفته دکتر رولاندا ویلکرسون (Dr. Rolanda Wilkerson)، متخصص و پژوهشگر ارشد زیبایی، در این نوع موها «کوتیوکول مو [خارجی‌ترین بخش ساقه مو]، هر جا که تارهای مو پیچ و تابی خورده باشند، حالتی روبه‌بالا پیدا می‌کند. به‌خاطر این مسئله موهای این‌چنینی در مقایسه با موهای صاف ضعیف‌تر و خشک‌تر خواهند شد.».

باورداشتن به استقامت بیشتر موهای زمخت و فر خطراتی در پی خواهد داشت؛ مثلا ممکن است به‌ این‌ بهانه، راحت‌تر به حرارت‌دادن موها یا امتحان‌کردن تکنیک‌های مختلف فرم‌دهی به موها تن دهید؛ حال‌آنکه موهای شما ظریف و شکننده هستند و با انجام این کارها احتمال آسیب‌دیدن‌شان، در مقایسه با موهای صاف، بیشتر خواهد بود. این آسیب حتی در برخی موارد ممکن است راه را برای بروز معضلاتی چون ریزش موی کششی (آلوپسی کششی/ traction alopecia) هموار کند.

۸. روغن‌های طبیعی برای سلامت مو خوب و مفید هستند

برخلاف باور عموم بیشتر ترکیبات خوراکی‌های خام (ترکیباتی مثل روغن آواوکادو، روغن نارگیل و عسل)، آن‌طور که بایدوشاید جذب تارهای مو نمی‌شوند و به عمق ساقه موها نفوذ نمی‌کنند؛ بنابراین اثر مثبت دائمی بر سلامت مو نخواهند داشت. به‌علاوه پس از استفاده از این ترکیبات بر روی موها و پس از آنکه موها شسته می‌شوند، معمولا کاملا پاک نمی‌شوند و اثری از آنها بر تارهای مو باقی خواهد ماند که سبب چربی مو و داشتن احساسی ناخوشایند خواهد شد.

بعضا از این‌گونه ترکیبات در محصولات شوینده سر به‌عنوان نرم‌کننده استفاده می‌شود. استفاده از این محصولات هیچ ایرادی ندارد و برای سلامت مو مفید است. نکته آن است که نباید این ترکیبات را به‌خودی‌خود روی موها گذاشت.

۹. هرچه شامپو بیشتر کف کند، بهتر است

کفی که هنگام استفاده از شامپو درست می‌شود در حقیقت یکی از فرآورده‌های جانبی پاک‌کننده‌های تند و ناملایمی است که در شامپوهای حاوی سولفات وجود دارند. این فرآورده‌ها می‌توانند روغن طبیعی و سالم، و نیز مواد مغذی موجود در موها را از بین ببرند و در بلندمدت اثرات ناگواری بر سلامت مو داشته باشند.

پس باور به اینکه هرچه شامپو بیشتر کف کند موها تمیزتر خواهند شد اشتباه است. آنچه به‌مراتب اهمیت بیشتری از کف‌کردن دارد، نوع شامپوی انتخابی است: اینکه ملایم باشد و تاحدامکان در آن از مواد و ترکیبات طبیعی استفاده شده باشد.

۱۰. خشکی، نازکی بیش از حد و شکنندگی نوک تارهای مو (موخوره) را می‌توان برطرف کرد

شایعه مرتبط با موخوره

متأسفانه این شایعه نیز حقیقت ندارد و وقتی نوک موها چنین حالتی پیدا می‌کنند، امکان رفع مشکل وجود نخواهد داشت.

مهم‌ترین کاری که دراین‌ارتباط می‌توانید انجام دهید پیشگیری از بروز خشکی مو در درجه اول است. برای این منظور می‌توانید از توصیه‌های زیر کمک بگیرید:

  • چیدن نوک موها طی روندی منظم (هر ۴ تا ۶ هفته یک بار)؛
  • پرهیز از استفاده از دستگاه‌های حرارت‌دهنده مو مثل سشوار یا اتوی مو تا جای امکان؛
  • استفاده از شانه‌های جداگانه برای شانه‌کردن موهای خیس و خشک.

یک کار مهم دیگر نیز هست که می‌توانید برای پیشگیری از بروز موخوره در نوک موها انجام دهید: وقتی موها را شانه می‌کنید، شانه‌کردن را از پایین موها (نوک موها) شروع کنید و به‌مرور به‌سمت ریشه موها حرکت کنید.

۱۱. کاشت بافت مو و استفاده از کلاه‌گیس از آسیب‌دیدن موها جلوگیری می‌کند

خیلی‌ها معتقدند کاشت بافت مو (weave) و استفاده از کلاه‌گیس سبب محافظت از موها می‌شود؛ چون با استفاده از اینها موها زیر موهای مصنوعی قرار می‌گیرند و دیگر نیازی به استفاده از تکنیک‌های بعضا آسیب‌رسان فرم‌دهی به موها نخواهد بود.

مسئله اینجا است که در خیلی از موارد پیش از استفاده از این محصولات مصنوعی، آرایشگر مجبور می‌شود موهای اصلی را خیلی تنگ و درهم‌تنیده کند تا فرضا کلاه‌گیس مورداستفاده طبیعی جلوه کند و کاملا کیپ سر شود. با انجام این کار احتمال آسیب‌دیدن تارهای مو وجود خواهد داشت.

در برخی از موارد هم علت استفاده از این دست محصولات مصنوعی بی‌حوصلگی برای رسیدگی و مراقبت از موهای طبیعی است که قاعدتا در بلندمدت پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.

۱۲. سیلیکون موجود در محصولات مراقبت از مو برای موها خوب نیست

کسانی هستند که از استفاده از شامپوها و سِرُم‌های نرم‌کننده حاوی سیلیکون پرهیز می‌کنند، با این باور غلط که در بلندمدت به موهایشان آسیب خواهد رساند و آنها را از فرم و حالت طبیعی و سالم خارج خواهد کرد.

این هم شایعه بی‌اساس دیگری است که صحت ندارد. شامپوها و نرم‌کننده‌های سیلیکونی اگر درست و به‌اندازه استفاده شوند، نه‌تنها به موها آسیبی نخواهند رساند، بلکه باعث حفظ بیشتر رطوبت در موها و درخشش بهتر موها می‌شوند.

البته زیاده‌روی در استفاده از این‌گونه محصولات توصیه نمی‌شود. فرضا اگر می‌خواهید برای بازکردن موهای مجعد و درهم‌تافتگی موها از خود سیلیکون استفاده کنید، نباید بیشتر از سه قطره کف دست‌تان بریزید و به موها بمالید.

۱۳. هرچه بیشتر موها را شانه بزنید، سالم‌تر خواهند بود

شانه‌زدن بیش از حد موها کار دیگری است که آرایشگرهای حرفه‌ای انجام آن را توصیه نمی‌کنند، چون به‌باور آنها این کار در بلندمدت به کوتیکول‌های موها آسیب خواهد رساند. به‌توصیه آنها بهتر است شانه‌زدن موها را محدود به زمانی کنید که درهم‌تافته و گره‌خورده شده‌اند. در غیر این صورت نیازی به شانه‌زدن نیست.

۱۴. خشک‌کردن موها با حوله، یا در معرض هوا، بهتر از سشوارکشیدن است

شاید در نگاه اول خشک‌شدن موها در معرض هوای آزاد، در مقایسه با سشوارکشیدن، به نظرتان کمتر آسیب‌رسان بیاید؛ اما نتایج یکی از پژوهش‌های صورت‌گرفته دراین‌باره خلاف این اظهارنظر را اثبات می‌کند. وقتی موها خیس باشند، تارهای مو کمی حجیم‌تر خواهند شد. هرچه برای مدت‌زمان طولانی‌تری خیس بمانند، پروتئین‌های ظریف و شکننده‌ای که تارهای مو از آنها درست شده‌اند بیشتر تحت‌فشار قرار خواهند گرفت؛ در نتیجه احتمال آسیب‌دیدن موها نیز بیشتر می‌شود.

پس قبل از هر چیز باید بدانید که باقی‌گذاشتن موهای خیس به حال خود کار خوبی نیست و سلامت مو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

برسیم به راهکار دیگر برای خشک‌کردن موها: استفاده از حوله. به‌باور متخصصان، استفاده نامناسب از حوله برای خشک‌کردن موها، می‌تواند به‌اندازه قراردادن آنها در معرض حرارت بالا با سشوار آسیب‌رسان باشد. وقتی حوله را محکم روی سرتان می‌کشید، تارهای مو تحت‌فشار قرار خواهند گرفت. به‌جای این کار بهتر است حوله را با ملایمت روی موها بکشید. دسته‌ای از موها را لای حوله قرار دهید و به‌آرامی آن را فشار دهید تا خیسی و رطوبت‌شان گرفته شود.

استفاده از سشوار برای خشک‌کردن موها ایرادی ندارد و اگر درست و اصولی این کار را انجام دهید، موها آسیبی نخواهند دید. سشوار را روی درجه خنک آن بگذارید و با صاف‌کردن کامل دست، آن را در دورترین نقطه ممکن از سر نگه دارید. به‌علاوه، حرارت سشوار را بیش از حد روی یک نقطه از سر نگه ندارید و مدام آن را حرکت دهید.

۱۵. خوابیدن با موهای خیس از آسیب‌دیدن آن جلوگیری می‌کند

خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر با موهای خیس بخوابند و اجازه دهند موها به‌طور طبیعی خشک شوند، از آسیب‌دیدن آن جلوگیری خواهند کرد. این باور رایج نیز اشتباه است. با انجام این کار، ساقه‌های مو در معرض آسیب و گزند قرار خواهند گرفت. به‌علاوه‌که در این شرایط احتمال مجعدشدن و درهم‌تافتگی موها بیشتر خواهد شد.

اگر می‌خواهید پس از شستن موها بخوابید، توصیه می‌شود پارچه‌ای از جنس ساتن یا حریر (ابریشم) روی بالش بکشید. به‌این‌شکل احتمال ایجاد جعد و شکن در موها در پی سایش با بالش به‌مراتب کمتر خواهد شد.

۱۶. پس از استفاده از کاندیشنر یا نرم‌کننده مو باید موها را کاملا شست و تمیز کرد

شایعات بی‌اساس مرتبط با کاندیشنرهای مو

اگر پس از استفاده از کاندیشنر یا نرم‌کننده موها را کامل بشویید محصول مورداستفاده اثر چندانی نخواهد داشت و در واقع، تمامی مواد مغذی موجود در آن برای تارهای مو با این کار از بین خواهند رفت.

اگر نگران حالت چرب‌مانندی هستید که پس از استفاده از این محصولات موها پیدا می‌کنند، توصیه می‌شود نرم‌کننده را به پوست سر نزنید و تنها قسمت‌های میانی و نوک موها را به این محصولات آغشته کنید.

۱۷. پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر به این معنا است که موها شوره زده‌اند

پوست سرتان به خارش افتاده است و پوسته‌های سفید مشاهده می‌کنید؟ خیلی‌ها با مشاهده این علائم بدون تردید فکر می‌کنند که دچار شوره سر شده‌اند و به‌سراغ شامپوهای ضدشوره می‌روند؛ درحالی‌که در بیشتر مواقع چنین نیست و استفاده از این شامپوها نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند، که با خشک‌کردن پوست سر وضعیت را بدتر می‌کند.

این علائم معمولا حاکی از آن هستند که پوست سر خشک شده است و نیاز به رطوبت بیشتر دارد. به‌جای استفاده از شامپوی ضدشوره، توصیه متخصصان آن است که با ترکیبی از کاندیشنر مو و یک قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای، پوست سر را ماساژ دهید. انجام این کار رطوبت موردنیاز پوست سر را تأمین می‌کند و سلول‌های مرده پوست را از سر جدا می‌کند.

۱۸. شستن مکرر موها با شامپو سبب ریزش آن می‌شود

شامپوهای ناملایم می‌توانند چربی طبیعی موجود در موها را از بین ببرند، اما این مسئله هیچ ارتباطی با ریزش مو ندارد.

حمام‌نکردن طی روندی منظم می‌تواند سبب تولید و ذخیره چربی بیش از اندازه در موها شود؛ در پی این مسئله، آسیب‌دیدن ریشه مو و ریزش بیشتر موها محتمل خواهد بود.

سارا لوئیز، مدیر یکی از سالن‌های زیبایی معروف در آمریکا در مصاحبه‌ای با یک مجله دراین‌باره می‌گوید: «خیلی از افراد این شایعه بی‌اساس را باور کرده‌اند، چون پس از دوش‌گرفتن، تارهای مویی را مشاهده می‌کنند که از سرشان جدا شده است و کف حمام ریخته است؛ اما به‌طور میانگین، ریزش بین ۲۰ تا ۱۰۰ تار مو در طول روز مسئله‌ای عادی است و برای همه اتفاق می‌افتد.»

۱۹. شستن موها با آب سرد سبب درخشان‌شدن آنها می‌شود

برای راستی‌آزمایی این شایعه، گروهی از محققان بر روی دو دسته از افراد آزمایشی انجام دادند: موهای دسته اول را با آب گرم، و موهای دسته دوم را با آب سرد شستند. در نتیجه مشخص شد که میزان درخشندگی یا براقی موها در این دو دسته از افراد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. به بیان دیگر، شستن موها با آب سرد سبب درخشان‌شدن آن نمی‌شود.

البته انجام این کار مزیتی دارد و شستن گاه‌به‌گاه موها با آب سرد را به عادتی سالم و خوب تبدیل می‌کند. وقتی موها با آب سرد شسته شود، منافذ و روزنه‌های موجود بر روی پوست سر بسته می‌شوند که برای سلامت مو و پوست سر مفید است.

۲۰. کسانی که موی چرب دارند نباید موهایشان را به روغن‌های تقویتی آغشته کنند

روغن تقویتی مو جعد و درهم‌تافتگی موها را باز می‌کند و سطحی براق و درخشان به موها می‌دهد؛ اما کسانی که موی چرب دارند، با اتکا به این باور غلط، بعضا از استفاده از روغن‌های تقویتی مو پرهیز می‌کنند.

به‌باور متخصصان و آرایشگرهای حرفه‌ای، فارغ از آنکه موی خشک داشته باشید یا موی چرب، استفاده از روغن تقویتی برایتان مفید خواهد بود. این‌گونه روغن‌ها، مثلا روغن آرگان یا نظایر آن، سبب ذخیره‌شدن رطوبت در موها می‌شود و در بازگرداندن درخشندگی، حالت ارتجاعی و نرمی به موهایی که به هر دلیلی آسیب دیده‌اند نقش مؤثری خواهد داشت.

البته کسانی که موی چرب دارند، باید بدانند که برخلاف بقیه، نباید پوست سر را به روغن‌های تقویتی آغشته کنند و باید از آنها صرفا در نوک موها استفاده کنند؛ چون نوک موها خشک‌ترین قسمت موی سر است.

در پایان

شایعات بسیاری درباره مو و سلامت آن هستند که نباید باور کنید. این شایعات نه‌تنها به نگه‌داشتن موها در فرم و حالت ایدئال کمکی نمی‌کنند، بلکه در بیشتر مواقع نتیجه عکس دارند و موها را در معرض آسیب و گزند قرار می‌دهند. در این مطلب با یکدیگر تعدادی از رایج‌ترین این شایعات بی‌اساس را بررسی کردیم و با اتکا به نظر متخصصان زیبایی و محققان، از نکات و توصیه‌هایی گفتیم که با اتکا به آنها می‌توانید موهایی سالم، درخشان و زیبا داشته باشید.

شما بگویید

نظر شما چیست؟ از میان شایعات ذکرشده موردی هست که تا به امروز برای حفظ سلامت موها به آن اتکا کرده باشید؟ کدام‌یک از این شایعات، اثرات بدی بر کیفیت و بافت موهای شما به جای گذاشته است؟ شایعه یا باور غلط دیگری هست که بتوانید به شمار مطالب گفته‌شده اضافه کنید؟

اگر مایل باشید می‌توانید در قسمت «ارسال دیدگاه» با ما و مخاطبان مجله چطور از بازخوردها و تجربیات خود بگویید که برایمان فوق‌العاده ارزشمند خواهند بود.


در ادامه بخوانید: انگل دمودکس چیست و چه تأثیری بر سلامت پوست و مو دارد؟
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع rd
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.