کتاب درباره بازاریابی محتوا؛ برای آنها که می‌خواهند در دنیای دیجیتال پیشتاز باشند

1

بازاریابی محتوا یعنی تولید و اشتراک‌گذاری محتوای دیجیتال. این نوع بازاریابی امروزه بسیار مهم شده است، زیرا اعتماد مخاطبان را جلب و آنها را تشویق می‌کند شما را به دیگران معرفی کنند. البته حوزه بازاریابی محتوا بسیار گسترده شده و به‌ همین دلیل تولید محتوا نیازمند برنامه‌ریزی و مهارت است. در این مقاله ۱۰ کتاب درباره بازاریابی محتوا معرفی کرده‌ایم که کمکتان می‌کنند کار خود را شروع کنید، استراتژی‌تان را به‌مرور بهبود بدهید و پیشرفت کنید.

۱. بازاریابی پرمحتوا (epic content marketing)

بازاریابی پرمحتوا یک کتاب درباره بازاریابی محتوا

رونیکس
نویسنده: جو پولیزی
مترجم: سجاد بهجتی
ناشر: آریانا قلم
تعداد صفحه: ۳۸۴
توضیح روی جلد کتاب: چگونه داستان متفاوتی روایت کنید، صدایتان را در ازدحام تبلیغات به گوش مخاطب برسانید و با تلاش کمتر مشتریان بیشتری جذب کنید.

نویسنده این کتاب از پیشکسوتان بازاریابی محتوا است. او می‌گوید نویسندگی شیوه جدیدی از بازاریابی محتواست. او شما را به سفری دعوت می‌کند و با قدم‌های کوچک به شما آموزش می‌دهد محتوای جذاب و مفید تولید کنید. در این کتاب می‌خوانید که چگونه شرکت خود را به متخصصی مورداعتماد در بازار تبدیل کنید و فروشتان را افزایش دهید.

این کتاب به شما کمک می‌کند مسیر خود را در حوزه تولید محتوا پیدا کنید و بتوانید مشتریان بیشتری جذب و آنان را حفظ کنید. همچنین راهکارهایی ارائه می‌دهد با هدف:

  • توسعه بازاریابی محتوا؛
  • افزایش مخاطبان؛
  • تحلیل عملکرد بازاریابی محتوا؛
  • افزایش بودجه بازاریابی محتوا.

در این کتاب درباره جان دیر (John Deere)، لِگو (LEGO) و کوکاکولا می‌خوانید. نویسنده خیلی دقیق این برندهای بزرگ را تجزیه‌وتحلیل کرده است.

۲. بازاریابی شورشی (Marketing Rebellion)

کتاب بازاریابی شورشی کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: مارک شفر
مترجمان: مجتبی مالکی، آبتین مهرابی‌کرمانی، سبا حاجی‌رضا
ناشر: سپید برگ
تعداد صفحه: ۲۴۷
توضیح روی جلد کتاب: انسانی‌ترین شرکت‌ها برنده‌اند.

به‌اعتقاد نویسنده این کتاب، داشتن رابطه واقعی و صادقانه با مخاطبان کلید موفقیت بازاریابی مؤثر است. او نویسنده کتاب «شناخته‌شده» از پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۷ است و در کتابچه «راهنمای برندسازی شخصی برای عصر دیجیتال»، سازمان‌ها را تشویق می‌کند علیه بازاریابی سنتی شورش کنند و خارج از چارچوب بیندیشند.

۳. بازاریابی مکالمه‌ای (Conversation Marketing)

کتاب بازاریابی مکالمه‌ای کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: کوین لوند
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۲۸
توضیح روی جلد کتاب: چگونه محتوای مناسب تولید کنید و با مکالمه ارتباط خوبی با مشتریان خود برقرار کنید.

می‌دانستید روزانه بیش از ۵۰۰۰ پیام بازاریابی به شما می‌رسد؟ شرکت‌ها سخت تلاش می‌کنند در سروصدای کرکننده دنیای بازاریابی صدای خود را به گوش مخاطبان هدف برسانند. در این کتاب می‌خوانید که صرف نظر از مسئله قیمت و نوع خدمات و محصولات، باید کاری کنید مشتری‌ها برند شما را دوست داشته باشند.

نویسنده در این کتاب اشاره می‌کند که امروزه مشتریان پیش از انتخاب، تمایل دارند با برند شما مکالمه‌ای داشته باشند. این کتاب به شما کمک می‌کند:

  • توجه مشتریان را به‌ خود جلب کنید؛
  • در هر فرصتی ارزشمندی خود را به آنان نشان دهید؛
  • داستان جذابی تعریف کنید،؛
  • گوش بدهید و فقط برای فروش تلاش نکنید؛
  • برای فروش، لحن خود را با توجه به نیازهای مشتری تغییر دهید.

در این کتاب نویسنده قوانینی را بیان می‌کند که برندها باید برای افزایش فروش و ایجاد ارتباط مادام‌العمر با مشتریان خود رعایت کنند.

۴. بازاریابی محتوا را قورت بده (F#ck Content Marketing)

کتاب بازاریابی محتوا را قورت بده کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: رندی فریش
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۵۸
توضیح روی جلد کتاب: تمرکز روی تولید محتوا برای افزایش تقاضا و درآمد و ایجاد روابط قوی

ممکن است نام این کتاب کمی عجیب باشد، اما نگاه جدیدی به دنیای بازاریابی محتوا دارد. نویسنده این کتاب بازاریاب محتوای B2B و بسیار باتجربه است. او از روابط و واقعیت‌هایی سخن می‌گوید که می‌توانند برایتان پول‌سازی کنند. او می‌گوید در این آشفته‌بازار رقابت، باید کیفیت را به کمیت ترجیح داد. به ادعای این نویسنده، حدود ۷۰درصد مطالب ارزشمند به‌ دست مخاطبان هدف نمی‌رسند. هرچه محتوا ساده‌تر و خالصانه‌تر و صادقانه‌تر باشد، مخاطبان بیشتر جذبش می‌شوند. این کتاب درباره بازاریابی محتوا را از دست ندهید.

۵. همه نویسنده‌ایم (Everybody Writes)

کتاب همه نویسنده‌ایم

نویسنده: آن هندلی
مترجم: گروه تألیف و ترجمه حاوی وب
ناشر: کیمیا اثر
تعداد صفحه: ۴۰۰
توضیح روی جلد کتاب: خودآموزی آسان برای تولید محتوای عالی

این کتاب به شما آموزش می‌دهد محتوایی تولید کنید که کسب‌وکارتان را رونق بدهد. نویسندگان این کتاب راهنمایی‌های لازم برای جذب و حفظ مشتری با استفاده از محتوای دیجیتال را ارائه می‌کنند. اگر سایت دارید یا در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، یعنی بازاریاب محتوا هستید و این یعنی تقریبا همه ما نویسنده و ناشر هستیم.

شاید بپرسید آیا در دنیای پر از طعمه‌های کلیکی یا رسانه‌های اجتماعی مملو از ویدئوها و گیف‌ها باید روی نوشتن تمرکز کرد؟ نویسنده پاسخ می‌دهد که امروزه «کلمات» واحد پول هستند. کلمات نشان می‌دهند که باهوش هستیم و درون خود چه داریم. کلمات قادرند ما را سرگرم‌کننده، شایسته و قابل‌اعتماد معرفی کنند.

در این کتاب درباره بازاریابی محتوا یاد می‌گیرید بهتر بنویسید و به مخاطبان خود داستان بهتری هدیه بدهید. همچنین روش‌های تولید محتوا برای جلب اعتماد را یاد می‌گیرید و درباره قوانین روزنامه‌نگاری و اصول نویسندگی می‌خوانید.

۶. آنها می‌پرسند شما پاسخ دهید (They Ask, You Answer)

کتاب آن‌ها می‌پرسند شما پاسخ دهید کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: مارکوس شریدن
مترجم: مرتضی چرخ‌زرین
ناشر: برآیند
تعداد صفحه: ‫۳۱۰
توضیح روی جلد: رویکردی متحول‌کننده به فروش درون‌گرا، بازاریابی محتوایی و مصرف‌کننده دیجیتال

رویکرد این کتاب با سایر کتاب‌ها متفاوت است. این کتاب می‌گوید باید از فروش دست بردارید و پاسخگوی سؤال‌های مخاطبان باشید تا به نتایج خوبی برسید. رویکرد این کتاب انقلابی است و نگاه جدیدی به فروش ورودی، بازاریابی محتوا و برقراری ارتباط با مشتریان امروزی دارد.

این کتاب توضیح می‌دهد رویکرد بازاریابی سنتی برای مشتریان امروزی کارآمد نیست. برندها باید روی سؤالات و مشکلات خریداران تمرکز کنند و صادقانه به آنها رسیدگی کنند. اگر می‌خواهید در صفحه اول موتورهای جست‌وجو باشید، باید به سؤالاتی جواب دهید که در ذهن هزاران مشتری است.

در این کتاب درباره بازاریابی محتوا نویسنده درباره خودش هم توضیح می‌دهد. او شرکت نصب استخر دارد که ابتدا با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده، اما توانسته این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نصب استخر در آمریکا تبدیل کند. این کتاب برای سازمان‌هایی که دنبال رویکردی جدید و اثبات‌شده برای بازاریابی و فروش هستند مرجعی ضروری است.

۷. استراتژی کاربردی بازاریابی محتوا (Practical Content Strategy & Marketing)

کتاب استراتژی کاربردی بازاریابی محتوا کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: جولیا مک‌کوی
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۳۹۲
توضیح روی جلد کتاب: راهنمای استراتژی بازاریابی محتوا

نویسنده این کتاب پس از موفقیت در کار تولید محتوا که از صفر شروعش کرده بود، تصمیم گرفت نکات کلیدی موفقیتش را به دیگران هم آموزش بدهد. این کتاب مفاهیم پایه بازاریابی محتوا را شرح می‌دهد و سعی دارد خوانندگان به درک عمیقی از اهداف تولید محتوا برسند و سپس سراغ تمرین‌هایی پیشرفته‌تر می‌رود.

۸. سوپرفن‌ها (Superfans)

کتاب سوپرفن‌ها

نویسنده: پت فلین
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۲۴
توضیح روی جلد کتاب: راهی آسان برای تمایز و پیشرفت در کسب‌وکار و ایجاد تجارتی موفق

همان‌طور که از نامش پیداست، هدف کتاب سوپرفن‌ها یافتن طرف‌دارانی پروپاقرص است. نویسنده این کتاب مربی رشته رسانه است که علاقه زیادی به کسب درآمد غیرفعال دارد. درآمد غیرفعال یعنی کسب درآمد حتی زمانی‌ که فعال نیستید یا کار نمی‌کنید. به‌ عبارتی درآمد شما فقط در ازای فعالیت شما نیست، بلکه کسب‌وکاری را راه‌اندازی می‌کنید که حتی بدون فعالیت شما پول‌سازی می‌کند.

این کتاب به‌طور خلاصه درباره داشتن مخاطبان وفادار به برند شماست، مثل داشتن دنبال‌کننده‌های زیاد در شبکه‌های مجازی. در این کتاب می‌خوانید که هریک از مخاطبان اهمیت دارند و لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات مخاطبان است که می‌تواند برای شما پتانسیل درآمد غیرفعال ایجاد کند.

این کتاب از زاویه‌ای جدید به دنیای بازاریابی محتوا نگاه می‌کند و با مثال‌های واقعی توضیح می‌دهد که محتوای مفید سبب می‌شود مخاطبان به شما وفادار بمانند، محتوای مفیدی که:

  • حس خوبی در مخاطب ایجاد می‌کند؛
  • مشکلاتشان را حل می‌کند؛
  • خاطره خوبی از شما در ذهنشان می‌گذارد.

۹. استاد استراتژی محتوا شوید (Master Content Strategy)

کتاب استاد استراتژی محتوا شوید کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: پاملا ویلسون
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۱۶
توضیح روی جلد کتاب: چه‌کار کنید که محتوای شما بیشتر دیده شود و با هر بار انتشار حداقل بازدیدهای خود را افزایش دهید.

در این کتاب نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا را از نویسنده‌ای یاد می‌گیرید که صاحب کسب‌وکار و مشاور بازاریابی است. نویسنده به‌خوبی توضیح می‌دهد شرکت‌ها دائم محتوا تولید می‌کنند، اما به نکات کلیدی برای ارتقای بازاریابی محتوا دقت نمی‌کنند.

همچنین یاد می‌گیرید چه زمانی چه محتوایی تولید کنید و در ذهنتان چرخه‌ای از روال تولید محتوا شکل می‌گیرد. مثلا می‌دانید که چگونه محتوای مهم و ارزشمندی تولید کنید و سالانه، ماهانه یا هفتگی محتوایی منحصربه‌فرد منتشر کنید و هر بار با انتشار محتوا بازدید بیشتری داشته باشید.

۱۰. بازاریابی درونگرا (Inbound Content)

کتاب بازاریابی درونگرا

نویسنده: جاستین چمپیون
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۵۶
توضیح روی جلد کتاب: راهنمای گام‌به‌گام بازاریابی محتوا به‌روش جاذبه‌ای

اگر دنبال یادگیری روش‌های مؤثر و کاربردی بازاریابی محتوا هستید، کتاب بازاریابی درونگرا مخصوص شماست. این کتاب قدم‌به‌قدم آموزش می‌دهد مخاطبان درستی را به‌خود جذب کنید و آنها را به مشتریان خود تبدیل کنید. حتما شنیده‌اید که می‌گویند محتوا شاه‌کلید است، پس تولید محتوای مناسب برای جذب مشتری مهم است. نویسنده در این کتاب توضیح می‌دهد محتوا باید منسجم و مرتبط و مفید باشد.

در این کتاب راهکارهایی ارائه شده‌اند برای:

  • تولید محتوای منسجم و مرتبط؛
  • تولید محتوا با چشم‌انداز طولانی‌مدت؛
  • مشخص‌کردن چارچوب محتوا؛
  • تولید محتوای ارزشمند.

۱۱. ماشین محتوا (Content Machine)

کتاب ماشین محتوا کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: دن نوریس
مترجمان: علیرضا دهقانی، محمدمهدی محمودی
ناشر: افرا تربت
تعداد صفحه: ۲۲۶
توضیح روی جلد کتاب: بدون تبلیغات، تجارتی با درآمد چندمیلیون‌دلاری بسازید

نویسنده این کتاب سعی دارد با آموزش الفبای بازاریابی، تولید محتوای مفید و متفاوت را به شما یاد بدهد. در این کتاب یاد می‌گیرید تجارتی راه بیندازید که از دل بازاریابی محتوا متولد می‌شود و رشد می‌کند. نویسندگان این کتاب سرگذشت خود در حوزه تولید محتوا را تعریف می‌کنند و از اشتباهات بزرگ و رایجی می‌گویند که بازاریابی تولید محتوا را تضعیف می‌کنند.

سرگذشت بزرگ‌ترین و موفق‌ترین تولیدکنندگان محتوا نیز در این کتاب نوشته شده است. نویسندگان سعی دارند کمک کنند شما هم مسیر بازاریابی محتوا را به‌درستی طی کنید و تجارت خود را با بازاریابی محتوا رونق ببخشید.

۱۲. کدهای تولید محتوا (The Content Code)

کتاب کدهای تولید محتوا

نویسنده: مارک شفر
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۵۸
توضیح روی جلد کتاب: ۶ استراتژی اساسی برای تولید محتوا، بازاریابی و کسب‌وکار

این کتاب کدهایی در اختیار شما می‌گذارد که با استفاده از آنها می‌توانید اطلاعات زیادی را به دست آورید. در این کتاب به اهمیت شبکه‌های اجتماعی برای رونق کسب‌وکار و بازاریابی پی می‌برید. کتاب کدهای تولید محتوا برای شرکت‌ها راهنمای دقیقی ارائه می‌کند تا بتوانند نتایج رضایت‌بخشی در حوزه بازاریابی و تولید محتوا کسب کنند.

نویسنده این کتاب درباره بازاریابی محتوا ایده‌هایی دارد که برای هر شرکتی با هر بودجه‌ای کارآمدند. نویسنده به رابطه بین محتوا و موفقیت برند و کسب‌وکار اشاره می‌کند. او معتقد است محتوا باید بتواند در دنیای مجازی مملو از محتوای دیجیتال رقابت کند و میان مخاطبان دست‌به‌دست شده و به اشتراک گذاشته‌ شود. در این کتاب استراتژی‌هایی برای پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی، سایت و سئو هم ارائه شده‌اند.

۱۳. دستیابی به هویت برند (Brand identity breakthrough)

کتاب دستیابی به هویت برند

نویسنده: گریگوری وی. دای هل
مترجمان: اصغر مشبکی‌ اصفهانی، مانیا امین‌زاده
ناشر: دانشگاه کارآفرین
تعداد صفحه: ۲۴۸
توضیح روی جلد کتاب: برای تولید محصولات قوی، چگونه برای شرکت خود داستانی منحصربه‌فرد روایت کنید.

در این کتاب به عمق اهمیتِ اعتبار و اصالت برند پی می‌برید. اصالت و اعتبار برند هویت برند شما را تعیین می‌کنند. برند شما چقدر معروف شده است و چقدر از سایر برندها متمایز شده است؟ نویسنده کلید ایجاد هویت‌های تجاری نوآورانه را بیان می‌کند و داستان‌ برندهای متمایز را برایتان می‌گوید. یاد می‌گیرید که تلفیق شخصیت و ارزش‌های شما و نمود آن در محصولات، به برند شما هویتی یکپارچه‌ می‌بخشد.

این کتاب:

  • رویکرد هوشمندانه‌ای برای توسعه تجارت و برند در اختیار شما می‌گذارد؛
  • مدل‌های جدیدی را برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا در اختیار شما می‌گذارد؛
  • به شما می‌آموزد چگونه پیشنهادهای شگفت‌انگیزی برای فروش آنلاین یا حضوری محصولات ارائه دهید؛
  • یادتان می‌دهد هویت برند خود را به مخاطبان ثابت کنید؛
  • می‌آموزد کشف کنید که چرا برخی از مخاطبان متوجه هویت و ارزش برند شما نمی‌شوند.

۱۴. محتوا را به پول تبدیل کنید (Content That Converts)

کتاب محتوا را به پول تبدیل کنید کتاب درباره بازاریابی محتوا

نویسنده: لارا هانلی
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۱۴۴
توضیح روی جلد کتاب: چگونه می‌توان استراتژی بازاریابی محتوای B2B سودآور و پیش‌بینی‌پذیر ایجاد کرد.

این کتاب روشی گام‌به‌گام برای شروع و پیشرفت در بازاریابی محتوا ارائه می‌دهد. در این کتاب یاد می‌گیرید چگونه محتوای جامع‌تری تولید کنید و با استفاده از ایمیل و سئو (SEO) در رأس بازار قرار بگیرید.

در این کتاب درباره بازاریابی محتوا می‌خوانید چگونه:

  • جملاتی بنویسید که مخاطبان را ترغیب کند از محصولات شما بازدید کنند؛
  • از فرصت‌ها برای بازاریابی و فروش محصولات خود استفاده کنید؛
  • در طول زمان با به‌کارگیری اصول تأثیرگذاری و شناخت پیچیدگی‌های بازار پتانسیل فروش بیشتری ایجاد کنید.

۱۵. غریزه پنهان (Blindsight)

کتاب غریزه پنهان

نویسندگان: پرینس گومان، مت جانسون
مترجم: این کتاب ترجمه فارسی ندارد.
تعداد صفحه: ۲۸۸
توضیح روی جلد کتاب: روش‌های پنهان بازاریابی برای تغییر شیوه تفکر

مت جانسون، عصب‌شناس، همراه پرینس گومان، بازاریاب، با آشکارسازی حقایق علمی شگفت‌انگیز، بازگویی داستان‌های جذاب و مثال‌های واقعی سعی دارند چشمان شما را به ارتباط مغز و بازاریابی باز کنند. نویسندگان با تشریح رابطه‌ درد و لذت، ترس و امنیت، احساس و منطق، تمرکز و اعتیاد نشان می‌دهند بازاریابی چگونه بر تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها اثر می‌گذارد.

کتاب غریزه پنهان دیدگاه جدیدی از بازاریابی را برایتان به ارمغان می‌آورد و متوجه می‌شوید برندها با استفاده از ساختار تفکر انسان‌ها می‌توانند پیشرفت کنند. با شناخت بیشتر ویژگی‌های روان‌شناختی خود، می‌توانید با مخاطبانتان ارتباط بهتری برقرار کنید. پس از خواندن این کتاب خواهید فهمید چرا رستوران‌ها از رنگ‌های زرد و قرمز در تابلوهای خود استفاده می‌کنند و چرا برخی فروشگاه‌ها همیشه فروش بالایی دارند.

شما تاکنون در زمینه بازاریابی محتوا مطالعه داشته‌اید؟ کتاب محبوب شما کدام است؟ لطفا نظر خود را با ما و خوانندگان چطور به اشتراک بگذارید.


در ادامه بخوانید: ۷ کتاب درباره نویسندگی؛ برای بهتر نوشتن و غلبه بر موانع ذهنی
منبع rockcontent knowledgeenthusiast
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. دیوید می‌گوید

    عالی