کدام مهارت های نرم در رزومه نظر کارفرمایان را جلب می‌کند؟ چطور آنها را ابراز کنیم؟

۷ توصیه به جویندگان کار برای ابراز درست مهارت های نرم در رزومه

0

برای کسب شغل و موفقیت در آن، به دو دسته مهارت نیاز دارید؛ مهارت‌های سخت و مهارت‌های نرم. مهارت‌های سخت همان‌هایی هستند که در مدرسه، دانشگاه و دوره‌های کار‌آموزی یاد می‌گیرید و بسته به شغلتان به تعدادی از آنها نیاز دارید مثلا خواندن و نوشتن، کار با نرم‌افزارها، تنظیم دفاتر و اسناد و قدرت بدنی. دسته دیگری از مهارت‌ها هم وجود دارند که مانند مهارت‌های سخت واضح و ملموس نیستند. این مهارت‌ها به ویژگی‌های شخصیتی شما ارتباط دارند و پرورش آنها زمان می‌برد و به‌راحتی نمی‌توان آنها را کسب کرد. در این مقاله درباره این مهارت‌ها صحبت می‌کنیم و اینکه چطور کاری کنیم که مهارت های نرم در رزومه ما برجسته شوند.

مهارت‌های نرم چیست؟

مهارت‌های نرم بخشی از ویژگی‌های شخصیتی ما را شکل داده‌اند و به ما امکان می‌دهند با دیگران ارتباط مؤثر برقرار کنیم. چند نمونه از این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

رونیکس

مهارت‌های نرم مکمل مهارت‌های سخت (دانش و تجربه عملی) هستند. دانشمندان علوم اجتماعی به مهارت‌های نرم نام دیگری هم داده‌اند: هوش هیجانی. در واقع مهارت‌های نرم بیشتر به این سؤال پاسخ می‌دهند که شما کیستید تا اینکه پاسخ بدهند چه می‌دانید.

اهمیت مهارت های نرم در رزومه

یکی از دلایل اهمیت مهارت‌ های نرم در رزومه و نقش آنها در انتخاب افراد، این است که مهارت‌های نرم را می‌توان در بخش‌های مختلف به کار گرفت. برخلاف مهارت‌های سخت که بیشتر تک‌بعدی هستند، مهارت‌‌های نرم چندبعدی‌اند. مثلا اگر کسی قدرت مذاکره بالایی داشته باشد، می‌تواند در مشاغل مختلف، از وکالت گرفته تا بازاریابی، فعالیت کند. این روزها توجه بیشتری به مهارت‌های نرم می‌شود و این مهارت‌ها به عاملی مهم تبدیل شده‌اند که کارفرمایان برای انتخاب از بین افرادی با مهارت‌های سخت یکسان در نظر می‌گیرند.

حال می‌خواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که مهارت‌های نرم پرطرف‌دار بین کارفرمایان کدام‌اند و چگونه می‌توان آنها را مؤثرتر به استخدام‌کنندگان معرفی کرد.

جذاب‌ترین مهارت‌های نرم در رزومه برای کارفرمایان

بیایید نگاهی بیندازیم به فهرست مهارت‌های نرمی که کارفرمایان و سازمان‌ها بیشتر به دنبال آنها هستند. توجه کنید که ۵ مهارت اول این فهرست اهمیت بیشتری دارند.

۱. مهارت‌های ارتباطی

مهم‌ترین مهارت نرمی که در بازار محبوبیت زیادی دارد، توانایی فرد در ایجاد و گسترش رابطه با دیگران است. زندگی انسان بدون رابطه ممکن نیست. هر کسی که توانایی‌های ارتباطی بهتری داشته باشد، شانس کسب بسیاری از مشاغل را خواهد داشت.

۲. خدمت‌رسانی به مشتری

همیشه حق با مشتری است؛ سازمان‌های زیادی دنبال افرادی می‌‌گردند که بتوانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند و آنها را راضی نگه دارند.

۳. حل مسئله

هر کاری را می‌توان نوعی حل مسئله دانست. مهارت حل مسئله یکی از اساسی‌ترین مهارت‌های نرم است که نه فقط در بازار کار، بلکه در زندگی هم بسیار مهم است. شرکت‌ها و کارفرماها دنبال آدم‌هایی می‌گردند که مشکلات و مسائلشان را حل کنند و آنها را در دنیای پر از مسئله امروز پیش ببرند.

۴. مهارت‌های سازمان‌دهی

اینکه بتوانید کارتان را سازمان‌دهی کنید و کنترل امور را به دست بگیرید، مهارتی است که خیلی‌ها دنبالش می‌گردند. در دنیای پیچیده امروز، توانایی سازمان‌دهی کارها یا افراد بسیار موردنیاز است.

۵. استواری و تسلیم‌ناپذیری

تسلیم‌ناپذیری از جذاب‌ترین مهارت های نرم در رزومه

استواری یعنی بتوانید از شکست‌ و ناکامی درس بگیرید و از آن عبور کنید. یعنی شکست شما را زمین نزند، بلکه انگیزه شما را برای پیروزی بیشتر کند. این مهارت نوعی توانایی روحی خاص است که به شما امکان می‌دهد به‌رغم همه سختی‌ها، تسلیم نشوید.

۶. سخنوری

سخنوری یکی از جذاب‌ترین مهارت های نرم در رزومه است. سخنوری یعنی بتوانید واضح و شفاف حرف بزنید و از کلمات دقیق و مناسب برای انتقال پیامتان استفاده کنید.

۷. کار گروهی و همکاری

کارکردن با دیگران به بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. پس سازمان‌ها حتما به این توانایی شما توجه می‌کنند.

۸. مهارت‌های بین‌فردی

فهم حرف‌های دیگران، توانایی درک مدل‌های ذهنی آنها و استفاده از آن برای پیشبرد کارها مهارتی است که شما را به مدیر یا سرپرستی موفق تبدیل می‌کند.

۹. تفکر انتقادی

برای رسیدن به راه‌‌حلی جامع، بررسی مسئله و تجزیه و تحلیل آن از جنبه‌های مختلف ضروری است. این مهارت تفکر انتقادی نام دارد.

۱۰. رهبری و هدایت

توانایی رهبری و هدایت افراد در جهت دستیابی به اهداف سازمان، همان مهارتی است که برای کسب مشاغل مدیریتی به آن نیاز دارید. امروزه مهارت‌های رهبری و کوچینگ افراد بسیار مهم شده است.

۱۱. تداوم و پافشاری

چسبیدن به برنامه‌ها و پافشاری برای رسیدن به هدف، از جمله ویژگی‌هایی است که در هر شغلی به آن نیاز دارید. استخدام‌کنندگان نیز به این‌گونه مهارت های نرم در رزومه شما توجه می‌کنند.

۱۲. شبکه‌سازی

داشتن شبکه‌ای از افراد مختلف برای پیشرفت در بسیاری از مشاغل لازم است. پس هرچه با افراد بیشتری در حوزه‌های کاری مرتبط ارتباط ایجاد کنید، شانس شما برای کسب خیلی از شغل‌ها بیشتر می‌شود.

۱۳. مذاکره و اقناع

مذاکره و اقناع از مهارت های نرمی است که در رزومه باید به آن اشاره کنید

در برخی مشاغل شما باید یا دیگران وارد مذاکره شوید. این مذاکرات می‌توانند آینده شغل و سازمان شما را رقم بزنند. پس شرکت‌ها و کارفرمایان همیشه دنبال مذاکره‌کنندگان قوی می‌گردند. هرچه توانایی شما در قانع‌کردن دیگران بیشتر باشد، شانس شما برای کسب چنین مشاغلی بیشتر می‌شود. البته توانایی قانع‌کردن دیگران صرفا در مذاکرات کاربرد ندارد و در بسیاری از بخش‌ها می‌توان از آن برای مدیریت افراد استفاده کرد.

۱۴. آینده‌نگری

آینده‌نگری توانایی پیش‌بینی منطقی آینده و ارائه راهکار برای سازگارشدن با تحولات پیش روست. برخی از بزرگ‌ترین و پیشرو‌ترین سازمان‌ها و کسب‌وکارها دنبال این مهارت هستند.

شیوه درست ثبت مهارت های نرم در رزومه چیست؟

یکی از چالش‌هایی که در حوزه مهارت‌های نرم وجود دارد، مسئله شناسایی و ارزیابی آنهاست. این مهارت‌ها برخلاف مهارت‌‌های سخت به‌راحتی قابل‌سنجش نیستند. از این رو مهارت شما در ارائه آنها هنگام مصاحبه شغلی بسیار مهم است. چه بسا شما مهارت‌‌های نرم لازم را داشته باشید، اما آنها را به‌خوبی در رزومه‌تان بازتاب نداده باشید. به نکات و توصیه‌هایی که در ادامه نوشته‌ایم توجه کنید تا با شیوه درست ثبت مهارت های نرم در رزومه آشنا شوید.

۱. در رزومه از کلمات مشابه کلمات درج‌شده در آگهی شغلی استفاده کنید

اکثر آگهی‌های شغلی حاوی نیازمندی‌ها و مهارت‌هایی هستند که آگهی‌دهندگان دنبالشان می‌گردند. پیش از ارسال رزومه، مطمئن شوید به مهارت‌‌های نرم مدنظر آگهی‌دهندگان تأکید کرده‌ باشید. از همان کلماتی که در آگهی شغل آمده است برای توصیف مهارت های نرم در رزومه استفاده کنید. مثلا اگر در آگهی از عبارت «مهارت‌های شفاهی بالا» استفاده شده است، شما هم دقیقا همین عبارت را در رزومه خود بنویسید نه اینکه از عبارت‌های مشابه مانند «مهارت‌های کلامی بالا» استفاده کنید.

۲. نشان بدهید، توصیف نکنید

مهارت های نرم خود در رزومه را نشان دهید

بسیاری از افراد وقتی هنگام مصاحبه شغلی صحبت از مهارت‌های نرم می‌شود، شروع به سخنرانی می‌کنند. استخدام‌کنندگان دنبال این نیستند که دانش شما درباره این مهارت‌ها را بسنجند. آنها می‌خواهند شما مهارت مذکور یا دست‌کم پتانسیل کسب آن را داشته باشید.

اگر مدعی داشتن مهارت نرمی هستید، باید بتوانید آن را در رزومه‌تان منعکس کنید. از نمودارها، اعداد و واقعیت‌ها برای نشان‌دادن مهارت‌ها و پشتیبانی از ادعایتان استفاده کنید. در نهایت، داستان و تجربه شما برای استخدام‌کنندگان مهم‌تر از فلسفه شماست.

۳. از صفات و کلمات مناسب استفاده کنید

از کلمات جذاب و مناسب برای توصیف مهارت‌ های نرم خود در رزومه استفاده کنید. برای مثال وقتی می‌خواهید دستاوردهای خود را برشمرید، به‌جای نوشتن «من مسئولیت فلان کار را داشتم»، بنویسید «من (ما) به فلان چیز دست یافتم» یا «موفق شدم بهمان کار را به انجام برسانم».

۴. ادعای الکی نکنید

رزومه‌های زیادی را می‌توان یافت که فرد در آن مدعی شده توجه به جزئیات از مهارت‌های فرد است، حال آنکه در رزومه‌اش غلط‌های املایی فراوان به چشم می‌خورد! مراقب آنچه در رزومه‌تان ادعا می‌کنید باشید و اگر مدعی برخورداری از مهارت نرمی هستید، آن را متناسب با رزومه و فعالیت‌هایتان بازنمایی کنید.

۵. مهارت خود را در قالب تجربه نشان بدهید

به‌جای فهرست‌کردن مهارت های نرم در رزومه، آنها را در قالب یک تجربه بیان کنید. مثلا اگر می‌خواهید مهارت سازگاری خود را نشان بدهید، موقعیتی را توصیف کنید که با استفاده از این مهارت پیش‌قراول تغییر در سازمانتان شدید، یعنی اقدامات عملی خود برای سازگارشدن را توضیح بدهید و نتایجش را هم بیان کنید.

۶. زیاده‌روی نکنید

گاهی سراسر رزومه پر از مهارت‌های نرم می‌شود و قطاری از مهارت های نرم در رزومه پشت‌سر هم ردیف شده‌اند. بهتر است در استفاده از کلمات دقت لازم را به خرج بدهید. توصیف بیش‌ازحد حوصله خوانندگان را سر می‌برد، پس مفید و مختصر بنویسید.

۷. بین مهارت‌های سخت و نرم تعادل برقرار کنید

 

قبل از آنکه کسی بخواهد مهارت های نرم در رزومه شما را بخواند، اول می‌خواهد بداند شما دانش و مهارت‌های سخت لازم برای شغل را دارید یا خیر. پس مهارت‌های سخت را فراموش نکنید. بهتر است در رزومه بخشی به‌نام مهارت‌ها ایجاد کنید و مهارت‌های نرم و سخت را جداگانه بیان کنید.

شما چه تجربه‌ای از ارائه مهارت‌های نرم خودتان در رزومه یا مصاحبه شغلی دارید؟ ترفند شما برای موفقیت در این مسیر چه است؟


در ادامه بخوانید: مهارت انعطاف پذیری چیست؛ راهکارهای تقویت و آموزش آن به کودکان
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.


منبع indeed themuse topresume
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.