دلایل گریه بعد از رابطه جنسی یا حین آن

0

اگر تابه‌حال حین یا بعد از رابطه جنسی به گریه افتاده‌اید، نگران نباشید. این اتفاق کاملا طبیعی است و شما تنها نیستید. از نظر بالینی، گریه بعد از رابطه جنسی به‌عنوان ناراحتی پس از رابطه جنسی (PCD) شناخته می‌شود. علائم PCD ممکن است گریه، غمگینی و تحریک‌پذیری پس از رابطه جنسی باشند حتی اگر این رابطه کاملا رضایت‌بخش باشد. این اتفاق ممکن است برای هر کسی، صرف‌نظر از جنسیت یا گرایش جنسی، اتفاق بیفتد. در این مقاله دلایل گریه بعد از رابطه جنسی را بررسی می‌کنیم.

۱. خوشحالی

طیف وسیعی از احساسات می‌توانند گریه را برانگیزند و همه آنها بد نیستند. احتمالا تابه‌حال اشک شوق ناشی از خوشحالی زیاد را تجربه کرده‌اید یا لااقل شاهد آن بوده‌اید. همین اتفاق ممکن است حین یا بعد از رابطه جنسی نیز رخ بدهد. شاید دلیل گریه این باشد که یک دل نه صد دل عاشق شده‌اید یا شاید بهترین رابطه جنسی را تجربه کرده‌ باشید. اگر مدتی است که رابطه جنسی نداشته‌اید یا مدتی طولانی منتظر بوده‌اید، ممکن است این احساسات حتی شدیدتر هم بشوند.

۲. آشفتگی ناشی از واکنش بدنتان

به‌تازگی بزرگ‌ترین ارگاسم زندگی خود را تجربه کرده‌اید؟ آیا این اولین تجربه شما با ارگاسم‌های متعدد بوده است؟ جای تعجب نیست که لذت جنسی شدید باعث شود گریه کنید. برعکس این نیز صادق است و ممکن است از عدم واکنش بدنتان آشفته شوید. اگر مشتاقانه منتظر یک رابطه جنسی عالی بوده‌اید، ولی به نتیجه‌ دلخواه نرسیده‌اید هم ممکن است آن‌قدر ناامید و متشنج باشید که گریه کنید.

رونیکس

۳. پاسخ بیولوژیکی

برخی تخمین‌ها نشان می‌دهند که ۳۲ تا ۴۶درصد زنان PCD را تجربه می‌کنند، اما تحقیقات زیادی برای تعیین علت انجام نشده است. ممکن است این اتفاق به‌علت تغییرات هورمونی باشد که در طول رابطه جنسی رخ می‌دهد و می‌تواند منجر به احساسات شدید شود. به‌علاوه ممکن است گریه مکانیزمی برای کاهش تنش و برانگیختگی شدید فیزیکی باشد. درصورتی‌که پس از یک بازه طولانی رابطه داشته‌اید، رهاکردن ناگهانی آن‌همه انرژی جنسی قطعا می‌تواند اشک شما را دربیاورد.

۴. درد

علل زیادی برای درد ناشی از رابطه جنسی وجود دارد. درد در رابطه زناشویی، دیسپارونی نامیده می‌شود که شامل درد در حین مقاربت یا بعد از آن به این علل است:

  • ضربه‌دیدن یا تحریک اندام تناسلی؛
  • عفونت واژن یا مجاری ادراری؛
  • اگزما یا سایر بیماری‌های پوستی در نزدیکی اندام تناسلی؛
  • اسپاسم عضلات واژن (واژینیسموس
  • ناهنجاری‌های مادرزادی.

دردهای فیزیکی مرتبط با رابطه جنسی قابل‌درمان‌اند. درصورتی‌که رابطه جنسی برایتان دردناک است، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر وضعیت جنسی شما شامل هر میزان از دردی است که با آن راحت نیستید، با همسرتان درباره نحوه برقراری رابطه بدون ایجاد درد فیزیکی صحبت کنید.

۵. اضطراب

گریه واکنشی طبیعی به استرس و ترس و اضطراب است. به‌طور کلی وقتی احساس اضطراب می‌کنید، کنارگذاشتن آن برای داشتن رابطه جنسی دشوار است. ممکن است بدن شما در حال انجام حرکات باشد، اما ذهن شما جای دیگری باشد که باعث گریه‌تان می‌شود. گاهی ممکن است به‌خاطر عملکردتان در طول رابطه جنسی اضطراب داشته باشید. ممکن است نگران این باشید که آیا توانسته‌اید به‌خوبی انتظارات همسرتان را برآورده کنید یا نه. دلیل اضطراب شما هرچه باشد، می‌تواند باعث جاری‌شدن اشکتان شود.

۶. احساس شرم یا گناه

گاهی در رابطه جنسی آن‌قدر احساس گناه یا شرم می‌کنید که باعث گریه شما می‌شود. در مقطعی از زندگی ممکن است شخصی به شما گفته باشد که رابطه جنسی، به‌خصوص در زمینه‌های خاص، ذاتا بد است. لازم نیست این عقاید را بپذیرید و در لحظات نامناسب به ذهنتان خطور کنند.

گاهی دلیل شرم می‌تواند هراس از برهنه‌دیدن‌شدن باشد. گاهی هم ممکن است این شرم و گناه اثرات باقی‌مانده سایر مسائل زندگی‌تان باشد که در اتاق‌خواب خودش را نشان می‌دهد. اگر فردی هستید که رابطه جنسی را عملی شرم‌آور می‌دانید، مهم است که این احساسات را فراموش کنید تا رابطه جنسی راحت و لذت‌بخشی داشته باشید.

۷. سردرگمی

سردرگمی بعد از رابطه جنسی یکی از دلایل گریه است

سردرگمی بعد از رابطه جنسی مسئله‌ای طبیعی است. فکر می‌کردید همه‌چیز طور دیگری پیش می‌رود و اکنون خلاف تصور شما اتفاق افتاده است؟ به همسرتان گفته بودید که از چیزی خوشتان نمی‌آید، اما او باز هم آن را انجام داده است؟ فکر می‌کردید می‌توانید انتظاراتش را برآورده کنید، اما اکنون آشکارا ناراضی یا ناراحت است؟

مسائل حل‌نشده و سردرگمی عاطفی ناشی از یک رابطه می‌تواند به زندگی جنسی شما نیز آسیب بزند. ممکن است درباره اینکه اکنون کجای زندگی او قرار دارید یا اینکه طرف مقابل واقعا چه احساسی به شما دارد، نظرات متفاوتی داشته باشید. رابطه جنسی همیشه عالی پیش نمی‌رود. گاهی‌ اوقات یک یا هر دو زوج گیج و ناامید می‌شوند و این احساس می‌تواند باعث گریه حین یا بعد از رابطه جنسی شود.

۸. افسردگی

اگر مدام گریه می‌کنید، ممکن است نشانه افسردگی یا سایر مشکلات روحی باشد که باید به آن توجه کنید.

سایر علائم افسردگی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ناراحتی؛
  • ناامیدی، تحریک‌پذیری یا عصبانیت؛
  • اضطراب؛
  • مشکل خواب، بی‌قراری یا خستگی؛
  • ازدست‌دادن تمرکز یا حافظه؛
  • تغییر وضع اشتها؛
  • دردهای ناشناخته؛
  • ازدست‌دادن علاقه به فعالیت‌های عادی از جمله رابطه جنسی.

میزان PCD برای کسانی که افسردگی پس از زایمان دارند بیشتر است. ممکن است این مسئله به‌دلیل نوسانات سریع هورمونی باشد.

۹. تجربه سوءاستفاده جنسی در گذشته

اگر در گذشته فرد مورد آزار جنسی قرار گرفته باشد، حرکات یا موقعیت‌های خاصی ممکن است باعث ایجاد خاطرات دردناک شود. این مسئله می‌تواند به فرد احساس آسیب‌پذیری خاصی بدهد و در این شرایط گریه واکنشی قابل‌درک است. اگر این مشکل مدام تکرار شود، شاید لازم باشد فرد مدتی رابطه جنسی نداشته باشد. مراجعه به درمانگر برای تقویت مهارت‌های مقابله‌ای نیز بسیار مفید است.

در این شرایط باید چه‌کار کنیم؟

برای درد یا ناراحتی فیزیکیِ قبل، حین یا بعد از رابطه جنسی به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از این دردها قابل‌درمان هستند.

در غیر این صورت، به دلایل گریه‌کردنتان فکر کنید. در ادامه چند سؤال هست که باید از خودتان بپرسید:

  • فقط چند قطره اشک ریختم یا واقعا گریه می‌کردم؟
  • وقتی گریه‌ام شروع شد، چه چیزی در ذهنم می‌گذشت؟ افکارم خوشایند بودند یا آزاردهنده؟
  • آیا دوباره رویداد یا رابطه‌ای توهین‌آمیز را تجربه می‌کردم؟
  • این گریه تنش من را کاهش داد یا شدیدترش کرد؟

اگر دلیل گریه عشق یا لذت فیزیکی ناب است، نیازی نیست نگرانش باشید.

اگر گریه به مسائل عاطفی رابطه یا اتاق‌خواب ربط دارد، در ادامه چند راهکار هست که می‌توانید امتحان کنید:

  • به خودتان زمان بدهید. روز بعد که زمانی برای خود دارید و می‌توانید کامل احساسات خود را کشف کنید، دوباره این سؤالات را از خودتان بپرسید.
  • با همسرتان صحبت کنید. صحبت‌کردن درباره رابطه‌تان می‌تواند مشکلات را برطرف کرده و لذت رابطه جنسی را زیاد کند.
  • درباره رابطه جنسی صحبت کنید. درباره مسائل جنسی، علایق و خط‌قرمزهای خود صحبت کنید. مراقب باشید با لحن بدی صحبت نکنید. فقط درباره احساساتی حرف بزنید که هنگام رابطه دارید و از همسرتان هم نظر بخواهید.

چگونه با گریه همسر حین رابطه جنسی یا بعد از آن کنار بیاییم؟

دیدن گریه ناگهانی همسر هنگام رابطه جنسی یا بعد از آن می‌تواند تعجب‌آور باشد. همچنین می‌تواند باعث شود که احساس گناه، نگرانی یا اضطراب کنید. مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهید این است که درباره آن صحبت کنید. طوری از کنارش نگذرید که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. گاهی اوقات، گریه همسر شما در حین رابطه جنسی می‌تواند ناشی از مسائل عاطفی یا مشکلاتی باشد که کاملا به خود شما مربوط است.

به او آرامش بدهید و اگر نیاز دارد تنها باشد، به خواسته‌اش احترام بگذارید. به او نشان بدهید که احساساتش را درک می‌کنید و از او بپرسید که چگونه می‌توانید کمک کنید. تا زمانی که هر دو به یک نتیجه مشخص درباره این مسئله نرسیده‌اید، برای ازسرگیری رابطه جنسی عجله نکنید.

سخن پایانی

گریه در حین رابطه جنسی یا بعد از آن غیرعادی نیست. معمولا هم دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، اما می‌تواند نشانه مسائل عمیق‌تری باشد که باید به آنها توجه شود. اگر این اتفاق مدام رخ می‌دهد، ممکن است صحبت با درمانگر درباره آنچه تجربه می‌کنید مفید باشد. درمانگر می‌تواند به شما کمک کند دلیل اشک‌ریختنتان را بفهمید و به نگرانی‌های اساسی رسیدگی کنید.


در ادامه بخوانید: مشکلات ارضا نشدن زنان در رابطه جنسی؛ علل این ناتوانی و روش‌های درمان
منبع healthline verywellmind medicalnewstoday
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.