گالاپاگوس شگفت‌انگیز را بیشتر بشناسید

1

جزایر گالاپاگوس یکی از برترین مقصدهای گردشگری برای علاقه‌مندان به طبیعت است. می‌دانید این جزایر کجا قرار دارند و متعلق به کدام کشورند؟ اصلا دلیل جذابیت این جزیره‌ها برای دوستداران طبیعت چیست؟ برای پیداکردن پاسخ سؤال‌ها، ادامه مقاله را بخوانید.

جزایر گالاپاگوس کجاست؟

جزایر گالاپاگوس در آمریکای جنوبی و نزدیکی اکوادور قرار دارد و مجموعه‌ای از جزایر کوچک و بزرگ است که به‌موازات خط استوا در اقیانوس آرام شرقی قرار گرفته‌اند. بعضی از این جزیره‌ها در نیمکره شمالی و بعضی دیگر در نیمکره جنوبی قرار دارند.

رونیکس

این مجمع‌الجزایر پارک ملی بسیار مشهوری است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده. این جزیره‌ها از سطح دریا بیرون آمده‌اند و شکل‌های صخره‌ای زیبا و خیره‌کننده‌ای دارند. این مجمع‌الجزایر از ۱۹ جزیره بزرگ و ده‌ها جزیره‌ کوچک‌تر تشکیل شده است که در مجموع ۴۵هزار کیلومتر مربع مساحت دارند.

به‌دلیل کمبود شکارچیان طبیعی، حیوانات در گالاپاگوس هیچ ترسی از انسان ندارند. بنابراین این جزایر به یکی از بزرگ‌ترین شگفتی‌های جهان و مقصدی جادویی تبدیل شده‌اند.

جزایر گالاپاگوس متعلق به کدام کشورند؟

این جزیره‌ها متعلق به کشور اکوادور هستند و در سال ۱۸۳۲ به اکوادور ملحق شدند.

مرتفع‌ترین نقطه گالاپاگوس کجاست؟

این جزیره‌ها مسطح نیستند. بلندترین نقطه گالاپاگوس کوهی آتشفشانی به‌نام آتشفشان گرگ (Volcan Wolf) است که ۱۷۰۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در جزیره ایزابلا قرار دارد.

موقعیت جغرافیایی گالاپاگوس

یکی از جزایر گالاپاکوس

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تمایز این جزیره از سایر مناطق گردشگری دنیا شده موقعیت جغرافیایی آن است. این جزایر آتشفشانی توسط تفتگاه گالاپاگوس ایجاد شده‌اند. در زمین‌شناسی به بخش‌هایی از کره‌ زمین تفتگاه یا لکه داغ می‌گویند که به‌طور غیرعادی گرم‌تر از نقاط دیگر هستند. به نظر می‌رسد که فعالیت‌های آتشفشانی علت ایجاد این حرارت در بخش‌هایی از زمین هستند.

فعالیت‌های آتشفشانی در گالاپاگوس باعث ایجاد فرم‌ها و اشکال شگفت‌انگیز روی زمین و زیر زمین شده است، از جمله:

  • کوه‌ها و ارتفاعاتی برای پیاده‌روی و کوه‌پیمایی؛
  • تونل‌های آتش‌فشانی برای گشت‌وگذار؛
  • آبکندهایی برای شناکردن و غواصی.

این جزیره‌ها با هم تفاوت زیادی دارند. بعضی از آنها سرسبز و انبوه و بعضی بی‌حاصل و خشک هستند. بعضی از آنها آتش‌فشان‌های فعال دارند و بعضی دیگر آتش‌فشان‌های خاموش یا منقرض‌شده.

یکی دیگر از ویژگی‌های جزایر گالاپاگوس، جریان‌های اقیانوسی متعددی است که در اطراف آن وجود دارد. این جریان‌ها که باعث تغییر دمای آب می‌شوند محیط مناسبی برای رشد گونه‌های مختلف دریایی هستند و مکانی عالی برای غواصی و شنا محسوب می‌شوند. آب‌‌وهوای خاص منطقه در ساحل نیز محیط را برای رشد گونه‌های خاص مثل پنگوئن گالاپاگوس فراهم کرده است.

مجمع‌الجزایر گالاپاگوس تا اکوادور چقدر فاصله دارد؟

در نقشه به نظر می‌رسد که این جزیره‌ها فاصله چندانی تا اکوادور ندارند، اما فاصله آنها ۹۲۶ کیلومتر است.

چطور می‌شود به گالاپاگوس رفت؟

این جزایر پرواز بین‌المللی ندارند و فقط از اکوادور می‌توانید به گالاپاگوس پرواز کنید. گالاپاگوس ۲ فرودگاه بزرگ دارد:

  • فرودگاه سیمور (Seymour Airport) در جزیره بالترا؛
  • فوردگاه سن کریستوبال (San Cristobal Airport) در جزیره سن کریستوبال.

فرودگاه سیمور پرترددترین فرودگاه گالاپاگوس و اولین فرودگاه سبز دنیاست.

اگر به فرودگاه سیمور در جزیره بالترا می‌روید، باید با قایق به جزیره سانتا کروز بروید که پرجمیعت‌ترین جزیره گالاپاگوس است. جزیره بالترا فقط برای ورود مسافران است.

کدام ایرلاین‌ها به گالاپاگوس پرواز دارند؟

برای رسیدن به گالاپاگوس باید پروازهای بین‌المللی به مقصد کیتو، پایتخت اکوادور، یا گوایاکیل را انتخاب کنید که یکی از بزرگ‌ترین شهرهای اکوادور است. هر ۲ شهر پروازهای روزانه به مقصد گالاپاگوس دارند. این پروازها از کیتو معمولا ۲ساعته هستند.

پروازهای گالاپاگوس محدودیت بار دارند و این محدودیت برای هر مسافر ۲۰ کیلوگرم است. پس برای سفر به این جزایر فقط وسایل ضروری خود را همراه ببرید.

تور کروز گالاپاگوس

سواحل زیبای گالاپاکوس

اکثر بازدیدکنندگان از گالاپاگوس سفر دریایی با کروز در اطراف جزایر را انتخاب می‌کنند. تورهای متعددی برای گشت‌وگذار در اطراف این جزیره‌ها وجود دارد. برای انتخاب فرودگاه صحیح، مهم است که بررسی کنید تور کروز شما از کدام بندر حرکت می‌کند. سفرهای دریایی ۴ تا ۱۵روزه هستند. معمولا ۸ روز برای دیدن کامل این جزایر توصیه می‌شود.

گونه‌های خاصی از حیات وحش در این مجمع‌الجزایر وجود دارند که فقط در ۱ یا ۲ جزیره می‌توانید ببینیدشان. قیمت‌ تور کروز بر اساس طول سفر، نوع قایق (ظرفیتشان معمولا ۸ تا ۶۰ مسافر است و کشتی‌های کروز عظیم نیستند) و خدمات و غذا متفاوت است.

قیمت تور کروز ۷ شب و ۸ روز معمولا ۳۶۰۰ دلار تا ۴۲۰۰ دلار برای هر نفر با قایقی میان‌رده است که شامل همه وعده‌های غذایی، همه گشت‌وگذارها، راهنمای طبیعت‌شناسی دوزبانه، تجهیزات غواصی و کایاک می‌شود.

هزینه کروز ۳ شب و ۴ روز معمولا ۱۵۷۰ تا ۳۸۰۰ دلار است. اگر در زمان سفر خود انعطاف‌پذیر هستید و در فصل پربازدید از این جزایر بازدید نمی‌کنید، می‌توانید سفرهای دریایی با تخفیف ۵۰درصدی یا بیشتر را فقط چند روز قبل از شروع سفر پیدا کنید.

مدارک لازم برای ورود به گالاپاگوس

  • بلیت رفت‌وبرگشت هواپیما؛
  • رسید رزرو کروز یا هتل یا دعوتنامه برای اقامت به‌عنوان مهمان؛
  • پاسپورت با ۶ ماه اعتبار؛
  • بیمه سلامت و بیمه مسافرتی.

قوانین پارک ملی گالاپاگوس

  • در تمام مدت بازدید باید در مسیرهای مشخص‌شده حرکت کنید.
  • نباید مزاحم حیوانات شوید یا بخشی از سنگ‌ها و گیاهان منطقه را با خود ببرید.
  • هیچ نوع ماده آلی مثل سنگ‌ها و گیاهان منطقه را نباید به جزیره دیگر یا به اکوادور ببرید.
  • نباید به حیوانات نزدیک شوید و حداقل باید ۲ متر از آنها فاصله بگیرید.
  • موقع گشت‌وگذار در پارک ملی، حتما باید راهنمای طبیعت‌شناس داشته باشید.
  • نباید به حیوانات غذا بدهید.
  • به حیواناتی که در حال استراحت یا در آشیانه خود هستند نباید نزدیک شوید.
  • سیگارکشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی و آتش روشن‌کردن در پارک‌ها ممنوع است.
  • نباید محصولات ساخته شده از گونه‌های بومی گالاپاگوس را بخرید.

تفریحات گردشگران در گالاپاگوس

گردشگران از سراسر دنیا به گالاپاگوس سفر می‌کنند تا طبیعت شگفت‌انگیز و حیات‌وحش فوق‌العاده آن را ببینند. تفریحات زیر از سرگرمی‌های رایج گردشگران در این جزایرند:

  • تماشای حیات‌وحش؛
  • غواصی؛
  • قایق‌سواری با قایق کف‌شیشه‌ای؛
  • رصد ستارگان؛
  • پیاده‌روی و کوه‌پیمایی؛
  • کایاک‌سواری؛
  • موج‌سواری.

جزیره‌های مسکونی و امکانات گردشگری جزیره‌ها

۵ جزیره از این مجمع‌الجزایر مسکونی هستند:

  • سن کریستوبال؛
  • سانتا کروز؛
  • فلوریانا؛
  • ایزابلا؛
  • بالترا.

در این جزایر، می‌توانید هتل‌های معمولی تا لوکس و آپارتمان‌های اجاره‌ای پیدا کنید. اگر دنبال تور سفر دریایی با تخفیف هستید، چند شب را در یکی از جزایر رزرو کنید و سپس از آژانس‌های گردشگری یا اسکله‌ها درباره تورها پرس‌وجو کنید.

هزینه اتاق دونفره هتل‌ها و اقامتگاه‌ها معمولا شبی ۴۰ تا ۳۱۵ دلار است. بسیاری از آنها شامل صبحانه هستند. حتی اگر به سفر دریایی نروید، تورهای یک‌روزه هم هستند که می‌توانند شما را به جزایر مختلف برسانند.

برای سفر به گالاپاگوس ویزا یا واکسیناسیون لازم است؟

ورود به اکوادور از اکثر کشورها نیازی به دریافت ویزا ندارد. تنها چیزی که نیاز دارید مدارکی مثل بلیت رفت‌وبرگشت (بازگشت ظرف ۹۰ روز) و گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار است.

برای سفر به گالاپاگوس باید در فرودگاه مجوز ورود ویژه بخرید که به‌ازای هر نفر ۲۰ دلار است. این مجوز را همراه خود داشته باشید، زیرا هنگام ورود به جزایر و خروج از آنها به آن نیاز خواهید داشت.

اگر فقط از جزایر گالاپاگوس و کیتو بازدید می‌کنید، نیازی به واکسیناسیون ندارید. اگر قصد بازدید از آمازون یا مناطق ساحلی را هم دارید، توصیه می‌شود با پزشک مشورت کنید.

پزشک ممکن است واکسن تیفوئید، هپاتیت A، دیفتری و تب زرد را توصیه کند. برای تزریق واکسن‌ها از قبل برنامه‌ریزی کنید، زیرا برخی از واکسن‌ها باید چند ماه قبل از سفر تزریق شوند. توصیه می‌شود بیمه‌نامه مسافرتی را هم تهیه کنید که شامل کنسلی سفر، گم‌شدن چمدان و خدمات پزشکی می‌شود.

امکانات پزشکی در جزایر محدود است، بنابراین برای فوریت‌های پزشکی مهم باید به اکوادور بروید. پیشنهاد می‌شود آب تصفیه‌شده بخرید و از آب شیر ننوشید.

بهترین زمان برای سفر به گالاپاگوس

منظره سواحل زیبا در گالاپاگوس

این جزایر دو فصل دارند:

  • خنک و خشک (ژوئن تا نوامبر)؛
  • گرم و مرطوب (دسامبر تا مه).

فصل‌های گرم‌تر زمان بهتری برای بازدید از دریاهای آرام و دید واضح‌تر زیر آب هستند. بارش باران در فصل مرطوب معمولا کوتاه است، بنابراین عامل مهمی نیست که به‌خاطر آن سفر را لغو کنید. دما در طول سال نسبتا معتدل باقی می‌ماند و از ۲۰ تا ۲۸ درجه متغیر است.

برخلاف بسیاری از مقاصد دیگر، در گالاپاگوس می‌توان حیوانات را در تمام طول سال دید، چون مهاجر نیستند. بنابراین هرگز زمان «بد» برای بازدید از این جزایر وجود ندارد.

آیا جزایر گالاپاگوس برای گردشگران امن است؟

سفر به جزایر گالاپاگوس برای گردشگران بسیار امن است. هیچ کشوری هیچ هشداری درباره این مقصد صادر نکرده است. وقوع جرم در جزایر نادر است. البته باید به خطرات دیگر آگاه باشید. مثلا تابش خورشید در تمام طول سال، حتی در روزهای ابری، در خط استوا بسیار شدید است. باید از ضدآفتاب و لباس‌های محافظ در برابر آفتاب استفاده کنید، به‌خصوص وقتی روی عرشه یا مشغول پیاده‌روی در جزایر هستید.

اهمیت گالاپاگوس از نظر حیات وحش

گالاپاگوس بیشتر به‌خاطر مجموعه متنوع گونه‌های گیاهی و جانوری معروف است. بسیاری از گونه‌ها بومی هستند و در هیچ جای دیگر دنیا یافت نمی‌شوند، مثلا:

  • لاک‌پشت غول‌پیکر گالاپاگوس؛
  • ایگوانای دریایی؛
  • باکلان بدون پرواز؛
  • پنگوئن گالاپاگوس.
پنگوئن گالاپاگوس تنها گونه پنگوئن است که در نیمکره شمالی زندگی می‌کند.

شرایط محیطی، گالاپاگوس را به یک اکوسیستم جزیره‌ای منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. این جزایر در نزدیکی خط استوا قرار دارند، اما جریان‌های خنک اقیانوسی هم در اطراف آنها دیده می‌شود. این ویژگی ترکیبی عجیب از آب‌و‌هوای گرمسیری و معتدل را ایجاد می‌کند. این جزایر در گذشته به‌شدت منزوی و دور از دسترس بوده‌اند و این شرایط برای تکامل ترکیبی غیرعادی گونه‌های گیاهی و جانوری مناسب بوده است.

بیش از ۱۸۰ سال است که دانشمندان این اکوسیستم پیچیده را مطالعه می‌کنند. چارلز داروین، طبیعت‌شناس بریتانیایی، یکی از تأثیرگذارترین دانشمندانی است که از جزایر گالاپاگوس بازدید کرده است. داروین اولین بار در سال ۱۸۳۵ با کشتی به گالاپاگوس سفر کرد. مشاهدات او از حیات‌ وحش جزیره، الهام‌بخش نظریه تکامل انتخاب طبیعی شد.

مهاجرت به گالاپاگوس

مهاجرت به گالاپاگوس

از سال ۱۹۹۸ تنها راه برای اقامت دائمی در گالاپاگوس این است که در آنجا متولد شوید یا با کسی که در آنجا بوده ازدواج کنید. در صورت داشتن شغلی که توسط یکی از ساکنان دائمی امکان‌پذیر نباشد، می‌توانید اقامت موقت دریافت کنید، اما این اقامت تنها تا ۵ سال می‌تواند سالیانه تمدید شود و اگر فردی مقیم با شرایط لازم برای آن شغل پیدا شود، اقامت موقت شما تمدید نخواهد شد.

افراد دیگر، از جمله شهروندان اکوادور، فقط ۶۰ روز در سال می‌توانند در مجمع‌الجزایر اقامت داشته باشند.

پاسخ به پرسش‌های متداول

۱. جزایر گالاپاگوس کجاست؟

مجمع‌الجزایر گالاپاگوس در آمریکای جنوبی قرار دارد و متعلق به کشور اکوادور است.

۲. مهم‌ترین دلیل جذابیت گالاپاگوس برای گردشگران چیست؟

این مجمع‌الجزایر در موازات خط استوا قرار دارد و به‌خاطر آب‌وهوا و جغرافیای خاص پوشش گیاهی و جانوری خاصی دارد. این جزایر بخشی از میراث جهانی یونسکو و منطقه حفاظت‌شده هستند.

۳. ارز رایج گالاپاگوس چیست؟

ارز رایج در این جزیره‌ها دلار آمریکاست.

۴. چطور باید به این جزایر سفر کرد؟

گالاپاگوس پرواز مستقیم به کشورهای خارجی ندارد. برای سفر باید ابتدا خودتان را به اکوادور برسانید، سپس به این جزایر پرواز کنید.

۵. آیا مجمع‌الجزایر گالاپاگوس مسکونی است؟

تعدادی از جزیره‌های این مجموعه مسکونی‌اند و در مجموع حدود ۲۵هزار نفر جمعیت دارد. زبان رسمی آنها اسپانیایی است.



در ادامه بخوانید: گالاپاگوس شگفت‌انگیز را بیشتر بشناسید

منابع دیگر: worldwildlife ، nationalgeographic

فرمول شادی و مثبت‌اندیشی را یاد بگیرید و با افسردگی خداحافظی کنید

۱۰،۰۰۰ تومان


اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع internationalliving metropolitan storyteller
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

۱ دیدگاه
  1. آیدین می‌گوید

    درودبرشما
    بسیار مفید
    ولی از غذاهای محلی اونجا هم بگین ک اگه باب میل ما ایرانیا نبود با خودمون غذای😗🙃 کنسروی ببریم

    پاینده باد