چاودار چیست؟ نان چاودار چه خواصی دارد؟

3

چاودار از خانواده غلات است و فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اگر به زندگی سالم توجه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این غله را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و هر روز شاهد معجزه باشید. این غله خواص بسیار زیادی دارد که مهم‌ترینشان عبارت‌اند از کاهش خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل آسم، نقرس و پیشگیری از سنگ کیسه صفرا، سکته مغزی و سرطان. قصد داریم در این مقاله بیشتر راجع به چاودار صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چاودار چیست؟

ظاهر چاودار (Rye) خیلی شبیه گندم است و جزو غلات محسوب می‌شود. چاودار شاید غله معروفی نباشد، ولی از لحاظ ارزش غذایی فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی انسان دارد و می‌توان از آن در رژیم غذایی روزانه استفاده کرد. رایج‌ترین نحوه مصرف این غله نان چاودار است که شیوه پخت بسیار آسانی دارد و خودتان می‌توانید نان چاودار را در منزل درست کنید. چاودار با گندم سیاه بسیار متفاوت است و بهتر است این غله را با گندم سیاه اشتباه نگیرید.

رونیکس

ارزش غذایی چاودار

چاودار سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر است و انرژی لازم برای تقویت ماهیچه‌های بدن شما را تأمین می‌کند. این غله منبع بسیار عالی خانواده ویتامین B است. این ویتامین کارهای مهمی در بدن می‌کند، از جمله:

  • ویتامین B1 و ویتامین B3 سطح انرژی بدن را در طول روز متعادل می‌کنند؛
  • ریبوفلاوین یا ویتامین B2 بهترین محافظ کبد و سیستم عصبی محسوب می‌شود؛
  • ویتامین B6 سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند؛
  • فولات یا ویتامین B9 از نقص جنین جلوگیری می‌کند.

اگر روزانه یک برش (۳۲ گرم) نان چاودار مصرف کنید، مواد غذایی موجود در آن عبارت‌اند از:

  • کالری: ۸۳
  • پروتئین: ۲٫۷ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۵٫۵ گرم
  • چربی: ۱٫۱ گرم
  • فیبر: ۱٫۹ گرم
  • سلنیوم: ۱۸درصد
  • تیامین : ۱۱٫۶درصد
  • منگنز: ۱۱٫۵درصد
  • ریبوفلاوین: ۸٫۲درصد
  • نیاسین: ۷٫۶درصد
  • ویتامین ب ۶ : ۷٫۵درصد
  • مس: ۶٫۶درصد
  • آهن: ۵درصد
  • فولات: ۸٫۸درصد

خواص نان چاودار برای سلامتی انسان

برشهای نان چاودار

افزودن نان چاودار به رژیم غذایی روزانه تأثیر بسیار زیادی بر سلامت شما دارد و می‌توانید از خواص بی‌نظیر این غله شگفت‌انگیز بهره‌مند شوید. خواص مهم این غله را در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. سلامت دستگاه گوارش

دانه چاودار می‌تواند سلامت دستگاه گوارش را بهبود ببخشد. این غله متابولیت را کاهش می‌دهد و باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شود، در نتیجه خطر ابتلا به اختلالات گوارشی از جمله سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.

نان چاودار منبع خوبی از فیبر است که باعث دفع مواد زائد شده و یبوست را درمان می‌کند. فیبر موجود در این نان غنی از پری‌بیوتیک است و متابولیسم بدن را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

۲. پیشگیری از دیابت

نان چاودار گلوکز خون را متعادل می‌کند. به همین دلیل بیماران دیابتی با خیال راحت می‌توانند این نان را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهند. مطالعات نشان می‌دهد استفاده منظم از این نان باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

۳. لاغری و کنترل وزن

اگر نان چاودار را در صبحانه مصرف کنید، به‌مرور شاهد کاهش وزن خواهید بود. این نان ۴ برابر بیشتر از نان سفید فیبر دارد و کالری آن نیز ۲۰درصد کمتر از نان معمولی است. با مصرف این نان اشتهای کاذب را از بین خواهید برد و بعد از مدتی سایز شکم و کمر خود را کم خواهید کرد. اگر دنبال کاهش وزن و تناسب‌اندام هستید، این نان را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

۴. پیشگیری از بیماری‌های قلبی

فیبر موجود در این نان به کاهش سطح کلسترول و در نتیجه پیشگیری از بیماری‌های قلبی کمک شایانی می‌کند. اگر مرتب نان چاودار مصرف کنید، از انسداد شریانی قلب نیز جلوگیری خواهید کرد.

۵. کاهش التهاب

بر اساس پژوهش‌ها، مصرف نان چاودار التهابات ناشی از سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد و در صورت کاهش این التهاب، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌یابد.

۶. پیشگیری از سرطان

نان چاودار خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. خانم‌ها هم اگر مرتب این نان مصرف کنند، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند. این نان حاوی میزان درخور توجهی فیبر و آنتی‌اکسیدان است، پس می‌تواند از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری کند.

۷. پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

نان چاودار و کاهش ابتلا به سنگ کیسه صفرا

نان چاودار سرشار از فیبر است و به همین دلیل بهترین انتخاب برای افراد مستعد سنگ کیسه صفرا محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید از کیسه صفرای خود مراقبت کنید، بهتر است این نان را جایگزین نان سفید کنید.

۸. کاهش ژن‌های خطرناک

با مصرف مرتب نان چاودار می‌توانید ژن‌های جهش‌یافته بدن خود را کاهش دهید و از بسیاری مشکلات سلامتی جلوگیری کنید. اگر فکر می‌کنید به‌صورت ارثی مستعد بیماری‌های خاصی هستید و ژن خطرناک دارید، مصرف این نان را جدی بگیرید.

۹. تنظیم هورمون‌های زنانه

این نان به تعادل هورمون‌های زنانه کمک می‌کند و به‌طور کلی خانم‌هایی که از نان چاودار در رژیم غذایی روزانه خود استفاده می‌‌کنند دردهای کمتری را در دوران قاعدگی متحمل می‌شوند و همچنین دوران یائسگی راحت‌تری خواهند داشت.

۱۰. کاهش سموم بدن

فیبر موجود در این نان باعث دفع مواد زائد بدن و در نتیجه حذف سموم می‌شود. اگر قصد سم‌زدایی بدن را دارید، شروع به مصرف نان چاودار کنید.

۱۱. کمک به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها

نان چاودار غنی از کلسیم، منیزیم و منگنز است که تمام این مواد معدنی در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش دارند.

۱۲. بهبود سلامت پوست و مو

با مصرف نان چاودار می‌توانید روند پیری پوست را کاهش دهید و چین و چروک‌های ریز را از بین خواهید برد. نان چاودار سلامت موهای شما را تضمین می‌کند و باعث افزایش روند رشد مو می‌شود.

عوارض احتمالی نان چاودار

این نان فواید و خواص بسیار زیادی دارد، ولی مضراتی نیز دارد که در ادامه بررسی‌شان کرده‌ایم.

۱. آرد چاودار گلوتن دارد

افرادی که به گلوتن حساسیت دارند نباید از این نان استفاده کنند. آرد چاودار سرشار از گلوتن است و برای افراد مبتلا به سلیاک مناسب نیست.

۲. برای دوران بارداری و شیردهی مناسب نیست

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ درست است که ویتامین ب ۹ موجود در این غله از نقص جنین جلوگیری می‌کند، ولی همچنان هیچ تحقیقی درباره فواید استفاده از چاودار در دوران بارداری و شیردهی صورت نگرفته، پس بهتر است در این دوران از این غله استفاده نکنید.

۳. باعث ایجاد نفخ می‌شود

همان‌طور که گفتیم، چاودار سرشار از فیبر و گلوتن است. همین امر باعث می‌شود بسیاری از افراد در صورت استفاده از این غله دچار نفخ شوند.

۴. مانع جذب برخی از مواد مغذی می‌شود

این غله مانع جذب ماده مغذی مثل آهن است. اگر دچار کم‌خونی هستید، از مصرف نان چاودار پرهیز کنید.

آرد چاودار با آرد گندم چه تفاوتی دارد؟

چاودار همان گندم سیاه است؟ نه

اگر نمی‌دانید بین آرد گندم و آرد چاودار کدام را انتخاب کنید، ما به شما کمک می‌‌کنیم که بهترین گزینه را برای سلامتی خود انتخاب کنید. تفاوت‌های مهم آرد چاودار و آرد گندم عبارت‌اند از:

  • آرد چاودار سرشار از پرولین است و از آرد گندم پروتئین کمتری دارد؛
  • فیبر آرد گندم کمتر است و آرد چاودار سرشار از فیبر است؛
  • آرد چاودار در صورت پخت نان کالری کمتری از نان گندم دارد؛
  • با خوردن آرد گندم بدن تمایل بیشتری به ذخیره چربی خواهد داشت؛
  • آرد چاودار مزه ترش و قوی‌تری دارد و آرد گندم مزه شیرین و ملایم؛
  • با خوردن نان چاودار لاغرتر می‌شوید، ولی نان گندم باعث افزایش چاقی شکمی است.

سؤالات متداول و پرتکرار

شاخص قندی یا گلیسمی نان چاودار چقدر است؟

یک برش نان حاوی ۴۱درصد گلیسمی است؛ این مقدار پایین‌تر از میزان متعادل گلیسمی است.

آیا گندم سیاه همان چاودار است؟

خیر. گندم سیاه و چاودار از خانواده غلات هستند. گندم سیاه بدون گلوتن است و افرادی که بیماری سلیاک دارند با خیال راحت می‌توانند از آن استفاده کنند.

آیا استفاده از نان چاودار با آسم مبارزه می‌کند؟

بله. طبق تحقیقات کودکانی که از نان چاودار استفاده می‌کنند کمتر به آسم و بیماری‌های تنفسی مبتلا می‌شوند.

آیا نان چاودار را می‌توان برشته کرد؟

بله. می‌توانید این نان را با توستر برشته کنید.

طبع نان چاودار سرد است یا گرم؟

نان چاودار با انواع مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان، فیبر و پروتئین غنی شده است و طبع متعادلی دارد.

سخن پایانی

چاودار سرشار از مواد معدنی و مغذی برای بدن است. با مصرف منظم نان چاودار در رژیم غذایی خود، می‌توانید سلامتی بدن خود را تضمین کنید و هر روز پرانرژی‌تر از روزهای قبل شروع به کار و فعالیت کنید.

شما بگویید

آیا از نان چاودار در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنید؟ آیا از خواص آن بهره‌مند شده‌اید؟ لطفا نظرات و تجربیات‌ خود درباره این غله و نان آن را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

منابع دیگر: healthline


در ادامه بخوانید: سیب زمینی شیرین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
راه‌حل‌هایی برای اینکه هم زیبا بمانیم هم سالم


هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
منبع healthline webmd stylecraze
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 3 دیدگاه)
  1. مجید می‌گوید

    بی نظیر بود سرکار خانم زینالی
    ممنون از مقاله خوبتان ❤️

    1. الهه زینالی می‌گوید

      خواهش می‌کنم؛ خیلی خوشحالیم مورد پسندتون بود.

  2. آزاده اسدی می‌گوید

    عالی بود.سپاسگزارم .