۲۱ فیلم وسترن جدید و قدیمی از بهترین‌های سینما

6

علاقه‌مندان به فیلم و سینما همواره توجه زیادی به فیلم وسترن داشته‌اند. البته این ژانر در دهه ۸۰ میلادی کمی کم‌رنگ شد، ولی در دهه‌های بعد دوباره رشد کرد. هنوز هم فیلم‌های متعددی در این ژانر ساخته می‌شوند و می‌توانید تاریخ و فرهنگ آمریکا را در قالب این فیلم‌ها ببینید. اگر تماشای فیلم وسترن را دوست دارید، می‌توانید از این فهرست فیلمی را انتخاب کنید. در ادامه، تعدادی از بهترین فیلم‌های وسترن را به‌ترتیب رتبه‌شان می‌بینید.

۲۱. تیرانداز چپ‌دست

فیلم تیرانداز چپ‌دست

رونیکس
سال تولید: ۱۹۵۸
کارگردان: آرتور پن
بازیگران اصلی: پل نیومن، هرد هتفیلد، جیمز بست
امتیاز (IMDB): ۶٫۴

این فیلم وسترن از روی کتابی اثر گور ویدال ساخته شده است. رئیس گاوداری ویلیام بانی را استخدام می‌کند، اما هنگامی که گروهی از دامداران رقیب رئیسش را می‌کشند، عصبانی می‌شود. در نهایت خشم منجر به سقوط او می‌شود، اما قبل از سقوط به‌چشم خودش می‌بیند که در حال تبدیل‌شدن به اسطوره است.

۲۰. باک و واعظ

فیلم باک و واعظ

سال تولید: ۱۹۷۲
کارگردان: سیدنی پوآتیه
بازیگران اصلی: سیدنی پوآتیه، هری بلافونت، کامرون میچل
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

این فیلم درباره مهاجران سیاه‌پوستی است که از بی‌رحمی زندگی فرار می‌کنند تا زندگی جدیدی در قلمروی ناآرام بیابند. پوآتیه نقش باک را بازی می‌کند، سرباز سابقی که قطارها را در ازای دریافت دستمزد اسکورت می‌کند و هری بلافونته در نقش واعظ با باک در مسیری پرفرازونشیب همراه می‌شود.

۱۹. روز خشم

فیلم روز خشم

سال تولید: ۱۹۶۷
کارگردان: تونینو والری
بازیگران اصلی: لی ون کلیف، جیلیانو جما، والتر ریلا
امتیاز (IMDB): ۶٫۵

«روز خشم» اثری به کارگردانی تونینو والری، دستیار سابق لئونه کارگردان مشهور سینماست. اسکات رفتگری است که وقتی فرانک تالبی او را زیر بال و پر خودش می‌گیرد، وضعش تغییر می‌کند. البته خیلی زود می‌فهمد که هرکس از تفنگ برای پیشرفت در جهان استفاده می‌کند باید بهایی بپردازد. والری در این فیلم طنز سیاه را با صحنه‌های خشونت‌آمیز همراه می‌کند و شیفتگی را با نفرت در هم می‌آمیزد که دیدنش خالی از لطف نیست.

۱۸. برادران سیسترز

فیلم برادران سیسترز

سال تولید: ۲۰۱۸
کارگردان: ژاک اودیار
بازیگران اصلی: جان سی ریلی، واکین فینیکس، جیک جیلنهال
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

در فیلم «برادران سیسترز»، جان سی ریلی و واکین فینیکس نقش ۲ برادر را بازی می‌کنند که آدم‌کشانی مزدور هستند. البته به‌ نظر می‌رسد که از نظر روحیات و اخلاق برای این کار مناسب نیستند. این فیلم با الهام از رمان پاتریک دویت ساخته شده است. هرچند برادران سیسترز در زمان اکران مخاطب زیادی پیدا نکرد، پایانی نفس‌گیر دارد که با هر فیلم وسترن دیگری متفاوت است.

۱۷. قدرت سگ

فیلم قدرت سگ

سال تولید: ۲۰۲۱
کارگردان: جین کمپیون
بازیگران اصلی: بندیکت کامبربچ، کریستن دانست، کدی اسمیت مک‌فی، جسی پلمونس
امتیاز (IMDB): ۶٫۹

اگر دوست ندارید فیلمهای وسترن قدیمی ببینید، فیلم وسترن جدید «قدرت سگ» را انتخاب کنید. این فیلم اقتباسی از رمان توماس سویج است و بدون‌شک از دیدن بازی بندیکت کامبربچ در نقش فردی سادیستیک لذت می‌برید، نقشی که نامزدی اسکار را برای این بازیگر به دنبال داشت. خود فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد.

۱۶. یک گلوله برای همه

فیلم یک گلوله برای همه

سال تولید: ۱۹۶۶
کارگردان: دامیانو دامیانی
بازیگران اصلی: جان ماریا ولونته، کلاوس کینسکی، مارتین بسویک، لو کاستل
امتیاز (IMDB): ۷

یکی از شاخه‌های وسترن اسپاگتی وسترن زاپاتاست که داستان‌هایی با موضوع انقلاب مکزیک را روایت می‌کند. این ژانر فرصت را برای فیلم‌سازان فراهم کرده است که تصویری از دهه ۱۹۶۰ را به نمایش بگذارند. فیلم «گلوله‌ای برای همه» یکی از اولین نمونه‌های فیلم وسترن زاپاتایی است، اکشنی هیجان‌انگیز که با داستانی از خیانت و ترور در هم می‌آمیزد.

۱۵. سربازهای یک‌چشم

فیلم سربازهای یک‌چشم یک فیلم وسترن

سال تولید: ۱۹۶۱
کارگردان: مارلون براندو
بازیگران اصلی: مارلون براندو، کارل مالدن، ری تیل
امتیاز (IMDB): ۷٫۱

مارلون براندو فقط ۱ فیلم را کارگردانی کرد که آن هم در در مقایسه با کارهای دیگرش چندان درخشان محسوب نمی‌شود. او این فیلم را با بودجه‌ای بیش از بودجه درنظرگرفته‌شده ساخت که با نقدهای منفی روبه‌رو شد. با این حال، نسخه‌ بازسازی‌شده آن در سال ۲۰۱۶ به‌ نمایش درآمد.

۱۴. جانگو

فیلم جانگو

سال تولید: ۱۹۶۶
کارگردان: سرجیو کوربوچی
بازیگران اصلی: فرانکو نرو، لوردانا نوسیاک، جینو پیرینس
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

بدون شک «جانگو» تأثیرگذارترین وسترن اسپاگتی است که سرجیو لئونه کارگردانش نبوده است. سرجیو کوربوچی که آثار به‌یادماندنی دیگری مانند «ناواهو جو» و «سکوت بزرگ» را هم در دنیای وسترن اسپاگتی عرضه کرده است، مانند لئونه بدون غزل‌سرایی کارگردانی می‌کند و تأکید مستقیمی بر خشونت و پوچی دارد.

۱۳. پیکان شکسته

فیلم پیکان شکسته

سال تولید: ۱۹۵۰
کارگردان: دلمر دیوز
بازیگران اصلی: جیمز استوارت، جف چاندلر، دبرا پاجت
امتیاز (IMDB): ۷٫۲

دلمر دیوز در «پیکان شکسته» از بازیگران سفیدپوست برای بیشتر نقش‌های بومی آمریکا استفاده کرده است، رویه‌ای که زمانی رایج بود و اکنون عجیب به نظر می‌رسد. این فیلم به‌خاطر درهم‌آمیختن پیام تساهل با داستانی ماجراجویانه اهمیت زیادی در سینمای وسترن دارد و از واقعیت الهام گرفته شده است.

در این فیلم جیمز استوارت نقش تام جفوردز، پیشاهنگ سابق ارتش را بازی می‌کند. او با رئیس گروه آپاچی، با بازی جف چندلر، دوست می‌شود و برای کاهش تنش در منطقه تلاش می‌کند. این فیلم تصویری دلسوزانه‌تر از بومیان آمریکا را به‌ نمایش گذاشته است. فیلم «پیکان شکسته» در کنار فیلم «وینچستر ۷۳» که در همان سال اکران شد، استوارت را به‌عنوان یکی از ستاره‌های جدید سینما معرفی کرد.

۱۲. خم رودخانه

فیلم خم رودخانه

سال تولید: ۱۹۵۲
کارگردان: آنتونی مان
بازیگران اصلی: جیمز استوارت، آرتور کندی، جولی آدامز، راک هادسن
امتیاز (IMDB): ۷٫۳

در این فیلم جیمز استوارت و آرتور کندی هر دو نقش مهاجمان مرزی را بازی می‌کنند که در سال‌های پس از جنگ داخلی قصد دارند زندگی جدیدی برای خود بسازند. برای شخصیت استوارت، این زندگی جدید با کمک به پروژه ورود راه‌آهن به اورگان معنا پیدا می‌کند، اما برای کندی این زندگی جدید معنای متفاوتی دارد.

این فیلم تأثیر اقدامات ناشایست افراد در گذشته را بررسی می‌کند و در‌ عین‌ حال تأثیر مخرب ثروت را به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که کشف طلا چطور می‌تواند همه را به هیولاهایی حریص و طمع‌کار تبدیل کند. این فیلم درامی پیچیده و جذاب است که از فرستادن شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌اش به مسیرهای تاریک زندگی هراسی ندارد.

۱۱. بر دشت مرتفع بتاز

فیلم بر دشت مرتفع بتاز

سال تولید: ۱۹۶۲
کارگردان: سام پکینپا
بازیگران اصلی: راندولف اسکات، جوئل مک‌کری
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

این اولین فیلم وسترن به کارگردانی سام پکینپاست و با سایر آثار او تفاوت دارد. در این فیلم، اسکات و جوئل مک‌کری نقش گاوچران‌های سالخورده‌ای را بازی می‌کنند که وظیفه محافظت از یک محموله طلا را بر عهده می‌گیرند. آنها مردانی هستند که دوران اوج خود را پشت‌سر گذاشته‌اند و بی‌تفاوتی دنیا به خودشان را می‌بینند، اما مصمم‌اند که از آخرین مأموریتشان نهایت بهره را ببرند.

۱۰. هفت مرد از حالا

فیلم هفت مرد از حالا

سال تولید: ۱۹۵۶
کارگردان: باد بتیکر
بازیگران اصلی: لی ماروین، گیل راسل، راندولف اسکات
امتیاز (IMDB): ۷٫۴

اولین همکاری باد بتیکر، برت کندی و راندولف اسکات به الگویی برای همکاری‌های بعدی آنها تبدیل شد. کلانترِ سیلور اسپرینگز دنبال ۷ مرد است که در سرقتی نقش داشته‌اند که منجر به کشته‌شدن همسرش شده است، تعقیب‌وگریزی که او را با شخصیتی سرسخت و زوجی جوان آشنا می‌کند و ماجراهایی در پی این آشنایی‌ها در فیلم شکل می‌گیرد.

۹. قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل

فیلم قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل

سال تولید: ۲۰۰۷
کارگردان: اندرو دامینیک
بازیگران اصلی: برد پیت، سام شپارد، کیسی افلک، جرمی رنر
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

برد پیت در این فیلم نقش جیمز را در مقابل کیسی افلک در نقش رابرت فورد بازی می‌کند. فیلم دومینیک به‌لطف فیلمبرداری خیره‌کننده راجر دیکینز و موسیقی جذاب نیک کیو و وارن الیس جذاب‌تر شده است. از این فیلم در سینماها چندان استقبال نشد و فقط تماشاگران کم‌تعداد اما وفادار جذب این فیلم شدند. این فیلم در زمان خودش آن‌قدر که لیاقت داشت تحسین نشد. این فیلم در نظر برخی منتقدین یکی از بهترین فیلم های تاریخی سینمای هالیوود است.

۸. مَرد مُرده

فیلم مَرد مُرده

سال تولید: ۱۹۹۵
کارگردان: جیم جارموش
بازیگران اصلی: جانی دپ، گری فارمر، کریسپین گلاور، رابرت میچام، ایگی پاپ
امتیاز (IMDB): ۷٫۵

این فیلم ماجرای حسابداری متولد کلیولند به‌نام ویلیام بلیک (با بازی جانی دپ) و سفر او به‌سوی مرگ را روایت می‌کند. او در مسیر با افراد مختلفی روبه‌رو می‌شود، از صنعتگری بی‌رحم با بازی رابرت میچام گرفته تا تاجری با بازی ایگی پاپ و مهم‌تر از همه مردی بومی آمریکا به‌نام هیچکس (گری فارمر) که او را در این سفر راهنمایی می‌کند.

۷. بزرگ‌مرد کوچک

فیلم بزرگ‌مرد کوچک

سال تولید: ۱۹۷۰
کارگردان: آرتور پن
بازیگران اصلی: داستین هافمن، فی داناوی، مارتین بالسام
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

ماجرای فیلم از زبان جک کرب ۱۲۱ساله با بازی داستین هافمن روایت می‌شود. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است. جک زندگی پرفرازونشیبی دارد که آن را برای تاریخ‌دانی روایت می‌کند. بزرگ‌مرد کوچک لقب همین پیرمرد ۱۲۱ساله است.

۶. تیرانداز

فیلم تیرانداز یکی از بهترین فیلم های وسترن

سال تولید: ۱۹۷۶
کارگردان: دان سیگل
بازیگران اصلی: جان وین، لورن باکال
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

ماجرای این فیلم درباره تیراندازی است که با مرگ روبه‌رو می‌شود. تیرانداز آخرین نقش سینمایی وین بود که به کارنامه ۵۰ساله بازیگری او پایان داد، کارنامه‌ای که از دوران فیلم صامت در سال ۱۹۲۶ آغاز شده بود.

۵. شهامت واقعی

فیلم شهامت واقعی

سال تولید: ۲۰۱۰
کارگردان: برادران کوئن
بازیگران اصلی: جف بریجز، مت دیمون، جاش برولین، هیلی استاینفلد، بری پپر
امتیاز (IMDB): ۷٫۶

این فیلم اقتباسی از رمان چارلز پورتیس است و نامزد ۱۰ جایزه اسکار شد، ولی نتوانست هیچ‌کدام را از آن خود کند.

۴. هفت دلاور

فیلم هفت دلاور

سال تولید: ۱۹۶۰
کارگردان: جان استرجز
بازیگران اصلی: یول براینر، چارلز برانسون، ایلای والاک، استیو مک کوئین، جیمز کابرن
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

این وسترن آمریکایی با بازسازی فیلم «هفت سامورایی» کوروساوا، یکی از بهترین فیلم های ژاپنی، به این اثر فراموش‌نشدنی ادای احترام کرد. فیلم استرجز فاقد شگفتی‌ها و عمق فیلم کوروساواست، اما به همان اندازه که وسترن‌های بزرگ هالیوود سرگرم‌کننده هستند توجه مخاطب را جلب می‌کند. یول براینر در این فیلم رهبر گروهی از تفنگچیان است که از دهکده‌ای در مکزیک دفاع می‌کنند، دهکده‌ای که راهزنان آن را محاصره کرده‌اند.

۳. تفنگدار

تفنگدار

سال تولید: ۱۹۵۰
کارگردان: هنری کینگ
بازیگران اصلی: گریگوری پک، هلن وستکات، میلارد میچل، جین پارکر، کارل مالدن
امتیاز (IMDB): ۷٫۷

گریگوری پک نقش این تفنگدار را بازی می‌کند، تفنگداری که مهارت هفت‌تیرکشی‌اش او را به اسطوره بدل کرده است.

۲. به‌خاطر یک مشت دلار

فیلم به خاطر یک مشت دلار

سال تولید: ۱۹۶۴
کارگردان: سرجو لئونه
بازیگران اصلی: کلینت ایستوود، جان ماریا ولونته، ماریان کخ، آلدو سامبرل
امتیاز (IMDB): ۷٫۹

این فیلم که کلینت ایستوود را به ستاره سینما تبدیل کرد، کارگردانش سرجیو لئونه را نیز پیشرویی بی‌همتا در زمینه‌ ساخت فیلمهای وسترن معرفی کرد. او با این فیلم به صدها یا شاید هم هزاران نفر الهام بخشید تا فیلم‌های مشابهی بسازند و بازی کنند. «به‌خاطر یک مشت دلار» اقتباسی از فیلم Yojimbo اثر کوروساواست. موسیقی این اثر را آهنگساز معروف انیو موریکونه ساخته‌ است.

۱. به‌خاطر چند دلار بیشتر

فیلم به خاطر چند دلار بیشتر

سال تولید: ۱۹۶۵
کارگردان: سرجو لئونه
بازیگران اصلی: کلینت ایستوود، لی وان کلیف، جان ماریا ولونته، فرانک برانیا، آلدو سامبرل
امتیاز (IMDB): ۸٫۲

این فیلم دومین قسمت از سه‌گانه «دلار» است. این قسمت گاهی اوقات توسط علاقه‌مندان به سینما نادیده گرفته می‌شود و کمتر به آن می‌پردازند و معمولا قسمت‌های اول و آخر این سه‌گانه بیشتر معرفی می‌شوند. اما این فیلم از نظر عاطفی غنی‌ترین فیلم این مجموعه است. ایستوود دوباره در این قسمت برمی‌گردد و این‌ بار نقش «جایزه‌بگیر» را بازی می‌کند.

نظر شما چیست؟

اگر از علاقه‌مندان فیلم وسترن هستید، به‌نظر شما نام کدام فیلم در این فهرست از قلم افتاده است؟ بهترین فیلم وسترن که دیده‌اید کدام است؟ می‌توانید در بخش نظرات، فیلم‌های محبوب خود را معرفی کنید.


در ادامه بخوانید: فیلم جنگ جهانی؛ ۱۵ عنوان از بهترین‌های قدیم و جدید
هشدار! محتوای این صفحه در چهارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران نوشته شده ‌است. سپاسگزار خواهیم بود اگر مغایرت احتمالی محتوا با قوانین و یا مشکلات دیگر در صحت و دقت محتوا را به ما گزارش کنید تا فورا اصلاح شود. اطلاعات بیشتر
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید



منبع vulture
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه‌ها (از 6 دیدگاه)
  1. Mj می‌گوید

    besiar awli

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که همراه ما هستین. 🙂🌹

  2. حسین می‌گوید

    روزی روزگاری در غرب هم شاهکاره

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      🙂👌

  3. enayatollah sadeghidahej می‌گوید

    فیلم خوب بد و زشت را فراموش کردید

    1. محسن محمدبیگی می‌گوید

      ممنون که نظرتون رو برای ما نوشتین؛ در به‌روزرسانی مقاله لحاظش می‌کنیم.🌹🙏